Relaties Relaties

Relaties

Swisse

Swisse

16-09-2016 om 10:59

Broer bedreiging voor vader

Kan ik het maken om, tegen de zin van mijn vader, politie in te schakelen?
Mijn broer en mijn vader wonen naast elkaar. Mijn broer heeft een fors drankprobleem. Volgens de roddels speelt er ook drugsgebruik mee. Er zijn al vaker ruzies en scheldpartijen geweest maar ik heb het idee dat het steeds erger wordt. Ik ben er niet elke dag en ik denk dat mijn vader mij ook niet alles vertelt maar als ik wat stukjes en beetjes bij elkaar pas, denk ik dat het op zn minst geen veilige situatie is voor een fragiele oude man.
Nu is er weer een ruzie geweest waarin mijn broer mijn vader uitschold, bedreigde en een aantal spullen vernielde. Mijn vader zegt dat als dat nog een keer gebeurt, hij dan stappen onderneemt. Maar ik ben gewoon bang dat het dan te laat is. Je hoeft maar even tegen mijn vader te duwen en hij ligt al om. Hij loopt slecht en is wat instabiel. Wat als de volgende ruzie uit de hand loopt?
Ik denk niet dat mijn broer echt kwaad wil maar in zijn drift/roes doet hij gewoon hele domme dingen. In principe zijn er dan 2 slachtoffers maar voor mijn vader kan het fataal zijn.
Met mijn broer heb ik weinig moeite, die heeft het bij mij wel verbruid. Maar ik maak me zorgen over mijn vader.
Mijn broer is weg voor zijn werk dus nu is het rustig. Daarom zat ik te denken om eens een babbeltje te gaan maken met de wijkagent. Gewoon eens uitleggen hoe de situatie ligt.
Kan ik dat maken terwijl mijn vader dat niet wil?

Els

Els

16-09-2016 om 11:17

Natuurlijk

Zeker als het een vertrouwelijk babbeltje is. Je vergeeft het jezelf toch niet als er iets met je vader gebeurt en je hebt niets gedaan? Er is nu toch ook zo'n reclame op televisie 'het houdt niet op niet vanzelf' over ouderen. Misschien hoort daar ook een soort meldpunt bij waar je advies kunt vragen?

Niki73

Niki73

16-09-2016 om 12:10

Doen!

Bespreken of melden is nog iets anders dan aangifte doen. De wijkagent/buurtregisseur kan ook gewoon advies geven of de boel een beetje in de gaten houden.

Veilig Thuis

Je kunt je zorgen ook bespreken met Veilig Thuis (vooreenveiligthuis.nl) of met je huisarts. Die laatste heeft ook een rol als vertrouwenspersoon.

Swisse

Swisse

16-09-2016 om 13:00

Dank

voor de reacties. Ik heb de buurtagent getwitterd over wat te doen. Kijken wat daar bij uitkomt. En de huisarts is ook een goeie. Daar had ik niet aan gedacht. Mijn vader heeft niet veel met hem op maar het is volgens mij ook de huisarts van mijn broer en dat is misschien wel de goede ingang.
Veilig Thuis ga ik naar kijken als de rest niks wordt.
Maar ik ben blij dat jullie vinden dat ik er wat mee moet. Dat is zo'n lastige omdat mijn vader dat niet wil. Hij en mijn moeder hebben mijn broer altijd de hand boven het hoofd gehouden dus ik denk dat hij dat nu ook weer gaat doen. Tot het te laat is.

Nou

Ik zou mijn zorgen over de veiligheid toch ook aangeven bij de betreffende broer. Wat gaat hij doen om te voorkomen dat hij zijn oude vader, ongewild maar toch, in een gevaarlijke positie brengt?
Daar ligt uiteindelijk ook de verantwoordelijkheid.

MIekemieke

MIekemieke

16-09-2016 om 19:13

AnneJ

Hoe zie je zoiets voor je? Dat broer zegt; zus je hebt gelijk ik zal zijn spullen niet meer slopen en hem niet meer bedreigen want het is inderdaad toch een oude fragiele man.
Broer van to lijkt mij niet meer helemaal van deze wereld en een zwaar probleemgeval, dan moet je andere oplossingen zoeken.

Toch wel

Er is vast veel fout aan broer, drank/drift/drugs. Toch gaat hij ook nog naar zijn werk dus er zal ook nog wel wat goed aan hem zijn.
Buiten de crisis om kun je hem dan toch aanspreken op het 'goede' stuk waarin hij zich hopelijk met hulp realiseert dat vader broos is en in elk geval niet lichamelijk tegen broer opgewassen en dat er daardoor ongelukken kunnen gebeuren.
Broer de gelegenheid geven om na te denken hoe hij dat kan voorkomen kan zinvol zijn. Broer kan dat het beste zelf want hij ziet zelf aankomen dat het weer de fout ingaat.
Ik denk niet dat er een redelijk grote kans is dat broer dan de kans kan grijpen om zich tijdig terug te trekken uit voorzorg omdat hij anders zelf op zijn geweten heeft dat vader ongelukkig kan vallen of erger. En dat zal ook niet broers bedoeling zijn.
Situaties zijn nooit zwart wit.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-09-2016 om 19:20

Ik zou zeggen ...

