Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Relaties Relaties

Relaties

Familielid

Familielid

01-12-2013 om 14:42

Het familie-uitje

Ik wil graag een situatie aan jullie voorleggen en heb daar wat vragen over. Ik ga proberen zo feitelijk mogelijk alles weer te geven (met wat onvermijdelijke interpretaties).
Het gaat om een (o)pa die de rest van de familie heeft uitgenodigd voor een weekend weg. pa is jaren geleden gescheiden van (o)ma. Ze gaan wel op regelmatige basis met elkaar om omdat ze elkaar eigenlijk niet willen missen, maar ze gedragen zich als een te lang getrouwd stel met gezeur en sneren over en weer.
Verder hebben we dochter 1. Zij is al lang alleenstaande moeder en heeft twee kinderen: Puberella van 14 en een 9-jarige spring in het veld (meisje). Dochter 1 heeft graag het heft in handen en wil zaken en situaties naar haar hand zetten.
Dochter 2, getrouwd met man/zwager (Piet). Piet heeft ook graag het heft in handen en wil zaken naar zijn hand zetten. Dochter 2 en Piet hebben een dochter van 9 en een peuterzoontje.
pa heeft de dochters gevraagd om het uitje te regelen. Piet wilde eigenlijk liever een week (dat mocht ook), maar dat zien de dochters niet zitten. Om een datum te prikken was al een heel gedoe, vanwege schoolvakanties en de omgangsregeling van dochter 1. Dochter 1 heeft het initiatief genomen om de datum te prikken en het weekend te boeken. De eerste pogingen mislukten omdat er voor die data geen grote huisjes beschikbaar waren. Dochter 1 wilde graag een huisje met minimaal 5 slaapkamers omdat Puberella (een typische opstandige puber) alleen mee wilde als ze een slaapkamer voor zichzelf zou krijgen. Piet vond zo'n groot huis eigenlijk te duur worden want zelf boekt hij altijd vakanties zo goedkoop mogelijk via allerlei aanbiedingensites. Dochter 1 had met (o)pa besproken wat het budget was, en zo'n groot huis zou daarbinnen passen. Piet vindt echter dat je desondanks zuinig om moet gaan met andermans geld. En bovendien is het zonde van het geld om zoveel uit te geven aan een weekend (1000 euro voor 5 slaapkamers, 750 voor 4). Daar wordt flink over ge-appt tussen dochter 1 en Piet. Uiteindelijk blijkt dat het grote dure huis steeds is volgeboekt, dus het wordt toch een huisje met 4 slaapkamers. Dochter 1 heeft dan wel haar eis voor 2 badkamers laten staan omdat ze niet met drie gezinnen 1 badkamer wil delen. Puberella is boos, want haar moeder heeft beloofd dat ze een eigen slaapkamer zou krijgen. En dochter 2 baalt dat het nog steeds vreselijk duur is omdat ze zelf voor haar vakanties minder kwijt is. pa is blij verrast dat het weekend maar 750 euro kost en zegt dat ze dan wel drie keer uit eten kunnen.
Mijn vragen:
1. Gaat het nou in alle families zo moeizaam?
2. Zijn wij moeilijk?
3. Wie is het lastigst in deze casus?


Haha, herkenbaar

Bij ons
1. ja
2. ja
3. het ego

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-12-2013 om 15:37

De fout

Ligt bij (o)pa. Die heeft zijn dochters opgezadeld met een onmogelijke opdracht. Maar dat was de vraag niet hè...

Puberella en Piet zijn het lastigst in deze casus.

En om je andere twee vragen te beantwoorden:
1. Nee, bij ons beslist (o)pa zelf
2. Een gegeven paard enzo....

Dalarna

Dalarna

01-12-2013 om 16:00

eens met ginny

Dit soort dingen moet je zelf regelen en het niet overlaten aan 1 van de twee of aan beiden als je weet dat er verschillende belangen spelen. Moeder 1 heeft aan haar dochter iets beloofd wat 33% van de prijs opschroeft, dat had ze niet moeten doen ook al vond opa dat goed. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken en in zo'n huisje moet men altijd wel een kamer delen.

