Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lusithania

Lusithania

21-06-2015 om 17:23

Zucht, school dochter. Wat nu?

Met mijn dochter gaat het het hele schooljaar al niet goed.
Haar schildklier (al bekend probleem) is het hele schooljaar al van slag. Ik merkte het al aan het eind van de zomervakantie.
Ze is na vijf weken school een maand thuis geweest. Daarna is ze weer heel rustig begonnen. Maar het wil nog steeds niet. Ze heeft o.a. last van vermoeidheid, slechte concentratie en de lesstof wil niet beklijven.

School geeft het 'advies' om komend schooljaar van 3 tweetalig vwo naar 3 eentalig havo te gaan.
Mijn dochter (en ik) zijn bang dat als ze zo blijft dat het ook volgend schooljaar niet gaat. En wat dan?

School De B, een havo/vwo school voor o.a. langdurig zieke leerlingen is een goede optie.
Nu schiet school nou niet echt op met de aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring.
Voor een tlv aanvraag is er een ontwikkelingsperspectief plan (vroegere handelingsplan) nodig.
Daar ontbreekt het nog aan. Het hele schooljaar hebben ze het al niet nodig gevonden.
Nu is de kans zeer aanwezig dat de aanvraag voor een tlv niet behandeld kan worden voor de zomervakantie. Wat zullen mijn acties nog zijn?
De gesprekken die ik met school heb zijn niet erg vruchtbaar. De ingeschakelde consulent van Ziezon trekt aan het zelfde dooie paard. Consulent is nu niet goed inzetbaar omdat haar moeder heel slecht is, helaas.

Maarja, school heeft dan ook niets aan ondersteuning gedaan. De docentenvergadering heeft wel heel pedagogisch verantwoord gekozen om bij alle toetsen die ze zou moeten inhalen een 1 te zetten plus dat ze alles wat ze gemist heeft moet inhalen. Dit, terwijl haar belastbaarheid al duidelijk minder was.
In december hebben wij gevraagd voor een vervroegde profielkeuze maar dat 'wilden ze niet'. Het eerste gesprek nadat aangegeven was dat mijn dochter naar school De B. wil, was het ineens wel mogelijk.
Kortom, dochter voelt zich door school erg in de steek gelaten en wil in ieder geval naar een andere school en dan het liefst naar school De B.
Ze ziet haar vriendinnen niet meer (in de pauze), krijgt te maken met een heel ander docententeam en kent er werkelijk niemand van. Plus dat het sowieso een 'apart' meisje is dat pas na de brugklas haar eerste echte vriendinnen had.

Nu was mijn dochter al wel welkom op een andere reguliere school maar die weet nog niets van de tlv aanvraag (kwam pas erna).

Voor nu, wat is wijsheid?
De school heeft nog alleen deze week om het opp af te maken. Daar heb ik een heel hard hoofd in. Het zorgmens is nu met zwangerschapsverlof gegaan en morgen komt er een parttime vervanger.
Afgelopen vrijdag heb ik de directeur gebeld en die zou, ik ben benieuwd, maandagochtend met het nieuwe zorgmens contact opnemen.
Ik zal het maar in de middag doen.

Wat is verstandig als de tlv aanvraag nog niet rond is voor de zomervakantie? Gelukkig zijn wij hier laat maar toch.
Moet ik mijn dochter aanmelden bij een andere school en de tlv aanvraag laten doorlopen? Kan dat? Of is dat naar het samenwerkingsverband toe een slecht signaal?

Volgens alle telefonische hulp- en informatielijnen zit school hartstikke fout. Ik zit er nu mee. Als het opp aan het einde van de week niet klaar is, ga ik stennis schoppen. Een klacht indienen heeft toch geen zin maar verder wel een pittige brief met gerichte vragen naar directie en bestuur.
Dat van de brief met vragen heb ik uit een oud draadje gehaald. Verder ook maar vast met de rechtsbijstandverzekering contact opnemen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-06-2015 om 17:30

Waarom nog een week wachten?

