Relaties Relaties

Relaties

Boos na een leugen en niet volgen van regels

Mijn partner en ik zitten al jaren in een liefdevolle relatie waarin we nooit vreemd zijn gegaan of op andere manier ontrouw zijn geweest. Heel toevallig kwamen we er achter dat we in dezelfde situatie zitten omdat ik toegaf dat ik contact (niks seksueels) had gehad met een ander. Mijn partner moest toen schoorvoetend toegeven dat er ook daar iets speelde met een ander (ook niks seksueels). Het is ons allebei overkomen en waren er niet actief naar opzoek.

We hebben er daarna intensief over gepraat en kwamen er achter dat er bij ons allebei de behoefte is aan spanning met een ander. We hebben gepraat en gepraat en hadden elkaar "toestemming" gegeven om het contact verder te onderhouden en te zien wat er gebeurd. Ik had aangegeven dat als er iets gebeurd of contact is ik dat niet erg vind, maar ik het wel eerlijk wil weten. Mijn partner gaf aan dat ze mij niks verbied, maar dat ze het niet weten wil.

Nu had ik dus afgesproken met mijn flirt zonder het haar te vertellen. Ik had gezegd dat ik ergens anders heen ging (dus een leugen), maar gaf na thuiskomst toe dat ik bij die ander was (er is niks gebeurd) nadat mijn partner precies ook weer diezelfde avond met haar flirt contact had gehad. Ze had het niet vertelt, maar ik zag dat ze het ergens heel moeilijk mee had. Toen kwam eruit dat ze na ons gesprek met "regels" al meermaals contact had gehad zonder mij dat te vertellen.

Nu is ze dus boos op mij omdat ik heb gelogen over waar ik was terwijl we hadden afgesproken dat ze het niet weten wilde. Terwijl ik teleurgesteld ben in haar dat ze mij niet heeft vertelt wat er speelt terwijl ik juist had verzocht het wel te vertellen.

Wat te doen, wat te doen? 

Nog een keer om tafel en de afspraken herzien. Blijkbaar wil zij wel weten wat je doet, ook al zei ze eerst van niet. En blijkbaar wil zij niet vertellen wat ze doet, hoewel jij wel graag wil dat ze dat doet. En naar elkaar uitspreken dat en onderzoeken of jullie echt een open relatie willen. 

Willen jullie allebei nog steeds de open relatie? want het klinkt niet alsof jullie er gelukkiger van worden

Nooit vreemdgegaan of op een andere manier ontrouw geweest? Telefonisch contact hebben met 'een flirt' vind ik best rieken naar ontrouw, voor dat jullie het van elkaar wisten.

Daarnaast vraag ik me echt af of jullie wel bij elkaar willen zijn. Het lijkt erop dat jullie allebei verder willen zoeken, maar de relatie nog wel even vasthouden voor 'het geval dat' de ander niets wordt. Jullie zijn elkaars tweede keus.

Volgens mij gaat dit helemaal de foute kant op. Inderdaad even heel goed en eerlijk met elkaar en ook met jezelf praten. En ook echt de situatie realistisch benaderen. "Zien wat er verder gebeurt" is natuurlijk een dooddoener. Doel is duidelijk dat jullie aandacht van een ander willen dan jullie eigen partner. Nu is het nog niet seksueel, maar de grens is al lang overschreden met het verzwijgen.

Als je elkaar een vrijbrief geeft kun je beter elkaar ook vrijlaten in wat je erover kwijt wil. Het is 99 procent helemaal niet leuk voor de partner om te horen. Waarom jezelf zo kwellen. En dan heeft Hans een mooie auto, deden ze 6 standjes en pijpte ze hem wel 10 min, luisterde hij goed en kookte hij top spaghetti...

Ik heb ervaring met open relaties en je moet dat zien als een leerproces. Mensen begrijpen het niet en denken direct dat jullie relatie niet meer goed is. Dat hoeft totaal niet zo te zijn. Dit werkt alleen als jullie basisrelatie sterk genoeg is. En blijven communiceren is heel belangrijk. Je hoeft echt geen details te delen. Maar elkaar niets vertellen (ik wil het niet weten) is het andere uiterste. 

- Wees open als er een nieuw contact is waar je mee gaat afspreken. 
- Vertel elkaar dat je daarheen gaat
- Hou details over wat je precies met elkaar doet voor jezelf. 
- Check regelmatig bij elkaar in hoe de ander zich voelt
- Jaloezie is heel menselijk. Gevoelens voor die ander ook. Dat kan ook weer afzakken. 
- Ga niet allerlei regels opleggen over hoe dat contact eruit mag zien. Hoe meer regels hoe meer kansen die te overtreden. Laat elkaar vrij on het contact met die ander zolang de eigen relatie voorgaat. 

Een andere optie zou ook nog swingen kunnen zijn. Dat doe je echt samen. Is dat iets voor jullie? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.