Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zwaar overtrokken reactie vechtpartijtje groep 5?

Mijn zoontje van 9 en zijn vriendje zijn vandaag op het schoolplein geschopt door 2 klasgenootjes. Stoeien liep uit de hand geloof ik. Ze zijn voor zichzelf opgekomen en dat was het verder.
Nu meldde ik dit aan mijn man en die begon direct over schriftelijke klacht en zelfs aangifte. Ik heb hem heel hard uitgelachen. Ben ik nou gek of is dit een zwaar overdreven reactie op een eenmalig incident.
Ik heb wel de juf even gemaild en zij heeft morgen een gesprek hierover met de klas.
Na een zware mishandeling of stelselmatig getreiter snap ik zo'n rigoureuze actie. Maar om nou bij elk akkefietje aangifte te doen...

Half a twin

Half a twin

07-06-2017 om 15:07

vanaf groep 5

Worden jongens wat fysieker met elkaar, meer duwen, trekken, uitgedeelde klappen het hoort erbij. Ik moest er in het begin ook erg aan wennen, geef ik eerlijk toe. Maar als ik over elke klap, gescheurde spijkerbroek, blauwe plek enz schriftelijke klachten had moeten indienen had ik er een dagtaak aan gehad met een zoon die zich niet zo goed durfde te verweren.
Geen schriftelijke klacht en zeker geen aangifte.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2017 om 15:23

femh

Naar mijn idee heb je het zo goed aangepakt. Ik zou je zoon wel op het hart drukken dat hij eerlijk moet vertellen als er iets gebeurt, of als hij gepest wordt. Mijn dochter vertelde later pas hoe ze het een en ander heeft ervaren op de basisschool en dat heb ik niet uit mijzelf gemerkt. Mijn insteek was over het algemeen dat ik mezelf op de achtergrond hield bij schoolse zaken. Maar pesten had ik toch graag geweten.

gelijk heb je

Je hebt volkomen gelijk. De reactie van je man laat weer mooi zien dat het cliché over de overbeschermende moeder en de veel lossere vader met een flinke schep zout moet worden genomen. Maar dat terzijde.

Kinderen van 9 kunnen overigens helemaal niet strafrechtelijk vervolgd worden, dus alleen al om die reden is aangifte volgens mij zinloos, maar het is ook nog eens onzin. Kom op zeg. Laat die politie maar boeven gaan vangen

Wel goed dat je de juf hebt gemaild trouwens.

Groeten,

Temet

tante Sidonia

tante Sidonia

08-06-2017 om 20:51

Maar het zal toch niet de eerste keer zijn dat je zoon betrokken is bij agressie? reageerde je man toen ook al zo heftig?
Hoe zit hij verder in elkaar trouwens?

mijk

mijk

09-06-2017 om 09:18

hoe was zijn eigen schooltijd?

Ik heb het zelf heel naar gehad op school en soms merkte ik dat iets dat kind verteld me zo triggert dat ik even niet moet reageren omdat ik het niet los van elkaar kan zien..? Dus iets gebeurt bij hem?

Mijk

Hemf

Hemf

09-06-2017 om 20:12 Topicstarter

Sidonia en Mijk

Man was vroeger zelf nogal een vechtersbaas. Hij was trouwens vrij snel bijgedraaid hoor, hij is nogal van de direct actie.
Een schop heen en weer gebeurt nou eenmaal af en toe, niet leuk. Maar het is nooit geëscaleerd en er is geen sprake van pesten door of van. Dit is eigenlijk wel de eerste keer dat hij echt een vechtpartijtje had (dus niet 1 schop en klaar).
Maar goed, vandaag klaagde zoon weer dat hij geschopt was door het ventje toen de juf de klas uit was. Dus ik ga hem denk ik toch maar eens vriendelijk aanspreken op het schoolplein maandag.

tante Sidonia

tante Sidonia

10-06-2017 om 10:23

nee,

niet handig om zelf het kind aan te gaan spreken. Je moet direct contact opnemen met de juf hierover. Het gebeurt toch op school?
Als je dat kind aan gaat spreken, krijg je misschien gedoe met de ouders en dan wordt het veel groter dan nodig!

Half a twin

Half a twin

10-06-2017 om 10:40

Als jij bent aangevallen

Heb je pas recht om die jongen aan te spreken. Je was er niet bij, bent zelf niet geschopt dus je kunt er alleen tegen de juf wat van zeggen.
Ik ben ooit out of the bleu geduwd door de pestkop van mijn zoon, die heb ik toen wel zelf in e2 kraag gevat, dat had nog een hele nasleep.

Hemf

Hemf

10-06-2017 om 13:43 Topicstarter

Jullie hebben gelijk

Zoon lijdt er niet erg onder, de rest van de klas is erg leuk en hij heeft daar veel vrienden. Dus ik wil het idd niet te groot maken. Ik start bij de juf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.