Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Relaties Relaties

Relaties

Bianca

Bianca

10-12-2013 om 09:07

Hoe vaak komen (schoon) ouders bij jou?

Ik zie in discussies nogal eens voorbij komen dat ouders en schoonouders met enige regelmaat bezocht worden. Dat is hier niet veel anders.
Omdat ze allemaal binnen een straal van 3 kilometer wonen komen wij als gezin regelmatig even langs. Als we gaan wandelen kijken we even of er iemand thuis is bijvoorbeeld.

Nu vierden wij dit weekend sinterklaas met mijn ouders bij ons thuis. En toen kwam ik tot de ontdekking dat ze al sinds april niet meer bij ons waren geweest.
Toen hadden we een jarige, en erna hebben we de muren gedaan en de meubels verplaatst.
Dit weekend zagen mijn ouders dat voor het eerst (hee ander kleurtje!).

Best wel raar eigenlijk vind ik. Zowel ouders al schoonouders zijn nog heel mobiel. Mijn ouders fietsen (elektrisch) regelmatig naar mijn oma die 10 kilometer verderop woont. Ook mijn ooms en tantes bezoeken ze regelmatig (hun broers en zussen).
En nu ik er zo over nadenk; ze komen in ieder geval nooit spontaan, maar als ik eens voorstel om op de koffie te komen, hebben ze liever dat ik naar hen kom.
En bij schoonouders is het ook wel zo.

Zou dat iets te maken hebben met het feit dat ze moeite hebben om te zien dat hun eigen kind zelfstandig is of zoiets?
En is het dan bij jullie ook zo? Of komen bij jullie je ouders wel gewoon regelmatig langs?

Tijgeroog

Tijgeroog

10-12-2013 om 10:13

Bianca

Bij ons komen ze ook niet vaak, maar wel vaker. Voor de verjaardagen en een enkele keer tussendoor. Wij gaan wat vaker tussendoor daar heen. Maar zowel m'n ouders als schoonouders wonen op een uur rijden hier vandaan, dus van even langs gaan is sowieso geen spraken.
M'n schoonouders wonen wel vlak bij m'n schoonzus en daar gaan ze regelmatig even langs. Ook daar gaat m'n schoonzus vaker bij m'n schoonouders langs, maar ik denk dat m'n schoonouders daar ook wekelijks of vaker komen.

Conference

Conference

10-12-2013 om 10:24

Regelmatig

Mijn ouders komen 1 keer in de twee weken op een vaste doordeweekse avond, sinds hun oudste kleinkind is geboren (die is nu al een flinke puber). Daarvoor zagen we ze eigenlijk nooit bij ons thuis, maar dat kwam vooral omdat wij altijd weg waren. Een spontaan bezoek bij ons heeft nu niet zoveel zin, omdat we het altijd erg druk hebben met van alles en nog wat en je ons met een dergelijke verrassing daarom eigenlijk niet zo blij maakt.

Mijn ouders hebben helemaal geen moeite dat hun kind zelfstandig is. In tegendeel, mijn vader is trots dat zijn kinderen het zo goed voor elkaar hebben, in een mooi huisje wonen, zelf alles prima kunnen regelen en hun huis opknappen zonder zijn hulp daarbij nodig te hebben. Ik ga zelf heel onregelmatig naar mijn ouders, net wanneer het even uitkomt, soms drie keer in de week, soms weken niet.

Ik kan me voorstellen als je ouders regelmatig overige oudere familie bezoeken, die wellicht niet zo mobiel zijn als zij, dat ze het fijn vinden om thuis te blijven als jij belt voor de koffie. Waarschijnlijk omdat ze denken dat jij wel gemakkelijk in de gelegenheid bent om bij hen thuis op de koffie te komen in tegenstelling tot oma of tante Miep.

Of het is een oude gewoonte dat de kinderen bij de ouders op bezoek komen in plaats van andersom. Misschien was dat bij hen en hun ouders ook zo het geval en hebben ze dat onbewust zo overgenomen. Mijn ouders gingen bijvoorbeeld altijd op zondag op bezoek bij hun ouders en ik weet nog dat ze, toen wij uit huis gingen, van ons dachten, dat wij die gewoonte over zouden nemen. Het kwam niet in hun op dat wij op zondag misschien wel hele andere plannen hadden en een bezoekje aan mijn ouders daar niet tussen paste.

