Relaties Relaties

Relaties

Dater

Dater

12-12-2014 om 11:34

Groot verschil in financiën

Een relatie tussen iemand met heel erg weinig en iemand met best veel geld. Gaat dat werken? Zal dat niet gaan wringen dat de een altijd alles moet betalen? En hoe gaat de "arme" partner om met het gevoel dat er een verplichting ontstaat? Ben je dan nog wel vrij om op te stappen als het niet meer werkt? De "rijke" vind het allemaal geen probleem maar deze "arme" zit er nogal mee. Vind ik een geweldige man, zit ik weer de hele tijd de dubben over zoiets

tante Sidonia

tante Sidonia

12-12-2014 om 13:58

maar...

Wat wil je precies?

wil je het dan maar misschien uitmaken? of wil je misschien appart blijven wonen?
is jouw vraag hoe jullie de betalingen moeten gaan regelen?
of wil jij weten op wiens standaard je gaat leven?
voel jij je schuldig? voel jij je een parasiet?

wil jij advies hoe je jullie financiën gaat regelen?
gaan jullie trouwen en weet je nog niet of je in gemeenschap van goederen wil trouwen ?
wat?

Niki73

Niki73

12-12-2014 om 15:01

Geen verplichting

Als iemand ervoor kiest een relatie aan te gaan, is dat vrijwillig. Beide partijen kunnen in mijn ogen op elk moment uit de relatie stappen. Het zou toch zot zijn dat je in de relatie moet blijven omdat hij wat vaker de rekeningen betaald heeft. Ieder doet wat hij of zij kan. Hij kan in jullie geval meer betalen. Jij kunt misschen lekkerder koken. en wat dan nog? Jij blijft bij hem omdat en zolang je hem de liefste man in jouw omgeving vindt, niet om zijn geld. Hoop en verwacht ik tenminste.

marie

marie

12-12-2014 om 15:42

veel vs weinig

Wat vind jij veel en weinig?

Ik zie het probleem niet zo, jullie vinden elkaar toch leuk?

Trouwens, ik ben al jaaren getrouwd met een man die veel meer verdient dan mij, moet ik me nu ook schuldig gaan voelen?

Egel

Egel

12-12-2014 om 16:04

haha Nikki

Heb je ook al overwogen dat topicstarter degene is die een stuk meer geld te besteden heeft? Lees haar bericht nog eens over. Het is zorgvuldig verborgen gehouden wie meer of minder heeft maar jij gaat ervanuit dat het de man is die meer heeft….. dat zegt wat over jou denk ik!

Maar dater… ik denk dat als het goed tussen jullie zit, dat je dit soort dingen best kunt bespreken. Je gunt elkaar dingen. Dat gaat misschien langzamerhand steeds evenwichtiger worden.

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 16:21

toch niet egel...

Jij hebt volgens mij 1 woordje gemist: 'deze'!

Carla

Carla

12-12-2014 om 16:23

haha Egel toch niet en ontopic

"De "rijke" vind het allemaal geen probleem maar deze "arme" zit er nogal mee. Vind ik een geweldige man, zit ik weer de hele tijd de dubben over zoiets "

Zo verborgen is het niet. DE rijke vindt het geen probleem. DEZE arme zit er nogal mee. En het laatste stukje: zit ik weer de hele tijd te dubben over zoiets.
De arme zit ermee en TS zit te dubben.

Ik zou er niet zo mee zitten, dat loopt op een gegeven moment vanzelf wel en daar kom je vanzelf wel uit. Als je dezelfde Dater bent uit het andere draadje, dan ken je hem nog maar heullll kort en gaat dat nu nog niet spelen.

mirreke

mirreke

12-12-2014 om 16:26

Ik zou dit met de betreffende persoon bespreken

En draai het eens om (volgens mij heb ik in een eerder topic iets meer over jouw financiën gelezen). Als jij degene was met meer geld en je vindt een geweldig ander persoon, zou voor jou het hebben van minder geld van die ander een reden zijn om een opbloeiende relatie te stoppen?

Maar ik zou het denk ik al snel op tafel leggen, bespreken hoe het voelt voor jou.

Hoe het mensen eerder vergaat in het leven, wat er allemaal aan narigheid of succes over je heen komt, dat is heus niet allemaal je eigen verdienste of eigen schuld.

Ik wens je veel geluk in de liefde

Egel

Egel

12-12-2014 om 16:38

O ja….sorry!

Sorry allemaal! Inderdaad. Ik ben juist degene die beter moest lezen. Het staat er toch wel gewoon….

