Relaties Relaties

Relaties

Santa

Santa

14-08-2016 om 09:56

Kerstdiner bij ouders of bij jou thuis?

Het is nog ver weg, maar opeens denk ik eraan: straks komen de kerstdagen er weer aan.

Tot nu toe vieren wij de kerstdagen bij de ouders/opa's en oma's (allemaal nog levend, redelijk gezond en getrouwd). Allemaal zo'n 75-80 jaar oud. Dus de ene kerstdag bij de ene ouders, de andere bij de andere. Bij elke familie is er een brus met steeds 2 kinderen. Soms nog een losse tante en/of oom die ook aanhaakt.

Dat gaat tot nu toe goed.

We helpen desgewenst (bieden het aan) wel mee met het maken van een of twee gangen of gerechten.

Ik vraag me af: zouden we moeten aanbieden dat het kerstdiner bij ons plaatsvindt?

Eerlijk gezegd, denk ik dat de ouders daar nog niet aan toe zijn. Vinden het volgens mij leuk het bij hen te doen, laten ze blijken, is mijn stellige indruk en hebben ze jaren geleden wel eens gezegd.

En er komen vast nog genoeg jaren dat we het wel bij ons kunnen doen, als ze echt oud zijn .

Tot slot: ik heb het zelf best druk (van alles aan mijn hoofd), dus eigenlijk zit ik er niet op te wachten en mijn man kennende, wordt het dan ook niet heel relaxed als we het hier thuis doen (hij helpt dan (veel) te weinig (dus extra zwaar voor mij), schiet in de stress). Zelf kook ik weinig voor gasten, ben zeker niet gewend aan grotere groepen. Ook past het bij ons iets minder goed dat bij de ouders thuis (qua ruimte/tafel).

Ik denk dat ik voorlopig maar niets zeg dus. Ik help voorlopig graag mee bij hen thuis! Bij ons doen kan later nog.

Maar vraag me af, herkennen mensen deze situatie, dat je denkt: moet ik ze uitnodigen? En wat doe je dan als het je eigenlijk niet goed uitkomt?

Fransien

Fransien

14-08-2016 om 10:55

praktische bezwaren

Als je (schoon)ouders het prima vinden om het bij hen te doen, eventueel met een lekker toetje of soepje die jij meeneemt, en het is veel praktischer om het daar te doen => lekker zo laten.
Je hebt geen probleem, maak er dus geen probleem van.

Op het moment dat je (schoon)ouders het niet meer goed aankunnen, kun je het daar houden maar dat jullie het diner klaarmaken en afwassen. Of je houdt het bij jullie thuis, kan ook. Een kerstdiner kun je net zo ingewikkeld maken als je zelf wil en net zoveel voorbereiden als je zelf wil.
Soep is ideaal om voor te bereiden en vlak voor het diner even op te warmen.
Toetjes kun je prima vantevoren maken, ijs uit de winkel is ook altijd goed, eventueel met wat vers fruit erbij (druiven of ander fruit wat je niet hoeft te schillen).
Stoofvlees is ook zo'n gerecht wat alleen maar lekkerder wordt als je het eerder gemaakt hebt. Wil je dat niet is een biefstukje zo gebakken, of je zet een groot stuk vlees een paar uur eerder in de oven.

Als je niet zo zeker bent van je eigen kookkunsten bij grote diners, begin dan met eenvoudige gerechten die iedereen lekker vindt en maak een paar keer een oefendiner voor je gezin met 3 of 4 gangen.

Maar voorlopig is iedereen tevreden met de situatie, dus heb je geen probleem.
Misschien waarderen je (schoon)ouders het wel als je ergens in november even checkt of ze het nog steeds zien zitten, zo'n heel diner. Je kunt aanbieden om wat meer mee te nemen en je kunt ervoor zorgen dat ze niet met de vaat blijven zitten. Die vaat achteraf is datgene wat ik het ergste vind, dan heb ik al een hele dag in de keuken gestaan en moet ik nog weer aan de slag. Doekje over de tafel halen en een kruimeldief hanteren zijn ook klusjes die door mij als kok buitengewoon gewaardeerd worden. Als het diner achter de knopen is, vind ik het namelijk heel fijn om even te kunnen blijven zitten.