Aiselle

Aiselle

10-12-2013 om 10:41

niet zo vaak

Mijn ouders komen denk ik 5/6x per jaar, mijn schoonouders 8 tot 10x. We hebben er ook niet zo'n behoefte aan eigenlijk. Als ze komen, is het vooral voor de kleinkinderen.
Als ze nu nóg moeite hebben om mij zelfstandig te zien...ik ben al 20 jaar het huis uit Mijn schoonmoeder heeft daar wel moeite mee, geloof ik, die voelt zich nog echt nodig, maar daarom wordt ze ook niet vaker uitgenodigd. Wij zijn allebei niet zo dat we dat prettig vinden. Dan krijgen we dus idd vragen als 'hee, hebben jullie dat weggedaan?' op zo'n toon van 'waarom weten wij daar niks van?' Het wordt iig nooit gewoon geconstateerd, maar altijd een beetje verongelijkt, alsof we niks weg mogen doen zonder toestemming te vragen.

amk

amk

10-12-2013 om 11:27

nou

mijn moeder komt onder dwang 1x per jaar. En mijn vader komt dan weer een paar keer vlug achter elkaar om dan weer een paar maanden niet te komen. Ze wonen beiden op 1,5 uur rijden van mij vandaan.

bij mijn vader hangt het er vanaf of ik klusjes te doen heb of dat hij bv een avondje op mijn dochter past. Zo maar even aanwaaien is wederzijds niet handig want we zijn allemaal nogal uithuizig door werk en hobbies.

met verjaardagen

dat zijn er nu nog 4.

Verder gaan we daar heen, maar ze zijn dan ook alle 4 al boven de 86
Mijn ouders komen vaak met de taxi, of we halen ze op en brengen ze weer thuis, mijn schoonouders rijden zelf nog.

Dalarna

Dalarna

10-12-2013 om 12:50

hmm

Nee die ervaring heb ik niet, het was bij jonge kinderen altijd al makkelijker om hierheen te komen. Hun eigen spullen en bedje.

De oma's zijn nu al 10 jaar dood en we zien de opa's niet zo heel vaak maar mijn vader komt vaker hier dan ik daar. De kinderen komen eigenlijk nooit meer daar, hij rookt in huis en dan heb ik hem liever hier waar hij opeens 4 uur zonder sigaret kan.

Mijn schoonvader en zijn vrouw woont veel verder weg en die komt ietsje vaker hier dan wij daar.

Ik kan niet geloven dat het iets met zelfstandigheid te maken heeft maar om dat te weten moet je het ze vragen. Misschien vinden ze spontane bezoekjes voor jou niet leuk (ik vind daar ook niets aan, wij gaan nooit spontaan bij familie op bezoek, de meesten wonen daar ook te ver voor weg), dus nodig ze eens wat vaker uit ipv te gaan wandelen en daar binnen te gaan zitten.

Bianca

Bianca

10-12-2013 om 13:03

Zelfstandigheid

Ik weet dat mijn moeder het lastig vond toen ik net samenwoonde. Daarvoor woonde ik nog thuis bij mijn ouders.
Dat heeft ze in ieder geval vaak laten weten. Ze kon het ook niet laten om meteen van alles te gaan opruimen, wat ik natuurlijk niet erg leuk vond.
Of dat nu nog zo is weet ik niet zeker, maar ik vermoed het dus wel.

En ook toen de kinderen klein waren en het "lastiger" voor ons was om daarheen te gaan kwamen wij altijd daar.
Heeft er ook mee te maken dat het bijna om de hoek is, dus in geval van lastige baby/dreumes/peuter was ik ook zo weer thuis.

Het is niet dat ik er erg mee zit, maar na dit weekend realiseerde ik me dat ineens. Dus ik vroeg het me af.

Jesse_1

Jesse_1

10-12-2013 om 13:42

Eh... nooit?

Haha, is niet helemaal waar hoor. Maar mijn ouders zijn hier volgens mij nog nooit zonder reden (verjaardag oid) op de koffie geweest. Mijn schoonouders wel heel af en toe, maar daar gaan we zelf al geregeld heen (als we 2 weken niet geweest zijn, "moeten" we daar wel op visite).

