Relaties Relaties

Relaties

schoonbruidje

schoonbruidje

09-03-2016 om 15:53

bruidsjurk

Schoonmoeder wilde niet mee toe ik haar en schoonzus vroeg of ze mee wilde om een jurk uit te zoeken.
Ik had ook mijn moeder meegevraagd en die wilde graag mee.
Schoonmoeder zou eerst wel meegaan, maar op het laatste moment ging ze toch maar niet mee, want "ze moest naar een begrafenis van een verre neef". Schoonzus (haar dochter) vond het maar vreemd want ze had helemaal geen contact meer met die kant van de familie.

Maar goed. Toen schoonzus ophaalde met de auto en schoonzus de deur uitkwam, keek ze nog achterom. Ik keek haar vragend aan en schoonzus zei dat haar moeder op de trap zat zodat ik haar niet kon zien en zou denken dat ze weg was. Oké, beetje vreemd maar goed.

Wij uiteindelijk een mooie jurk uitgezocht en schoonzus weer thuis gebracht. Bleek dat schoonmoeder schoonzus uitgehoord had, een zeer sterke mening had over wat ZIJ mooi en vooral NIET mooi vond. Zo moest ik vooral geen "achterlijke strik op de achterkant hebben". Later hoorde ik dat ze het ook maar even aan de rest van de familie rondverteld had wat mijn keuze was. Ik was absoluut niet blij. Eerst totaal niet mee willen gaan en daarna zo'n uitgesproken mening hebben en dan nog lopen rondbazuinen ook. Ze begon onbedaarlijk te huilen en zielig te doen waarop mijn aanstaande man haast boos op mij werd omdat ik de houding van mijn schoonmoeder niet zo netjes vond.

Het lijkt er nu op dat ze steeds meer de aandacht naar zich toe wil halen. IK hou mijn hart vast voor de dag zelf. Ik vind haar ineens zo ontzettend kinderachtig doen. Het lijkt met een verwende kleuter.

Vergeven

Het lijkt me handig als je haar probeert te vergeven. Ik weet zelf nog niet zo goed wat mensen dan beweegt maar rondom trouwen zoemt er vaak van alles rond. Vooral moeders en schoonmoeders identificeren zich soms zo met de bruid alsof het hun eigen bruiloft is. Hopelijk weet je schoonmoeder ook nog iets positiefs bij te dragen en let daar dan even scherp op. En laat de rest gewoon gaan. Ze zit alleen zichzelf met al dat commentaar in de kijker te zetten. En inderdaad, zoek geen ruzie met je schoonmoeder, houdt het klein, zeg gewoon: ik zou het fijn vinden als je achter mijn keuze gaat staan, dat je mij steunt op mijn trouwdag.
En verdiep je eens in hun trouwdag. Op trouwdagen kan er van alles mis gaan en daar zijn soms scherpe herinneringen bij.
Mijn eigen moeder vond de droogbloemen die op het Singel gekocht hadden voor alle gasten niet kunnen. Een 'uitgedroogde' bruid was dat voor haar.
Voor ons was dat, met weinig geld, alles kunnen doen, inclusief vooraf kleine boeketjes maken voor de gasten met een speldje erdoor.
Ach, ik weet het nog, maar jammer dan.
Geen strik op je jurk? Jammer dan, vind ik zelf wel heel leuk. Smaken verschillen. En de mensen aan wie ze dat rondbazuint denken ook: wat heeft ze daar toch mee? Veel mensen vinden een strik wel leuk of houden zich daar helemaal niet mee bezig. ondergeschikt detail.

Ariena

Ariena

09-03-2016 om 16:55

eerlijk gezegd

...zou ik het hele huwelijk afblazen. En het ook uitmaken met je verloofde.
Dit is echt geen goed teken.

Het klinkt hard maar ik meen het. Wil je dat zij de oma wordt van je kinderen? Wil je niet alleen je bruiloft gedoe hebben, maar nog jaren van je huwelijksleven?

Als je verloofde nu afstand zou hebben genomen van het gedrag van zijn moeder, of jullie hadden het hier al vaker over gehad en waren het al eens, dan is het iets anders.
Maar je moet uitstekend kunnen communiceren en elkaar heel goed willen begrijpen. Kun je nog beter leren ten tijde van het huwelijk maar dit is beslist geen goed teken.

