Relaties
Mireillezx
22-11-2024 om 12:42
16 jarig meisje verliefd/vergaande vriendschap met man van 37
Sinds 2 jaar zit mijn buurmeisje in een complexe situatie. Ze lijkt verliefd te zijn op haar leidinggevende/zoon van de eigenaar bij haar bijbaantje die 37 is. Dat ze een klik hebben qua interesses (muziek, concerten,gamen,fantasy) is leuk., maar ik maak me zorgen om haar en ook deze jonge man.
Buurmeisje gedraagd en spreekt als een volwassene van 25, heeft complexe jeugd, ouders uit elkaar, moeilijke vader die haar en oudere zus regelmatig op straat zet. Moeder ook aardig heftig gehad bij haar ex/vader van dit meisje en heeft al aantal jaar nieuwe relatie.
Zij werkt al 3 jaar bij dit bijbaantje (klein horecabedrijf) en gaat veel om met de familie die boven de zaak woont., eten, verjaardagen, vakanties waardoor eea situatie werk/Prive ook erg door elkaar lopen. Ze praat al lang over niets anders dan de zoon van de familie. Komt terug met foto’s van vakantie waar ze met hem op staat, gaan wel eens samen naar film of concert 1-1, koopt kadootjes voor hem en appt veel met hem.
Jaar geleden kwam uit dat ze verliefd was., van hem houd en niet zonder hem kan. Grote tranen over de wens 18 te zijn zodat een relatie wel mogelijk was. Hij had toen nog een relatie en woont nu nog samen met ex waarmee 7jaar relatie gehad, hiermee gaat hij nog (in het geheim) op vakantie en lijkt ook nog een soort relatie te zijn., maar Eea in deze ‘vriendschap’ en het verliefdsheidsbericht heeft vermoed ik bij hem thuis ook voor nodige spanning gezorgd., want inmiddels ex kwam hier achter door bericht dat meisje aan hem stuurde.
Er is geen sexueel/ intiem contact voor zover ik weet tussen de twee, maar houden van als broer en zus zo omschrijven ze het en bij vragen er echt over te praten word defensief op gereageerd. Toch heb ik het idee dat zij nog steeds sterke gevoelens heeft en hoop koestert maar genoegen neemt met verregaande vriendschap. De aandacht die ze zoekt, bevestiging, support en elkaar appen met ‘houden van’ en relatieproblemen zo diepgaand bespreken lijkt mij ongezond en haar vast te houden in onmogelijke liefde., ze is niet zichzelf sinds dit speelt.. gaat sociaal contact met leeftijdsgenoten niet aan en heeft ook geen ruimte om normale relatie op wat realistischere leeftijd te vinden waar ze zowel emotionele steun vind - maar ook een toekomst en de zaken die je op deze leeftijd mag gaan ontdekken en (gelukkig) de man in dit verhaal zich vanaf houd.
Ik heb voorzichtig geprobeerd om met ‘hem’ in dit verhaal te praten., in een klein dorp ken je elkaar nu eenmaal. Ontzettende goedzak die zelf ook in de knoop zit met dominante vader, situatie met zijn ex (waarvan hij zegt daar ook nog veel van te houden). Hij geeft aan dat hij denkt dat verliefdheid is aangepraat door omgeving, die hun band raar vond, wil er voor haar zijn en helpen maar ? ziet niet wat de gevolgen voor haar zijn / dat de aandacht die hij blijft geven juist niet goed voor haar kan zijn / is door plek te vervullen als een soort schaduwliefde.
Wellicht zie ik eea verkeerd maar ik maak me zorgen over hoe ongezond deze situatie is en hoop dat ze weg durft te gaan / afstand nemen met andere baan en contact verbreken. Ik weet niet of ik haar/hem verder nog kan helpen?
Lotus_
22-11-2024 om 13:33
Allereerst vind ik zo'n soort verliefdheid vanuit het meisje niet raar. Ik vond op die leeftijd (en nog steeds) oudere mannen veel aantrekkelijker. Gelukkig heeft een man daar nooit misbruik van gemaakt. En wie is er niet ooit 'verliefd' geweest op een knappe leraar?
Dat zij zogenaamd geestelijk 25 is, is natuurlijk niet waar. Rond je 25e zijn je hersenen volgroeid, die van haar zijn dat nog lang niet. En aan haar gedrag zoals jij het omschrijft zie ik weinig volwassenheid, maar echt nog pubergedrag.
