Relaties
Andernikkie
20-07-2015 om 23:54
buurpubers hebben vakantie... en dat zullen we weten
De titel zegt het al: de buurpubers van 17 en 15 hebben vakantie en dat vieren ze door tot 's avonds laat herrie te maken in de tuin. In het weekend vind ik dat niet zo erg, maar wij hebben zelf geen vakantie en dochter heeft een vakantiebaantje waarbij ze vroeg op moet, dus door de week wil ik graag om half elf kunnen slapen.
Ik heb al geprobeerd met de ouders te praten, maar die vinden ons maar overdreven zeikerds (er zit wat oud zeer van toen mijn dochter hun dochter had beschuldigd van het stelen van een kettinkje, wat overigens later ook is uitgekomen). De verstandhouding was dus al niet heel best, maar we zeggen elkaar wel gewoon gedag en het is verder niet vervelend dat onze tuinen aan elkaar grenzen.
De buurpubers worden ook vaak alleen gelaten en nodigen dan al hun vrienden uit. Tegen hun ouders zeggen ze vervolgens dat er maar drie zijn geweest, terwijl ik uit het raam er zo 20 tel (niet overdreven). Maar dan loop ik weer te overdrijven, aldus de ouders (die er dus niet bij waren).
Ook op deze maandagavond om 23.53 kan ik weer meegenieten van het gegil en de harde muziek van de buren.
Iemand nog suggesties? De politie hier schuift alles af op buurtbemiddeling en daaraan wil de buurman niet meewerken, aldus één van de andere buren die een akkefietje met hem had. Ik vind het zo'n 'alleen op de wereld mentaliteit', als je eigen gezin het maar leuk heeft dan kan de rest verrekken.
Leen13
20-07-2015 om 23:58
even filmen?
Kun je er een beeld van opnemen. Beeld en geluid?
Ik zou de overlast in elk geval zo veel mogelijk documenteren.
Overigens kun je ook nog overwegen om de zaak gewoon te laten zoals het is. Pubers vieren een feestje in een zomernacht. Hoe erg is dat.
Kun je een keer aan een stillere kant van het huis gaan slapen of zo iets?
Andernikkie
21-07-2015 om 00:13
nou, één feestje...
Pubers vieren een feestje in een zomernacht is een beetje een understatement. Oudste buurpuber heeft examen gedaan en viert al vanaf de derde week van mei feestjes. Ook als het regent (partytent). Dus we zijn al zo'n acht weken getuige van de activiteiten, zeker vier/vijf keer in de week. Hele voetbalelftallen strijken daar neer. Ik heb oordoppen geprobeerd en slaap inderdaad op een matras in de woonkamer, omdat het daar stiller is. Hoe erg dat is? Ik ben er zo langzamerhand wel klaar mee.
barvaux
21-07-2015 om 04:24
meer buren
Verzamel meer buren en ga samen klagenen dring aan op een oplossing vd politie want het is natuurlijk onzin dat ze mee moeten weken met buurtbemiddeling en dat je verder niets kunt. Elke avond bellen en laat andete buren ook bellen en inderdaad natuurlijk filmpje opnemen voor de ouders en eisen dat ze nog maar eens in de week in die tuin zitten en de rest vd dagen elders.
Cat
21-07-2015 om 10:49
zakelijk
Ik zou eens goed in gesprek gaan met de buren. Laat je dan niet verleiden tot discussies. Het doet er helemaal niet toe hoeveel bezoek ze hebben. Het enige dat er toe doet is hoeveel last je hebt.
Probeer te bedenken waar je grenzen precies liggen, tot hoever ben je bereid te gaan, en ga daarover onderhandelen. Inderdaad bijv 1 keer per week of steeeds tot 23.00 uur,wat ben je bereid te accepteren.