We horen een detail van een familieverhaal

En ook nog uit de zoveelste hand.
Rustig doorgaan met ademhalen. Het is niet wijs dat de familie die schoonmoeders verhalen aanhoorde dat ook weer aan jou doorverteld, zo komt de narigheid in de wereld.

Ga eens lekker eten met elkaar, maak het gezellig en luister naar je schoonmoeder. Wat zit haar zo dwars? Of anders - heeft je eigen moeder contact met haar? Misschien kan die helpen luisteren naar de scherpe kantjes?

Oh ja en vertellen hoe een bruidsjurk eruit ziet - dat is sowieso niet de bedoeling, het is traditie dat dat een verrassing blijft.

Hortensia

Hortensia

09-03-2016 om 17:21

vraagje

Overvalt dit gedrag je, of heeft ze wel vaker van die dingen? En zo ja, hoe reageert je verloofde daarop?

Ik hoor vaker dat (schoon)moeders van slag raken en "vervelend" gaan doen rondom bruiloften. Blijkbaar doet dat iets met (schoon)moeders
Als je schoonmoeder tot nu toe gewoon in de omgang was zou ik het op (schoon)moederstress gooien, proberen een dikke huid te kweken voor de komende tijd en gewoon doen wat je zelf het fijnst vindt, je hoeft van niemand (behalve je aanstaande man) goedkeuring!

Maar als dit gedrag vaker voorkomt is er meer aan de hand. En al helemaal als je verloofde jou dan afvalt (tenzij je als een gek tegen zijn moeder tekeer gaat, tenslotte horen we maar één kant van het verhaal).

GS

GS

09-03-2016 om 18:21

Schoonbruidje

Dit kan de opmaat zijn voor nog heel veel fijn schoonfamiliecontact ... Lees dit forum maar eens door wat er al niet geschreven wordt over schoonmoeders en zonen die hun moeder niet afvallen (maar wel hun vrouw). Als je daar niet tegen kunt, kun je nu nog zonder al te veel kleerscheuren maken dat je wegkomt.

Mijntje

Mijntje

09-03-2016 om 18:38

lesje

Je weet nu in ieder geval wat voor (schoon-) vlees je in de kuip hebt en dat je daar nog veel gedonder mee kan krijgen. Jij bent slechts aangetrouwd, zo wordt je nu al benaderd. Je zal in je huwelijk nog een flink lesje krijgen in grenzen stellen en dingen van je af laten glijden. Dat kan je leren, met vallen en opstaan, maar het is wel fijn als je a.s. man het voor je opneemt.
Dus: houd je desondanks nog veel van die man, trouw met hem en maak je borst nat
Als je dit nu al allemaal te erg bent en je bent nog jong: zoek verder

vlinder72

vlinder72

09-03-2016 om 18:52

middelpunt

Klinkt alsof schoonmoeder het middelpunt van alle aandacht wil zijn. Zeuren over jurk. Niet mee gaan maar wel dramatisch doen. Daardoor krijgt ze van iedereen aandacht. Ook van haar zoon.

Wen er maar aan. Dit is je schoonmoeder en je weet nu ook hoe je vriend reageert als zijn moeder zo doet.

Eerder,

Alsof schoonmoeder haar zoon niet kan loslaten. Opvallend dat schoonvader niet genoemd wordt.
Schoonbruidje kan gerust met haar vriend trouwen, alleen kunnen ze beter een eind uit de buurt gaan wonen.
Zo te lezen heeft de schoonzus het ook niet gemakkelijk..Schoonmoeder lijkt mij een erg eenzame vrouw.
Geen ideale oppas, al loop ik nu erg vooruit.

Fijne trouwdag toegewenst, en laat schoonmoeder wennen aan die nieuwe fase waarin haar kinderen hun eigen leven instappen.

de schoonmoeder

Daar is ze weer. De schoonmoeder. " Lees dit forum maar eens door wat er al niet geschreven wordt over schoonmoeders en zonen die hun moeder niet afvallen (maar wel hun vrouw). "
Nog paar jaar en het leed is geleden. Want dan zijn er de eerste OO-moeders die hun zonen aflveren op de huwelijksmarkt

Hortensia

Hortensia

09-03-2016 om 21:15

Alkes

Die zijn er volgens allang

tonny

tonny

09-03-2016 om 21:40

inderdaad

Maar... het zijn er nog maar een paar. Geduld

schoonmoeder/moeder Tonny

Ja hoor

Ik ben ook een schoonmoeder.
Begin juni officieel 2x. En dan ben ik bovendien ook oma.
Met een beetje mazzel gebeurt het allemaal zelfs tegelijk!

