Relaties Relaties

Relaties

evenzo

evenzo

19-05-2012 om 10:43

Broer doet veel beroep op ons

Een jaar geleden is mijn broer bij ons in de buurt komen wonen. Leek me erg leuk en gezellig. En wanneer we elkaar zien, is het ook erg gezellig.

Wat me wat meer stoort is dat broer en schoonzus vaak een beroep op ons doen voor oppas en dingen lenen, maar wanneer ik eens wat terugvraag, wordt daar erg moeilijk over gedaan. Zelfs als ik soms heel erg omhoog zit met oppas, zullen ze geen enkele moeite doen om daar bij te springen. Redenen zijn bijv. 'Nee, zoontje krijgt al een vriendje te spelen, enz.' Van mijn kant verzet ik als het nodig is zelfs een afspraak om hen te helpen. Ik begrijp dat niet iedereen even flexibel is en ik respecteer hun grenzen, maar het begint me een beetje in het verkeerde keelgat te schieten. Hoe ga ik hiermee om?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee leren zeggen

Geen afspraken verzetten, maar alleen oppassen als jou dat uitkomt. En niets verwachten van broer en schoonzus. Ook als iets lenen je niet goed uitkomt dat gewoon zeggen. Als het om eten gaat ze er eens op wijzen welke winkels in de buurt lang open zijn. Je bent geen buurtsuper.
Misschien is het handig om je netwerk van mogelijke oppassen (over en weer) uit te breiden met ouders van school en buren.

+ Brunette +

+ Brunette +

19-05-2012 om 13:32

Een gesprek, er zit niets anders op.

Je kunt inderdaad minder toeschietelijk worden maar een goed gesprek lijkt me ook niet verkeerd, temeer daar je het verder best gezellig hebt met je broer. Misschien zíén ze het gewoon niet. Wéten ze eigenlijk wel dat je je soms in bochten wringt om gehoor te geven aan hun verzoek? Dus dat je bijvoorbeeld afspraken verzet? En als je heel erg omhoog zit, laat je dat dan ook merken?

sassie

sassie

19-05-2012 om 14:10

Evenzo

Probleem is:
Jij wringt jezelf in allerlei bochten om hun te helpen (oppas en dingen uitlenen) en jij verwacht eigenlijk eenzelfde actie/reactie van hun kant en die actie/reactie blijft uit.

Feit is eigenlijk (voor zover ik uit je bericht kan opmaken) dat je broer en schoonzus hun grenzen bewaken en jij doet dat overduidelijk niet.
Dat irriteert je, dus wordt het tijd om heel duidelijk je grenzen te stellen.

Dus, oppassen prima, maar alleen wanneer jullie het uitkomt en wanneer jullie het ook willen. Zo blijft het gezellig.

Met dingen uitlenen? Is het andersom een groot probleem? Gewoon niet meer doen dus als het je irriteert. Krijg je er vragen over? Gewoon zeggen waar het op staat.

Laminaat

Laminaat

20-05-2012 om 19:55

Geven en ontvangen

Evenzo,

Je leent tijd en spullen aan je broer uit. Dat is mooi van je. Jouw broer doet niet hetzelfde voor jou. Dat moet hij weten.
Leen jij uit/ help je omdat je gewoon zo bent? Verwacht dan niets terug. Dat is dan je aard en God (of anderen in je omgeving) zal je lonen. Ik geloof echt dat wie goed doet, goed ontmoet. Maar niet per se van dezelfde persoon aan wie je goed doet.
Leen jij uit/ help je omdat je hoopt dat hij hetzelfde voor jou doet? Maak dan afspraken. Hij vraagt of de kinderen dinsdagmiddag bij jou kunnen, dan zeg jij "goed, mogen de mijne dan donderdag bij jou?"
Je hebt dus de keuze het uit te spreken of gewoon een lieve zus blijven en je niet druk maken om het wederzijdse.
Groetjes,
Laminaat

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.