Relaties
manisha-123
24-04-2023 om 15:51
Knallende ruzie over….. ja, wat eigenlijk?
Al meerdere keren hebben mijn partner en ik knallende ruzie over non-issues in mijn ogen. Ik ga proberen de situatie te schetsen. Ik besef mij dat hier twee mensen uiterst kinderachtig zijn en een te groot ego hebben.
Mijn partner en ik zijn ‘wat ouder’, waardoor we allebei een leven hebben opgebouwd zonder elkaar en nu proberen om onze levens samen te smelten. Voor de duidelijkheid; ik ben een vrouw, full-time stressvolle baan, altijd alleen gewoond, geen kinderen, geen huisdieren.
Partner is een man, ook full-time werkend, ook voornamelijk zonder partner gewoond (lattend), heeft een dochter met een ernst*ge verstandelijke beperk*ng* en twee honden.
Side note; ik ben behoorlijk gevoelig voor prikkels. Stressvolle baan, druk verkeer, koken, huishouden doen, sporten, etc. maken dat ik aan het einde van een dag redelijk afgebrand ben. Na het eten vind ik het dan prettig om een bakje thee te zetten en op de bank te ploffen. Sporten wil ik niet mee stoppen want ik merk dat ik daarvan wel echt beter in mijn vel zit (fysiek sterker = mentaal sterker voor mij).
Goed, waar de ruzies over gaan is het volgende;
Partner vindt het ver-schri-kkelijk dat ik geen behoefte heb om met zijn honden te gaan wandelen.
Reden vanuit mij hiervoor is; wandelen met de honden is stressvol. Ze zijn hyperactief, luisteren niet, het is een gevecht van begin tot einde. In het begin van onze relatie ging ik regelmatig mee, tot ik echt voelde dat het voor mij pure stress was. Toen ben ik daarmee gestopt.
Ik begrijp dat mijn partner het romantische beeld heeft van een gezinnetje dat gezellig samen eet, de tafel afruimt, de keuken poetst en daarna samen met de hondjes een wandeling gaat maken, maar wat mij betreft is dat te energieslurpend. Dat geef ik ook duidelijk aan, dat het voor mij extra stress is die ik eigenlijk niet kan gebruiken. Zijn reden om mij toch mee te willen is dat hij hoopt dat ik een betere band opbouw met de honden door te wandelen.
Om hem uiteindelijk toch tegemoet te komen (na de zoveelste ruzie…) hebben we afgesproken om elke zondag een langere wandeling te maken, onder het mom van – hij blij want samen wandelen, honden blij en energie eruit, voor mij puur efficiënt als lichaamsbeweging.
Puntje bij paaltje is deze afspraak langzamerhand van de agenda verdwenen. Ene keer wilde hij niet, andere keer ik niet, dan kwam het niet uit, dan was het slecht weer, allemaal excuses om niet te gaan.
Er is toen een hele periode geweest dat hij helemaal niets meer met zijn honden deed. Hij liet ze achter in de tuin ‘uit’ en verder deed hij er niets mee. Toen ik hem confronteerde met dit feit, zei hij dat dit aan mij lag – doordat hij altijd alleen met de honden weg moest, had hij er geen zin meer in. Mijn weerwoord – jij hebt gekozen voor huisdieren, daarmee ga je de verplichting aan om ervoor te zorgen, met of zonder partner en je moet in de behoefte van je dieren tegemoet komen. Een hond kiest tenslotte niet voor jou, jij wel voor je hond.
Er is toen een gesprek gekomen waarin ik heb gezegd ‘als jij mij laat zien dat jij weer tijd wil investeren in je honden, zal ik jou tegemoet komen en 1x per week weer mee gaan wandelen’. Dit is dan ook gebeurd, hij ging weer met zijn honden naar buiten en ik ging 1x per week mee wandelen. Weer gepaard met stress bij mij door ongehoorzaamheid en hyper gedrag en ik kwam elke keer overprikkeld en gefrustreerd thuis na het wandelen. Daarbij merkte ik ook niet dat mijn partner meer plezier had in het wandelen of dat het onze relatie goed deed o.i.d.
Toen heb ik ook aangegeven dat het mij gewoonweg teveel energie kost en dat ik niet meer mee wil.
Ruzie…
Partner is van mening dat als je samen bent, je samen verantwoordelijk bent voor de dieren.
Ik ben van mening dat de dieren zijn keus en dus ook zijn verantwoordelijkheid zijn.
Partner vindt dat ik hem tegemoet moet komen – met andere woorden; dat ik me gestressed en gefrustreerd voel na zo’n wandeling is van ondergeschikt belang, hij wil samen wandelen, hij zegt dat dat hem gelukkig maakt dus ik moet dat voor hem over hebben.