Politie, ook niet pikken dat ze je nu niet zouden helpen, maar dat weet je niet eens. Maar ik zou het eerst rustig met buren proberen op te lossen. Kom je er echt niet uit (maar dat ligt ook vast aan jouw houding, hoe vriendelijk,duidelijk en vasthoudend ben je) zou ik buren vriendelijk vertellen dat je politie in gaat schakelen. Ook andere stappen (filmen bijv ) even aankondigen vantevoren.
Amare
21-07-2015 om 12:59
niet te snel opgeven
'De politie hier schuift alles af op buurtbemiddeling en daaraan wil de buurman niet meewerken, aldus één van de andere buren die een akkefietje met hem had'
Dat de buurman in het verleden niet wilde meewerken, hoeft niet te zeggen dat dat nu ook zo is. Zeker als de buurman weet dat het doorgeven van de weigering aan de politie de volgende stap zou zijn. Ik zou me door zoiets niet laten tegenhouden en toch het traject van buurtbemiddeling inschakelen. Met zo veel mogelijk buren tegelijk! Des te sterker sta je.
En laat dan de buurtbemiddelaar maar zorgen voor een vervolgtraject als de buurman inderdaad weigert om mee te doen. Ook dat moet eerst bewezen worden (en vastgelegd zijn), zodat je daarmee naar de politie terug kunt.
En tot die tijd oordopjes ...
Andernikkie
21-07-2015 om 15:20
de buurman
De buurman is van het agressieve soort. Hij heeft al een keer de camera van één van de buren kapot geslagen omdat die buurvrouw zijn puber fotografeerde die op HAAR dak aan het klieren was. Daarover had die buurvrouw al een paar keer geklaagd, maar buurpuber ontkende glashard en dan 'kon de buurman (vader van de puber) er niks mee'. Maar foto's maken was ook niet de bedoeling, dus sloeg hij de camera maar stuk.
De meeste buren zijn inmiddels bang en durven niks meer te zeggen. Buurman heeft hier ook wel eens met zijn zatte kop voor de deur gestaan om me te bedreigen omdat hij dacht dat ik iets had gedaan wat uiteindelijk één van zijn eigen kinderen gedaan bleek te hebben. Daar is de politie toen ook bij geweest (gebeld door andere buren), maar die probeerden de boel te sussen en waren met 5 minuten weer weg. Het is een bekend probleem hier dat de politie helemaal niets doet, het verbaasde me al dat ze kwamen.
Goed in gesprek gaan is eigenlijk niet mogelijk met deze man. Hij roept meteen dat je een zuur wijf bent dat zelf geen vrienden heeft. Zijn vrouw is zo'n importbruidje dat nauwelijks Nederlands spreekt, dus daar heb je ook niet veel aan.
Amare
21-07-2015 om 15:26
tja
als je alle aangedragen oplossingen meteen wegredeneert, blijft er weinig over. De buurman doden, zelf verhuizen, de situatie accepteren. Meer opties zijn er niet.
Andernikkie
21-07-2015 om 16:03
ik snap wat je bedoelt
Ik snap wat je bedoelt Amare. Tegelijk moet je bij deze mensen rekening houden met nare tegenacties als je ze in de weg zit. Mijn buren van het eerder genoemde akkefietje kregen een kaart met doodsbedreiging in de bus. Daarmee zijn ze naar de politie gegaan, die vervolgens niks deed.
Ik denk inderdaad dat accepteren en hopen dat het snel weer herfst wordt de beste optie is. Verhuizen kan helaas niet zolang de huizenprijzen niet gestegen zijn naar een niveau van voor de crisis.
Amare
21-07-2015 om 17:49
In dat geval
Blijven inderdaad de oordopjes over. Niet ideaal, maar beter dan wakker liggen en je kwaad maken.
