Relaties Relaties

Relaties

ff anders

ff anders

11-06-2012 om 18:50

Hoe krijg ik mijn man weer naar de tandarts?

Mijn man is nu al zeker 4 jaar niet naar de tandarts geweest en ik vind dat veel te lang! Een tijdje geleden ben ik er tegen hem over begonnen dat hij weer eens een afspraak moet maken, maar -zoals ik al verwachtte- hij reageert dan boos en geirriteerd. Of hij zegt 'ja' maar doet verder niks. Ik weet niet meer wat ik kan doen om hem in beweging te krijgen en ik merk dat ik een afkeer van hem begin te krijgen. Het staat me tegen om te zoenen bijvoorbeeld. Ik maak me zorgen om de gezondheid van zijn gebit en de besmettelijkheid van bijv parodontitis. Ik heb wel eens gedacht zelf een afspraak te maken. Maar ik ben bang dat we dan echt ruzie gaan krijgen! Kortom: hoe krijg ik hem weer in de tandartsstoel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

11-06-2012 om 20:32

Wat is de reden?

Waarom vind je het veel te lang? Ruikt hij uit zijn mond? Hij heeft kennelijk last van terugtrekkend tandvlees? Zit zijn gebit vol bruine aanslag? Is het iemand die regelmatig gaatjes heeft? Eet hij gezond? Op basis van wat je schrijft is het moeilijk om je voor controlfreak uit te maken, hoewel ik er gevoelsmatig wel naar neig. Zolang mijn vent zijn tanden regelmatig poetst vind ik het schoon genoeg, terugtrekkend tandvlees en rotte tanden zijn niet besmettelijk voor zover ik weet maar waarschijnlijk vind je het een vies idee te zoenen met iemand met een slecht gebit, ook al wordt het regelmatig gepoetst?

Sancy

Sancy

11-06-2012 om 21:55

Slecht gebit

Er is een verschil tussen niet vaak naar de tandarts gaan en een slecht gebit hebben. Ik denk dat je nu gefocust bent op het middel (de tandarts) en niet het doel (gezond gebit). Praat eens met je man over de risico's die hij loopt en welke zaken in de weg van een oplossing staan.
De risico's met van een slecht gebit gaan verder dan terugtrekkend tandvlees en bruine aanslag. De kans op ontstekingen wordt groter, en het is zelfs mogelijk dat een dergelijke ontsteking naar het hart schiet en fataal afloopt. Ik vind je geen control-freak trouwens. Maar dat vind ik van mijzelf ook niet

ff anders

ff anders

11-06-2012 om 22:27

Slecht

Vier jaar niet naar de tandarts vind ik dus wel echt heel erg lang, maar goed. Er zijn kennelijk mensen die ook zo vaak niet gaan. Mijn man heeft geen sterk gebit, heeft al eens eerder een hele lange periode niet naar de tandarts gedurfd (voor mijn tijd). Toen moest hij met klachten toch gaan en zijn gebit moest toen ernstig in de revisie (boren, bruggen, kronen). Hij heeft slechte adem (dat hij maskeert met pepermuntjes) en bruine aanslag op zijn tanden. Zijn gebit ziet er slecht uit, maar (nog) geen zwarte plekken te zien aan de voorkant. Volgens mij is hij niet tevreden over zijn huidige tandarts, maar hoe maak ik het bespreekbaar?

Jill

Jill

11-06-2012 om 22:37

Hier ook..

Hier hetzelfde probleem met mijn vriend (zeer gauw op zijn teentjes getrapt dus ligt er gevoelig om over zoiets te beginnen). Hij heeft ook een slecht gebit. Poetst wel elke dag maar heb ik ook in 5 jaar tijd nog nooit naar de tandarts zien gaan. Hij heeft bruine aanslag (koffie en sigaretten), qua slechte adem valt het nog wel mee. De ene keer wat meer dan de ander maar daar zal iedereen wel last van hebben denk ik. Het lijkt net of het glazuur van zijn tanden loslaat. Ook ik weet niet hoe ik dit zou moeten brengen, vind het lullig om te zeggen dat hij een slecht gebit heeft (moet eerlijk zeggen dat ik me niet kan voorstellen dat hij het zelf niet ziet).

Geen tips dus maar ik lees graag mee naar tips om die van mij ook in de tandarts stoel te krijgen.

Overigens wie weet of je een mondhygieniste vergoed krijgt als je niet aanvullend verzekerd bent. Dat zou bij hem al een stuk helpen om het er in iig wat netter uit te laten zien (en dan hoeft er ook niet direct geboord te worden als dat het zou zijn waar hij bang voor is)

Roosje Katoen

Roosje Katoen

11-06-2012 om 23:16

Jill

Mijn eerste en laatste behandeling bij een mondhygiëniste was enorm pijnlijk, een bevalling is er niks bij Dus dat zou ik je man niet aanraden.

