Relaties Relaties

Relaties

Ano44

Ano44

23-03-2020 om 22:16

Help!!! Corona paniek!!!

Hoe doen jullie dit?
Ik zal heel eerlijk zijn: ik ben als de dood voor het hele Corona gebeuren. Volg nieuws op de voet, temp mezelf om t uur en draai werkelijk helemaal door. Ik ben verpleegkundige en trek het allemaal nauwelijks nog. Hey werk is een oorlogsgebied waar je niet meer veilig bent. Bovendien doen collega’s ook raar. Iedereen is gespannen en heeft een kort lontje.
Ik kan deze ongrijpbare situatie nauwelijks aan. Ik vreet mezelf op en krijg serieuze paniekaanvallen.
Ja ik hoor jullie denken, wat een aansteller. Doe eens normaal. Hou je hoofd koel. En maak er het beste van!
Nu wist ik weken geleden al dat dit kon gebeuren. Zelfs mondkapjes en handgel gekocht. Voorraad tampons en tandpasta in huis. Ik wist t gewoon. M’n omgeving verklaarde me voor gek.
Dat ben ik waarschijnlijk ook maar ik loop een beetje in stilte te lijden nu. Voel me serieus niet lekker, beetje keelpijn, beetje hoofdpijn.... zo intense angst voor die hele enge benauwdheid waar je mee dood gegooid wordt (sorry).
Mijn man daarentegen zit heerlijk thuis te werken en hoor hem steeds lekker lachen met z’n collega’s. Beetje Skypen, beetje bellen en ondertussen lekker in huispak zich bemoeien met van alles. Ondertussen 3 ruggen binnenharken.
Hij vindt t overdreven hoe ik me voel. Tuutlojk, dat is het ook. Maar hallo, dit is toch allemaal vreselijk onwerkelijk? Ik ben compleet de kluts kwijt. Hij niet, hij past zich aan en ziet t als rust. Overigens neemt ie het Corona gebeuren bloed serieus. Al vanaf dag 1.
Ik was vandaag toch even naar de action. Iedere persoon die ik zag zag ik als potentieel besmet mens. Ik raakte volledig in paniek en fietste snel naar huis. Eigenlijk ben ik normaliter helemaal geen paniekvogel maar dit maakt me toch iets los bij mij. Totaal weg kwijt. Ecbt, ik beloof dat ik na deze crisis nooit, maar dan ook nooit meer klaag!
Ben ik nou de enige??????
Geef me ajb schop onder de kont of praat lekker met mee maakt niet uit. HELP!!!

Marit

Marit

23-03-2020 om 22:33

ano44

Wat rot voor je. Wat niet helpt is natuurlijk dat je verpleegkundige bent. Dan zit je er met je neus boven op en moet je misschien alles wel op de voet volgen.
Ik behoor tot risicogroep en zit al weken in de isolatie. Was ook volkomen in paniek. Wat mij helpt is: 1x per dag op teletekst nieuwe richtlijnen kijken, netjes alles doen wat wordt aangeraden maar verder niks volgen op nieuws en praatprogramma's.
Ik ben veel rustiger.

Maar ja, misschien makkelijk praten vanuit mijn positie. Wat zou jou helpen?

Paniekaanvallen

Tegen paniek valt bijna niet te praten, dat moet zakken.
Ik denk dat bijna iedereen het wel herkent. Ik ben normaal gesproken niet bang, maar vanmorgen een loopneus, toch al wat keelpijn, en lichte hoofdpijn, wat ik nooit heb. Dus maar besloten om helemaal niet meer naar buiten te gaan de komende week. En af en toe komt dan toch een vlaag van angst je tegemoet. Toch maar zorgen dat ik de telefoon bij de hand heb, ook op de slaapkamer (doe ik anders nooit en de volgende dag vergeet ik het weer). Maar met voldoende afleiding vanwege werk zakt zo'n angstaanval ook weer.
Alleen: jouw werk is midden in de sfeer,waarin het enerzijds hektisch is en anderzijds ook zo, dat de rest van het ziekenhuis volkomen ontregeld is (wat ik zo hoor). Jij krijgt geen afleiding.
Mijn ervaring is dat slecht nieuws altijd onverwacht komt, uit onverwachte hoek. Dus ik kan wat overzien, ik kan die risico's inschatten hoop ik, maar ik ben ook voorbereid op wat ik niet kan overzien en niet kon inschatten. En ik vertrouw mezelf, dat ik daar dan ook mee om kan gaan. Dat maakt uiteindelijk mijn basisvertrouwen.
Dus: kun je een vlaag van angst ook weer over laten waaien en accepteren dat het in deze vreemde tijd normaal is?
Heb je afleiding?
Klopt je gevoel van hektiek en dramatisch met het werk wat je doet; o leidt het juist tot onderspanning?
In je ziekenhuis zal ook een stilteruimte zijn. Ga na je werk daar even naartoe, leg alles waar je je zorgen over maakt daar neer en ga dan pas naar huis.