Ik zou er ook wel een beetje mee zitten. Maar hij tot nu toe blijkbaar niet (tenzij hij niet weet hoe arm je bent en hij denkt dat je alleen maar wat minder hebt dan jij en niet per se vEEl minder).
Ik weet niet of ik er zo duidelijk over zou praten in het begin. Dan ga je er ook weer veel nadruk op leggen. Soms als je aan iemand laat merken dat je ergens een probleem mee hebt (of bang bent dat die ander het heeft) heb je ook meer kans dat het dat wordt, als je dat aandacht gaat geven.
Terloops, luchtig, eventueel in een grapje, kan het wel.
En als het wat serieuzer wordt kun je het natuurlijk ook er wat beter over hebben. Want in dat geval wordt goede communicatie en verwachtingen naar elkaar uit kunnen spreken ook steeds belangrijker.

Succes en geniet ervan!

Jillian

Jillian

12-12-2014 om 22:41

Zolang

Ik zou geen moeite hebben met een partner die veel meer zou verdienen. Wel op voorwaarde dat ik gewoon in mijn eigen onderhoud kan voorzien. Zolang ik gewoon van mijn eigen inkomsten kan lezen heb ik er geen moeite mee als de partner veel meer zou verdienen. Andersom zou het me nog minder uitmaken. Ik zou het wel fijn vinden als de partner een dagbesteding/baan heeft maar hoeveel hij daar mee aan inkomen binnenhaalt maakt me wat minder uit. Wel denk ik dat grote ongelijkheid wel tot problemen kan leiden.
Voor mezelf vind ik het gewoon belangrijk dat ik gewoon economisch zelfstandig ben maar ik zou best kunnen leven met een partner die heel veel geld zou verdienen.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-12-2014 om 09:30

Begin

Ik lees in de startpost dat het gaat om iemand die overweegt een relatie aan te gaan (Dater). Dat is toch wel een wat andere situatie dan wanneer in de loop van de relatie de inkomsten wat ver uit elkaar gaan lopen (zoals in mijn geval).

Het is pas een probleem als jullie het ervan maken. Dat kan twee kanten op, de rijke kan de arme een profiteur gaan vinden. De areme kan zich schuldig voelen. Als je ervoor kiest je inkomsten niet samen te delen kan er een grote mate van ongelijkheid ontstaan. De een kan 4 keer per jaar op vakantie, de ander niet. De ene rijdt in een nieuwe Benz de ander in een 10 jaar oud roestig japannertje. Ik kan me voorstellen dat dat tussen je in gaat staan.

Jillian:
"Voor mezelf vind ik het gewoon belangrijk dat ik gewoon economisch zelfstandig ben maar ik zou best kunnen leven met een partner die heel veel geld zou verdienen."

Lijkt mij - als man - ook best prettig.

Barvaux

Barvaux

13-12-2014 om 09:33

tjee

Ik wist niet dat een auto van 10 jaar oud al als roestig te naam staat en iets wat alleen arme mensen rijden

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-12-2014 om 09:50

Oh Barvaux

Ben jij bekend met het fenomeen verzamelingen?

Iets van:
Alle apen zijn dieren.
Sommige dieren hebben slagtanden.

En jij maakt daar dan van dat alle apen slagtanden hebben.

Barvaux

Barvaux

13-12-2014 om 10:44

ginny

Ik had er ook een smiley achter gezet...

Serieus: ik vind het een vreemd voorbeeld. Bij arme mensen zou ik juist een oude fiets als voorbeeld gebruikt hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2014 om 11:45

Als je je er prettig bij voelt

kun je als de relatie definitieve vormen aanneemt, vast laten leggen dat jij alleen jouw bezit meeneemt mocht de relatie stuklopen. Wat er tijdens de, hoop ik voor je, gelukkige relatie uitgewisseld wordt tussen de rijke en de arme kan ook besproken worden, zodat er geen misverstanden ontstaan. Tot dat definitieve moment zou ik er maar gewoon van genieten dat je zo'n leuke man hebt ontmoet.

Zo had ik het met mijn dochter over hoe ze gezamenlijk het huishouden kan delen met haar vriend. Zij maakte zich druk om haar krappe budget tegenover zijn ruimere budget. Vriend had voorgesteld dat ze allebei evenveel in de huishoudpot konden doen, dochter vond dat dat naar inkomen moest worden berekend. Als je 1600 euro per maand verdient kun je meer in de pot doen, dan als je 800 euro in de maand verdient. Ik geef mijn dochter gelijk. De bedragen zijn overigens fictief.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-12-2014 om 13:53

Barvaux

Dan heb jij de laatste definities van armoede nog niet gezien. Volgens sommigen ben je nu al arm als je een iphone < 5 hebt.

Armoede is relatief, het gaat hier om het verschil tussen partners i.p.v. absolute armoede. De arme zou in werkelijkheid best een modaal inkomen kunnen hebben en de rijke 4x modaal o.i.d.

Daar doet 'Dater' een beetje geheimzinnig over....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-12-2014 om 14:13

Klopt Barvaux, dat was ook de bedoeling

Die smiley. Maar hij was al weg, en achteraf aanpassen gaat niet meer.