Gewoon een nette correcte brief naar directie, bestuur en inspectie. En als daar niet snel een reactie op komt de rechtsbijstand erop. Ik zou niet nog een week gaan wachten, daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-06-2015 om 17:31

En idd zorgmens....

Echt coördineren doet die bij dochter op school namelijk ook niet....

Aansturen

Wat je kunt overwegen is om zelf de zaak te gaan aansturen.
Stuur een mail naar het nieuwe zorgmens. Geef daarin aan welke leerkracht, mentor of zorgcoördinator in een paar woorden de ontbrekende handelingsvereisten zou kunnen aanmaken.
Voor je met haar in gesprek gaat.
Zet in op de school voor zieke kinderen en neem daar contact mee op. Vraag wie er over de nieuwe aanmeldingen gaat. Leg de situatie uit, geef het e-mailadres van nieuw zorgmens door en vraag advies.
Houd er rekening mee dat je dochter mogelijk gewoon doorstroomt naar het Havoprofiel en haal daar de boeken vast van zodat ze toch begint in augustus. Deze molens malen langzaam, maar het is ook niet heel erg als je dochter later overgeplaatst wordt toch?
Het klinkt wel ideaal, direct na de zomer naar de nieuwe school maar door alle bureaucratie, papieren en gesprekken kon dat nog weleens een tijdje vragen.
Maar als ze daar eenmaal zit wordt er mogelijk wel veel beter rekening met haar gehouden.
Ik ben hier tenminste intens dankbaar voor het speciaal onderwijs. Het is ook niet ideaal maar een hemel vergeleken met het reguliere onderwijs.
En na een havo start kan het mogelijk in hetzelfde jaar weer een vwo route worden. Er wordt veel individueler gekeken.

De directeur

Misschien kun je de directeur tippen wie het beste een achterstallig handelingsplan kan maken. Realistisch, niet uitzoeken wie dat zou moeten kunnen maar van wie je verwacht dat het wel gaat lukken.
Bedenk zelf creatieve zinsconstructies wat school mogelijk wel bijgedragen heeft en waar ze handelingsonbekwaam in zijn. En wat gewoon ligt aan het toch tamelijk onvoorspelbare schoolgang van je dochter waar ze op de huidige school niet voldoende bij ondersteund kan worden.

Rick

Rick

21-06-2015 om 18:18

Annej

Boeken gaan tegenwoordig gewoon via de computer en via school, die hoef en kun je zelf niet gaan halen en je zou niet weten welke boeken. Vreemd advies.

Lusithana: is er niemand anders van Ziezon die je kan helpen?

Ja Rick

Het gaat erom dat je daar gewoon in meegaat en niet in de paniek schiet dat het nog niet geregeld is na de vakantie. Gewoon weer boeken halen of krijgen. Hoe dat dan ook gaat.

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2015 om 22:20

Rick

Ben je mal, als je weet bij welke leverancier de school aangesloten is, kun je zo de bestellijst inkijken, via de computer inderdaad. Geen probleem.

Lusithania

Lusithania

22-06-2015 om 09:52

Zorgmens

De vervanger van het zorgmens begint vandaag en ik heb haar naam.
Vanmiddag zal ik gaan bellen.

Waarom ik school nog een week wil geven om te zorgen dat het opp er ligt, is dat de aanvraag voor een tlv eind van de week moet liggen bij de pcl. Vandaar dat ik deze week nog heel vriendelijk zal doen, in het kader van vliegen en stroop i.p.v. azijn.

Ondertussen heb ik tijd om de juridische lijntjes nog te raadplegen en voor mijzelf nog om alvast te beginnen aan een brief.
Volgende week ben ik dan niet vriendelijk meer.

Wat later in het schooljaar instromen in het speciaal onderwijs is op zich niet zo'n punt, ware het niet dat de tlv aanvraag ook nog afgewezen kan worden. Over hoe school de zaken opschrijft heb ik geen invloed en zeggenschap over.
Mijn dochter wil eigenlijk absoluut niet blijven op deze school en als pas volgens jaar haar aanvraag besproken wordt en afgewezen, zitten wij aan deze school vast.

