Relaties Relaties

Relaties

Hartje

Hartje

01-11-2015 om 18:04

Hoeveel is normaal (dronken gasten in huis)

Stel, je krijgt het verzoek twee onbekenden 3 nachten onderdak te verlenen. Het gaat om twee heren uit een ex-oostblokland, die een klus moeten doen waarbij zij een bus met een groep uit dat land heen en terug moeten rijden. Moet allemaal low budget, daarom worden de heren onder gebracht bij een gastgezin ipv in een hotel. Je zegt 'ja' en je geeft de heren onderdak en eten. Op dag 2 is de bus niet nodig en zijn de heren vrij. Ze willen op stap c.q. hun eigen gang gaan. Prima, je spreekt met ze af dat ze wel op een bepaalde tijd thuis zijn, zodat je het eten kunt verzorgen

Maar.. op de afgesproken tijd zijn ze er niet. Pas veel later komen ze binnen, duidelijk zwaar aangeschoten... lallen, struikelen/wankelen, handtasteljk. Je bent boos maar je geeft ze toch te eten (en sterke koffie!). Daarna gaan de heren weer; je moet zelf ook weg. Lang na middernacht hebben ze zich nog niet terug gemeld en kun je gaan zoeken. Je treft de heren wankelend onderweg naar huis aan. Hebben nog maar een 'afzakkertje' genomen.. en ze moeten de bus de volgende dag terug na ex-oostblokland rijden!

Wij waren heel boos over dat gedrag. Hebben ze dat ook verteld. Wel nog een nacht onderdak gegeven natuurlijk. Ontbijt hoefden ze niet. Alleen koffie.. Eenmaal terug gebracht bij de bus spraken we de leden van de groep. Die (plaatsvervangend) excuses aanboden maar het verder alleen maar weg lachten.. blijkbaar zagen zij het probleem niet zo..

Nu heb ik zelf niet veel ervaring met aangeschoten/dronkenschap maar het lijkt me toch behoorljk onbeschoft je zo te gedragen als je ergens te gast bent en ook nog (de volgende dag) een bus moet rijden..? Of ben ik nou gek?

Thomas

Thomas

01-11-2015 om 18:09

Onbeschoft

Ja, het is onbeschoft, maar met dronken mensen valt niet te praten, dus wat had je verwacht? Dat ze op slag nuchter waren en hun excuses aanboden?

Verder snap ik niet dat je ze bent gaan zoeken. Ik had de deur op slot gedaan en de bel uitgezet. Hadden ze onder de brug kunnen slapen of een hotel kunnen zoeken.

Elke

Elke

01-11-2015 om 18:15

Natuurlijk

Natuurlijk is het onbeschoft gedrag, tewijl je zelf zo gastvrij bent. Wat mij betreft waren ze niet meer welkom geweest nadat ze zich de eerste dag al niet aan de afspraken hadden gehouden. Dan maar in 'n hotel.

Caesar

Caesar

01-11-2015 om 18:16

Tja

Ik zou al niet zo snel twee onbekenden drie nachten onderdak verschaffen. Maar als ze zich dan niet gedragen, dan is het helemaal snel over wat mij betreft. Ik vind dat je je wel erg flexibel hebt opgesteld.

Angela67

Angela67

01-11-2015 om 18:18

wie vraagt jou dit?

wie vraagt jou zoiets? heb je een bepaalde verstandhouding met diegene?

Stel het is mijn zus die mij dit vraagt en die de volgende ochtend bij die bus staat omdat ze het geregeld heeft, dan zou ik heel anders reageren dan wanneer het vanuit mijn werk gevraagd wordt en daar staat mijn manager de boel in de bus te jagen.

En daarbij: ik snap toch niet dat je een mening van een forum nodig hebt om hierover te oordelen. Het is toch jouw eigen grens die overschreden wordt? Of het nou door dronkenschap komt of gewoon je niet aan de afspraken houden, dit gaat om jouw grens. Zou hetzelfde zijn als vrienden van je kind kwamen logeren en zich niet eraan houden, toch?

gr Angela

Hartje

Hartje

01-11-2015 om 19:37

Verantwoordelijk

Ik plaatste dit om stoom af te blazen.. en ja, we hebben iets met die groep. Daarom hebben we dit voor hen gedaan.

Ik ben vooral zo boos/verbaasd over de manier waarop de groep reageerde. Ik bedoel, mijn man is ze heel laat nog gaan zoeken, omdat we ons zorgen maakten. Tenslotte zijn het toch je gasten, in een vreemd land, die de volgende dag de groep veilig naar huis moeten rijden! Geloof me, anders hadden we echt wel gewoon de deur op slot gedraaid.. Maar de groep reageerde vrij laconiek. Alsof ze het gedrag van de heren niet zo erg vonden c.q. niet serieus namen. Alsof wij ons aanstelden, bijna.. nu was immers alles weer goed (pardon?? Hoe snel breekt alcohol af??). Daar kan ik niet over uit...

Leermoment.

De opvang was dus eenmalig, dat bereiken ze ermee. Dom van ze als ze afhankelijk zijn van vrijwilligers.
En jij hebt geen feeling meer met een groep die zo reageert, afsluiten dus.

Ach

Ik zou er zeker niet van gecharmeerd zijn, van dit gedrag. Anderzijds ben ik heel goed in het vrijlaten van mijn gasten: het liefst heb ik dat ze doen alsof ze thuis zijn. Schijnbaar is dat jouw gasten goed gelukt.

Maar waarom sprak je de groep die reisde er op aan? Zij hebben die afspraken toch niet gemaakt met jouw over etenstijd en zo?

En als je oprecht bezorgd bent dat de chauffeurs nog te veel alcohol in hun bloed hebben, kun je de politie bellen.

angel3

angel3

07-11-2015 om 19:24

Sja Oostblok

Sorry voor het vooroordeel maar iha wordt daar veel gezopen. Ik had het bij voorbaat al niet gedaan.
Typisch gevalletje cultuur verschil dus ik snap dat zij niet snappen dat jij het irritant vindt. Geldt voor diverse zuid Amerikaanse landen ook....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.