Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zwaar over de rooie mbt middelbare school ( Miriam???)

School van middelste heeft dit jaar een nieuw roodtersysteem. Dat is klaarblijkelijk wel wennen want de roosters zagen er nogal abominabel uit dit jaar, zeker in vergelijking met wat we afgelopen jaren gewend waren. Zoon in v4 moet 3 keer per week tot 1645 naar school, de andere 2 dagen tot 1600. Vreselijk veel tussenuren ook, want wel bijna elke dag om 0820 starten. Enfin. Er werd nogal wat geklaagd klaarblijkelijk, want er kwam een mailtje naar alle ouders dat er over 3 weken een hopelijk iets strakkere versie van de roosters zou volgen, net iets minder tussenuren, en minder 9e uren tot 1645 ingeroosterd, dus er werd vol verwachting uitgekeken naar het moment dat dat helder zou worden.

Schooljaar is hier inmiddels de derde week ingegaan, en zoonlief en klasgenoten ontdekten vanavond op de schoolsite het nieuwe 'hoofdrooster'. Tot hun volle verbijstering zijn alle klas- indelingen en clusters op de schop gegaan, en staat in de planning een compleet nieuw rooster waarin hij ( schrik niet!) voor maar liefst 5 of 6 vakken een compleet nieuwe docent krijgt. Ook de klassenindelingen zijn komplete anders, dus allerlei werkgroepen van O&O, leesclubs voir de talen etcetera die net waren opgestart zijn bruut uiteengerukt. Om het feest compleet te maken is hij over de hele week genomen maar liefst 1 keer 1 uurtje eerder vrij....maar nog steeds nooit voor 1600.

Inmiddels is trouwens ook duidelijk geworden dat het nieuwe rooster wel met de docenten is doorgesproken, maar dat de leerlingen het nog niet hadden mogen zien.....amateurisme ten top, want nu heeft de hele school een hele avond kunnen whatsappen over de ontevredenheid die overal gevoeld wordt. De kinderen hebben echt het gevoel dat er met ze gesold wordt, en ik geef ze groot gelijk...het is toch werkelijk van de zotten dat na 3.weken school je voor de helft van je vakken met een nieuwe klas en andere docenten verder moet omdat de roostermakers er een potje van maken? En dan ook nog op zo'n ontzetten amateuristische wijze omgaan met de informatievoorziening...l

Zoon heeft al een hele nette maar boze mail gestuurd naar de onderbouw coördinator. Maar eigenlijk vind ik deze gang van zaken zo absurd dat ik me afvraag wat hij ( of desnoods ik) nog meer kan doen om school ervan te doordringen dat dit echt idioot is....

Iemand ideeën??

bieb63

bieb63

31-08-2015 om 23:24

Bellen

Er kan van alles aan de orde zijn. Bijv de gebruikelijke roostermaker was ziek en amderen hebben iets in elkaar moeten klungelen( lees: dat is een vak en niet eenvoudig.) meer scenario's zijn denkbaar. Hoe dan ook, niet fijn. Maar hoe dan ook, ik zou bellen en vragen wat er aan de hand is en je punt aan de orde brengen. En verder lijkt mij dat er roostertechnisch iets niet gked gaat, maar wellicht is daar een reden vokr. Beter communiceren vanuit school zou wel fijn zijn geweest. Desalnietemin: bellen en vragen.

linda

linda

01-09-2015 om 07:29

toch

Ik snap ook niets meer van roosters. Hier een dochter die een soortgelijk rooster heeft, ook lange dagen op school met veel tussenuren, net als vorig jaar. En dat met een standaardpakket bij het profiel NG. Mijn andere kinderen zitten op een andere school en die hebben wel een prachtig rooster. Sommige scholen kunnen het dus wel.
De school van jouw kind heeft het klungelig aangepakt en zoals de meeste scholen dan zo mooi zeggen het verdient geen shoonheidsprijs. En toch zou mijn dochter, ondanks andere leraren en andere clustergroepsamenstellingen, heel erg blij zijn als school zulke maatregelen zou nemen als de school van jouw kind. Ze heeft vroig jaar ook het hele jaar zo'n rooster gehad, vond het vreselijk, en zal even die wijzigingen slikken als ze de rest van het jaar een beter rooster zou hebben. Hier haalt school de schouders op en negeert de klachten over het rooster. Ze is namelijk niet de enige met zo'n rooster, integendeel.

