Relaties Relaties

Relaties

Date Bumble: wel of niet afspreken?

Ik ben een vrouw van 29 jaar. Ik heb nog nooit een relatie gehad. Nu heb ik een man ontmoet op Bumble. We sturen elkaar iets minder dan een week. Hij heeft mij gisteren gevraagd of ik met hem eens wil ontmoeten. We hebben dezelfde interesses etc.

Maar de laatste maanden/jaar denk ik dat ik aseksueel ben. Ik dacht altijd dat het nog wel zou komen, maar aangezien ik nu al 29 ben denk ik van niet. Ik heb nog nooit seks gehad en heb daar ook echt geen behoefte aan, maar heb wel behoefte aan alle andere dingen in een relatie (iemand die er voor je is, waar je mee kan praten over dingen die je niet snel tegen vrienden etc zegt, knuffelen,...)
Ik heb niet op mijn profiel vermeld dat ik aseksueel ben omdat ik niet wil dat iedereen dit kan zien. Ik weet nu niet wat ik moet doen. Moeten we elkaar ontmoeten? Of moet ik het hem eerst via een berichtje vertellen of wat moet ik doen?
Ik ben ook bang dat ik alleen zal overblijven omdat ik aseksueel ben. Ik ben enig kind en heb van familie enkel nog mijn ouders. Ik heb ook weinig vriendinnen en zij hebben allemaal al een partner en/of kinderen dus we zien elkaar misschien vier keer per jaar. Al de andere tijd ben ik alleen of bij mijn ouders (buiten mijn werk om).

Wat moet ik doen in deze situatie?

ik zou met hem afspreken, gewoon een kop koffie overdag in een openbare gelegenheid. Zo leer je elkaar een beetje kennen. Misschien is hij wel aardig voor je, misschien niet. Let op hoe hij reageert en of hij oprechte belangstelling heeft voor jou. Niks over seks in dit stadium.

Als je nog nooit een vaste relatie hebt gehad, weet je eigenlijk nog niet of je aseksueel bent. Dus dat hoef je ook niet te noemen. Bij sommige mensen duurt het een paar maanden of langer voordat ze zich op het gebied van seks kunnen openstellen voor een ander. Wie weet ben jij zo iemand? Niks mis mee hoor. En misschien ben je inderdaad wel aseksueel, dat moet je nog ontdekken. Maar ik vermoed dat je nog te onervaren bent om dat nu al te kunnen zeggen.

Maak zo'n date niet groter dan hij is. Ga gewoon eens overdag ergens koffiedrinken en kijk of je hem aardig vindt. Het doel is een uurtje gezellig kletsen, niet een relatie! Kijk ook hoe hij met anderen omgaat, met het bedienend personeel of een kassamedewerker. Is hij daar bot tegen, dan is dat een rode vlag. Vertelt hij negatieve verhalen over anderen? Ook niet goed. Stuurt hij meteen aan op meer of zelfs seks, ook niet fijn voor jou.

Ik zou ook van tevoren zeggen dat je direct na de date een afspraak hebt, zodat hij vooraf weet dat je maar een uurtje of maximaal anderhalf uur blijft. Ga dan ook weg, ook als het leuk is. Je kunt altijd nog een keer afspreken. Laat je niet overhalen langer te blijven, dan weet hij meteen dat hij jouw grenzen moet respecteren. Dan ben je duidelijk. Daarna ga je rustig naar huis en bij jezelf nadenken of je nog eens met hem wilt afspreken. Nogmaals, het doel is nu eerst een gezellige date, niet een leven lang samen. 

Wat IMI hierboven zegt. Ga op date. Je wil gewoon elkaar leren kennen en een date is een eerste stap. Het enige doel van die date is: ontdekken of je elkaar leuk genoeg vindt om nog een keer af te spreken.
Geen relatie, geen seks, geen commitment.

Het is doodnormaal om een tijdlang de tijd te nemen om te ontdekken hoe leuk je elkaar vindt, en wat je wel en niet met elkaar wil doen. Gezelligheid, knuffelen, op termijn misschien seks maar misschien ook niet.
De media laten je geloven dat relaties altijd beginnen met een vonk die overgaat in een laaiend vuur en dat dat altijd leidt tot seks. Dat is onzin. Er zijn ook relaties die meer vriendschappelijk zijn en er zijn ook mannen die helemaal niet zo dol op seks zijn. Maar daar hoor je weinig over.

Ik zou niet beginnen met duidelijk maken dat je je aseksueel voelt. In de eerste plaats gaat dat voorlopig niemand wat aan, en in de tweede plaats is het zonder ervaring moeilijk om dat zeker te weten. Het is geen informatie waar een date meteen "recht" op heeft of zo.

Ik denk dat je dat jezelf een beetje aangepraat hebt uit onzekerheid of bescherming dat je a-seksueel zou zijn omdat je groen bent. Je probeert met jezelf te leven dus recht te praten wat misschien krom lijkt. Is normaal. Maar weet dit. Zorg dat je lekker in je vel zit. Als je je lelijk voelt durf je misschien de kleren niet uit uit schaamte en zeg je maar vast dat je a-seksueel bent. Stel je was een topmodel was je dan nog steeds a-seksueel? Tot zover over je denk ik onzekerheid.
Ga gewoon daten. Liefde kan groeien en elkaar steeds knapper vinden door de band en liefde en dan seks willen hebben ook. 

Bij het online daten is het advies om kort te chatten en dan af te spreken. Eindeloos chatten of bellen is zinloos. Een ontmoeting zegt uiteindelijk alles. Je weet dan beiden vrij snel of je verder wilt. 80% van de communicatie is immers non verbaal (hoe praat, ruikt, beweegt etc iemand). 

En een date is gewoon een korte ontmoeting. Geen dagvullende activiteit. Maak een wandeling of ga een kop koffie drinken. Daarna kijk je of de aantrekkingskracht wederzijds is. Maak het niet te groot. 

En dat jij als seksueel bent weet je nog niet. Er bestaan ook demiseksuelen bijvoorbeeld. Kijk het eens rustig aan. Ben je er echt volledig achter dan moet je dat wel op je profiel melden. Dat voorkomt teleurstelling van beide kanten en zinloze investeringen. Mensen willen over het algemeen namelijk intimiteit met hun partner (andersben je gewoon vrienden). Of je moet kijken op.sites als Feeld waar dit meer voorkomt of een poly of open relatie aangaan. Dan kan jouw partner met een ander zijn intimiteit beleven. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.