Anna G.

Anna G.

14-08-2016 om 11:37

idee

Als het zo naar ieders zin is, lekker zo laten.

Zo niet: kies het huis dat het meest geschikt is qua ruimte/keuken en bereidt per gezin een gang voor. Zo doen wij het al jaren. We houden wat we maken altijd geheim voor elkaar en zo heeft iedereen een verrassend kerstdiner.

Later?

Santa, realiseer je je wel dat er niet zo veel later meer is?
Ze zijn al oud.

Kan het zijn dat jouw ouders en schoonouders er niet voor uit durven komen dat ze ook wel eens bij jullie willen aanschuiven?

Als zij al zo vele jaren het kerstdiner voorbereiden, wat toch een hele klus is, lijkt het me voor hen heerlijk om een keer opgehaald te worden, dat ze bij jullie verwend worden en niets hoeven te doen.

Ik zeg dat niet zomaar. Een oom en tante van mij, allebei in de zeventig klagen ieder jaar dat ze zoveel werk aan het kerstdiner hebben, dat ieder "zomaar" aanschuift en dat ze nooit terug genodigd worden. En dan gaat het hen met name over het laatste. Dom van hen zou je zeggen, dan moeten ze het maar aangeven, maar dat doen ze niet want ze vinden dat dat gebaar vanuit de kinderen moet komen. Het is toch een andere generatie.

Ik vind wel dat je er al jaren heel makkelijk vanaf komt, ene dag aanschuiven bij ouders en de andere dag bij schoonouders.

En qua ruimte/tafel, dat is toch wel op te lossen? Ik sleep bij dat soort gelegenheden de ronde tuintafel naar binnen en schuif deze aan de rechthoekige eettafel, hoeft allemaal niet perfect.

Meehelpen

De laatste jaren van mijn ouders zorgden we zelf grotendeels voor het kerstdiner bij hen thuis. Maar we hadden ook wel kerstdiners elders in wisselende samenstellingen. Net hoe het uitkwam. Ook niet altijd meer met de hele familie die met alle kleinkinderen wel erg druk werd.
We gingen dan wel een keer per jaar met iedereen uit eten, om ze allemaal eens bij elkaar te hebben.

Pug

Pug

14-08-2016 om 14:08

nou...

"En qua ruimte/tafel, dat is toch wel op te lossen? Ik sleep bij dat soort gelegenheden de ronde tuintafel naar binnen en schuif deze aan de rechthoekige eettafel, hoeft allemaal niet perfect."

Dan ga je er wel van uit dat iedereen een huis heeft waarin je nog een tuintafel kwijt kan.
Ik ken genoeg huizen waar dat helemaal niet kan. De meeste hier in de wijk, zou ik zeggen, behalve als ze naar achter zijn uitgebouwd. Gewoon standaardformaat eengezinswoning verder.

Als ik hier kijk, dan zouden er 4 in de keuken kunnen eten, 4 in de woonkamer en nog 3 zonder tafel op de bank. Maar voordat ze aan tafel gaan moet je ze ook ergens laten, nietwaar? De keukentafel zou flink nodig zijn bij de bereiding van een maaltijd voor zoveel mensen, dus de keuken valt af als pre-dinerruimte. 3 keukenstoelen mee de kamer in en lekker bovenop elkaar zitten daar. Lijkt me he-le-maal niets!

Stop

Stop

14-08-2016 om 14:37

Als

Als ruimte een probleem is dan zou je kunnen overwegen uit eten te gaan. Wij zaten bij mijn grootouders aan behangtafels, in de kozijnen of waar maar plek was. Later zorgden wij voor het diner in hun huis,ze hoefden er dan niet op uit maar ook nergens voor te zorgen.
Bij mijn ouders doen we een dag bij hen en een bij mij. Met hapjes omdat we geen zin hebben lang in de keuken te staan. Wat meer ontspannen in ons geval

Nou

Wat ik al zei, het hoeft niet perfect. Wij wonen in een kleine tussenwoning maar met wat improviseren kunnen echt wel 16-20 pers. kwijt.

