Relaties
Belgica
19-08-2022 om 16:29
Kid(s) of partner op eerste plaats
Dit is een vraag die ik graag stel naar aanleiding van een 'verhitte' discussie' met mijn man en vrienden.
Mij viel het op dat de meeste mannen hun partner op 1 zetten 'boven de kinderen' en dat ze verwachten op 1 te staan bij hun partner. want zo voelen we ons belangrijk.
Bij vrouwen merk ik dat kinderen vaak op nummer 1 staan.
Ik persoonlijk heb dat hierarchisch gedoe nooit gesnapt!!! hoe kan je de ene boven de andere zetten? prioriteiten schuiven constant toch?!?
Als mijn kind in bad moet en huiswerk moet doen, tja dan is die nummer 1 voor nu en moet partner lief niet afkomen met knuffelen.
Maar zozeer moet zoonlief niet komen 'vragen' om een spelletje te spelen als ik in gesprek ben met papa!
Sterker nog, soms zet ik mezelf als prioriteit nummer 1!!! ja als ik ga tennissen met de vriendinnen, dan krijgen ze hier een lekkere boterham voorgeschoteld en ga ik om 19u stipt de deur uit!!!
Ik ben meer dan mama of partner!!! ik ben vrouw boven alles. Mijn prioriteite verschuiven constant, en zijn anders van het ene moment op de andere!
En als de ene zaak prioriteit heeft op de rest dan wilt dat ook niet zeggen dat ik geen rekening hou met de rest.
Ik ben gescheiden met co-ouderschap en heb een leuk sociaal leven en een fijne job en heb er een fantastische nieuwe partner bij. Ja ik hou nu rekening met mijn nieuwe partners en mijn hobby heb ik verminderd, mijn zoon moet rekening houden met mijn partner en ikverwacht dit andersom ook.
Wat is dat toch met mensen die elkaars prioriteit willen zijn? partner bichte onlangs op dat hij moeite heeft om me te moeten delen. Ik viel achterover.
Of ben ik de zotte?
Peiling
wie is prioriteit
Maximaal 5 antwoorden.
Index224
20-08-2022 om 15:16
Jonagold schreef op 20-08-2022 om 15:03:
[..]
Ook dat hangt van de situatie af. Man moet in het weekend toch regelmatig even wachten tot ik weer terug ben van de wandeling met de hond en weer in bed kruip voor de stoeipartij. Vindt hij niet leuk, maar ik laat dat beest echt niet op ons wachten voor haar ochtendrondje en ontbijt. Dan is de hond dus prio en niet de baas.
Exact. Bovendien, als mijn partner zou zeggen dat ik de hond weg moet doen of hij weg, dan mag hij vertrekken. Mn relatie gaat eerder de deur uit dan mn hond.
Kersje
21-08-2022 om 14:19
Ik heb in de poll ‘niemand’ aangevinkt, want ik heb die hiërarchie binnen liefde sowieso nooit begrepen en dus aan niet nagestreefd!
Ik snap het ook werkelijk niet en ben hierover al vaak in (leuke) discussies beland 😁
Als je toch al over een ‘plaats’ wilt spreken, dan is dit volgens mij vaak een momentopname, puur gerelateerd aan een bepaalde situatie. Pas wanneer het een kwestie van ‘leven of dood’ wordt zal de natuur zijn eigen gang gaan en hoef je als persoon niet eens te ‘kiezen’, want kiest de van nature innerlijke mens automatisch.
Dus ja, soms kan een hond op de 1e plaats komen zoals eerder geschreven, soms een kind, soms een partner etc etc
En het lijkt mij zeer vanzelfsprekend dat als je als (een wellicht nieuwe) partner van iemand met (niet eigen/eigen) kinderen vraagt wie er op de 1e plaats komt, stomme vraag en waarom überhaupt die vraag? Wat is er mis met een ‘gedeelde’ 1e plaats als het dan toch zo belangrijk voor je is?
Een partner is vervangbaar, kinderen niet! Als je het mij vraagt vind ik mijn vrienden ook belangrijker dan een partner als ik uiteindelijk écht een keuze zou moeten maken. Nee, ik heb helemaal niets met deze hiërarchie binnen relaties 😝
Elpisto
07-09-2022 om 08:44
Kersje schreef op 21-08-2022 om 14:19:
Ik heb in de poll ‘niemand’ aangevinkt, want ik heb die hiërarchie binnen liefde sowieso nooit begrepen en dus aan niet nagestreefd!
Ik snap het ook werkelijk niet en ben hierover al vaak in (leuke) discussies beland 😁
Als je toch al over een ‘plaats’ wilt spreken, dan is dit volgens mij vaak een momentopname, puur gerelateerd aan een bepaalde situatie. Pas wanneer het een kwestie van ‘leven of dood’ wordt zal de natuur zijn eigen gang gaan en hoef je als persoon niet eens te ‘kiezen’, want kiest de van nature innerlijke mens automatisch.
Dus ja, soms kan een hond op de 1e plaats komen zoals eerder geschreven, soms een kind, soms een partner etc etc
En het lijkt mij zeer vanzelfsprekend dat als je als (een wellicht nieuwe) partner van iemand met (niet eigen/eigen) kinderen vraagt wie er op de 1e plaats komt, stomme vraag en waarom überhaupt die vraag? Wat is er mis met een ‘gedeelde’ 1e plaats als het dan toch zo belangrijk voor je is?
Een partner is vervangbaar, kinderen niet! Als je het mij vraagt vind ik mijn vrienden ook belangrijker dan een partner als ik uiteindelijk écht een keuze zou moeten maken. Nee, ik heb helemaal niets met deze hiërarchie binnen relaties 😝
Iets met kop en spijker. Ik denk juist, door in een relatie je kinderen altijd voor je partner te plaatsen, dat je relatie bij voorbaat al geen kans heeft. Soms MOET je elkaar namelijk op de eerste plaats zetten. De relaties waarin dat niet gebeurd, zijn de relaties waarin je elkaar na 10 jaar aan kijkt en afvraagt of dit het nou is.
Een beetje de plek waarop wij verkeren op dit moment, met extra issues. Maar dat is wel het verhaal: Vrouw zet kinderen ALTIJD op de eerste plek. En dat groeit zo. En als je daar als man ( of andersom) niets aan doet, glij je af.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.