Emma

Emma

01-09-2015 om 07:49

Vak

Roosters maken is een vak, en geen makkelijk vak. Dit soort onduidelijkheden zijn vreselijk en om je dood te ergeren. Vergeet niet dat leraren en directie hetzelfde ervaren. Iets publiceren terwijl dat (nog) niet bestemd is voor de leerlingen is een erg stomme fout. Maar het is gebeurd. Leg dat uit aan je kind en vraag de school wat er aan de hand is. Dat zullen ze je uitleggen. En wat betreft die tussenuren: dat is ook erg irritant, maar laat het los. Je hebt er geen invloed op en je kind zal jouw ergernis aanvoelen en overnemen.

Jamie

Jamie

01-09-2015 om 08:20

linda

Voor zover ik zie is het rooster maar op 1 uur verbeterd dus ik begrijp niet wat jij bedoelt met dat jouw dochter dit gewild had en er blij mee was. Mijn 16 jarige kwam niet meer bij net van het relaas hierboven (vooral het woord 'bruut' vond hij erg mooi).

Flower

Flower

01-09-2015 om 08:28

tussenuren

Tsja, ik begrijp dat veel tussenuren niet zo leuk zijn, maar ik zou mijn kind toch de dringende raad geven om ze te gebruiken om huiswerk te maken en leren, dan hoef je dat 's avonds thuis niet meer te doen, of minder. (Mijn kind is zelfs meer geneigd iets nuttigs te doen als ze tijdens zo'n tussenuur toch op school moet zijn, dan thuis wanneer ze vroeg uit is of later moet beginnen.) Oké, dan heb je een lange dag op school maar 's avonds wel meer vrije tijd.

Dat gezegd hebbende heeft dochter nu een rooster waarin ze 2x om 16:15 uit is, 1x om 17:05, en 2 x om 14:30. En 's ochtends moet ze 2x om half 9 beginnen, 2x om half 11 (!) en 1x om 9:20 uur.
Dus we mogen eigenlijk niet klagen. Slechts op 1 dag heeft ze 2 tussenuren, voor de rest niet. (4 havo nt/ng profiel)
Alleen die dag dat ze om 5 uur uit is, is een beetje een probleem omdat dat in de wintermaanden betekent dat ze 10 km naar huis moet fietsen in het donker...dus ik heb haar al gezegd dat ze dan wel met klasgenoten mee moet fietsen en niet alleen.

linda

linda

01-09-2015 om 08:31

tja

Mijn dochter is met ieder laatste uur dat uitvalt blij. Want zoveel tussenuren heeft vaak tot gevolg dat men nog eerder uit is. Bijvoorbeeld, 1 dag heeft zij 6e en 7e tussenuur. Valt dat 8e uur uit, ben je al na het 5e uit. 2 tussenuren weg en lekker vroeg thuis.
Maar 1 uur verschil is ook wel weinig, daar had ik iets te snel over heen gelezen. Hoop dat t voor de andere leerlingen wel meer een verbetering is.

Lucerna

Lucerna

01-09-2015 om 08:42

Onvoorstelbaar

Mijn vierdeklasser heeft een prachtig rooster. Eén keer het eerste uur vrij en geen enkel tussen uur. Waarom kunnen sommige scholen het wel? En sowieso, als we in het jaar wisselingen in het basisrooater hebben, veranderen de begin- en eindtijden niet. Dat gaat alleen over vakken die ze maar een half jaar krijgen.

Helemaal te begrijpen dat jullie in verzet komen tegen deze gang van zaken, te vroeg uitgelekt of niet.

Minke

Minke

01-09-2015 om 08:48

Kijk

We moeten hier gewoon een lijstje maken van scholen die het goed doen en die het slecht doen. Op alle gebieden.

Jamie

Jamie

01-09-2015 om 08:53

maar

Het kan best zijn dat er jaargenoten van de zoon van Lucerna minder gelukkig zijn?

Mijn zoon heeft ook niet zo'n probleem met tussenuren, hij woont nogal uit de slinger en zo kan hij makkelijker op school wat samenwerken met iemand ofzo. Na schooltijd is dat lastiger.

