Over het forum Over het forum

Over het forum

Geregistreerd partnerschap omzetten in samenlevingscontract om kinderalimentatie te beinvloeden

Hallo,

Ik ben benieuwd of iemand van jullie bekend is met deze situatie en weet hoe die situatie is opgelost. 

Meer dan 10 jaar geleden ben ik gescheiden. We hebben 2 kinderen. Onze leefsituaties zijn vaker gewijzigd. In 2015 en 2019 hebben we daarom een herberekening laten maken. Dat willen we ook nu weer doen. Degene die de herberekening gaat maken heeft aan mijn ex de inkomensgegevens van zijn partner gevraagd. Hij is absoluut niet bereid deze te verstrekken, ondanks hun geregistreerd partnerschap. Nu wil hij zover gaan dat hij het geregistreerd partnerschap wil omzetten in een samenlevingscontract, zodat hij het inkomen van zijn partner niet hoeft te verstrekken. Hij is wel bereid de helft van de hypotheeklasten in de herberekening mee te nemen. 
Ehter op deze wijze weet ik niet of ik te veel ga betalen of hij te weinig. Het enige wat ik wil is dat de kinderalimentatie op het juiste bedrag wordt vastgesteld. 

Belangrijk om te weten is dat degene die de vorige herberekeningen destijds heeft gemaakt heeft verzuimd de inkomensgegevens van zijn partner op te vragen, waardoor we 9 jaar lang uit zijn gegaan van verkeerde berekeningen. Als deze persoon de inkomensgegevens van zijn partner destijds had opgevraagd, was de discussie toen al aan de orde geweest. Ik ben er destijds vanuit gegaan dat een juiste berekening was gemaakt en heb niet alle gegevens gecheckt, omdat ik ervan uitging dat degene die de berekening maakte, alle gegevens had opgevraagd om tot de juiste omvang van de alimentatie te komen die eenieder zit moeten betalen. 

Ik weet dat een samenlevingscontract geen invloed heeft op de kinderalimentatie (salarisgegevens partner hoeft niet verstrekt te worden). Ik weet ook dat een geregistreerd partnerschap wel invloed heeft op de kinderalimentatie (salarisgegevens moeten wel verstrekt worden). 

Mijn vraag: kan mijn ex-partner door het omzetten van geregistreerd partnerschap in een samenlevingscontract voorkomen dat het inkomen van zijn partner wordt meegenomen en daarmee de berekening van de kinderalimentatie beïnvloeden?  

En hij heeft aangeboden maar de helft van de hypotheek mee te nemen als woonlast van hem, begrijp ik dat goed? Dus dan gaat hij ervan uit dat zijn partner de andere helft betaalt.
Over je specifieke vraag zou ik het LBIO bellen.
Je bent 10 jaar geleden gescheiden. Wat is dan nu de aanleiding om een herberekening te laten maken?

Tsjor

Ik ben geen jurist en heb er ook niet veel verstand van, maar bij mijn weten is geregistreerd partnerschap vrijwel hetzelfde als een huwelijk, maar zonder ceremonieel gedoe. Ik denk niet dat je dat zomaar 'even' kunt omzetten naar een samenlevingscontract eerlijk gezegd, je zult dan moeten scheiden. 

Bij wie staan de kinderen ingeschreven? Want dit gaat dus om een eventuele onderhoudsverplichting van de nieuwe partner voor jullie kinderen? Volgens mij is die er voor de stiefouder alleen als er sprake is van kinderen die formeel in huis bij  de stiefouder wonen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/vraag-en-antwoord/stiefouder-rechten-plichten
Ik zou er gewoon mee akkoord gaan dat de nieuwe partner alleen aangeslagen wordt voor de helft van de woonlasten. Ik vind het in jullie geval vrij logisch dat jullie samen verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van jullie kinderen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.