Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Relaties Relaties

Relaties

Anoniem

Anoniem

16-05-2016 om 12:23

Kort lontje en onredelijk

Mijn man is heel vaak boos, Meestal onredelijk boos. Ook is hij vaak gestresst. Heeft ruzie met heel veel mensen. Onder andere mijn ouders (die komen nu niet meer). Als hij boos is dan gaat hij schelden, beledigen en vloeken. Doet dit ook gewoon waar iedereen bij is. In een vol restaurant, ik schaam mij dan kapot voor hem. Op straat mij openlijk kritiek geven en vloeken, of er nu buren bij staan of niet. Ik zak dan echt door de grond. HIj denkt ook altijd dat ik tegen hem ben als ik er een andere mening op na houdt. Ik wil dat hij hulp zoekt voor zijn probleem. Iemand een idee? We wonen in de Randstad. Sterker nog als hij geen hulp zoekt wil ik niet meer verder met hem. De zomervakantie komt eraan. We gaan 4 weken op vakantie. Ik zie er zo tegenop want dan is zijn gedrag op zijn ergst. Zo boos, humeurig en onredelijk. Ik doe dan altijd alles fout in zijn ogen. Wat zouden jullie doen?

Hortensia

Hortensia

16-05-2016 om 12:45

Wat wil jij?

Ik vind het dapper dat je toch weer op vakantie wil gaan met een bruller. Ik zou het namelijk niet doen (gek genoeg was mijn ex juist op vakantie nooit aan het brullen).

Heb je al vaker gezegd dat je dit gedrag niet meer tolereert? Hoe reageert hij dan? Waarom heb je het tot nu toe wel getolereerd dat hij jou en jouw ouders zo behandelt? Mag jij wel van hem naar jouw ouders toe?

Ik zou om te beginnen direct eisen dat hij hulp gaat zoeken, want dit verandert niet en is al te lang doorgegaan. In mijn geval gebeurde dat niet want het lag natuurlijk aan iedereen behalve aan hem. Toen de kinderen in toenemende mate leden onder zijn buien heb ik besloten bij hem weg te gaan.

Achteraf gezien heb ik het veel te lang getolereerd omdat ik me in mijn onzekerheid te lang liet intimideren. Ik hoop dat jij het niet zo snel laat dooretteren, vooral ook omdat het een heel slecht voorbeeld voor je kinderen is en ook nog eens heel onveilig omdat ze eigenlijk in een mijnenveld leven.

Als hij niet bereid is eraan te werken en zich bijvoorbeeld verschuilt achter "ja maar jij/zij/zij/werk/etcetera" zal het niet stoppen.

En wat de vakantie betreft: die zou ik cancellen voor zover mogelijk.

Tamara

Tamara

16-05-2016 om 12:50

vier weken?

Gut ik ken niemand die vier weken op vakantie gaat en dat wil jij doen met zo iemand? Lijkt me geen goed plan.

Stenna

Stenna

16-05-2016 om 13:36

altijd al?

Was hij altijd al zo (waarom ben je dan met hem getrouwd, ooit), of is het iets nieuws, is hij veranderd? Is er iets gebeurd in zijn leven wat dit in gang gezet heeft?

Ik bedoel: een persoonlijkheid kun je maar moeizaam veranderen (het kan wel, maar is niet makkelijk), een gedrags/manier van omgaan met is makkelijker iets aan te doen

Ava

Ava

16-05-2016 om 14:12

4 weken vakantie overleven

Ik denk dat je hem af en toe vrij moet geven. Vrij van het gezin, bedoel ik. Hij ergert zich rot aan iedereen of hij is heel snel geprikkeld wat in combinatie met allerlei sociale regels in een gezin teveel voor hem wordt.

Ik ken hem niet zo goed als jij maar misschien moet hij vooral 's ochtend even niets of is het in de (na)middag. Of een paar keer op een dag? Voor een uitje, erna? En plan korte uitjes of uitjes waar je een deel samen doet en een ander deel zelf waarna je elkaar op plek x en tijd y weer ontmoet (voor een drankje). En vergeet jezelf ook niet: geef jezelf ook even pauze van hem. Voer de regie maar denk dan vooral wat het prettigste voor het geheel is, zonder voortdurend op hem te rekenen.

Angela67

Angela67

16-05-2016 om 16:59

wiens idee

is het om vier weken op vakantie te gaan?

Als het jouw idee is, zou ik zonder hem gaan of iets verzinnen waardoor je heel goed kunt splitsen wie wat waar doet en met wie. En gewoon maar 2 weken gaan, vier weken lijkt me voor niemand fijn.

Als het zijn idee is dan zou ik weigeren tenzij hij iets fantastisch verzint om de problemen voor te zijn óf aan jou fiat geeft om het zo te regelen dat jij er het minste last van hebt (plan 1 dus). En als hij niet in therapie gaat dan ga je sowieso niet mee.

Zijn er kinderen in het spel? Ik vermoed van niet, je schrijft er niet over.

gr Angela

Vrij inderdaad

Mogelijk dat deze man meer alleentijd nodig heeft om te kunnen landen. Ook kun je letten op honger, haast, andere vermijdbare prikkels.
En aanbieden dat hij thuisblijft om tot rust te komen in plaats van meegaan op vakantie. Of alleen een paar dagen komt.
Het vraagt wel wat meer 'moedigheid'.
Als hij weer staat te brullen kun je jezelf verwijderen en op een goed moment vragen of hij zichzelf wil verwijderen als hij die woede op voelt komen. Het kan niet. Het is intimiderend en hij slaat een flater in publiek door zo uit zijn dak te gaan. Ergens anders eerst kalmeren.
En als hij dan weer begint zeg je rustig: ga jij weg of zal ik weggaan? En voeg de daad bij het woord.
Geef hem een boksbal voor zijn vaderdag zodat hij zich daar kan vervoegen als hij weer neigingen krijg.
En inderdaad laat hem met rust als je ziet dat hij overprikkeld is en regel zaken zelf.

Hortensia

Hortensia

16-05-2016 om 17:54

Goede tips, maar...

...wil jij leven met iemand die vanwege zijn gedrag met alles en iedereen overhoop ligt? Ik wil je geen scheiding aanpraten,laat dat duidelijk zijn. Maar mijn ervaring is dat je als kind-en-partner-van automatisch ook met de nek wordt aangekeken. Vooral voor de kinderen (ik ga er vanuit dat die er zijn omdat je op Ouder Online schrijft) kan dat heel traumatisch zijn als kinderen niet met je willen, of mogen, omgaan vanwege je vader.

Beertje

Beertje

19-05-2016 om 16:40

Misschien

heb je er al over na gedacht wanneer dit is begonnen? Wij horen een boze man en een gezin wat er onder lijd. Maar misschien zit er medisch wel iets mis... Mensen kunnen bijv. suikerziekte krijgen zonder het te weten en verschrikkelijke bijwerkingen hebben. Waaronder drinken moe zijn en veel slapen. Maar ook een kort tot geen lontje hebben, boos op alles en iedereen etc.
Is zijn gezondheid al eens goed onderzocht?

Sterkte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.