Hij is nu gekoppeld aan iemand voor huiswerkbegeleiding maar helaas heeft die (mavo4) geen enkel tussenuur.

Lucerna

Lucerna

01-09-2015 om 09:25

Jamie

Van in elk geval drie parallelklassen (vierdejaars niet-examenklassen) weet ik dat ze ook geen tussenuren hebben. Van andere klassen weet ik niets. Een rooster met 6e en 7e uur vrij en 8e uur les zou ik afgrijselijk vinden. Toch echt liever regulier na het 6e uur vrij dan af en toe het "gelukje" dat door uitval van één uur, je drie uur eerder naar huis kunt.

Ik ben benieuwd

Tja, wat moet ik ervan zeggen.
Schande.

Ik herken het ook en in mijn tijd (toen telefoons nog niet wisten wat een app was), was de omgang van de school er tamelijk simpel mee.
Geen uitleg, geen antwoord, strakke leerplichthandhaving en hooguit een afstandelijke brief naar de ouders die iets schreef over ijzer en brekende handen (of hoe zat het ook weer?).

Aangeleerde machteloosheid van een schooldirectie/team. De leerlingen moesten dat dan oplossen.

Mind You, je hebt geen poot om op te staan. De school mag het zo doen. Er is geen enkele regel waar men aan moet voldoen en als die er al wel is dan is daar geen handhaving voor. Een rommelende school krijgt 4 jaar om zich te beteren. Jouw kind zit er dan niet meer, maar de inspectie is tevreden.

Maar dan nu de nieuwe tijd.
Met whatsapp en een volkomen gemobiliseerde meute.

Doe erg verontwaardigd. Met zijn allen.
Stel vooral technische vragen: welk roostermodel is gebruikt? Welke firma is dat? Kan er geruild worden? Welke oplossing is er voor de werkgroepjes en hun punten?

Of het helpt mag joost weten. Wie weet zijn er leerkrachten ontslagen, weg gegaan, vreemd gegaan, ziek geworden. En is de roostermaker ook niet helemaal goed.
Je snapt dat de school daarover geen volle openheid hoeft te geven.

Wie weet is men enthousiast in zee gegaan met een nieuwe firma die de hemel op aarde beloofd heeft als het over rooster maken gaat. Kost veel geld en heeft wat kinderziektes, maar wel even volhouden anders is al dat geld voor niks uitgegeven.

Een school (het onderwijs) wordt gerund als een gezin. Er wordt wat gemoederd, gemodderd en gemarchandeerd. Dat gaat best vaak goed. Maar als dat op een avond resulteert in aangebrande aardappels of een week een vakantie die in het water valt, dan is dat pech maar mogen de kinders niet zeuren. Als de kinders dat te vaak overkomt en ze gaan muiten, dan wordt het tijd om het huis uit te gaan.

Met school is het net zo.

Mijn advies voor mijn kinderen was: Bukken, kop houden en zorg dat je de leerplicht uitzit.
Maar zij hadden dan ook geen hulp van Whatsapp om iedereen op de been te krijgen.

Bellen om verklaring

Dit is wel heel bar. Naast kind tot protest te stimuleren zou ik als ouder hier ook tegen in het geweer komen. Ik zou bellen met de afdelingsleider. Die heeft wellicht ook geen oplossing voor dit drama, maar in het gunstige geval zal hij/zij wel erkennen dat dit geen wenselijke gang van zaken is en je een plausibele verklaring geven. Waarschijnlijk is het een geval van overmacht.

Dat lost het inconcreto niks op, maar het gevoel dat er met je gesold wordt en dat je alles maar gelaten over je heen moet laten gaan wordt dan misschien wat minder.

Is het een school die veel extra's aanbiedt, en dat organisatorisch niet kan krijgen? Mijn zoons hebben geen gatenkaasroosters,maar ook weinig extra's buiten het reguliere lesaanbod. Dochter zat op een school met wat meer ambities,extra sport, cultuurlessen en die roosters waren hopeloos.

