Relaties Relaties

Relaties

Hertrouwd; wat zijn mijn kinderen van mijn vrouw?

Hallo, misschien geen goed forum maar weet zo gauw geen ander.
Ik was 16 jaar getrouwd en we hadden 3 kinderen toen mijn vrouw met de kinderen is weggegaan....echtscheiding dus.
Na 10 a 11 jaar ben ik weer opnieuw getrouwd.
Kinderen zijn allang het huis uit, waren ze al voor ik weer getrouwd ben.
Vrouw van nu was ongetrouwd, en geen kinderen.
Zijn mijn kinderen nu pleegkinderen van mijn nieuwe vrouw?
Of hoe zit dat eigenlijk? Ze komen regelmatig en wij bij hun..
Dus de verhouding is gelukkig goed.
Kan iemand mij iets vertellen ?

Vr.groet,
Hermanio

Mijntje

Mijntje

23-06-2016 om 14:21

stiefmoeder

Dat heet officieel stiefkinderen. En zij is de stiefmoeder. Hopelijk geen boze Pleegkinderen zijn geadopteerde kinderen.

Miekemieke

Miekemieke

23-06-2016 om 14:22

nee

Als je kinderen al lang het huis uit zijn dan zijn ze waarschijnlijk ook volwassen en in dat geval zijn je kinderen niets van je vrouw. Jullie zien ze regelmatig dus ik kan mij voorstellen dat je kinderen jouw vrouw zien als een hele goede kennis of vriendin maar waarschijnlijk gewoon als de vrouw van hun vader.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

23-06-2016 om 14:23

Hermanio

Ik zou zeggen: stiefkinderen.

Manko

Manko

23-06-2016 om 14:41

ik zou zeggen

als Miekemieke: de vrouw van hun vader. Ze heeft ze niet mee opgevoed, dus stiefmoeder is ze niet.
Van de (volwassen) kinderen die ik ken in zo'n situatie en dat zijn er redelijk wat, zeggen de meesten gewoon dat is de vrouw van mijn vader/man van mijn moeder.

Manko

Manko

23-06-2016 om 14:42

en dat houdt niet in dat ze geen band kunnen hebben of niet van elkaar zouden kunnen houden.

Renske

Renske

23-06-2016 om 14:45

Anders

Of gewoon de kinderen van je vrouw?
Mijn vriend heeft twee kinderen. De oudste is krap 19 jaar jonger dan ik. Die ga ik echt niet mijn stiefdochter noemen.
Het zijn gewoon de kinderen van mijn vriend. Ze noemen mij bij de voornaam en we zien elkaar bij gelegenheid.
De kinderen van mijn vriend wonen niet meer bij hem. Dat is misschien ook een verschil.

Triva

Triva

23-06-2016 om 15:17

Nu is er geen probleem

ik zou er geen stiefmoeder/stiefkindrelatie van maken. Het probleem komt pas als er kleinkinderen komen. Vaak wordt het dan lastig.

Mijn schoonvader is ook op wat latere leeftijd hertrouwd, wel voor ons huwelijk en mijn kinderen noemen haar oma. Zij heeft zelf geen kleinkinderen, wel kinderen. Soms willen de kinderen niet dat ze oma genoemd worden, soms willen de kinderen het wel, soms wil de vrouw het zelf niet, soms bemoeien de 'echte' oma's zich ermee.

Mijn schoonmoeder is allang overleden maar zij was ook hertrouwd. Mijn (oudere) nichtjes hadden er moeite mee om haar man Ome Piet te noemen. Ze begrepen niet hoe een oma getrouwd kon zijn met een oom maar hun moeder wilde dat. Ik heb niet zo moeilijk gedaan, mijn kinderen hebben korte tijd dus drie oma's gehad, de man van mijn schoonmoeder was toen al overleden. Nu hebben ze alleen de oma van mijn schoonvader nog.

bieb63

bieb63

23-06-2016 om 21:15

je kinderen zijn toch volwassen?

en al bij de aanvang van de relatie. Dus niks stief'moeder'. Een stiefmoeder voedt de kinderen ook op. Nu is zij gewoon de vrouw van hun vader.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-06-2016 om 22:17

Ik denk wel stiefouder

Lijkt mij dat je ook stiefouder bent als de kinderen de deur al uit zijn. Daar hoef je niet voor op te voeden denk ik. Je ontmoet je schoonmoeder over het algemeen ook pas als je volwassen bent. Daar wordt je ook niet door opgevoed. (Dat hopen we althans)
De kinderen van de nieuwe partner worden ook je stiefbroer of stiefzus.

bieb63

bieb63

23-06-2016 om 23:09

theoretisvh wel wilgenroosje

Dat klopt. Maat hevoelsmatig noem je iemand pas stief/moeder,vader,broer,zus ala je daar deels mee opgegroeid bent. Is dat pas op volwassen leegtijd, dam zijn gevoelens als moeder,vader,broer,zus meestal niet in die zin.