Het zorgmens heeft wel in overleg met de school De B. de tlv aanvraag ingevuld. Het opp zullen ze toch echt zelf moeten doen.

Niet laten gebeuren hoor

Ik zou hier toch wat harder tekeer gaan. School doet niks, vindt niks nodig en geeft dan een afstroomadvies. Zo werkt dat niet. Zoek contact met de onderwijsconsulent en eventueel met een onderwijsadvocaat. Klinkt zwaar, maar dat is kennelijk nodig.
Dit soort gevallen liepen in het verleden uit op niks: zonder school of diploma naast de deur staan.
Passend onderwijs is bedoeld om dat te voorkomen.
Laat de kaas niet van je brood eten!

Lusithania

Lusithania

26-06-2015 om 09:22

Jeetje

Het (niet) zorgmens is met verlof en deze week is de vervanger een echte zorgcoördinator gebleken.

Ze is maandag begonnen en gisteren was het concept van het opp af en van de tlv aanvraag. Plus dat de meeste van benodigde verslagen/verklaringen/gegevens al verzameld en op school besproken waren.

Ook weet ze wanneer de pcl commissie alles uiterlijk moet hebben om op 16 juli (laatste keer voor de vakantie) nog besproken te kunnen worden.

De concepten heb ik gemaild gekregen en kan ik nog commentaar op leveren. En vooral heeft ze ook benadrukt dat wat er in staat duidelijk niet lijkt op mijn dochter maar dat ze het zo slecht mogelijk moeten voorstellen. Dat laatste vind ik dan weer een beetje overdreven maar ja, als iedereen dat doet.

En, voor je weet maar nooit, gaan dochter en ik nog op gesprek bij een reguliere school. Ik ben er al een keer wezen praten en ze weten van de tlv aanvraag maar toch kwamen ze zelf voor een afspraak.

Niet doen

Je moet niet laten liegen in dat dossier. Dat dossier is en je kind. Het blijft bij je kind de hele schoolcarriere lang tot ver na het 20e jaar. Ook als dit soort leugentjes een eigen leven gaan leiden en ineens niet zo handig zijn.

School wil dat kind kwijt. School wil niks voor dat kind doen. Om dat te bereiken moeten ze dat kind, jouw kind, als onmogelijk, onhandelbaar, niet leerbaar en nog veel meer narigheid voorstellen.
Laat je kind dat niet gebeuren.

School moet gewoon wel aan het werk met jouw kind. En dan blijkt ze ineens veel slimmer, flexibeler, handelbaarder en met veel meer toekomstperspectief dan gedacht.

Lusithania

Lusithania

29-06-2015 om 15:44

Miriam

Gisteren ben ik er voor gaan zitten en heb het opp gelezen. Ik heb eigenlijk niets vreemds gelezen. Wel had ik een aantal vragen en opmerkingen en op mijn mailtje met de vraag om even te contacten, belde ze vanochtend al om 8.15 uur!
Ik had mijn computer nog niets eens opgestart. Ruim twee uur hebben wij aan de telefoon gezeten om alles goed door te spreken.

Lusithania

Lusithania

10-07-2015 om 16:12

Tlv

Ik kreeg een mailtje dat de tlv is toegekend. Dat, terwijl mijn dochter eigenlijk volgende week pas besproken zou worden.

Gefeliciteerd Lusithania

Geweldig dat de tlv erdoor is. Heb je al contact kunnen hebben met deze school? Weet je al wat, wanneer, de bedoeling is na de vakantie?
Het gaat om het tlv, dat is door. Overleg is niet nodig. Overleg en bespreking is vaak een wassen neus. Klinkt alsof er een vervanger zorgmens is die van wanten weet! Dat soort mensen heb je gewoon nodig. Niet een 'overleg'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.