Mijn ouders zien we geregeld, maar soms ook een periode vaak en dan weer een poosje weinig. Mijn moeder komt af en toe ook eens een dagje helpen met de boel goed schoonmaken (dus echt grondig ).

Beide ouderparen wonen op ca 15 à 20 min rijden afstand.

En heeft bij ons in ieder geval helemaal niets met zelfstandigheid te maken.

Hier

Schoonouders hooguit 1x in de maand als ze toch in de buurt moeten zijn, vroeger hadden ze een hobby hier vlakbij en kwamen ze elke week.

Mijn ouders heel vaak, moeder vaker dan vader, meestal voor een bakkie leut, soms in conbi met nuttige dingen (oppassen en andere klusjes) bij schoonouders komen we twee tot drie keer per jaar, ze wonen 1.5 uur rijden, dus zomaar ga je niet en door werk en hobby's kids kunnen we ook niet zomaar gaan. Naar mijn ouders wisselt.

Moet erbij zeggen dat door werk man ik ook vaak alleen met kids ga.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-12-2013 om 20:55

Herkenbaar

Ik woon te ver weg voor spontane bezoekjes, maar mijn zus woont bij mijn moeder om de hoek. En echt niet dat mijn moeder onverwacht bij haar op bezoek gaat. Zelfs niet als ze vlak in de buurt is.

Dat zal inderdaad wel te maken hebben met de gewoonte dat kinderen bij de ouders op bezoek moeten komen en niet anders om. Bij mijn opa's en oma's ging dat namelijk precies zo.

Ook in de schoonfamilie gebeurt ongeveer hetzelfde. Alleen op bezoek als er een aanleiding voor is. Verjaardag, oppassen, klusje, etc. Maar dus nooit zomaar voor de gezelligheid.

alleen op uitnodiging

Hier komen ze alleen op uitnodiging, in ieder geval 4x per jaar met verjaardagen. ( 1 combi verjaardag)
Verder komen ze eigenlijk nooit. Gaan wel elke maand naar ouders en schoonouders.
Ouders/schoonouders gingen ook naar hun ouders, andersom ook eigenlijk niet spontaan.

Bianca

Bianca

11-12-2013 om 16:38

Aha ik ben doodnormaal dus

Tenminste wat dat betreft.
Best vreemd dat het me nu pas opvalt eigenlijk. Ik woon al langer op mezelf dan ik ooit bij mijn ouders woonde.
Ik ben bij mijn ouders nog kind aan huis. Hoewel ik er niet supervaak (1-2x per maand ofzo) meer kom, het is het huis waar ik ben opgegroeid.
Dat maakt het voor mij denk ik ook logischer om daarheen te gaan dan dat zij bij mij komen.

neteret mut

neteret mut

12-12-2013 om 20:33

hm, en ot

Onze situatie is anders door de emigratie maar ook daarvoor woonden we al niet bij elkaar in de buurt, zomaar langs gaan gebeurt/ gebeurde niet. Al herinner ik me een keer dat mijn schoonouders een dagje in Groningen waren en ze niet bij ons langs kwamen, vond ik toen wel raar en voelde me zelfs wat gekwetst. Maar ik realiseer me dat ikzelf ook niet zomaar ergens langs zal gaan, gewoon om te vragen of die of die thuis is. Ik voel me daar niet lekker bij, alsof ik me opdring (en vinden ze het wel leuk dat ik langskom) Terwijl ik onverwacht bezoek bij ons wel leuk vind

schoon...dochter

schoon...dochter

20-12-2013 om 14:37

vaak en bijna niet….

Ik kom vaak bij mijn ouders en mijn moeder komt iedere week soms meerder dagen bij mij langs. Ze wonen op ongeveer 5 min. loopafstand. We aan prima met elkaar om, dus waarom niet?

