Relaties Relaties

Relaties

Jouw geld is van ons allemaal, mijn geld is van mij.

nu ik eindelijk zelf inkomsten heb verwacht mijn man van mij dat hij daarover mee mag beslissen.
Ik vind dat hij mij niet vertrouwd en wil mijn geld besteden voor aanvulling boodschappengeld, kleren, schoenen enzo. maar wel naar mijn eigen inzicht.
Het begint een struikelblok te worden voor onze relatie.

Angela67

Angela67

17-11-2014 om 14:40

ik snap het niet

Zolang hij alleen inkomsten inbracht besliste jij hopelijk toch mee over waar het heen ging? Waarom zou je het niet op een 1 hoop gooien en doorgaan zoals het ging? Of was je niet tevreden over zoals het ging?
gr Angela

Katniss

Katniss

17-11-2014 om 15:37

Hoe ging dat voorheen?

Mocht jij meebeslissen over het geld dat hij verdiende? Zo nee, dan kun je ook stellen dat jouw geld = jouw geld. Wat valt er trouwens te beslissen aan uitgaven voor boodschappen en kleding? Of wil hij 'jouw' geld bewaren om te sparen?
Kortom, licht eens wat toe

op 1 hoop

Al het geld op 1 hoop. En daarnaast allebei maandelijks hetzelfde bedrag als zakgeld dat je lekker allebei naar eigen inzicht mag uitgeven?

Suze

Suze

17-11-2014 om 17:57

Hoe getrouwd?

Hoe zijn jullie getrouwd?

In gemeenschap van goederen? Of anders?

Hoe ging het voo jij inkomsten had? Wie gaf het geld uit? Kreeg jij per maand zakgeld voor uitgaven voor jezelf? Had jij een eigen rekening? Of moest jij voor elke uitgave om geld vragen?

Heb je eigen (spaar)geld?

En welke argumenten va, hem en van jou zijn al over tafel gegaan?

Hoe lang heb jij niet gewerkt? En hoeveel uur werk je nu/hoeveel verdien je? Serieus of een fooitje (in zijn ogen/ vergeleken met wat hij verdient?

tante Sidonia

tante Sidonia

17-11-2014 om 19:36

jij

Hebt toch al die tijd meegedacht over zijn salaris? Nu komt dat van jou erbij. Of hield hij jou altijd heel strak met geld?
Zonde als dit een struikelblok wordt. Laat dat niet gebeuren. Wij hebben beide een eigen rekeningen en een en/of voor gezamenlijke kosten. Daar storten we naar rato beiden een maandbedrag op. Dus de rest is eigen geld!

Suze

Suze

17-11-2014 om 20:47

tante Sidonia; naar rato

Dus bij jullie bijvoorbeeld: als de ene 4000 netto verdient en de andere 1000 netto en jullie storten naar rato, dan stort de ene bijv. 3000 euro (3/4e), de andere 750 (ook 3/4e).

Dan heeft de ene dus 1000 euro per maand ter vrije besteding en de andere 250 euro?

Is dat eerlijk?

Ik vind dat altijd een aparte regeling om naar rato te storten, vooral als de inkomsten meer uit elkaar liggen en je samen hebt besloten dat - vanwege de kinderen? - de een (veel) minder werkt dan de ander (en dus minder verdient, minder carriere kan maken etc.).

Ik zou zeggen: alles op een hoop, vaste en huishoudlasten apart houden en ieder een gelijk bedrag naar eigen rekening voor eigen besteding of zelf sparen (als je niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent, dan maakt het natuurlijk niets uit).

bibi63

bibi63

17-11-2014 om 21:06

snap het ook niet helemaal

Leg eens verder uit. Dan kunnen we er misschien iets zinnigs over zeggen. Nu niet echt.
Bibi

Ulla

Ulla

17-11-2014 om 21:27

Eens met Suze

Het is inderdaad vaak een keuze. Wij hebben alles op een gezamenlijke rekening en verder doen we niet aan ingewikkelde toestanden. En wij gunnen elkaar het beste.

tante Sidonia

tante Sidonia

18-11-2014 om 11:10

Nee....ik vind het moeilijk uit te leggen maar

Wij hebben juist in onze verdeling opgenomen dat ik meer thuis doe. Ik betaal ongeveer eenderde van alle gezamenlijke kosten en hij betaald dan tweederde. Zo houden we allebei een ongeveer even groot deel over voor eigen geld.

Yvonne

Yvonne

19-11-2014 om 12:04

je klinkt erg onredelijk

Er zijn van die mensen die denken dat trouwen in gemeenschap van goederen inhoud: alles wat van jou is is van mij. En alles wat van mij is blijf je af!
Zo kom jij ook over

Suze

Suze

19-11-2014 om 12:31

Yvonne

Tot wie richt jij jouw opmerking nu?

Oftewel: wie is "jij" in jouw bericht?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2014 om 00:11

Caittac

Ik vind de tip om allebei een bedrag te houden die je naar eigen inzicht kunt besteden wel een goede tip voor jullie. En de rest gewoon in de gezamenlijke pot. Naar rato vind ik niet zo'n goed idee, gewoon allebei hetzelfde 'privé'-budget. Jouw geld zien als 'aanvulling' op het huishoudgeld vind ik ook niet zo'n goed idee. Het maakt gewoon deel uit van het gezamenlijke inkomen. Je maakt jouw inkomen ondergeschikt aan zijn inkomen als je het ziet als 'luxe'-geld. Ik denk dat je man het daardoor ook zo is gaan beschouwen.

guera

guera

20-11-2014 om 10:26

zou mij niet kunnen boeien

Waarover mee beslissen dan? of je wel of niet uiteten mag met vriendinnen of een nieuwe onnodige tas mag kopen?
Wij hebben hier eigen rekeningen en een gezamenlijke maar die klopt nooit dus ik doe vaak boodschappen van mijn eigen geld maar soms ga ik uiteten met een vriendin en heb ik geen geld maar dan krijg ik de pas van man mee. We hebben geen commentaar op elkaars uitgaven. ....zolang eigen uitgaven de prive situatie niet in de weg zitten. Als mijn man heel veel geld uit zou geven aan zijn hobby en we daardoor niet meer op vakantie kunnen dan hebben we een probleem en dus een gesprek. Nooit voorgekomen maar zou een reden kunnen zijn om er strakke afspraken over te hebben. Ik vind zijn aankopen vaak totaal onzinnig en hij die van mij. Ach ja mars en venus

caittac

caittac

20-11-2014 om 11:13 Topicstarter

Jouw geld is van ons allemaal, mijn geld is van mij.

ben verrast over jullie reacties ... bedankt allemaal ... moet alles even verwerken ... kom er gauw op terug ...

Barvaux

Barvaux

20-11-2014 om 11:27

caittac

Misschien kun je beter eerst uitleggen hoe het eerst ging want ik begrijp die topic zin niet. Hoe ging het dan vroeger?

Suze

Suze

20-11-2014 om 12:26

Vragen beantwoorden

Caittac, als je nog meer/ beter/specifieker advies Wilt, is het denk ik handig dat je de gestelde vragen beantwoordt.

veerl

veerl

21-11-2014 om 12:43

hier apart

maar in de praktijk volkomen samen. Als er grotere bedragen uitgegeven moeten worden wordt overlegd wie er nog het meeste heeft. En als er een geen geld meer heeft dan wordt de pas vd ander gevraagd. Heel soms hebben we vragen over uitgave patroon vd ander, die vragen worden dan ook gewoon gesteld. We hebben het niet super breed, dus best goed dat we bij elkaar vinger ad pols houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.