Santa

Santa

14-08-2016 om 15:12

Narcis

Ik vind wel dat je er al jaren heel makkelijk vanaf komt, ene dag aanschuiven bij ouders en de andere dag bij schoonouders.==

Nou, ik schreef al dat het niet alleen aanschuiven is. We maken elk jaar wel wat, een of meer gangen/gerechten (of ik bied het aan en het wordt geweigerd) en ik help overal mee.

Tonny

Tonny

14-08-2016 om 15:28

checken

'Eerlijk gezegd, denk ik dat de ouders daar nog niet aan toe zijn. Vinden het volgens mij leuk het bij hen te doen, laten ze blijken, is mijn stellige indruk en hebben ze jaren geleden wel eens gezegd. '

Voordat je verder gaat met al dan niet plannen maken: vraag het na.
'Jaren geleden' is niet onlangs.

Het energiepeil en het organisatievermogen van mensen neemt geleidelijk af met het klimmen der jaren, ook al willen ze daar zelf niet altijd aan, zéker niet als de jongere generatie op hen rekent. Best kans dat ze jullie niet willen teleurstellen en op de vertrouwde voet doorgaan, ook al wordt het langzaamaan wat veel.

Jesse_1

Jesse_1

14-08-2016 om 16:01

Eens met Tonny

Ik zou het in ieder geval even peilen bij (schoon)ouders.
Van mijn schoonouders 'moest' het altijd bij hen, maar sinds het hen teveel wordt (de drukte, de rommel, ook al hoeven ze zelf niets te doen) gaan we uit eten. Vooraf komen we samen voor wat drinken en een hapje (nemen de kinderen zelf mee, ze hoeven dus geen inkopen te doen) bij hen bijeen, zodat we toch ook echt bij hen op bezoek zijn geweest.
Kerst bij iemand anders is wel ter sprake gekomen, maar dat was om meerdere redenen niet handig, of mensen wilden niet meer zelf koken of zo. Wij 'go with the flow', alles wat geen onenigheid oplevert is goed

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2016 om 19:59

Bij ons is het nooit een punt geweest

We hebben ooit schoonouders gevraagd met kerst en zijn dat blijven doen. Dat vonden ze gezellig. Vráág gewoon wat ze nu leuk en prettig zouden vinden.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-08-2016 om 20:34

wij maken het bij mijn ouders klaar

Mijn ouders (80+) zijn niet meer mobiel en het is om diverse redenen een te grote logistieke uitdaging om hen bij ons. Gelukkig hebben ze een WMO-taxi, maar die rijdt wegens de feestdagendrukte niet erg betrouwbaar. En het wordt ze ook te vermoeiend, merk ik.

We gaan nu naar hen toe elke kerst, nemen wat spullen mee en maken ter plekke een soort buffet. Daarbij moet je niet al te moeilijk doen: salades kun je zelf snel in elkaar zetten, schaal luxe vleeswaren en paté of zo erbij, afbakstokbroden, wat gekookte eitjes in plakken of gevuld, gevulde tomaten, de bekende jaren zeventig snackjes zoals augurkjes en asperges uit blik in rolletjes salami, meloen met rauwe ham, kaasblokjes met gember, uitje of mandarijn... Kleine moeite, groot plezier en net zo feestelijk! Vanzelfsprekend is ook de afwas voor ons en wat over is, wordt verdeeld onder elkaar.

Ik overweeg dit jaar ook mijn verjaardag bij hen te gaan vieren omdat ik het verst weg woon en die WMO-taxi op mijn afstand toch wel erg veel energie vraagt van mijn ouders. Mijn verjaardag verloopt altijd rustig zonder teveel aanloop, dat scheelt ook. Kleine moeite, groot plezier!

Paasei

Paasei

14-08-2016 om 20:41

Gourmetten

Bij ons kwam de ommeslag toen mijn ouders van hun ruime eensgezinswoning naar een soort aanleun-flat verhuisden. Er was toen dus praktisch gezien al geen ruimte meer om met z'n allen (ik heb 3 brussen) bij elkaar te komen. Bijna 'gelukkig' want voor mijn moeder werd t ook allemaal wat veel. Ook al had ze dat nooit toegegeven.