Bij deze dus...

Verder zie ik de meerwaarde niet van een ander voorbeeld. Het ging mij om het feit dat jij alles op een hoop gooit. Niet dat er iets mis is met jouw definitie van armoede.

Carla

Carla

13-12-2014 om 14:27

Als Dater dezelfde Dater is niet.

Dater

Dater

14-12-2014 om 15:21

Twijfels

Wat wil ik precies? Dat weet ik ook niet Ik weet wel wat hij/de rijke helft dus, wil. Die heeft nergens een probleem mee en ziet ons al samenwonen Hij is helemaal hoteldebotel en zit vol wilde plannen
Ik heb meteen de eerste date verteld dat ik een arbeidsongeschiktheidsuitkering heb met geen uitzicht op meer inkomen en dat ik in de WSNP zit. Hij liet zich daardoor niet afschrikken Aan zijn kant zit ook het probleem niet.
Dat zit bij mij. Ik wil niet van iemand profiteren maar ik zou nooit een financieel gelijkwaardige bijdrage kunnen leveren. Dus het zal er op neer komen dat hij alles betaald. En daar hik ik tegen aan. Dat voelt niet goed. Aan de andere kant is dit een geweldige man die ik ontzettend graag zie. Ik wil hem ook nooit meer missen maar ja, die twijfels Die financiën is trouwens het enige waar ik mee zit. Verder is hij helemaal geweldig. Ik vond hem trouwens op de eerste blik leuk. Toen wist ik nog niks van hoe en wat. En als hij een arme sloeber was geweest had dat voor het gevoel niet uitgemaakt. Het gaat mij om de mens, niet om wat er aan hem vast zit. En als ik "rijk" was geweest en hij arm had ik met alle plezier van de wereld alles voor hem betaald.
In mijn vorig huwelijk zat ik trouwens in dezelfde situatie maar dat vind ik iets heel anders. Daar hebben we samen de afspraak gemaakt dat hij ging werken en dat ik voor de kinderen en het huishouden zou zorgen. Maar dat is heel iets anders in mijn beleving dan nu in een nieuwe relatie.
Ik geniet me trouwens suf Dit is zo ontzettend leuk en na heel veel ellende ben ik ook erg toe aan heel veel leuk En had ik al gezegd dat hij helemaal geweldig is? We hebben het zo leuk samen Het voelt zo ontzettend goed en hij is zo leuk
Stel dat het van samenwonen zou komen gaan we natuurlijk het eerst van al naar de notaris.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2014 om 20:03

Wachten tot na de wsnp

Ik zou wachten met definitieve stappen tot jij uit de wsnp bent. Dat is jouw probleem. Als hij daarna nog steeds met je wil samenwonen en jij vindt dat ook een goed idee, dan zou ik de bezwaren maar lekker laten voor wat ze zijn. Als je hem had ontmoet op 20 jarige leeftijd, had hij ook een ontwikkeling kunnen doormaken die anders is dan de jouwe. Dan had je ook niet halverwege de relatie gezegd 'sorry schat, ik voel me onbehaaglijk bij jouw goede inkomen, laten we er maar mee stoppen.' Maak goede afspraken als de tijd daar is en probeer je te ontspannen.

argh!

Als jij 'dater' bent uit het draadje 'tegenvallende date', dan heb je deze man dus nog geen 3 weken geleden voor het eerst ontmoet?! En je hebt het nu al over samenwonen?!?!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2014 om 00:17

Jippox

Ach, fantaseren mag toch? Ik woonde na 5 maanden met mijn man samen. Maar vanaf dat we iets met elkaar kregen zijn we eigenlijk amper nog zonder elkaar geweest. Het kan. Maar Dater doet het vast rustiger aan dan ik toen. Ik had toen nog geen kinderen, dus ik kon me wat makkelijker een misstap veroorloven.

Dater

Dater

15-12-2014 om 00:18

Samenwonen

Ik niet. Hij wil liever vandaag dan morgen. Mijn mantra is dag voor dag omdat ik gewoon met dingen worstel. Niet alleen de financiën maar ook andere erfenissen uit mijn vorig huwelijk. Zijn redenen om samen te willen wonen zijn volkomen valide en zouden ook de mijne zijn.
Mijn WSNP is net pas begonnen dus dat zou nog bijna 3 jaar zijn. Dat zie ik ook niet voor me. Ik ga niet heel snel samenwonen maar als het goed blijft gaan dan wil ik ook niet 3 jaar wachten.
Ontspannen is inderdaad een ding. Als ik daar ben is dat niet zo lastig maar thuis ga ik dan weer zitten te denken Ik heb me voorgenomen om er maar gewoon van te genieten en te zien hoe het gaat.
Dank in ieder geval voor alle reacties