Nou Miriam

Dat worden dan een paar spannende huwelijks- annex geboortedagen.

Hysterische schoonmoeder.

Lichtelijk van de leg dat je prinsje gaat trouwen begrijp ik wel, ik ben tenslotte ook moeder.
Maar dit lijkt me een hysterische schoonmoeder, wordt gezellig in de toekomst.
Dumpen die vriend of samen emigreren. En als er toch getrouwd gaat worden zou ik dat doen in een voîle jurkje op Bali.

Ongeacht wie

Het maakt niet uit welk familielid het plezier van TS verziekt. Wat wel belangrijk is, is de reactie van haar vriend en hoe TS in de komende jaren leert te voorkomen hoe iemand tussen hen komt te staan.

De moeder van haar vriend begon intens te huilen. Niet duidelijk is of de schoonzus, die eigenlijk mede verantwoordelijk was aan het hele gebeuren, aanwezig was tijdens de confrontatie tussen schoonbruidje en haar aanstaande schoonmoeder. Bedenk dat het geklets reeds gebeurd is. In de toekomst houd je dit in je achterhoofd. Er zijn gewoon een paar familieleden die niets voor zich houden. Dan moet je ze die info ook niet geven. En als je het een keer vergeet, pech.

Je houdt van je vriend, je vindt wel een manier. Misschien wat veel aannames maar de reactie van je vriend lijkt mij eerder een reactie met een vleugje herkenning. Hij kent zijn moeder best en had mogelijk geen zin in weer een drama...
Net alsof, hij hoopte dat jij de wijste was. Nu, dat was een les voor de toekomst.

Blik in de toekomst

Ik ben nog maar een halve schoonmoeder - een stel in het buitenland, andere stel bestendige relatie maar nog erg jong - maar ik krijg het altijd zo Spaans benauwd van dit soort draadjes.

Ik zie de bui al hangen, dat ik actief moet meespelen in Yes to the Dress in plaats van weg te kunnen zappen als het me verveelt.

"Samen met drie BFF's, mijn zus en ons mam heb ik een keigave jurk uitgezocht. Zijn moeder had ik ook maar meegevraagd, voor de lieve vrede, om haar niet buiten te sluiten. Maar inplaats dat ze dat waardeerde, dook zedook meteen in de Libelle. En ze keek maar af en toe op en mompelde dan alleen maar iets van "prachtig " of "leuk hoor". Ons mam was keienthousiast, die moest huilen toen ze mij in mijn droomjurk zag."

En deze week las ik hier ook nog dat betrokken oma's het "leuks' van hun kleinkinderen niet willen missen. Ik mag voor een tweede ronde opdraven voor zwemdiploma's in broeierige zwembaden, langs de lijn staan bij sponsorlopen (voetbal ga ik echt niet doen), mijn ogen proberen open te houden tijdens dansjes en playbackacts op toneelochtenden op de basisschool. Joepie ik kan niet wachten. En ik heb er vier he, dus dat zou nog wel eens een goedgevulde agenda kunnen worden op mijn oude dag. Nu maar hopen dat tegen die tijd de leesmap nog bestaat.

Yura

Yura

10-03-2016 om 13:07

(schoon)moeders en bruiloften

Wij wilden geen corsages voor de daggasten. Ik vind dat ondingen en je kleren gaan eraan omdat het gat van die speld in de loop van de dag steeds zwaarder wordt of je hebt de pech dat er iets groen af geeft op je mooie kleding. In de jaren '90 was een corsage eigenlijk wel standaard nog, weet niet hoe het nu is. Maar enige tijd voor onze bruiloft hadden we een andere bruiloft en bleek dat ze daar de corsages om bovengenoemde redenen achterwege hadden gelaten, dat was voor ons een eye-opener. Nou schoonmoeder was echt verschrikkelijk ontdaan, geen corsages dat was not-done. Ze zegt dan niks, maar dat gezicht spreekt boekdelen. En toen ze met as man het bruidsboeket was gaan regelen bleken er opeens ook corsages geregeld te zijn voor de ouders en misschien nog een paar mensen (weet ik niet eens meer, is 20 jaar later ook totaal onbelangrijk). Ik was toen ook zwaar pissig op man, dat hij zich door schoonmoeder had laten ompraten. Achteraf was het natuurlijk het ei van Columbus, bijna geen corsages, maar wel voor schoonmoeder, die dat zo enorm belangrijk vond.