Tsjor

Linde

Linde

23-03-2020 om 23:14

Paniek

Het advies van Marit is een heel goed advies voor de momenten dat je niet werkt. Maar daar hoor je een hoop ellende.

Je hebt daardoor een vertekend beeld van de realiteit.

Misschien kan je gaan mediteren.
Bijv via Headspace. Kan je volgens mij gratis proberen. Ik doe het al jaren.

Door mediteren ben ik veel rustiger geworden, ik heb veel meer het gevoel gekregen dat het leven gaat zoals het gaat en dat je beter kunt observeren en meebewegen, dan aldoor te oordelen en te willen dat dingen gaan zoals jij wilt.

Ik heb veel meer het vertrouwen dat dingen wel goed komen en als dingen tegenzitten (heb ik ook), dat je daar in kunt meebewegen, dat het wel ergens goed voor is en dat je ervan kunt leren.

Dat geeft allemaal enorme rust.

Met Corona ben ik dan ook best relaxed.

Stressen en panieken heeft nl totaal geen zin. Is zelfs contraproductief en maakt je leven een stuk vervelender. En zonde van je tijd.

Ik ben tegen de 50 en wil nog lang leven, maar heb toch een gelaten gevoel. Mocht het mij vellen, dan zij het zo. Maar ik geloof niet dat het zo afloopt. Het zijn toch vnl ouderen met een enkele uitzondering.

Kan je je man vragen of hij jou wil geruststellen? Dat is vaak het fijnste.
En geen info als je niet werkt.
Focus je aandacht dan op leuke dingen.

Sterkte ermee. En superbedankt wat je allemaal voor de zieken en ons allemaal doet!

Ano44

Ano44

23-03-2020 om 23:36

Hier heb ik wat aan

Jullie doen me mijn brein beter begrijpen
Ik werk overigens niet in een zkhs maar in een verpleeghuis. Zulke schrijnende taferelen als wij zien, gaat je door merg en been. Hoogbejaarden die dezelfde emoties hebben als toen in de oorlog. Sommigen dreigen met suïcide. Wat heel knap zou zijn maar you never know.
Het is intens verdrietig. Dan kun je beter dementerend zijn, sorry dat ik het zeg. (Grapje moet kunnen). En dan nog niet te spreken over de eenzaamheid. Een bezoek van de zuster is toch heel anders dan dat van je kinderen die je nu door t raam alleen nog maar kan zien.
Nog geen Corona gevallen maar wel meerdere vermoedens en dan die angst ja/nee. Je dankt God op je blote knieën als het gelukkig weer loos alarm is.
Ik word zo ontmoedigd door alle negatieve en angstaanjagende berichten in de krant dat ik per direct besloten heb dat ik ze een keer per dag lees!

Ano44

Ano44

23-03-2020 om 23:39

Dank voor je bedankje Linde!

Maar voor t eerst is t werk echt niet leuk!
Ben ik nu een slechte zuster? Ik was t liefst thuis, lekker dicht bij m’n man en kind.
Verscheurd voelt dat!!

Marit

Marit

23-03-2020 om 23:39

Goed zo

"Ik word zo ontmoedigd door alle negatieve en angstaanjagende berichten in de krant dat ik per direct besloten heb dat ik ze een keer per dag lees!"

beter nog: 1x per dag teletekst. Daar staat alle info die je nodig hebt zonder commentaar of speculaties.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2020 om 00:16

Wat mij helpt

Is de wetenschap dat de meeste mensen die overlijden meestal oud zijn en onderliggend lijden hebben. Beetje cru om via die gedachte kalm te blijven, maar het is voor mij een geruststellende gedachte.

Ik ben net als jij. Ik absorbeer al het nieuws en de informatie. En ik vind de beelden van zwaar zieke mensen op de ic's zo akelig! En toch wil ik het zien. Ik ben liever op wel de hoogte dan niet. Kennelijk worden de meesten er bovenop geholpen. Ook van mijn leeftijd nog. Dat geeft moed.

Het is ook veel om te behappen

Ano44, er wordt ook veel van mensen gevraagd nu. En van mensen in de zorgsector nog meer dan van mensen in andere beroepen. Niet gek dus dat het je allemaal te veel wordt.