Opa had het zelf moeten regelen maar ja dat is achteraf praten. Opa had niet moeten toestaan dat de grillen van een puber een zo groot verschil in de prijs zou uitmaken ook al wist hij niet wat zo'n huisje zou kosten.

Nu is de sfeer al verpest voor jullie gaan. Niet handig.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

01-12-2013 om 16:38

1,2,3 ennuh $

1 ja
2 nee
3 Piet

Ik snap het prima van puberella en als moeder dat beloofd heeft.... tja.

Piet wil eerst het hele zooitje nog langer bij elkaar laten zitten en gaat vervolgens zeuren als het huis te duur wordt doordat het groter moet zijn....

Vraag 4 was waarschijnlijk: wie is er in deze familie het slimste en het antwoord:
Opa!!
Haha.... wat een koekebakker. Iedereen in de weer voor zijn wens!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-12-2013 om 19:44

En bovendien

Zorgt moeder 1 ervoor dat er onderscheid gemaakt wordt tussen de kinderen. In mijn ogen kun je zoiets alleen maar toezeggen als de anderen daar ook mee instemmen.

Bij ons worden de kamers per gezin opgedeeld. De kinderen slapen dan allemaal bij elkaar op een kamer (wat ook zo z'n nadelen heeft) of bij de ouders op de kamer. Privekamers is dan een luxe voor volwassen kinderloze stellen. Met 5 pubers tussen 11 en 15 is daar bij ons ook niet aan te beginnen.

Wat mij betreft zou puberella de kamer dus delen met haar moeder. Moet kunnen voor een 14-jarige...

Familielid

Familielid

01-12-2013 om 20:45

Wat dingen

pa heeft het inderdaad mooi geregeld, voor zichzelf. Hij heeft sowieso nog nooit in zijn leven zelf een vakantie geregeld, heeft ook geen internet en dat vindt hij wel prima.
Dochter 1 doet altijd veel moeite om te zorgen dat Puberella het (een beetje) naar haar zin heeft. De 9-jarige meisjes kijken erg uit naar het weekend en logeren graag bij elkaar. Ze willen ook niet anders dan met elkaar een kamer delen. De peuterzoon van dochter 2 en Piet slaapt altijd bij hen op de kamer dus ook tijdens het weekend. Maar dochter 1 had dus wel haar vader laten opdraaien voor de eventuele extra kosten voor een extra slaapkamer. Nu gaat Puberella bij haar moeder op de kamer.
Ik (als een van de deelnemers in dit circus - ik zeg niet wie) denk niet dat de sfeer hierdoor op voorhand verpest is. Het wordt wel een uitdaging want we zijn nog nooit in deze setting weg geweest en we hebben er wat karaktertjes bij.

Luna

Luna

01-12-2013 om 20:48

zoals ik het zie

Opa heeft de dochters gevraagd alles te regelen. Piet is geen dochter, toch?

Bij ons worden dit soort dingen door de 'eigen' familie geregeld, de 'kouwe kant' houdt zich doorgaans afzijdig. Alleen als er dingen bedacht worden waar zij zich echt niet in kunnen vinden wordt dit heus wel kenbaar gemaakt, maar ik zou er erg vreemd van opkijken wanneer mijn schoonzus of zwager zich er op deze manier mee zou bemoeien.

Daarnaast zou ik of even doorzoeken naar een huis met voldoende slaapkamers, die zijn er vast wel. Wij gaan altijd naar een 14-persoons huis van roompot, 6 slaapkamers en 3 badkamers met een sauna, voor 720 euro per weekend. Anders zout ik het ook niet willen, nachtrust en privacy vind ik erg belangrijk. Ookal is het mij eigen familie.