Sinds dat jaar hebben we de gewoonte dat 1 van ons met kerst 'aan de beurt' is al gastheer/vrouw voor de rest, uiteraard incl onze ouders. We gaan dan standaard gourmetten. Is makkelijk te regelen met zoveel mensen en de boodschappenlijst kan eenvoudig gedeeld worden. Iedereen neemt iets mee. Ik ben dus 1 x in de 4 jaar 'de pineut'. We wonen door heel Nederland heen en zien elkaar dan ook niet zo vaak. Maar de familieband is (gelukkig) hecht en deze traditie houden we nu dan ook al jaren trouw vast.

En wij

Wij maken 'ruzie' over wie mag koken en wie gastvrouw mag zijn. Echt waar! T is n eer als je mag koken bij ons. Wij schoven ook meerdere tafels aan elkaar met lakens als tafellakens. Met christmascrackers en de malle vragen die daar uit voort komen vliegen over tafel. Net als de kerstliedjes die we fluiten op speciale fluitjes met cijfers. Iedereen heeft n cijfer op z'n fluit en je krijgt n partituur, en je fluit alleen als er jouw cijfer staat. Hilaaaaaaarisch! Daarna komt t officiele kerstconcert waarbij iedereen zn instrument meeneemt en speelt.
Maar nog even over t diner, als ik dit vertel krijg ik altijd vreemde blikken. Blijkbaar is het streven bij iedereen vooral niet te koken. Snappen wij echt niks van !!!

Marjoleine64

Marjoleine64

15-08-2016 om 17:57

En wij

hebben al best lang geen kerst met de hele familie gevierd. Op eerste kerstdag zijn mijn ouders altijd bij mijn broer, niet voor kerst maar voor de jarige kleindochter. Op 2e kerstdag zijn ze of bij ons of mijn zus, of wij bij hun. Soms is een deel van de familie ook op vakantie. De laatste keer was denk ik 3 jaar geleden, bij ons thuis. Was erg leuk, 8 volwassenen en 7 kinderen, koken heb ik voorbereidt en samen met mij zus gedaan (en mijn moeder nam een grote pan soep mee).

Mijn ouders hebben er wel de ruimte voor, en afgelopen winter hebben ze ook beide verjaardagen nog groots thuis gevierd met de hele familie (pa werd 78, maar was 3 maanden daarvoor er plotseling bijna niet meer geweest dus dat moest gevierd worden, ma werd 80). Dat hebben ze gedaan met een lopend buffet, begin van de middag als late zeer uitgebreide lunch. Catering kwam alles brengen, echt geweldig. Dus geen gedoe met koken, zelfs vrijwel geen afwas want alles wordt weer opgehaald de volgende ochtend. Ik weet niet of dat ook met kerst kan, maar zoiets zou je ook kunnen overwegen.

Stenna

Stenna

15-08-2016 om 23:47

wij ook niet

Wij doen het ook niet meer. Al toen mijn moeder het nog altijd deed was het vaak hommeles. Mijn familie heeft enkele moeilijke mensen, met botsende persoonlijkheden, alcoholisten, sterke meningen, jaloezie en veel eisen. Vaak was het zo ongezellig en stressvol dat ik altijd gezegd heb dat ik dat dus niet ging doen later. Heb het wel een poos gedaan toen ouders oud en ziek waren, en nog een poosje na hun overlijden. Zolang het nog gezellig was. Maar zodra het eerste gezeik de kop op stak ben ik er meteen mee gekapt.
Dus: als het bij jullie gezellig is, geniet ervan zou ik zeggen, ongeacht bij wie en wat voor moeite het kost.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-08-2016 om 11:45

Rouleren

Wij hebben kerstdiner met mijn ouders, zus en zwager en een vrijgezelle tante. Voorheen wisselden mijn zus en ik af, ik iets vaker dan zij omdat ik koken voor groepen leuk vind. Vorig jaar wilde tante het verzorgen en zijn we uit eten gegaan. Dus eigenlijk vieren we het nooit bij mijn ouders thuis. Die kunnen ook niet koken dus dan zouden mijn zus, zwager en ik dat al moeten doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.