Wat kun je dan blij zijn met zoiets simpels als een flinke regenbui 's avonds
Caesar
21-07-2015 om 19:44
Andernikkie
Is buurman huiseigenaar of huurder? Als hij huurder is bij een woningbouwvereniging dan valt er via die weg wellicht nog wat te bereiken. Je moet wel een dossier gaan aanleggen met alle feiten betreffende de overlast. Verder krijg ik de indruk dat de buurtbewoners zich iets te makkelijk laten wegsturen door de politie met een kluitje in het riet.
skik
21-07-2015 om 22:48
Och och
Die buren toch. Je treft het ook niet. Tot diep in de nacht feestende onderbuurmeisjes, belletje trekkende buurkinderen, een seksueel ongeremde buurman, buren die door jouw tuin heen lopen, nu dit weer. Zou je toch maar niet eens aan verhuizen denken?
skik
Andernikkie
21-07-2015 om 23:12
huh?
Ceasar, het gaat hier om koophuizen. De buurtbewoners laten zich inderdaad door de politie wegsturen, we hebben inmiddels de ervaring dat de politie helemaal niets doet. Verderop in de stad is laatst iemand helemaal in elkaar geslagen, er is gebeld naar de politie maar die kwamen niet.
Skik, ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt.
Ginny Twijfelvuur
21-07-2015 om 23:25
Skik
Das wel bar en boos ja.
Persoonlijk zou ik ook niet zo willen wonen, zeker niet als de politie ook al niets doet. Het lijkt mij geen fijne woonplaats waar Andernikkie woont.
+ Brunette +
22-07-2015 om 01:06
Wat een lakse agenten!
Laat ze iets doen voor de kost! In Spanje (waar ik woon) komt de politie meestal wel opdagen voor burengerucht. Sterker nog, ik heb eens bij een lawaaiconflict te horen gekregen dat ik niet zelf moest gaan modderen maar gewoon meteen bellen. Kun je geen klacht indienen bij een of andere instantie dat de politie geen sjoege geeft? Een brigadier of andere hoge ome erover spreken?
Polie
22-07-2015 om 09:59
Brunette
In Nederland komt de politie voor bijna niets meer. Te weinig mensen op teveel zaken dus wordt er gefilterd op wat belangrijker is.
Daarbij zitten er vaak oelewappers achter de telefoon die zelf geen idee hebben wat ze er aan het doen zijn.
Cat
22-07-2015 om 10:12
eerst eens zelf
ervaring opdoen met politie! Je hebt alles van horen-van.
De enige ervaring die je hebt is toen buurman boos ad deur stond. Politie heeft toen gesust. Wat hadden ze nog meer moeten/kunnen doen dan? Als jij had gewild dat er meer met buurman was gebeurd had je aangifte moeten doen.
Hadewich
22-07-2015 om 10:39
Politie
Volgens mij wordt er overal in Nederland gezegd dat de politie nergens meer voor komt, maar dat is gewoon echt niet waar. Hier wordt het ook gezegd, maar bij de drie keer dat ik de politie heb gebeld, stonden ze in no time voor de deur. En dat waren geen levensgevaarlijke dingen, maar zaken als ruit ingooien en geluidsoverlast. Als ik het dan aan anderen vertelde, waren zij altijd verrast dat de politie kwam. Maar ze komen gewoon!
Dus: bel gewoon de politie de volgende keer!
Ginny Twijfelvuur
22-07-2015 om 11:26
Hier komen ze ook wel hoor
Al ooit eens op een feestje geweest waar op een gegeven moment de politie voor de deur stond, de buren vonden het te gezellig.
En inderdaad ook ooit wel eens mee gemaakt dat ik zelf belde en het antwoord kreeg: het is op dit moment heel erg druk, we zullen zien wat we kunnen doen. Das in ieder geval wel eerlijk en duidelijk.
Als dit in de woonplaats van TO zo niet werkt, tja als klagen hier op het forum helpt....
Jamie
22-07-2015 om 13:31
Hier
Hier is het ook heel normaal dat de wijkagent langs komt, als het uit de hand loopt staat dat ook altijd in de krant en een familielid belde laatst en daar stond de politie ook zo voor de deur.