Jo Hanna

Jo Hanna

01-12-2013 om 21:36

tja

Ik vind dat Puberella wel erg de zwartepiet krijgt van sommigen. Ik zou niet weten waarom je als Puberella uberhaupt zin moet hebben in een weekend weg met je familie. Als volwassene kun je kiezen. Als kind heb je maar te slikken. Hoe vaak zijn er hier geen draadjes (toen er nog vaak draadjes waren dan over volwassenen die er vreselijk tegenop zien een heel weekend met hun familie in een vakantiehuis te gaan zitten, zonder privacy? En die mogen dan wel assertief zijn. Een veertienjarige heeft kennelijk niks te willen. Ik vind dat merkwaardig. Volgens mij is zo'n weekend alleen maar leuk als ieder het naar zijn zin heeft. Het beeld dat de moeder van Puberella haar vader laat opdraaien voor de kosten van de extra slaapkamer, vind ik daarom heel onvriendelijk en ongastvrij en geeft mij het gevoel dat Puberella alleen maar welkom is als ze slikt wat haar door de strot wordt geduwd. Dat gezegd hebbend: het bedrag dat opa beschikbaar heeft gesteld, is bedoeld om ervoor te zorgen dat je een weekend weg kan waarbij alle familieleden het naar hun zin hebben. Als het goedkoper kan: mooi. Zo niet: niet zeuren.

Succes en groet,
Jo Hanna

Stenna

Stenna

01-12-2013 om 21:44

veelbelovend

Dit lijkt de aanloop tot een weekend vol familie irritaties. Gaat vaak zo. Onze oplossing ooit: twee kleinere huisjes boeken in plaats van 1 groot. Kan ieder gezin voor zich bepalen hoe ze het indelen (de nichtjes kunnen alsnog bij elkaar, en ruilen met broertje/zusje). Opa bij het kleinste gezin, met kamer over. Zo kun je ook even terugtrekken onder elkaar als er inderdaad irritaties zijn of te veel op elkaars lip gezeten wordt.
En ook bij ons: de "koude" kant houdt zich er buiten, eigen kinderen regelen het met elkaar.

esta

esta

01-12-2013 om 21:46

hier

Hier merk ik dat ik als alleenstaande moeder vaak ingedeeld wordt bij de kinderen. De echtparen een kamer alleen, en voor mij een bed dat ergens overschiet. Ook wat dat aangaat wel reden om te kiezen voor een extra slaapkamer.

Familielid

Familielid

01-12-2013 om 22:04

Grappig

Alle opties die aan de orde komen zijn hier ook de revue gepasseerd. Qua huisjes waren we beperkt omdat een eis van (o)pa was dat er een zwemparadijs moest zijn. Dat is voor de rest natuurlijk ook heel leuk dus daar gaan we ons goed vermaken. Twee huisjes hebben we het ook over gehad. Beide zussen wilden dan wel de kinderen in huis maar niet (o)pa en (o)ma, dus dat ging niet door. Drie huisjes zou te duur worden.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-12-2013 om 23:15

Koude kant

Als er in mijn schoonfamilie zoiets georganiseerd wordt regelen de dochter en schoondochters dat. Als ik dat aan m'n man en zwager over moet laten gebeurt er niets en met de schoonzussen onderling kunnen we dat prima regelen. En dan gaat echt niet alles soepel, maar iedereen geeft en neemt wat en dan komen we er wel.

Jaina

Jaina

02-12-2013 om 03:18

reactie

1. Specifiek de situatie die jij beschrijft levert hier in de familie minder gedoe op. Inschuiven wat ruimte betreft is hier in de familie niet zo problematisch. Daar hebben ze niet zoveel moeite mee. Andere zaken leveren meer gedoe op.
2. Wel een beetje
3. Dochter 1 is misschien het meest lastig. Dat puber graag een eigen kamer wil snap ik maar 250 euro meer uitgeven om een kind een eigen kamer te geven is natuurlijk te gek. Dat zou dochter 1 ook moeten beseffen.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

02-12-2013 om 12:23

waarom is €250

meer uitgeven, per definitie te gek?
Het valt toch binnen het budget? En waarom mogen volwassenen de eisen stellen en hebben kinderen onder de 18 alles te slikken?