Helaas zullen we hier doorheen moeten. En gelukkig lijkt het erop dat dat bij het overgrote deel van de bevolking ook zal lukken zonder ernstig ziek te worden (of zelfs te overlijden). Misschien helpt het als je voor jezelf de maatregelen op een rijtje zet en je daar strikt aan houdt. Dus juist niet elk uur temperaturen, maar 2 keer per dag. En tussen je werkuren door bewust genieten van de tijd die je nu extra kunt doorbrengen met je gezin. Want veel ouders zullen hun pubers (bijvoorbeeld) nu heel wat meer zien dan ze gewend zijn

Sterkte. Ook dit gaat voorbij.

Lichtpuntje?

Sydney, ik weet niet of dat nou zo'n lichtpuntje is. Ik zie het meer als een testcase. Omdat het virus daar door de strenge lockdown zo ingedamd is verwacht ik eigenlijk dat het daar weer zal opvlammen. Ik hoop het niet, maar we zullen het zien.

Ano44, sterkte gewenst, lijkt me heel naar om je zo paniekerig te voelen.

skik

Skik

Dat is inderdaad het risico van een lockdown. Laten we hopen dat het goed gaat daar.

Ano44

Je bent geen slechte verpleegkundige, maar een verpleegkundige zoals mensen die graag zien: een mens. Als je je eigen angsten onderzoekt (wat is het allemaal, het is nooit alleen 1 ding) begrijp je ook de angsten van patiënten en bezoekers beter. Als je het van jezelf accepteert accepteer je het ook van anderen beter. Het maakt je juist een betere verpleegkundige. En ook een betere collega, die snapt waarom ze de korte lontjes maar even moet vermijden.

Tsjor

Angela67

Angela67

24-03-2020 om 08:25

volkskrant, Ano44

Ja het artikel gaat over degenen die overlijden aan het covid 19 virus, maar het is wel een helder, feitelijk verhaal om cijfers in perspectief te kunnen plaatsen. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-coronadoden-man-oud-en-meestal-al-ziek~b7e4a192/
Het kost even tijd om uit te zoeken waar je je paniek mee kunt bestrijden, dus wie weet dat dat voor jou niet feiten zijn dus dan is dit niet handig voor je.

1 ding wat volgens mij altijd kan helpen bij paniek: leef nu in het moment in kleine stukjes. In het algemeen zou vooruit kijken, naar 'betere tijden' een mens blij moeten kunnen maken, maar bij paniek/stress zie je volgens mij juist dan alleen maar méér problemen.
Dus ja, je weet dat deze tijd overgaat, maar nee je hoeft niet te denken aan wat allemaal nog gaat gebeuren tótdat het beter gaat.
Tackle je issues dag voor dag.

sterkte,
Angela

Flavia

Flavia

24-03-2020 om 10:19

belemmerend

Als de paniek belemmerend wordt voor je werk neem dan contact op met je bedrijfsarts of anders je huisarts.

Je ziet in deze periode meer mensen met psychische problemen. Is niet vreemd, dit is anders dan anders voor de meesten. Zeker als je dichtbij in de zorg staat kan het hard binnen komen.

Wellicht zijn er meer collega's die hier mee zitten, praat er over desnoods met een professional.
Ik weet dat bijvoorbeeld bij de brandweer of politie er na een heftige gebeurtenis een praatsessie is (was vroeger niet maar tegenwoordig wel) Ik kan me voorstellen dat dat nu voor de zorg ook nodig is voor een aantal medewerkers.

Maar belangrijkste, krop het niet op. Praat er over.

Jeltje

Jeltje

24-03-2020 om 10:51

Wat mij helpt

Hoi lieve Ano,
Wat rot dat je je zo voelt. Ik herken het wel; heb een verleden met angst- en paniekklachten, en deze omstandigheden triggeren dat wel. Ik zit in het staartje van een borstkankerbehandeling, dus ben ook nog eens kwetsbaar.
Wat voor mij helpt:
- twee keer per dag nieuws tot me nemen, niet meer
- (max) twee keer per dag temperaturen
- veel facetime contact met vriendinnen
- zeker 1 keer per dag naar buiten, met hooguit 1 vriendin op ruime armslengte afstand
- maar het allermeest: sommige zinnetjes werken voor mij bijna als een mantra, en dempen het gepieker: dit gaat voorbij, we’re in this together, volgend jaar kijken we hierop terug etc

Veel sterkte. En heel veel dank voor het werk wat je doet!

Jo Hanna

Jo Hanna

24-03-2020 om 14:29

Begin eens met liever te zijn voor jezelf!

Je bent niet gek. Je bent geen aansteller. Je bent geen slechte verpleegkundige. Je bent gewoon bang. En dat is vervelend genoeg!