Hierop gaf ik aan dat ik niet begrijp dat hij dit wil afdwingen terwijl ik zo sterk voel dat ik dat niet wil, hoe hij gelukkig kan zijn als hij weet dat ik me er zo onder voel. Ook zei ik dat ik andersom nooit iets van hem vraag en al zeker niets dat tegen zijn wil in gaat. Dat als ik opmerk dat hij iets niet wil, ik het erbij laat en hem nergens toe dwing.
Anyway, ik denk zwart, hij denkt wit. Hij zegt naar grijs te willen. Ik heb voorgesteld dat we een compromis kunnen zoeken. De dag dat ik mee wandel, geeft hij me ’s avonds voor het slapen gaan een massage die net zo lang duurt als de wandeling. Leek mij een mooi compromis; hij kan gelukkig zijn dat ik ongelukkig met hem meeloop, ik heb iets om nadien naar uit te kijken.
Hij was het er niet mee eens en vond het een belachelijk voorstel, maar blijft wel bij zijn punt dat ik mee moet gaan wandelen.
Als ik het zo opschrijf is het echt nog veel belachelijker allemaal als dat het in mijn hoofd alleen al is. Uiteraard ben ik hier deelgenoot van, maar wil aan zijn eis eigenlijk niet toegeven en vasthouden aan mijn grens of minstens vasthouden aan een compromis.
Van nature ben ik een pleaser en uit het verleden is al gebleken dat steeds toegeven en niets terugkrijgen erg slopend is, dus ik ben ook nog lerende om vast te houden aan grenzen.
*de situatie omtrent zijn dochter is erg zwaar, voor ons allebei. Er is al diverse keren politie bij betrokken geraakt en sinds kort woont ze dan ook niet meer thuis omdat de situatie onhoudbaar was.. Ik vermoed dat dit ook zeker een rol speelt in de heersende frustraties tussen ons. Echter ben ik ook steeds vaker bang dat we gewoon echt niet bij elkaar passen, hoewel het super fijn is tussen ons buitenom dit soort ruzies.
Courage
01-05-2023 om 14:06
Volgens mij zie je het heel helder Manisha.
Wanneer ga je dit op tafel leggen?
(#stokachterdedeur )
Prillewits
01-05-2023 om 14:46
Mooie samenvatting Manisha. Sowieso voeg je twee kapiteins op twee schepen niet zomaar samen denk ik. LAT-ten maakt het dan toch een stuk makkelijker om het wel gezellig te hebben en elkaar niet steeds in het vaarwater te zitten.
manisha-123
04-05-2023 om 16:17
Het ontspoord hier... Ik ben druk bezig mijn appartement klaar te maken voor mijn terugkeer. Het stond helemaal leeg en nu moet ik alles opnieuw kopen, dus dat is helaas niet op een dag geregeld. Aanvankelijk leek partner er rustig onder te zijn dat ik me regelmatig wilde terugtrekken, maar sinds het is ingedaald hebben we alleen nog maar ruzie gehad.
Gaat het nu niet meer over zijn honden, gaat het weer over zijn kind... Hij kan niet leven met mijn mening over haar en de hele situatie die zich heeft afgespeeld (en nog afspeelt), dat ik 'vlucht', hem in de steek laat, en zo nog meer. Hij ziet me al maanden ongelukkig, ik lach nooit meer. Dat vindt hij verschrikkelijk. Als ik aangeef dat dat een gevolg is van de zware tijd, dat ik op ben, rust nodig heb, inderdaad niet gelukkig ben en uitgeput, dan heeft hij daar géén begrip voor en blijft hameren op dat ik alleen maar meer afstand neem en geen rekening hou met hem.
Moraal van het verhaal blijft dat hij me niet serieus neemt, hij mijn grenzen niet respecteert en me alleen maar meer uitput met z'n oneindige gedram en geruzie. Als mijn appartement klaar is, is er een zeer grote kans dat ik er niet part-time, maar full-time ga wonen als single vrouw.
Zucht...
Philou
04-05-2023 om 16:27
Een stroomversnelling dus. Je kan een middagje Ikea doen en het hoognodige aanschaffen en dan de rest op een later tijdstip.
IMI-x2
04-05-2023 om 16:36
Wat vreselijk Manisha, maar dat betekent wel dat je het goed zag en een wijs besluit genomen hebt.
Ik dacht hetzelfde als Philou: eerst langs de kringwinkel, en dan rustig kijken wat je écht wilt. Je hebt eerst een bed, een tafel en een stoel nodig, de rest kan wel even wachten.