Schoonouders is een ander verhaal. Geen klik, nooit de moeite gedaan om sowieso een relatie op te bouwen. Voorheen was het vooral verwijten en een kalender bijhouden wanneer wie bij wie was. we gaan nu zo'n 1x in de 7 a 8 weken langs. Het is zo gegroeid helaas. We delen niets met elkaar. Ook mijn man deelt niets met zijn ouders. Als we er zijn, gaat het of over hen of over koetjes en kalfjes. Belangstelling voor ons is er niet of het gesprek wordt abrupt afgekapt of ze lopen doodleuk weg.

Nu er (klein) kinderen zijn. vindt schoonmoeder dat wij naar hun moeten komen. Nooit komen ze naar ons. Vervolgens verwijten dat ze hun kleinkinderen nooit zien, terwijl ze zelf alle tijd hebben (werken niet meer) en mobiel zijn. Uitjes worden vaak gedaan….maar niet naar ons.

Prima, maar wij trekken ons eigen plan. Ze hebben daarin geen rol van betekenis. Helaas is dat zo gegroeid. Het is niet anders.

madelief

madelief

26-12-2013 om 00:42

sinds opa dood is

Komt mijn moeder juist hier en wij soms weken niet bij haar. Oma past hier op en komt hier eten. Schoonfam. Is contra, die komen bijna niet hierheen. Alleen met feestdagen. Daar gaan wij vaker heen.

Marjoleine64

Marjoleine64

27-12-2013 om 11:44

Niet echt vaak

schoonouders zijn er al een aantal jaren niet meer, en voor die tijd zagen we ze misschien iedere 2 maanden, vaker hier dan daar. Ze woonden op ruim een uur rijden. Mijn ouders zijn inmiddels ook behoorlijk op leeftijd maar gelukkig nog in goede gezondheid en goed mobiel. Maar ook die wonen op een uur rijden, dus die zien we met verjaardagen en soms bij andere speciale gelegenheden. Hooguit eens per maand, soms ook 2 maanden niet. Alleen in het najaar wat frequenter want dan zijn er veel verjaardagen dicht op elkaar. Wij hebben een druk leven met 2 puberzoons die veel activiteiten in de weekenden hebben, en zij hebben 3 sets kleinkinderen om hun aandacht over te verdelen (die allemaal (ruim) een uur rijden bij hun vandaan wonen in verschillende richtingen. Mijn broer en zus met hun gezin zien we nog minder vaak...
Maar: gisteravond was de hele familie bij ons thuis voor een kerstdiner, was echt heel erg leuk! Mijn moeder had aangegeven dat zij het niet meer aankon om het bij hun te doen, de laatste keer dat we dat gedaan hebben was 2 jaar geleden en dat was echt heel druk. Wij hebben iets meer ruimte, en het was nog steeds heel erg druk (met 7 kinderen tussen de 5 en 16 jaar).
Marjoleine

eehhh... schoonmoeder 2 x p jaar

schoonmoeder komt 2 keer per jaar als de kinderen jarig zijn(tegelijk) en op mijn verjaardag. Manlief wil zn verjaardag nooit vieren.
( ooit heeft zoon gezegd: oma, wij hebben een trampoline maar dat weet jij niet he, want jij komt nooit bij ons. Niet kwaad bedoeld maar meer als constatering) Als ze al een keer tussendoor kwam( ik denk 4 keer in 10 jaar waren we heel verbaasd)
Wij worden wel om de week daar verwacht.
Mijn ouders komen zo om de 3 maanden een keer samen langs, oma fietste zelf wel vaker langs ( nu niet ivm gezondheid)

Cora  Creukel

Cora Creukel

28-12-2013 om 13:37

Eeeehhhh

Schoonouders zijn al 2,5 jaar hier niet geweest. Ze gaan wel naar familie hier in de buurt. De laatste keer dat ze hier waren wilde schoonpa zo snel mogelijk na het eten weer weg want zijn campingvriendjes waren net op de camping gekomen en die had hij al een jaar niet gesproken/gezien (toen waren ze hier ook al erg lang niet geweest)

Statistieken

Zo het draadje doorlezend kunnen we denk ik concluderen dat de meeste dames hier hun eigen ouders vaker zien dan hun schoonouders en dat kinderen hun ouders vaker bezoeken dan dat ouders bij hun kinderen langs gaan. En dat er logischerwijs een verband is tussen afstand en frequentie van bezoeken.

