Relaties Relaties

Relaties

Anno

Anno

18-08-2016 om 18:54

Maak me zorgen om broer en nichtje

Maak me best veel zorgen om me broer maar maak me eigenlijk meer zorgen om mijn nichtje van 6. Zal eerst kort voor geschiedenis vertellen. Mijn broer had jarenlang sinds de middelbare school een vriendin leuke meid en uit eindelijk gingen ze trouwen en kregen ze een dochter. Helaas werd schoon zus depresief en heeft ze helaas zelfmoord gepleegd. Broer stond er dus alleen voor met een klein meisje van 3 jaar.

Na een tijdje is hij gaan daten. Uiteindelijk kreeg hij een vaste vriendin een vrouw zonder kinderen. Het klikte en sinds een jaar woont zij bij me broer en nichtje in. Dus ja ze heeft me broer erbij en dus ook gelijk een meisje erbij. Sinds ze bij hun is gaan wonen is ze heel snauwerig naar nichtje toe. Ze heeft altijd straf van haar. En broer laat het allemaal toe. Zal niet zeggen dat ze verwaarloosd wordt maar goed is het niet. Want deze vrouw deinst er niet voor terug om lijfstraffen te geven. Heb er met me broer over gehad maar hij werd boos en ik gunde hem zijn geluk niet. En zijn mijn man en ik dus niet meer welkom.

Wat moet ik doen want krijg hierdoor echt slapeloze nachten.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2016 om 19:04

Wat kún je doen?

Als het niet om regelrechte mishandeling gaat, kun je erg weinig doen, naar mijn idee. Je advies was niet welkom. Wie weet heb je je broer wel alert gemaakt op iets wat hij nog niet gezien had.

Ik vraag me wel af hoe volledig jouw beeld is van de situatie. Ben je daar veel over de vloer? Ben je overal bij? Wat is lijfstraf?

Biedt aan dat als het echt nijpend wordt dat nichtje dan, al is het kort of tijdelijk, bij jou komt. En dat je hoopt dat nieuwe vriendin nog wat moet wennen aan de omgang met een kind en dat het beter wordt, geen straf maar vaardigheden om met kinderen om te gaan.

Anno

Anno

18-08-2016 om 21:42

reacties

@kaaskopje Klopt mijn advies was zeker niet welkom.Na de dood van zijn vrouw was ik daar vaak. Hiep me broer met het huishouden en de opvoeding. Dat werd minder toen zij bij me broer kwam wonen. Nichtje krijgt een wel eens een tik op haar blote billen, en als ze naar de gang wordt gestuurd dan trekt zij nichtje aan haar oor naar de gang toe. Dus ja niet heel fijn.

@anneJ Ze logeerde vaak bij ons. Maar sinds het tot een uitbarsting is gemomen met me broer is het niet meer voorgekomen.

Lastig

Ik begrijp dat je je zorgen hebt uitgesproken tegenover je broer en dat je nu niet meer welkom bent bij hen. Dan zullen de suggesties van AnneJ je ook niet veel helpen. Broer en nieuwe vriendin zullen niet begrijpen dat de situatie 'nijpend' wordt, ze zullen je wantrouwen als je aanbiedt dat nichtje bij jou mag komen logeren en nieuwe vriendin zal geen opvoedadviezen van jou accepteren.
Woon je ver van of dicht bij je broer?
Zijn er nog meer familieleden of familieleden van je overleden schoon zus?
Is het gezin verder erg geïsoleerd?
Komt je nichtje wel nog op andere plekken zonder dat vader of stiefmoeder erbij is, bijvoorbeeld bij een vriendinnetje of een clubje?
Ik denk dat je eens zou moeten kijken hoe het er rondom het gezin uitziet.
Als er nog familiekontakten zijn zou ik kijken of iemand oprecht je zorgen deelt. Dus niet in de roddelsfeer of sensatiezucht, maar ernstig. Dan kun je samen kijkenw el ingangen je nog hebt om in eerste isntantie iets te doen voor het nichtje. Het is belangrijk dat ze buiten haar vader en stiefmoeder om kontakten heeft.
Als ze erg geïsoleerd zijn en het meisje komt niet met anderen in kontakt buiten het gezin om zou ik me erge zorgen maken. Dan kun je adviezen in gaan winnen bij huisarts, school, maatschappelijk werk of centrum voor jeugd en gezin. Let wel: als je bij het centrum aanklopt zal achter de schermen overleg plaatsvinden, daar zit dan ook d eraad voor de kinderbescherming bij en dan gaat er een bal aan het rollen waar je in positieve en negatieve zin geen invloed meer op hebt. Je kunt ook bellen naar 'Veilig Thuis'. Dat is het oude AMK o.a. Ik vrees dat je zeer teleurgesteld wordt in de kwaliteit van hun adviezen, maar wie weet levert het wat op. Ik kan me voorstellen dat je in elk geval het gevoel wil hebben dat je nichtje veilig is en dat gevoel heb je nu niet.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2016 om 09:22

Waar ontleent ze haar gedrag aan?

Ik begrijp dat stiefmoeder (nog) geen eigen kinderen heeft. Dan is de enige ervaring met kinderen waarschijnlijk haar eigen jeugd. Als zij het als normaal beschouwt dat kinderen een tik op de blote billen krijgen en aan hun oor getrokken mogen worden, dan deden haar ouders dat mogelijk ook. Persoonlijk snap ik nooit waarom kinderen het gedrag van hun ouders in dit opzicht kopiëren, maar dat schijnt toch genoeg te gebeuren. Mijn eigen schoonmoeder heeft nooit eigen kinderen gehad. Dat moet verdrietig voor haar geweest zijn. Ze heeft wel pleegkinderen gehad. Uit wat ze daarover verteld heeft, trekken wij de conclusie, ja heel gemeen, dat ze niet bepaald het talent had om een goede moeder te zijn. Maar wie weet was dat wel anders geweest als ze eigen kinderen had gehad. Ze was op haar manier wel een lieve oma, maar ze liet wel steken vallen. Logeren was geen pretje voor mijn dochters. Helaas hoorde ik pas na de dood van opa en oma wat er allemaal gebeurd was tijdens het logeren. Als ik dat eerder had geweten, hadden ze er zeker geen tweede keer heen gehoeven. Ondanks dat hielden mijn dochters wel van beiden.

Weer over jou: Je hebt het nu toch al verknald. Zou een brief dan nog kunnen helpen? Ik heb het idee dat ze zo'n brief uit pure nieuwsgierigheid en waarschijnlijk ook nijd gaan lezen. Is kijken waar die 't...t' nu weer mee aankomt! Je zou in die brief excuses kunnen maken over het feit dat jij je met de opvoeding van je nichtje bemoeit, maar dat je zorgen voortkomen uit dat het nu toch heel anders toegaat dan voor stiefmoeder erbij kwam. Je kunt erbij zeggen dat je zorgen niets te maken hebben met dat broer een nieuwe liefde gevonden heeft, dat gun je hem uiteraard van harte. Je noemt (nogmaals) wat je hebt gezien en zegt erbij dat je het hopelijk verkeerd hebt ingeschat. Ik zou er ook bij zetten, dat je van ze houdt, of hoe jullie dat ook tegen elkaar uiten, en dat je graag weer contact wilt.

Brieven hebben een risico. Omdat het zwart op wit staat, kunnen ze nog lang tegen je gebruikt worden. Kies je woorden daarom zorgvuldig, mocht je er een sturen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.