Er zijn ook tandartsen voor bange patiënten, misschien is dat een optie?

Overigens betekent teruggetrokken tandvlees niet gelijk een slecht gebit. Ik heb een sterk gebit zonder gaatjes maar toch teruggetrokken tandvlees. Is begonnen toen ik een beugel had, en helaas onomkeerbaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2012 om 23:29

Bekend probleem

Mijn vader is na jaren 'pauze' naar de tandarts gegaan en kreeg alleen maar een poetsadvies mee. Geen gaatjes maar slijtage door een eenzijdige manier van poetsen. Ik heb mijn man nog nooit bij de tandarts gekregen en we zijn al heel wat jaren getrouwd. Ik mag mij daar niet mee bemoeien en dat doe ik dus niet meer. En ik ben nog niet ten onder gegaan aan zijn angst voor de tandarts.

Cicade

Cicade

12-06-2012 om 10:25

Waarom wil hij er niet over praten?

Is hij erg bang voor behandelingen, want dat is het enige dat ik op kan maken uit jouw berichtjes?
Hier ook zo'n man die al jaren niet meer is geweest. Ik vind persoonlijk dat het erg onverstandig is, maar ook dat een volwassene het zelf moet weten. Zolang je je gebit goed poetst en dergelijke kun je moeilijk je partner dwingen naar de tandarts te gaan. Ik begrijp wel dat een niet zo fris ogend gebit en slechte adem je tegenstaan. De slechte adem hoeft overigens helemaal niet door zijn gebit te komen, daarvoor zou je hem misschien ook naar de huisarts kunnen verwijzen.

Mondhygieniste zou ik zeker niet voorstellen. Zoals hierboven al gezegd is, is dat vaak uiterst pijnlijk. Dan kan je beter naar een tandarts gaan.
Als je rustig met hem praat en hem vraagt naar het waarom hij niet wil gaan, kan je er dan niet achter komen wat de reden is?
Dus niet klagen over hoe het eruitziet en wat het met jou doet, maar praten over wat het voor hem betekent. En vooral wat de gevolgen kunnen zijn als hij nog heel lang wacht met een bezoek. En ik doel dan op kostbare, pijnlijke behandelingen.
Lijkt mij dat hij dan toch wel met een goede reden zal komen waarom ie niet wil gaan. Je kan (samen met hem) op zoek gaan naar een geschiktere tandarts. Gewoon in je omgeving vragen naar ervaringen met andere tandartsen. Dan vind je vast wel een (zacht)aardige, kundige tandarts.
Succes!

ff anders

ff anders

12-06-2012 om 17:43

Pot verwijt de ketel, knurf!

Dank voor je tip Cicade. Ik ga het proberen.

En Knurf, grappig dat je zo de aanval inzet op mijn 'vooroordeel' als ik er van uitga als mensen zich totaal niet verbazen over 4 jaar niet naar de tandarts gaan. Dan ga ik er van uit dat deze mensen zich daar dus niet van opkijken en dus eerder mee te maken hebben. Mss heb ik dat teveel tussen de regels gelezen, maar eerlijk gezegd zie ik in andere reacties wel degelijk meer mensen die ook niet vaak naar de tandarts gaan (of hun partner). Mijn man is zeker niet de enige.
Als ik teruglees ben jij het zelf, die mij op basis van mijn vraag zelfs een 'typisch gevalletje van smetvrees of controlfreak' noemt!! Haha, je bent zelf niet vies van vooroordelen, Knurf! Dit is eerder een typisch gevalletje van de pot verwijt de ketel

Cato

Cato

12-06-2012 om 19:27

Cicade

ZO zou ik het nou juist NIET doen. Vind het nogal betuttelend. Ik vind juist dat ff anders heel goed kan 'klagen' over haar problemen met die stank (en weigeren te zoenen en zo). 'Hou het bij je zelf', heet dat in therapeutentaal.

Cicade

Cicade

13-06-2012 om 09:39

Cato

misschien heb je gelijk, moeilijk van tevoren te zeggen welke aanpak het beste werkt.
Ik heb helaas de wijsheid niet in pacht en het is inderdaad nogal betuttelend om een gesprek aan te gaan over wat verstandig zou zijn.
Ik zou gewoon eerst de ene manier proberen en werkt die niet, dan het over een andere boeg gooien.
Dan zal hij toch vast inzien dat het zowel voor hemzelf als voor ff anders beter is om er iets aan te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.