Als de grootouders niet meer zo mobiel zijn is het wel logisch om als gezin daar heen te gaan, maar bij fitte grootouders is het eigenlijk handiger als die naar hun kinderen en kleinkinderen komen. Als gezin heb je vaak meer verplichtingen en bezigheden dan een ouder stel. Als de grootouders op bezoek zijn is het niet zo'n probleem als een kleinkind even naar een kinderfeestje, een training of wedstrijd gaat, er zijn dan nog anderen thuis om de grootouders gezelschap te houden. Het is lastiger om een dag(deel) te vinden waarin het hele gezin beschikbaar is om naar de grootouders toe te gaan lijkt me.

Mijn moeder woont in dezelfde straat, dus die zien we in wisselende samenstelling 2 a 3 keer per week, redelijk verdeeld over hier en daar.

skik

tonny

tonny

03-01-2014 om 11:27

skik - contacten onderhouden

Ha, mooi Skik, je conclusie.

Ouders die nog moeten wennen dat de kinderen allemaal de deur uit zijn, onder welk kopje vallen die

Momenteel heb ik een dochter met partner die het helemaal gewend is bij ouders/grootouders spontaan even langs te gaan, daar bof ik mee. Dochter twee lijkt ook zo iemand getroffen te hebben, ook al wonen die wat minder in de buurt.

Weet je, het voelt gewoon best leeg als iedereen weg is, geen gezin meer om je heen, zeker zo na de kerstvakantie moet ik daar echt weer aan wennen.
Maar kom, ons voornemen is elke maand minstens bij één stel te gaan eten ( ook al hoort dat niet he, jezelf uitnodigen anders komt er allemaal niks van.

Verder hebben mijn kinderen plus aanhang me een smartphone cadeau gedaan en een gezinsgroep geinstalleerd, dus op oudejaarsnacht kreeg ik van iedereen plaatjes van waar ze waren, heel komisch.

Nooit meer!!!!!

Tja,helaas zijn mijn ouders vroeg overleden. Beide waren nog lang geen 60. Mijn twee oudste zonen hebben gelukkig nog wel hun oma, mijn moeder gekend. De relatie was erg goed te noemen. Een oma zoals een oma hoort te zijn! Logeren enz. Het was een groot verlies. Mijn ene zoon was letterlijk kapot van verdriet na haar overlijden. Mijn schoonouders daarmee hebben we mee gebroken. Soms doet het pijn dat de kinderen nu dus geen opa en oma meer hebben. Maar hun rol? de kinderen spreken er niet eens over. Ze missen ze niet wat veel zegt. Mijn schoonmoeder was een regelrechte heks. Ze sprak de meest venijnige dingen over iedereen uit. Ook tegen onze kinderen deed ze bij lange na niet leuk. Hoeft ook niet. Ze Kan zgn niets met haar rug om een uitkering te misbruiken. Toen mijn vader overleed en ik daar pijn van had vond ze me een aansteller. Toen onze zoon op sterven lag door een buikvliesontsteking zat ze ntb in een kroeg onaanspreekbaar te wezen! Toen ik een keizersnede had middels zwangerschapsvergiftiging had ik het maar getroffen omdat ik het kind er nu niet zelf had uit hoeven persen NTB!GELUKKIG heeft hij het overleefd. Onze kids mochten nooit logeren integenstelling tot hun neefje.
Maar op een gegeven moment was manlief er ook zo klaar met zijn ouders. Ik al langer, kon niets goed doen. Was uitsluitend nog bij ze voor de kids hopend op betere tijden na 17 jaar. Die mensen waren werkelijk alleen maar bezig met hun eigen. Een triest relaas was dat ze nooit wat met hun kleinkinderen deden of iets voor over hadden. Alles was teveel. Zelfs een bezoekje in het ziekenhuis bij hun kleinkind toen hij zo ziek was. Daarentegen hemelden ze hun andere kleinzoon op. Dat deed pijn. Goed, kan nog wel even doorgaan, Na vier jaar heb ik het van ons af kunnen zetten. Maar met kerst enz. als iedereen naar ouders enzo gaat doet het best weleens pijn.Nee, geen opa en oma, geen ouder, schoonouders hier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.