Als je het gaat hebben over oelewappers aan de telefoon dan ben je wel heel ver heen!
Amare
22-07-2015 om 14:08
Hier
In de randstad ook geen problemen hoor. Politie, brandweer, ambulance, alles komt netjes als er gebeld wordt. Bij problemen in een naastgelegen straat werd er extra gepatrouilleerd tot de problemen over waren.
Fruitella
23-07-2015 om 12:05
Opties
Met de buurman is geen gesprek mogelijk, laat staan een goed gesprek. Die mensen bestaan. Bovendien reageert hij daar agressief op. Heb je daar wel een gesprek mee (met bemiddeling of zonder) daar komt alleen maar (jarenlange) ellende van die niet op te lossen is. En stel je nu voor dat er wel een kleine opening is voor bemiddeling, dan heb je hopelijk ook net die bemiddelaar die precies weet wat ze in deze situaite moet zeggen en hoe. Mislukt de bemiddeling? Dat is dan jammer maar de kans is dat de buurman er "sterker" uit komt en en een voedingsbodem voor zijn intimidatie heeft, de komende jaren. En na mislukte bemiddeling is er niets.
De politie kan ook niet zoveel uithalen. Ze kunnen langskomen en met hem praten maar meer is het vaak niet in de praktijk. Als het een drukke avond is, koemn ze er niet voor. De politie moet prioriteitenstellen op drukke dagen. Tenzij er geweld wordt gebruikt of als er veel meldingen komen van alle buren. Wil je aangiftes van overlast doen dan moet je in de praktijk vaak jarenlang meldingen doen om justitie inzicht te geven inde ernst van de situatie. En niet elke vorm van overlast is aangiftewaardig, zeg maar. Als die meldingen van 1 stel buren komen, sta je minder sterk dan als alle. buren melden. En dan nog, hij is eigenaar van zijn huis: je kan hem niet dwingen te verhuizen of zijn huis te verkopen. Burenbemiddeling is alleen succesvol als beide partijen mee willen werken.
Buurman weet wat intimidattie is en gebruikt instrumentele agressie. De vraag is ook hoe veel jaar je nog last hebt van de buurkinderen: ze zullen op een gegeven moment uitvliegen. Kan je dit nog een paar jaar volhouden? Zoniet, doe dit met veel buren en neem niet het voortouw als directe buurvrouw. Jij hebt de meeste last van zijn torn en voor hem makkelijk om jou nog meer tot last te zijn. Hij zal de zwakste en makkelijkste schakel kiezen.
Een beter scenario zou zijn om je niet tegenover hem te keren maar te investeren in een betere verhouding. Figuurlijk gezien zou je dan meer naast hem te komen staan. Dat zal van deze hork geen ideale buurman maken maar de kans bestaat dat hij af en toe (meer) rekening met je wil houden.
Als dat niet mogelijk is, hebben andere buren hopelijk net zoveel last en ergernis en trekken jullie samen op tegen deze buurman. Dan moet je niet tegen elkaar uit worden gespeeld (wat met intimidatie en instrumentele agressie vaak snel t geval is). Dan moet je een goed idee wat je wilt bereiken en wat de slagingskans daarop is.. Valt het initiatief uiteen, kan zijn torn zich op de zwakste schakel richten. Maar dat zit je met je eigen overlastdagboek bijhouden, jarenlang meldingen doen, hier en daar aangiftes. Het zal dan eerder een tijd lang slechter gaan voor het hee misschien beter kan worden.
En vergeet niet: als hij weggaat weet hij nog altijd waar jullie wonen maar andersom niet. Dat kan en groot voordeel maar ook een groot nadeel. Waar het omdraait is afwegen wat kan en waartoe je bereidt bent en dat doorzetten.
mirreke
23-07-2015 om 16:16
Skik, jij denkt vast
dat Andernikkie iemand is die hier al vaker over de buren heeft geklaagd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.