Jonagold
04-05-2023 om 16:42
Ach, dat is niet wat je hoopte… Sterkte! Maar idd, je hebt het dus goed ingeschat. Ik zou ook zo snel mogelijk wat bij elkaar rapen en vertrekken, van alleen maar ruzie en negativiteit wordt het allemaal niet beter. Laat vooral aan familie en vrienden weten dat je spullen zoekt, dan heb je vast snel wat bij elkaar. En bij de kringloopwinkels in de buurt, Marktplaats en het Te koop aangeboden-hoekje in de buurtapp, Nextdoor bijvoorbeeld, vind je vast ook wel eea. En verder een rondje Ikea. Zijn er geen spullen van jou in het huis van vriendlief beland eigenlijk? Kun je die niet meenemen?
Pippeltje
04-05-2023 om 17:37
manisha-123 schreef op 04-05-2023 om 16:17:
Het ontspoord hier... Ik ben druk bezig mijn appartement klaar te maken voor mijn terugkeer. Het stond helemaal leeg en nu moet ik alles opnieuw kopen, dus dat is helaas niet op een dag geregeld. Aanvankelijk leek partner er rustig onder te zijn dat ik me regelmatig wilde terugtrekken, maar sinds het is ingedaald hebben we alleen nog maar ruzie gehad.
Gaat het nu niet meer over zijn honden, gaat het weer over zijn kind... Hij kan niet leven met mijn mening over haar en de hele situatie die zich heeft afgespeeld (en nog afspeelt), dat ik 'vlucht', hem in de steek laat, en zo nog meer. Hij ziet me al maanden ongelukkig, ik lach nooit meer. Dat vindt hij verschrikkelijk. Als ik aangeef dat dat een gevolg is van de zware tijd, dat ik op ben, rust nodig heb, inderdaad niet gelukkig ben en uitgeput, dan heeft hij daar géén begrip voor en blijft hameren op dat ik alleen maar meer afstand neem en geen rekening hou met hem.
Moraal van het verhaal blijft dat hij me niet serieus neemt, hij mijn grenzen niet respecteert en me alleen maar meer uitput met z'n oneindige gedram en geruzie. Als mijn appartement klaar is, is er een zeer grote kans dat ik er niet part-time, maar full-time ga wonen als single vrouw.
Zucht...
Maar... ben je ook wel duidelijk naar hem?
Ik vind het zo bijzonder : hij ziet jou al maanden ongelukkig; je lacht nooit meer en dat vindt hij verschrikkelijk. Dat klinkt helemaal niet als een bezorgd; 'Lieverd, wat is er toch met je aan de hand en hoe kan ik je wel gelukkig maken?' Nee, het klinkt als een verwijt. het feit dat jij ongelukkig bent hindert hem.
Dat klopt niet!
En als hij je verwijt dat je afstand neemt en geen rekening met hem houdt... wat in feite zo is, want je hebt me-time nodig, dan kun je toch ook zeggen: Inderdaad; ik houd even geen rekening met jou en ik neem even afstand.? So what???
Ik denk inderdaad dat deze relatie weinig gaat bieden voor jou.
Philou
04-05-2023 om 17:51
Pippeltje schreef op 04-05-2023 om 17:37:
[..]
Maar... ben je ook wel duidelijk naar hem?
Ik vind het zo bijzonder : hij ziet jou al maanden ongelukkig; je lacht nooit meer en dat vindt hij verschrikkelijk. Dat klinkt helemaal niet als een bezorgd; 'Lieverd, wat is er toch met je aan de hand en hoe kan ik je wel gelukkig maken?' Nee, het klinkt als een verwijt. het feit dat jij ongelukkig bent hindert hem.
Dat klopt niet!
En als hij je verwijt dat je afstand neemt en geen rekening met hem houdt... wat in feite zo is, want je hebt me-time nodig, dan kun je toch ook zeggen: Inderdaad; ik houd even geen rekening met jou en ik neem even afstand.? So what???
Ik denk inderdaad dat deze relatie weinig gaat bieden voor jou.
Klinkt ook niet alsof hij nu wel zo gelukkig is.
En als je me-time nodig hebt, trek je dan terug naar je eigen plek, inderdaad.
Egel.
04-05-2023 om 18:54
Manisha, hoewel je je binnenkort misschien enerzijds verdrietig voelt dat dit mislukt is, en niet wat je ervan hoopte, denk ik dat (als je eenmaal weer op jezelf woont) je enorm opgelucht bent. Wat een last valt dan van je af! Wat een vrijheid, en wat kun je weer jezelf zijn!
Ik zou maar doorpakken als ik jou was. Maar ook sterkte!
Fitgirl
07-05-2023 om 17:35
Iets anders, ik zie in het begin staan dat druk verkeer je veel stress bezorgd. Heb ik ook heel erg. Ik heb een elektrische fiets en ga nu 20km op de fiets naar werk. Daarmee heb ik toch wat beweging te pakken en niet te drukte van het verkeer!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.