Zware toekomst

Ik ga geloof ik ook een zware toekomst tegemoet
Ik moet belangstelling tonen in alle activiteiten van mijn kleinkinderen, in de gaten houden wanneer ze jarig zijn en wanneer hun ouders het denken te gaan vieren en daar mijn agenda op afstemmen. Tegelijk mag ik mij natuurlijk niet bemoeien met de opvoeding en moet ik mijn kritiek inslikken. Anders loop ik de kans mijn kleinkinderen niet meer te zien.

Ik moet op de één of andere manier erg denken aan dat duracel-konijntje. Altijd een vrolijk gezicht en vooral blijven klappen.

Els

Els

10-03-2016 om 17:25

Hahaha!

Ja, heb je al heel lang een heel goede relatie en heb je ook echt tijd in de weer kinderloze tijd samen met je man moet je nog heel de tijd de goede schoonmoeder en oma uithangen. Jeetje. Ik schrijf het even op: "niet vergeten de kinderen zo op te voeden dat ze snappen dat ik ook een eigen leven heb".

lieverdje

lieverdje

10-03-2016 om 23:24

wat is dat toch met die trouwjurken??

Laatst al een draadje dat over trouwjurken ging, en in 'Algemeen ouderschap' gaat het ook al over trouwjurken en de horkerige families in Say yes to the dress..... tjongejonge. Trouw dan niet!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-03-2016 om 23:59

Hahahaha Kenfan

'En ik heb er vier he, dus dat zou nog wel eens een goedgevulde agenda kunnen worden op mijn oude dag. Nu maar hopen dat tegen die tijd de leesmap nog bestaat.'

Typisch gevalletje van bezint eer ge begint dus.

Tonny

Tonny

11-03-2016 om 09:27

Aaaaahhhhhh Kenfan - ot

Hier ook vier. Het is geweldig te zien hoe ze allemaal hun eigen leven vormgeven. En ja allemaal schoonfamilies erbij. Heel bijzonder.

Gisteren hebben wij onze moeder begraven. Een kostbare dag. En wat heb ik genoten van allevier plus partners, wat was het fijn dat ze allevier samen met een geliefde waren om dit toch altijd harde moment van de dood en het afscheid te doorstaan.

Daar heb ik best wat bruidsjurkgedoe voor over

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2016 om 19:51

Gepruttel over schoonmoeder

Mijn dochter is nog niet in de officiële fase met haar vriend, maar ik hoor nu al regelmatig 'het is best een raar mens, die moeder van hem'. Dus oei... haha. Schoonvader schijnt dan wel weer leuk te zijn.

Ik denk dat ik met bepaalde dingen afwijkend gedrag heb, want ik snap sowieso niet dat moeders, schoon- of eigen, persé bij het jurken passen aanwezig moeten zijn. Toegegeven... ik zou me wel gevleid voelen als ze mij meevragen, maar ik zou het ook snappen als ze er een vriendin voor meesleuren. Die zijn van de eigen leeftijd en kijken er ook met die leeftijd naar. Het zal ook te maken hebben met dat het de gewoonte is binnen sommige families dat de bruidsjurk door de ouders betaald wordt?

Wat jouw schoonmoeder betreft, Schoonbruidje, zou ik proberen het gedrag van je schoonmoeder een beetje ter zijde te schuiven. Dat kan heel moeilijk zijn, maar probeer je trouwdag in een positief licht te houden. Je zou inderdaad eens kunnen vragen hoe haar eigen trouwdag was, zoals iemand al opperde. Misschien is er iets waar ze wél aan mee wil doen. Kan er iets verdrietigs in het verleden zijn waardoor ze de aanblik van het passen van jurken niet goed aan kan? Had ze graag dochters gewild, of heeft ze een dochter gehad?

Opmerkingen over dat je nu nog de stekker uit het huwelijk kunt trekken, zou ik overigens ook niet serieus nemen. Als mijn man zich iets van zíjn schoonouders had aangetrokken, was er nooit getrouwd. Dat is dit jaar 28 jaar geleden.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2016 om 19:52

Dochters

Oh ja, ze heeft een dochter, bedenk ik mij nu. Maar goed wie weet is er iets voorgevallen, waardoor dit toh moeilijk voor haar is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.