De broer is (inderdaad) de eerste persoon die op zijn gedrag zou moeten worden aangesproken. Baat het niet, dan schaadt het ongetwijfeld ook niet. En anders is het in ieder geval een gemiste kans.

Rode krullenbol

Wel dus

Ik denk dus wel dat er een redelijke kans is dat broer gaat proberen lichamelijke schade bij vader te voorkomen.

Swisse

Swisse

21-09-2016 om 22:48

Huisarts

Ik heb besloten om naar de huisarts te gaan met mijn verhaal. Het is inderdaad hun beider huisarts dus dat zat wel goed. Maar die was niet zo blij met mijn verhaal want hij kon er niets mee. Hij was zelfs aan het twijfelen of hij het wel in het dossier mocht zetten.
Dat is natuurlijk allemaal niet mijn zorg. Ik heb mijn zorgen gedeeld en hoop dat, als er wat gebeurt, de huisarts iets onderneemt met de kennis die hij heeft.
Dat vroeg hij namelijk ook, wat ik nu precies van hem wilde. In principe nu niks maar ik wil wel actie zien als er meer gebeurt.
Verder ben ik van plan om toch mijn broer aan te spreken als hij terug komt. Hij heeft mij al vaker verbaal aangevallen en een keer scheelde het niks of hij was me aangevlogen dus dat is wel een risico. Maar goed, ik ben van plan om hem te waarschuwen dat ik er meteen politiewerk van maak als hij één vinger uitsteekt naar mijn vader. Hopelijk schrikt dat af. Ik denk het eigenlijk niet maar dat zien we dan wel.
Wat een gedoe allemaal. Het had zo mooi kunnen zijn. Ze hebben hulp en gezelschap aan elkaar, tenminste dat was het idee.
Hopelijk blijft broer nog lang weg.

Mijntje

Mijntje

22-09-2016 om 07:08

verhuizen

Is het mogelijk dat vader gaat verhuizen? Of wil hij dat niet.

Suze

Suze

22-09-2016 om 07:59

Dreigen?

"Maar goed, ik ben van plan om hem te waarschuwen dat ik er meteen politiewerk van maak als hij één vinger uitsteekt naar mijn vader. Hopelijk schrikt dat af. Ik denk het eigenlijk niet maar dat zien we dan wel."

Zou je het niet anders aanpakken?

Ik herhaal even AnneJ's reactie hierboven:
"Ik zou mijn zorgen over de veiligheid toch ook aangeven bij de betreffende broer. Wat gaat hij doen om te voorkomen dat hij zijn oude vader, ongewild maar toch, in een gevaarlijke positie brengt?
Daar ligt uiteindelijk ook de verantwoordelijkheid."

Dus misschien beter vanuit zorg beginnen dan meteen dreigen met de politie.

Ook omdat je denkt dat dreigen niet helpt.

Niki73

Niki73

22-09-2016 om 12:27

Iemand meenemen

In plaats van te dreigen, kun je beter zorgen dat er iemand anders bij is als je het gesprek aangaat. Een extra persoon zorgt er meestal al voor dat een potientiële agressor zich inhoudt. Die extra persoon kan ook de politie bellen als het uit de hand dreigt te lopen, maar daarmee dreigen zou ik niet doen.

Swisse

Swisse

22-09-2016 om 23:55

Vader

Vader wil absoluut niet verhuizen. Hij is daar geboren, heeft daar zijn hele leven gewoond en wil daar doodgaan. Liefst niet voortijdig
Ik begrijp het idee van niet dreigen. Maar broer is ten eerste gewoon een alcoholist die absoluut geen idee heeft van hoe erg het eigenlijk is. Beetje het idee van zolang je niet in de goot ligt, valt het allemaal wel mee. En ten tweede luistert hij per definitie niet naar anderen en al helemaal niet naar mij. Er is hier uiteraard al heel veel aan vooraf gegaan en hij en ik hebben al vaker aanvaringen gehad.
Een extra persoon is wel een idee. Ik denk dat ik eens peil bij mijn zus of die een gezamenlijk gesprek ziet zitten.
Bedankt weer

Mijntje

Mijntje

23-09-2016 om 09:39

alarmknop

Ok dat vermoedde ik al
Even meedenken: kan je vader ook een soort alarmknop gebruiken als hij zich erg bedreigd voelt en dat dan automatisch 112 wordt ingeschakeld of jullie worden gebeld?
En heb je je angst dat er iets met je vader gebeurd ook met je broer besproken? Is hij er zich van bewust dat hij anders reageert met een slok op?
Zou het een eyeopener zijn om hem te filmen als hij zo agressief is, zodat hij terug kan kijken hoe hij is als hij dronken is? Dan niet openlijk met een mobieltje die uit je handen wordt geslagen Of is dit een erg slecht idee?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.