Rooster

Rooster

01-09-2015 om 10:58

Handwerk

Hier zijn in de pre-examenklassen extra vakken niet ingeroosterd. Het rooster was sowieso laat, daarna kwam er vanuit de docenten veel commentaar, is alles weer omgegooid en nu hebben we vandaag ein-de-lijk het 'definitieve' rooster gekregen. In de 3e schoolweek. Maar zonder de extra vakken dus. Vorig jaar was toegezegd dat 1 en 2 extra vakken zouden worden ingeroosterd, maar dat dat bij 3 of 4 niet meer kon worden gegarandeerd...

Mijn zoon heeft 2 extra vakken, goed voor 7 extra uren. Net heb ik dus eigenhandig z'n rooster in elkaar zitten breien. Bij het ene vak naar 'n parallelklas, andere vak naar 'n jaar hoger en maar 1 uur ipv 3 (dat is voor hem geen probleem) en als een godswonder paste alles zo netjes in elkaar. En nog maar 3 tussenuren ipv de 6 die hij eerst had.

Nu maar hopen dat school het goedkeurt en dat het basisrooster blijft zoals het nu is, anders kan ik volgende week wéér aan de slag. En intussen heeft hij dus al 17 lesuren gemist op deze manier.

Zoon zelf vindt het gedoe vervelend, maar kan vooral niks met de onduidelijke manier van communiceren van school. Ze beloven iets, houden zich er niet aan, schuiven het vervolgens op het bordje van de leerling want 'je mag wel wat zelfstandigheid laten zien in 5v', mailtjes worden niet gestuurd en niet beantwoord. Stom dus.

Ook lekker

"Hier zijn in de pre-examenklassen extra vakken niet ingeroosterd."
Ah, die is ook fijn.

Mijn zoon kreeg dat tenminste nog aan het einde van de 4e te horen (sorry, maar dat dubbelprofiel met extra vakken zit er rooster technisch niet in volgend jaar. Doe maar gewoon).

Adeline

Adeline

01-09-2015 om 12:46

2 klassen

Mijn dochter zat in het vierde gymnasium in twee klassen. Dus in de tweede week keek ze op Magister (toen werd dat nog niet voor het huiswerk gebruikt, dus ze keek niet zo vaak) en stonden er een heleboel verzuimuren voor vakken die ze niet had. Diezelfde dag werd ze bij de mentor geroepen bij binnenkomst om 8.30 en kreeg een preek. Zij legde uit dat ze NT/NG deed en dus geen kunstvakken, geschiedenis en Frans en dus niet kon verzuimen. Het duurde een dag voordat de school toegaf fout te zitten.
Op het eerste rapport echter stonden heel veel verzuimuren. Dus ik gebeld, nieuw rapport gevraagd.
En ze heet niet eens Jansen ofzo, maar heeft een niet veel voorkomende achternaam.

bieb63

bieb63

01-09-2015 om 16:19

Dan waren wij wel blij met onze Dalton. Ook hier kon niet altijd een extra vak ingeroosterd worden. Maar dat konden de leerlingen oplossen door tijdens het dagelijks Daltonuur (eigen keuze om naar een betreffend vak te gaan, daar werd geen 'les' gegeven, kon je aan je huiswerk en/of evt extra uitleg aan de betreffende docent vragen). Niet ingeroosterde vakken kon je daar dus doen. Je schoof bij de docent aan het bureau, die gaf aan wat er die week gedaan/geleerd moest worden en gaf uitleg. Een soort privé-les dus...

Ook leuk: zoon heeft op een uur twee verschillende vakken. Kon niet anders. Geen idee hoe hij zich in twee hersenhelften gaat splitsen.

Moni

Moni

01-09-2015 om 20:15

Natuurlijk lukt het niet met veel extra vakken

Er zitten niet genoeg uren in de week om bij veel extra vakken alles in te kunnen roosteren. Bij oudste kregen ze dan ook de waarschuwing mee dat het niet haalbaar zou zijn in het rooster. Geen probleem toch. Als je drie extra vakken kunt doen, dan kun je ook wel uren missen. En dat mag je dan zelf beoordelen.
En je gaat inderdaad zelf je rooster in elkaar breien (waarom zou je moeder dat moeten doen?) zodat je zo gunstig mogelijk uitkomt. Voordeel was ook dat je rekening kunt houden met de leraren die je het liefst hebt.