Appeltaart

Appeltaart

24-06-2016 om 09:40

label klopt niet met de context

Ik sluit me aan bij de mening dat je vrouw geen "moeder" is van je volwassen kinderen. Dus stiefmoeder lijkt me geen titel die de landig dekt. Misschien dat ik daarom ook onbewust moeite heb met de titel schoonmoeder-schoonvader-schoonouders. Het label (stiefKINDEREN, schoonOUDERS) klopt niet met de context. Er wordt iets onbewust gezegd wat niet juist aanvoelt. De naam (het label) is dan niet representatief voor de relatie die je met elkaar hebt (de context), de ouder-kind relatie.

Manko

Manko

24-06-2016 om 12:22

idd

Schoonouders/-dochter/-zoon is ook zoiets.
Moest ik ineens pa/moe(wat een woorden) of moeder/vader (nog afstandelijker) gaan zeggen tegen mensen die ik in mijn jeugd nog niet eens kende.
Ik zou het ook apart vinden als de partners van mijn kinderen mij zo zouden noemen. Ben je moeder niet
Terwijl ik toch wel ben van de omgangsregels eigenlijk (U e.d.).

stiefdochter

stiefdochter

24-06-2016 om 14:43

Stel je voor dat een van je ouders steeds met een nieuwe partner de deur binnen komt zetten? Hallo kinders, dit mijn nieuwe stiefmoeder en jullie nieuwe stiefoma.
Als het de zoveelste keer gebeurt ga je er niet van uit dat het een blijvertje is.
Been there, done that, got the t-shirt.

Taruh

Taruh

24-06-2016 om 14:50

voor de plaatsbepaling

Voor de plaatsbepaling is het wel handig.
Dan is de relatie duidelijk.

Ik noem de vriendin van mijn vader ook wel gekscherend mijn stiefmoeder, en haar kinderen mijn stiefbroers. En dan moeten we allemaal heel hard lachen. Want dat past gewoon niet idd.

Ook al zijn ze nog maar een paar jaar samen ze voelt wel als een moeder voor mij. Maar ik noem haar gewoon bij haar voornaam en als ik haar voorstel aan iemand is het 'de vriendin van mijn vader'

Mijn dochter noemt haar stug oma, maar dat wil ze eigenlijk niet, want dochter heeft al een oma. (Maar ja, die gedraagt zich niet als een oma dus ik begrijp dochter wel)

Hermanio

Hermanio

24-06-2016 om 17:47 Topicstarter

Juridisch

Mijn volwassen kinderen zeggen gewoon de naam van mijn vrouw en dat lijkt me gewoon prima.

En mijn kleinkinderen noemen haar "gewoon" Oma, ook al hebben ze 3 oma's!
Vroeg genoeg om uit te leggen als ze er zelf naar vragen denken wij!

Maar zou het juridisch ook nog problemen kunnen opleveren, bijvoorbeeld als ik zou komen te overlijden?
Om nou een testament te maken, vind ik weer wat te ver gaan, maar ja je weet nooit.

Hoe ben je getrouwd?

Hoe ben je getrouwd Hermanio? Als het in gemeenschap van goederen is, en jij komt te overlijden voor je vrouw overlijdt dan zullen je kinderen moeten wachten of er wat overblijft als je vrouw overlijdt.
Stiefkinderen erven dan ook mee. Daar kun je wel een testament over maken maar dat kan aangevochten worden met succes.
Mijn broers en zusters vonden de nieuwe liefde van mijn vader prima tot ze van zijn trouwplannen hoorden. Het is er, voor hen, gelukkig niet meer van gekomen.
Ik noem haar trouwens bij haar voornaam en ben heel blij dat ik in haar nog een soort ouder over heb die toevallig ook veel weet over mijn familie, soms zelfs nog nieuwe dingen, omdat ze al een bekende was.

Hermanio

Hermanio

24-06-2016 om 19:42 Topicstarter

Hoe ik getrouwd ben!

AnneJ, Ik ben in gemeenschap van goederen getrouwd.

Notaris

Als je problemen verwacht zou ik me laten informeren door een notaris.
Maar het is aan jou. Ik zou eventuele kinderen er ook buiten houden.
Ze zien het wel na je overlijden wat er eventueel te erven valt.

Specht

Specht

24-06-2016 om 20:39

Wel vertellen

Zelf heb ik al weer jaren geleden ook op volwassenleeftijd meegemaakt dat onze moeder een nieuwe relatie kreeg met iemand die ook al kinderen had. Wij hebben het juist altijd gewaardeerd dat we voor mijn gevoel van het begin af aan geweten hebben hoe het financieel geregeld was en waarom.
Je wilt niet dat er na je overlijden ruzie komt tussen je partner en je kinderen. Nu je beide nog gezond bent, kun je het juist goeduitleggen.
Ik zou mij zo wie zo goed laten adviseren en informeren door een notaris want soms zit het erfrecht anders in elkaar dan je denkt. Zeker als er een eigen huis is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.