Niki73

Niki73

15-12-2014 om 11:56

Hihi Egel, en Dater

Wat zegt dat over mij? Ik verdien veel meer dan mijn vriend en ik probeer altijd zorgvuldig te lezen en te formuleren als ik op dit soort draadjes antwoord.
In mijn geval vind ik het wel eens vervelend dat mijn vriend echt alles 50-50 wil betalen. Ik wil zijn ego niet kwetsen en laat hem, maar het betekent wel dat ik minder vaak met hem uit eten ga dan ik zou willen, bijvoorbeeld. Dat ik de duurdere dingen die ik hem elk moment zou gunnen (weekendje weg op mijn kosten bijvoorbeeld) dan maar cadeau geef op speciale momenten. En daar valt ook wel mee te leven, hoor

Dater, wees gewoon blij met zo'n man. Doe het lekker rustig aan, wacht in elk geval een halfjaar totdat de eerste hevige vlinders weg zijn en bekijk de situatie dan rustig.

Dater

Dater

28-10-2015 om 10:39

Oud draadje

Ik was op zoek naar iets wat ik eerder gepost had en ik kom ineens dit draadje tegen. Leuk om dit nog eens te herlezen en misschien ook leuk om na bijna een jaar een updeetje te geven.
Ondertussen zijn we dus 11 maanden bij elkaar en we hebben heel veel leuke dingen gedaan die hij ook allemaal betaald heeft. Dat blijf ik moeilijk vinden, dus op dat gebied is er helaas niets veranderd. Wat ook hetzelfde is gebleven, is dat we het heel erg leuk samen hebben. Hij maakt me erg blij en ik hem ook. Dit is echt een blijvertje, denk ik
We hebben het uiteraard ook over de toekomst gehad. Voorlopige planning is dat we apart blijven wonen tot ik uit de WSNP ben en mijn en zijn kinderen uit huis zijn. Daarna zien we verder maar samenwonen zit wel in de planning. Tegen die tijd kom ik wel weer terug met mijn gezeur want dan moeten we natuurlijk gaan bedenken hoe we dat op financieel gebied gaan doen.
Dat irritante geld blijft een probleem voor de rest van ons gezamenlijke leven ben ik bang. Alhoewel, hij ziet nog steeds nergens een probleem in. Wel heel lief natuurlijk Zegt ook veel over hem, vind ik.
Anyway, zijn jullie weer op de hoogte

Suze

Suze

28-10-2015 om 10:56

Dater

Fijn dat het goed gaat.
Ik heb het hele draadje niet meer teruggelezen.

Wel denk ik: als jullie het samen leuk hebben, zou het zonde zijn van het geld een probleem te maken.

Misschien moet je het maar zo zien dat hij meer "geeft" in de vorm van geld en jij meer 'in natura' (je bijzonder prettige aanwezigheid voor hem).

Nou ja, hij geeft vast ook veel in natura, dus misschien is dat flauw om zo te zeggen.

Maar ik zou vooral maar blijven genieten. En zorgen dat je er - af en toe - open en eerlijk met elkaar over praat, zodat jullie je beiden zo min mogelijk ongemakkelijk voelen, maar wel leuke dingen (die geld kosten of niet) kunnen doen.

Eenzaamheid

Het is fijn voor jullie allebei dat jullie elkaars leven vullen in plaats van de eenzaamheid. Jij bent een verrijking voor hem en hij voor jou door de sociale elementen in een relatie. Het grote verschil ervoor en nu is het delen van elkaars gezelligheid. Dat is heel wat waardevoller dan geld.

Zo ken ik iemand met een oudere vriendin. Zijn moeder twijfelde aan de relatie, ( nu komen er geen kleinkinderen-). Ze vergat de jaren van eenzaamheid die haar zoon had gekend. De zoon bloeide op, de relatie bracht hem vreugde en gevoel van waardering.

Het gevoel van waardering voor wie hij is, is wat TS haar relatie kan bieden. Dat staat los van geld.

creabea

creabea

29-10-2015 om 09:23

hier ook

Ik ben ook samen met een man die veel meer geld heeft dan ik. Het zal bij mij altijd wel een beetje blijven knagen, maar ik voel me lang niet meer zo bezwaard als eerder. Het is precies als wat Niki73 zegt, als we altijd precies evenveel zouden moeten bijdragen, dan doe je samen dus minder leuke dingen dan had gekund. Man is gewoon blij met mij, vindt geld niet zo belangrijk, in de zin dat andere dingen veel waardevoller zijn dan geld. Zonder mij was hij misschien alleen gebleven.... (Het is niet zo dat we nu zóveel geld hebben te besteden dat we er helemaal niet op hoeven te letten, overigens).

Ha, ik zie dat ik zo'n beetje hetzelfde heb geschreven als Flanagan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.