Bij jongste (andere school) zie ik voor de bovenbouw hele gunstige roosters. En ik weet ook waarom. Er is weinig flexibiliteit. Met een NT-profiel kun je geen Kunst nemen als keuzevak. En zo zijn er wel meer regels. De roosters worden per klas gemaakt met op een enkel uur twee lessen tegelijk, waarbij de ene helft van de klas naar de ene les gaat en de andere helft naar de andere les. Alles netjes in vakjes.

Dan heb ik toch liever de flexibiliteit van de school van oudste waar ze geen problemen hebben met welk keuzevak of extra vakken dan ook. Alleen je moet een aantal zaken zelf oplossen. Past prima bij de leeftijd toch.
De roosters worden daar per leerling gemaakt, met natuurlijk overlap met leerlingen met hetzelfde profiel. En daarna mag je nog zelf breien en je voorstel indienen bij de studiebegeleider.

Rooster

Rooster

01-09-2015 om 21:34

Extra vakken

2 extra vakken wordt op deze school niet gezien als veel, dat begint bij 3 of meer. Het probleem is dat ze 13 extra vakken aanbieden aan nog geen 140 leerlingen. Dus zelfs met een -optimistisch- gemiddelde van 1 extra vak per leerling, en met een beetje gelijk verdeelde voorkeuren, haal je de 'lesdrempel' van 15 inschrijvingen per vak nooit. In dit geval was er 1 vak dat wel 15 of meer leerlingen had en 12 vakken die niet zijn ingeroosterd.

Qua tijd past het, het is mij ook gelukt (met nog 3 vrije uren in de week over.. dus er had nog wel een vak bijgekund ). Een beetje overlap was niet erg geweest, maar het gaat hier om een samenwerkvak en een practicum-profielvak. Die zijn wat lastig om thuis te doen of in je eigen tijd in te halen.

En waarom ik dat rooster heb geknutseld? Omdat zoon dat heeft gevraagd. Hij doet dingen voor mij die hij beter kan, en ik doe dingen voor hem die meer in mijn straatje liggen. Heel verstandig vind ik dat, dat hij hulp vraagt bij dingen die hem niet goed liggen

Moni

Moni

01-09-2015 om 21:57

Dat is een verschil

Vakken die gekozen kunnen worden, worden altijd ingeroosterd. Een leerling is niet afhankelijk van de keuzes van andere leerlingen. Bij een nieuw vak wordt eind van het schooljaar gevraagd wie dat vak wil doen. Of het kan alleen als extra vak omdat ze het jaar erna het vak niet kunnen garanderen. Maar eenmaal gekozen, gaat het vak dat jaar altijd door. Wel eventueel gelijk met een ander vak.

IngridT

IngridT

02-09-2015 om 20:15 Topicstarter

Dank

Zoon heeft geklaagd. Met de hele klas. Maar t wordt er niks anders van. De docenten zijn ook allemaal over de zeik. Dat merkt ie welmaeirke hoe er over gesproken woedt. Maar school heeft er een zootje van gemaakt, en dit is de enige oplossing die ze te bieden hebben. Idd slikken.

Maar ik ben blij dat jullie het met me eens zijn dat het absurd is. Sta nog steeds in dubio of ik zelf nog iets ga doen qua klagen. Ik kan er echt niet tegen dat er zo met leerlingen gesold wordt.

Ingrid

Tuurlijk

Mag je klagen! Goed dat je zoon zelf actie heeft ondernomen, maar als ouder kan je je er gewoon tegenaan bemoeien/klagen ook op de middelbare!

linda

linda

03-09-2015 om 08:44

Protesteren heeft meestal weinig zin. We hebben dat vorig jaar gedaan en gaan dat dit jaar ook weer doen. Al is het maar voor je eigen gevoel.
Wat wel helpt, is een assertieve leraar. Dochter heeft een leraar die liever geen 8e uren geeft. Hij is aan t puzzelen gegaan en heeft een van dochters 8e uren weten weg te werken. Dus eerder uit en een tussenuur minder. Dat scheelt toch weer.
Zou de grootte van de school er mee te maken kunnen hebben? De andere 2 die wel een goed rooster hebben, zitten op een grote school. Dochter met prutrooster zit op een kleine school die erg krimpt wat leerlingenaantal betreft. We wonen in een krimpregio.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.