Jaina

Jaina

02-12-2013 om 12:39

Polletje

Ja, het valt binnen het budget maar waarom zou je 250 extra uitgeven alleen om aan de wensen van een tiener tegemoet te komen? Het gaat maar om een paar nachtjes. De fout zit hem overigens niet bij het kind. Ik snap uitstekend dat een meisje van 14 liever een eigen kamer heeft en dat ze gaat proberen om die te krijgen. De fout zat bij dochter1 die zich liet chanteren door een 14 jarige en haar een eigen kamer beloofde. Ik kan me ook goed voorstellen dat het meisje nu boos is. Tenslotte is haar die eigen kamer beloofd. Het was ook niet handig om dat te doen voordat er nagegaan was wat de prijzen waren en wanneer de huisjes beschikbaar zijn. Het blijkt nu zelfs dat die huisjes helemaal niet beschikbaar meer zijn dus zelfs als iedereen met liefde dat extra bedrag had betaald dan was er uiteindelijk alsnog een teleurgestelde dochter geweest.

En waarom kinderen zich moeten inschakken? Omdat de positie van kinderen heel anders is dan die van volwassenen. Kinderen hebben bepaalde privileges die volwassenen niet hebben maar andersom geldt dat ook. Zolang je niet zelf mee betaalt aan deze of gene heb je nu eenmaal minder recht van spreken als het aankomt op financiele zaken.

Molleke

Molleke

02-12-2013 om 13:39

Hmmm

1. nee
2. weet ik niet. Tis geven en nemen en dat is natuurlijk altijd moeilijk in dit soort situaties want iedereen vindt ie gelijk heeft.
3. Piet

Toelichting: Piet is van de koude kant dus die had ze meer op de achtergrond moeten houden. Ik begrijp wel dat puber een kamer alleen wilt hebben. Waarschijnlijk zit zij het minst van jullie allemaal te wachten op zoiets. Ik begrijp dat puber zich nu toch heeft geschikt?

Enne, ik denk dat jij (familielid) de vrouw van Piet bent

Compliment

Ik heb geen nuttige toevoeging, maar wilde toch even een compliment geven voor de geweldige manier waarop dit opgeschreven is, op de wijze zoals ze het bij het familiediner altijd omschrijven (en nou hopen dat we jullie daar niet tergu gaan zien).

pff, leuk begin

Allereerst denk Ik dat opa dit self had moeten regelen, maar dat is een gepasseerd station. Goed om te weten voor een volgend uitje. Vakantieparken hebben uitgebreide folders, ook zonder internet kun je prima een huisje reserveren. En stop met zwartepieten en vragen wie nu het lastigste doet. Dat voegt niets toe, behalve misschien extra irritatie. Als opa het roer bijna volledig uit handen geeft en geen probleem maakt van de kosten, waar maken jij een Piet je dan nog druk over? Dat jullie het zelf anders zouden doen is niet relevant. Heel aardig hoor om op de centen van je pa te letten, maar daar had hij niet om gevraagd. Zijn enige wens is een zwemparadijs, niet meer en niet minder. Laat gaan al dat gedoe, en laat het verder aub geen rol spelen in de onderlinge verstandhoudingen.
Rest mij jullie een leuk weekend te wensen!

Familielid

Familielid

02-12-2013 om 21:48

Bedankt allemaal

Toch wel wat wisselend reacties maar daar ben ik wel blij mee. Ik vroeg me echt af of ik de wensen van mijn Puberella teveel wil inwilligen omdat ze al helemaal geen zin heeft in het hele weekend. Gelukkig ben ik (dus) niet de vrouw van Piet (die overigens best een prima zwager is, maar een beetje eigenwijs).

