Relaties Relaties

Relaties

Geregistreerd partnerschap omzetten in samenlevingscontract om kinderalimentatie te beinvloeden

Izza schreef op 28-11-2024 om 09:27:

[..]

Nieuwe partners zijn niet onderhoudsplichtig. Maar hun inkomen heeft invloed op dat van de ouder bij samenwonen.

Dat klopt dus niet als er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap. De wetgever beschermd kinderen en heeft besloten dat ook voor stiefkinderen die horen bij het gezin er een onderhoudsplicht is. Ik zou daar inderdaad geen beroep op doen, als beide ouders genoeg draagkracht hebben, maar dat betekent niet dat er deze er dus niet is.

Hoi Temet, bedankt dat je het eens op een rijtje hebt gezet. Ik zie wel twee ogenschijnlijk tegenstrijdige dingen:

'De hoogte van de alimentatie wordt bepaald door enerzijds de behoefte van het kind en anderzijds de draagkracht van de ouders. De alimentatie wordt niet hoger vastgesteld dan nodig is om de behoefte van het kind te dekken.'

'Hoe hoog de behoefte van het kind is, wordt in hoofdzaak bepaald door het inkomen van de ouders.'

Dus de behoefte van het kind wordt bepaald door het inkomen van de ouders, maar het kan toch zijn dat het inkomen van de ouders te weinig is, of dat er een maximum aan die behoefte is en ouders meer verdienen.

Nou zie ik hier soms wel bedragen aan kinderalimentatie voorbij komen, waarvan ik dan denk: hoe krijg je dat op in 1 maand voor een kind (vaak nog inclusief kinderbijslag, kindgebonden budget en belastingkorting). Maar dat bedrag heeft dus niet zozeer met het kind te maken als wel met het inkomen van de ouders.

Ik meende altijd dat het ging om het inkomen etc. op het moment van de scheiding (tenzij werkloosheid etc.). Maar als je later wil wijzigen gaat het dus niet zozeer om de behoefte van het kind (tenzij dat ten tijde van de scheiding al hoger was dan er betaald kon worden) maar over het inkomen van iedereen inclusief nieuwe partners. Op dit punt moeten de regels toch wat anders worden, want dit is voedsel voor een levenslange echtscheidingscrisis. Ik dacht dat er zo'n rapport ergens in de la ligt dat een einde zou maken aan die herberekeningen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.