Als jouw verhaal, vraag ik me wel af: kun je jezelf goed beschermen op het werk? Zijn er door de werkgever maatregelen genomen om medewerkers te beschermen? Dat lijkt me heel belangrijk. Als je namelijk niets of te weinig kan doen om jezelf te beschermen, vind ik het logisch dat je bang bent. In dat geval moet je met je leidinggevende gaan praten, in actie komen voor jezelf en je collega's.

Heb je een goede band met je huisarts? Kun je daar naartoe of mee bellen als je gevoelens onhanteerbaar aanvoelen? Je bent echt niet de enige hoor, die hier last van heeft. Het vraagt nogal wat van mensen, deze situatie. Schaamte is niet nodig!

Zorg goed voor jezelf!

Groet,
Jo Hanna

zebra

zebra

24-03-2020 om 17:17

het is toch ook moeilijk

en zeker als je zelf in de zorg werkt. We weten allemaal niet hoelang dit gaat duren, mensen in de zorginstellingen mogen geen bezoek ontvangen, dat is voor hen moeilijk maar ook voor degenen die hen verzorgen want je voelt hun pijn en verdriet.

Ik werk wel in een ziekenhuis maar niet in een verzorgende functie, het is moeilijk om de gangen op de poli's zo leeg te zien, overal de stoelen op de tafels omdat je niet meer een kopje koffie mag nuttigen in het restaurant. We raken allemaal geïrriteerd.

Ik hoop dat je toch je zorgen goed kwijt kunt, sterkte en zorg vooral ook goed voor jezelf!

Niet gek

Je bent niet gek, en ook niet raar, en al helemaal geen slechte verpleegkundige.
We moeten nu de controle deels loslaten over ons eigen leven, we worden van alle kanten bekogeld met speculatie en informatie, en de dingen waar we meestal ontspanning uit halen (sociale activiteiten, sport) vallen allemaal weg. En dan zit jij er ook nog eens middenin op je werk.
Verder kan de ene mens er veel beter tegen dat de dagelijkse structuur wegvalt dan de andere. Mijn man past zich fluitend aan, ik loop een week te stressen over hoe dat nou moet en hoe lang het allemaal gaat duren en als we nog maar op zomervakantie kunnen en... en... en... Inmiddels is het over. De maatregelen zijn zo streng dat ik betwijfel of ze nog veel erger worden, voor het virus zelf ben ik niet bang.
Wat daarbij scheelt: ik woon in Brabant, geef les op een school, heb de laatste weken tussen de hoestende en proestende leerlingen gezeten en daarna zijn mijn man, zoon en ik allemaal ziek geweest - een paar dagen behoorlijk akelig, met koorts en al, maar niet ziek genoeg om getest te worden. Ik hoop dus dat ik het al heb gehad. We zijn overigens in die tijd keurig binnen gebleven.
Waar ben ik dan wel bang voor? Voor hoe lang we zo zullen moeten leven. Want als ik me voorstel dat we er over vier maanden nog steeds zo bij zitten word ik knettergek. En toch ga je ook daar mee om als het moet.
Maar ik probeer niet te ver vooruit te kijken. Ik ben van nature een piekeraar (zo fijn!) en wat mij helpt is me afvragen: heb ik NU, op DIT moment, zelf een probleem? Ben ik ziek, is mijn familie ziek, ben ik mijn baan kwijt, is mijn man zijn baan kwijt? Op al die vragen is het antwoord nee. Dan moet ik de rest maar slikken. Maar dat lukt de ene dag beter dan de andere.

Tinkerbel

Tinkerbel

26-03-2020 om 00:39

Wees lief voor jezelf

Totaal begrijpelijk wat je voelt en niet zo hard zijn voor jezelf! Het is allemaal nogal wat.
Wat je kunt doen is bijvoorbeeld valeriaan nemen, gewoon bij de drogist halen. Wordt je niet suf van ofzo. Mij helpt ook mediteren. Heel veel online via facebook te volgen. Daardoor nemen je angstgevoelens af en als je bijvoorbeeld moeilijk in slaap komt dan een begeleide slaapmeditatie doen, kan je zoeken op you tube of via app. Dat helpt (mij) voor een goede nachtrust.
Je doet hartstikke goed werk. Je bent het stukje menselijke contact wat die mensen nu moeten ontberen. En ja, ik snap heel goed dat dit bij hun triggert naar de oorlog. Die vergelijking maak ik ook, behalve dat we in een luxe vrijheidsbeperking zitten. Probeer je mentale rust te hervinden en laat je man maar even. Jij moet aan jij denken. Ik wens je moed.

Veer

Veer

26-03-2020 om 02:02

Rustgevende app

VGZ heeft een gratis mindfulness-app

Mediation moments is een app die je een aantal keer gratis kunt proberen.

Mij helpt het echt in tijden van stress

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.