Zeurkous

Zeurkous

03-12-2013 om 09:16

Oef herkenning

En ik ga dus never nooit niet meer in een huisje met (schoon)familie.
Het is al 3x gierend uit de hand gelopen. Met als hoogtepunt toen ik met een baby van 3 maanden een midweek op de bank in de huiskamer heb mogen slapen omdat mijn kinderen toen niet konden slapen van elkaar. We moesten met zijn viertjes op een krap kamertje.
Ik sliep dus met de baby in de huiskamer en man met peuter in de slaapkamer.

Na die week kon ik niet op of neer van mijn rug. Man paste niet op de bank, ik wel. Dus het kon niet anders.

Een jaar later had mijn schoonzus een baby en toen kon er ineens wel een extra huisje vanaf, en werd het gehele programma babyvriendelijk ingericht. En dan zaten ze in de avond nog bij ons in het huisje want de baby moest slapen, en er moest natuurlijk wel iets gezelligs gedaan worden (met veel herrie). Onze inmiddels peuter en kleuter hoefden natuurlijk niet te slapen, die waren zo makkelijk...

Terwijl tijdens het boeken van het vorige huisje meteen werd gezegd dat ze geen rekening wilden houden met een baby en peuter, want dan kon er niks meer. Overdag slapen? Dat doen ze maar een keertje niet hoor. Zo ging dat een hele midweek.

Geen oplossing dus, maar bewaak je grenzen. Ook een puberella heeft behoeftes. En waarom kunnen mensen die echt niet willen niet gewoon thuisblijven? Dat snap ik nooit. Voor wie heeft dat dan nut?

Ik wou dat ik toen wat assertiever was geweest en was thuis gebleven.
Dat doe ik nu dus ook, en dat wordt me niet in dank afgenomen.

Molleke

Molleke

03-12-2013 om 19:26

Hahaha familielid

Zat ik er even flink naast. Ik dacht dat je de vrouw van Piet was Maar wat betreft je puber vind ik dat je gelijk hebt. Mag die meid ook lekker genieten.

Heel veel plezier!

Dalarna

Dalarna

03-12-2013 om 21:02

jaaa

Die twee van 9 gaan op 1 kamer, dat had je eerst niet gezegd! Nu snap ik wel dat er dan weinig overblijft voor de puberella, die wil niet bij haar neefje van 2....

Ik ging er gewoon vanuit dat de kinderen uit 1 gezin bij elkaar slapen, mijn zonen kunnen oorlog voeren wat ze willen maar op vakantie en als we logeren bij mijn zwager dan slapen ze op 1 kamer. Geen gezeur en gezeik en puberachtige taferelen dan. Het kan gewoon niet anders. Op vakantie ga ik niet een extra slaapkamer regelen voor pubergedrag

groot gelijk dochter 1!

Ha, en ik dacht nog wel dat je dochter 2 was. Zelf snap ik best dat je naar je dochters wensen hebt geluisterd. Volgend jaar Roompot in Arcen, daar hebben ze prachtige tienpersoons-huizen met twee of drie badkamers. Plus een heerlijk thermaalbad!

Jaina

Jaina

04-12-2013 om 13:45

echt?

Menen jullie nu werkelijk dat je zomaar 250 euro extra zou uitgeven voor een weekend alleen om een kind een eigen kamer te geven? Voor 2 nachtjes of zo? Het is een verschil van 25% en dat alleen maar voor die paar uur slapen? Want het gaat natuurlijk alleen om slapen, overdag zijn ze toch op stap en zelfs als puber even alleen wil zijn dan kan ze op de kamer zitten die ze met haar moeder deelt en die daar vast overdag niet aanwezig is.
Ik kan me daar werkelijk waar heel weinig bij voorstellen. Zo zonde van het geld.
Mijn kinderen hebben natuurlijk helemaal pech, als we met familie op stap zijn mogen ze blij zijn als ze een eigen bed hebben Meestal liggen ze met 6 of zo op een kamer.