Ik kan me niet voorstellen dat je al 37 jarige normale man iets in een meisje van 16 ziet. Ook niet als zij straks 18 is (en hij dus dan 39). Hij moet in deze de volwassene en verstandige zijn en haar gewoon als collega zien en benaderen, en niet meer. Voor haar zal het beste zijn als ze ander werk zoekt. Maar goed, ik vrees dat ze die volwassenheid nog niet heeft. Hij zal daarin het voortouw moeten nemen, als niet 1 van haar ouders dat doet. Als de beste man echt zo'n goedzak is, stopt hij hiermee. Dit contact is inderdaad niet gezond. Het meisje zit in een heel kwetsbare positie.
DaantjeDH
22-11-2024 om 14:34
Dit is een delicate en ingewikkelde situatie, vind ik persoonlijk.
Mijn advies:
Wees een luisterend oor zonder te oordelen. Probeer voorzichtig te benoemen dat deze band haar groei kan belemmeren en dat ze ruimte verdient om leeftijdsgenoten te leren kennen. Stimuleer haar om een nieuwe baan te zoeken en andere contacten op te bouwen. Dit helpt haar los te komen zonder het abrupt te maken. Als je een goede band hebt, vraag hem eerlijk of hij inziet hoe zijn rol haar vast kan houden. Misschien kan hij haar subtiel meer ruimte geven.
En vooral:
Wees geduldig! Ze moet dit zelf inzien, maar jouw steun en kleine duwtjes in de goede richting maken een verschil.
Izza
22-11-2024 om 14:54
Iedere normale volwassene zal zien dat deze relatie niet klopt en ongelijkwaardig is. Buurmeisje haalt nog teveel uit dit contact en zal niet stoppen. Een oudere man die alle tijd en aandacht voor jou heeft. In combinatie met een verstoorde thuissituatie is natuurlijk vragen om problemen. Vanuit huis is er niemand die haar kan steunen (hoe denkt haar moeder over dit contact?)
Als deze man echt normaal en verstandig was geweest had hij dit contact absoluut niet toegelaten. Heeft hij zelf geen eigen vrienden en een partner of gezin?
Mannen hebben zeer zelden vriendschappelijke contacten met vrijgezelle vrouwen zonder bijbedoelingen! Dan is er interesse en de (stille) hoop op meer.
Pippeltje
22-11-2024 om 17:39
Jeetje, wat is dit meisje van jou en waar bemoei jij je mee?
Wat is er mis met vriendschap/ relatie zelfs al is er zo'n groot leeftijdsverschil? Als zij zich hier beiden fijn bij voelen, is er niets aan de hand.
En vanaf 16 jaar en ouder mag iedereen zelf bepalen met wie ze sex hebben, dus er is niets wat je daar tegen kan doen.
Als je het idee hebt dat dat meisje het nodig heeft, kun je een luisterend oor bieden, maar dat is het dan ook wel.
Lotus_
22-11-2024 om 17:41
Pippeltje schreef op 22-11-2024 om 17:39:
Jeetje, wat is dit meisje van jou en waar bemoei jij je mee?
Wat is er mis met vriendschap/ relatie zelfs al is er zo'n groot leeftijdsverschil? Als zij zich hier beiden fijn bij voelen, is er niets aan de hand.
En vanaf 16 jaar en ouder mag iedereen zelf bepalen met wie ze sex hebben, dus er is niets wat je daar tegen kan doen.
Als je het idee hebt dat dat meisje het nodig heeft, kun je een luisterend oor bieden, maar dat is het dan ook wel.
Dit is wel het toppunt van naïviteit. Zij mag bepalen met wie ze seks heeft ja, maar deze meneer is strafbaar als hij seks heeft met haar. Want zij is minderjarig en hij heel veel meer ouder. Als hij net 18 zou zijn, was het een ander verhaal en is het niet strafbaar. Zij kan hier met deze man nu mee instemmen, maar over 10 jaar alsnog besluiten dat ze achteraf toch niet oké is hiermee en dan kan zij aangifte doen en mag hij zich (terecht) in de rechtbank verantwoorden.
Zie jij werkelijk de machtsverhouding in deze niet?
TO, ik vind het goed dat jij je ontfermt over een kind dat niet die zorg van haar ouders lijkt te krijgen als ik het zo goed begrijp. Wij hebben allemaal de verantwoordelijkheid om ons te bemoeien over situaties met kinderen en dieren waarbij we het gevoel hebben dat het niet goed gaat en de directe volwassenen/personen daar niet ingrijpen.
kenfan
22-11-2024 om 20:59
Goh, er wordt wel heel lustig gespeculeerd hier. Vind me maar een zeikerd, mij stuit het tegen de borst dat de privacy dat meisje en de reputatie van die man te grabbel worden gegooid op een openbaar forum door een buurvrouw. Als iemand uit dat kleine dorp meeleest weet ie direct over wie het gaat. Lekker dan,als je meteen als misbruiker wordt bestempeld op een forum. Die hele OP staat bol van de vermoedens, voorzover ik weets etc.