Zeurkous

Zeurkous

04-12-2013 om 17:01

Jaina als het de ellende bespaart

Die ik heb meegemaakt dan zou ik het er dubbel voor over hebben.
Sterker nog, we hebben bij het laatste uitje een extra huisje voor ons eigen gezin betaald, omdat ik niet weer met ziek van vermoeide kinderen wilde thuiskomen, omdat ik het andere huisje geen herrie mag worden gemaakt, want (weer) een baby.
Dat was zo'n 400 euro. En alsnog veel gezeur erover achteraf. Dus was het voor mij echt de laatste keer.

Mijn kinderen kunnen niet tegen laat naar bed gaan. Ze willen gewoon om 20 uur slapen. Ook als het gezellig is. Schijnt heel bijzonder te zijn.
Een nachtje zou gaan, maar dan heb je de volgende dag twee lastpakken die om niks huilen.
En de hele dag wordt volgepland. Wat al zwaar is met een goede nachtrust voor een kind.
En dan ben ik de slechte moeder die haar kinderen niet opvoedt.

Die weekjes en weekenden hebben voor mij echt de relatie met mijn schoonfamilie verziekt.

Nu zal het bij een puber anders werken. Maar ik kan me wel een zwaar ongelukkig kind voorstellen.
En wat is een leuk weekend waard. Als het om geld gaat kun je beter helemaal thuisblijven; dat is nog goedkoper.

Fransien

Fransien

04-12-2013 om 17:41

Hier

Waren wij de enigen met jonge kinderen die wilden dat ze goed sliepen. Dat betekent ook op tijd eten.
Wij hebben dus met de kinderen voor de grote meute aan gegeten, om 6 uur en onze peuter en kleuters lagen er om half 8 in. Wij prikten daarna nog een vorkje mee met de rest die pas ergens tussen half 8 en 8 gingen eten, incl de kleuter van schoonzus die helemaal over zijn honger heen was en bekaf en helemaal niet gezellig. Wat een gezeur en gezanik wij wel niet over ons heen gekregen hebben wil je niet weten.
Ik had het goede excuus van zwanger (8,5 maand) om op tijd naar bed te gaan, onze kinderen worden namelijk altijd redelijk vroeg wakker. Ik ving ook kleuter van schoonzus op, iedereen wilde namelijk tot 10 uur uitslapen (minimaal). Tsja, en kinderen die uit bed zijn willen graag wat eten, hebben ze nodig op die leeftijd. Dat iedereen met z'n allen om ongeveer 12 uur wil brunchen, geen probleem, die van mij eten dan vrolijk mee want dat is normale lunchtijd (gezeur, we hadden niet op hen gewacht met eten).
Kleuter van schoonzus was oververmoeid en huilde om alles, maar hij deed wel gewoon mee en was niet zo lastig als die van ons. Onze kinderen waren vrolijk en goed gehumeurd, maar hadden op tijd eten nodig en gingen op tijd slapen. Wij waren dus inflexibel en vreselijk ongezellig. Schoonzus met compleet sjaggie kleuter was wel flexibel en gezellig al mepte kleuter iedereen die hem voor de voeten kwam, inclusief mijn kleine peutertje een blauw oog, maar dat lag aan ons, niet aan hem.
Wat mij betreft hoeft er nooit meer zo'n weekend, de rest van het gezin van mijn man vond het prima, zo lang wij er maar niet bij waren met onze inflexibele houding. Opa en oma hebben nog geprobeerd om de rest te vertellen dat kinderen heel gezellig zijn zo lang ze genoeg rust en op tijd eten krijgen, en dat het helemaal niet erg is als de kinderen alvast eten en gaan slapen en dan de volwassenen, maar zij kregen ook geen voet aan de grond.

Familielid

Familielid

04-12-2013 om 18:20

Ja, dat komt nog

Dat gaat dus wel overal hetzelfde, de eigen ideeën over het slaapgedrag van de kinderen. Mijn zus en Piet laten hun peuter altijd veel te lang op. Soms maak ik er wel eens een opmerking over, 'goh, hij is al een tijd in zijn ogen aan het wrijven', maar daar wordt dan niets mee gedaan. Vervolgens gaat hij huilen en moeilijk doen en krijg ik te horen dat hij nu eenmaal niet zo makkelijk slaapt. Zij kennen hem natuurlijk het beste, maar het zou zo fijn zijn als ze eens iets van me aan zouden nemen. Andersom zijn mijn kinderen 'moeilijk' met eten en in overwachte situaties. Dat 'doe ik mezelf aan' door mijn manier van opvoeden (volgens hun dan).
We weten dat van elkaar dus het onderwerp opvoeding proberen we zoveel mogelijk te vermijden in gesprekken/discussies.
Ook een leuke is snoepgedrag. Mijn kinderen mogen gerust twee ijsjes én patat als we dan toch eens een dagje weg zijn. Die van haar absoluut niet. Een snoepje per dag en 's avonds slechts eenmaal opscheppen. Het bord moet dan wel leeg, anders geen toetje. Bij die van mij ben ik al blij dat ze 's avonds eten dus ik juich twee keer opscheppen alleen maar toe. En dat toetje krijgen ze toch wel, onafhankelijk van wat ze hebben gegeten.
Uitslapen ga ik natuurlijk gewoon doen, tot minstens 10 uur. Eer ik die mensen allemaal de deur uit heb zijn we toch uren verder en ik hoop dat het wat meer opschiet als ze het gevoel hebben op mij te moeten wachten. Wat dat betreft heb ik mijn kinderen dus wel weer goed gedrild. Als ik zeg dat we over een kwartier weg gaan, zijn ze ook gewoon klaar.

Stenna

Stenna

05-12-2013 om 00:08

altijd hetzelfde

Het is ook overal hetzelfde. Daarom stond ik destijds, na het eerste jaar met schoonfamilie op weekendkluitje, op een tweede huisje. Dat gezeur over opvoeden en op elkaar letten als je te dicht op elkaar zit, bah.
Verder heb ik me destijds zo ontzettend geërgerd aan al hun kritiek (of misschien waren het goedbedoelde adviezen, maar toch irritant!) op ons kind en onze opvoeding dat ik me heilig voorgenomen heb nooit of te nimmer iets te zeggen over de opvoedmethoden en kinderen van onze vrienden en familie. Dat houd ik nog steeds vol, ik zeg eigenlijk nooit iets, en zie, wat gebeurt er? Mijn jongere broer met kleine kinderen VRAAGT me om opvoedadvies!! Haha!

leuk weekend kan best, mits er genoeg ruimte is

voor iedereen, en iedereen zich ernstig voorneemt geen ongevraagd commentaar te geven op (de opvoeding van) aanwezige kinderen. Ergert iets je, neem een time-out.

Is er echt iets wat je enorme zorgen baart, bespreek dat dan na afloop (!) van het samenzijn onder vier ogen met de desbetreffende ouder.

Stenna

Stenna

05-12-2013 om 18:15

en opsplitsen

Het kan ook wel hoor, inderdaad met genoeg ruimte en niet een verplicht programma waar iedereen perse aan mee moet doen. Bij ons ging het beter toen we een eigen huisje hadden, en er keuzegroepjes samengesteld werden: een middag gingen opa en oma bijv met de jongere kinderen naar een pretpark, schoonzus en ikke met de oudste 2 meiden stadten, man en zwager bleven thuis bij onze baby en keken samen sport. Dag erop weer anders, mannen zwemmen met de kinderen, opa enik boswandeling, oma en schoonzus bij de baby. Iedereen tevreden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.