Dat meisje heeft het echt bar slecht getroffen met haar ouders, vindt een soort vervangende familie bij het gezin van haar werkgever, en er wordt meteen iets achter gezocht. Ze komt bij dat hele gezin over de vloer. Grote kans dat hij haar als zijn kleine zusje ziet, en haar puberverliefdheid wel weer overwaait. En zo niet, dan kun je daar een mening over hebben, maar ook dan is het legaal. Als er zich dan al iemand tegenaan moet bemoeien zijn het zijn ouders,of de hare.
Annaniem2023
22-11-2024 om 21:22
Lotus_ schreef op 22-11-2024 om 17:41:
[..]
Dit is wel het toppunt van naïviteit. Zij mag bepalen met wie ze seks heeft ja, maar deze meneer is strafbaar als hij seks heeft met haar. Want zij is minderjarig en hij heel veel meer ouder. Als hij net 18 zou zijn, was het een ander verhaal en is het niet strafbaar. Zij kan hier met deze man nu mee instemmen, maar over 10 jaar alsnog besluiten dat ze achteraf toch niet oké is hiermee en dan kan zij aangifte doen en mag hij zich (terecht) in de rechtbank vzo goed
Lotus, als jij zulke ferme uitspraken doet, moet je geen onzin verkondigen. In Nederland zijn kinderen vanaf 16 jaar seksueel volwassen en is seks met hen niet strafbaar als beide partijen instemmen. Verkrachting is natuurlijk altijd strafbaar. Kinderen tussen 12 en 16 die met elkaar seks hebben met wederzijdse toestemming, zijn ook niet strafbaar.
linn19
22-11-2024 om 21:35
kenfan schreef op 22-11-2024 om 20:59:
Goh, er wordt wel heel lustig gespeculeerd hier. Vind me maar een zeikerd, mij stuit het tegen de borst dat de privacy dat meisje en de reputatie van die man te grabbel worden gegooid op een openbaar forum door een buurvrouw. Als iemand uit dat kleine dorp meeleest weet ie direct over wie het gaat. Lekker dan,als je meteen als misbruiker wordt bestempeld op een forum. Die hele OP staat bol van de vermoedens, voorzover ik weets etc.
Dat meisje heeft het echt bar slecht getroffen met haar ouders, vindt een soort vervangende familie bij het gezin van haar werkgever, en er wordt meteen iets achter gezocht. Ze komt bij dat hele gezin over de vloer. Grote kans dat hij haar als zijn kleine zusje ziet, en haar puberverliefdheid wel weer overwaait. En zo niet, dan kun je daar een mening over hebben, maar ook dan is het legaal. Als er zich dan al iemand tegenaan moet bemoeien zijn het zijn ouders,of de hare.
100% mee eens!!!!
Ook met de reactie van Pippeltje.
Mag dit meisje ook gewoon haar eigen verliefdheid hebben zeg!
Pippeltje
22-11-2024 om 22:37
Lotus_ schreef op 22-11-2024 om 17:41:
[..]
Dit is wel het toppunt van naïviteit. Zij mag bepalen met wie ze seks heeft ja, maar deze meneer is strafbaar als hij seks heeft met haar. Want zij is minderjarig en hij heel veel meer ouder. Als hij net 18 zou zijn, was het een ander verhaal en is het niet strafbaar. Zij kan hier met deze man nu mee instemmen, maar over 10 jaar alsnog besluiten dat ze achteraf toch niet oké is hiermee en dan kan zij aangifte doen en mag hij zich (terecht) in de rechtbank verantwoorden.
Zie jij werkelijk de machtsverhouding in deze niet?
TO, ik vind het goed dat jij je ontfermt over een kind dat niet die zorg van haar ouders lijkt te krijgen als ik het zo goed begrijp. Wij hebben allemaal de verantwoordelijkheid om ons te bemoeien over situaties met kinderen en dieren waarbij we het gevoel hebben dat het niet goed gaat en de directe volwassenen/personen daar niet ingrijpen.
Hij is niet strafbaar. Waarom zou hij dat wel zijn?
Annaniem2023
23-11-2024 om 12:03
Pippeltje schreef op 22-11-2024 om 22:37:
[..]
Hij is niet strafbaar. Waarom zou hij dat wel zijn?
Omdat Lotus de klok heeft horen luiden, maar de klepel nooit heeft gevonden.
Daglichtlamp
23-11-2024 om 12:35
Niet strafbaar vanwege het leeftijdsverschil. Wellicht wel gezien het leeftijdsverschil gecombineerd met de gezagsrelatie. Maar aangezien we hier helemaal niet weten of er sprake is van seks lijkt me dit allemaal speculatie.