Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
penny

penny

11-10-2015 om 18:41

Zoveel moeite met de spelling van Frans; iemand tips?

Mijn kind zit in de brugklas en het wil maar niet lukken om de Franse woorden goed te spellen. De woorden zelf kent ze wel maar ze heeft echt serieuze problemen met Le-La en de streepjes op de woorden. Het blijft gewoon niet hangen. Wie kan ons helpen met tips? Ze kan het 5 keer opschrijven en de volgende dag het weer vrolijk fout doen. Het zijn ongeveer 100 woordjes. Ze heeft geen dyslexie.

Angela67

Angela67

11-10-2015 om 18:44

ik snap 'm niet helemaal

als ze wel kan onthouden hoe ze ecole schrijft, weet ze dan niet dat het vrouwelijk is? of kan ze niet onthouden dat la voor vrouwelijk is en le voor mannelijk?

en worden accenten al getoetst in de brugklas? misschien dat er niet zo op gelet wordt en dat ze dat nog even kan laten zitten?

en anders zou ik het in drie stappen hakken met behulp van quizlet of wrts.

drie keer invoeren (kun je kopieren/importeren) en dan de eerste keer alleen woordjes + betekenis leren; daarna of het mannelijk is of vrouwelijk. En dan als laatste de woorden met accent leren.

gr Angela

penny

penny

11-10-2015 om 19:19

Angela

Bedankt voor de tips. Ze kan inderdaad het woord opschrijven en onthouden wat de betekenis is. Wat maar niet blijft hangen is welke kant het streepje (accent) opstaat. Dus bv. bij où vergeet ze welke kant het streepje opstaat.
Ook heeft ze moeite met le en la. Bv. La capitale of le Musée. Het blijft maar niet hangen bij 100 x dat soort woorden.

Angela67

Angela67

11-10-2015 om 19:29

dat duurt ook nog een tijdje hoor

ik kan me niet voorstellen dat ze daar erg zwaar op afgerekend gaat worden. Het gaat toch wel om het opbouwen van een 'woordbeeld' dus op een gegegeven moment komt het wel.
Kent ze niet iemand met een é streepje op zijn of haar naam? Mijn achternaam heeft dat en daarom weet ik dus dat stréééépje je te onthouden en te onderscheiden van die andere.
In het Nederlands heb je het bij hè en hé.
Korte klank (où) en lange klank (école).
En Accent circonflex = accent circondakje = op de plaats waar vroeger een s stond. Soms herken je dat bij Franse woorden omdat je dan in het Engels of Nederlands wel de s nog hebt. Hôpital en hospitaal bijv.
Er zit dus ook wel systeem in het geheel, en ook dat zal ze langzamerhand gaan zien.

qua mannelijk en vrouwelijk zijn er een aantal regels, maar die helpen pas als je er meer geleerd hebt.
Maar alles op -age is mannelijk, ion en ée is vrouwelijk, etc. Dus ook daar zit wel systeem in.
op de uitzonderingen na .

gr Angela

Moni

Moni

11-10-2015 om 19:31

kaartjes maken met een kleur

Je kunt zelf kaartjes maken (flashcards) waarbij je de le-woorden een andere kleur geeft dan de la-woorden. Sommige kinderen onthouden dan de kleur van het woord en hebben daardoor le/la goed.
Accenten waren hier vanaf de brugklas al belangrijk.
Het is handig als ze de uitspraak ook leert. Sowieso omdat ze dan nog een zintuig gebruikt om de woorden te leren. Quizlet heeft een betere uitspraak dan wrts.
Daarna kan ze leren dat een e met een accent naar links een korte 'e' wordt, zoals in Ben. En een e met een accent naar rechte een lange 'e' wordt, zoals bij de eerste 'e' van eten.

Met ou is het lastiger. Het dakje op een klinker is ook lastig te onthouden. Mijn kind leert die woorden hardop waarop hij de accenten apart noemt.

Er zijn ook wat algemene richtlijnen over geslacht, zoals een woord dat eindigt op een e (de e die je niet uitspreekt) is meestal vrouwelijk.
Maar de juiste richtlijnen weet ik niet. Kun je vast ergens vinden.

mams

mams

11-10-2015 om 19:35

le en la

Wat dochter hier altijd deed met Frans,was als ze alle woordjes kende,ze apart de la woordjes leerde, want dat zijn er veel minder.
Als je die la woorden onhoudt,is de rest automatisch le.
Accenten blijven lastig,geen tips daar.

Jamie

Jamie

11-10-2015 om 19:58

kleuren

Je moet inderdaad met kleuren werken maar niet op losse kaartjes. Alle Le woorden print je uit of schrijf je op lichtblauw papier (jongens) en alle La woorden op rood of roze papier. Je leert de woorden dan achter elkaar en dan weten ze vaak wel op welke kleur papier het stond of het woordje erboven of erna en vaak weet je daar van wel of het om een vrouwtje of mannetje ging: er zitten altijd wel een paar duidelijke vrouwtjes (de juf) of mannetjes (de meneer) bij.

penny

penny

11-10-2015 om 20:09

fijn!

Wat een fijne tips zeg. Hier kan ik zeker iets mee.

Els

Els

12-10-2015 om 10:36

Kleuren, goed idee!

Wat een goed idee, die gekleurde papieren! Ik leerde mijn brugklasser vooral om het mee te leren en vooral niet te proberen het te snappen. Maar dat le of la gewoon bij het woord hoort. (anders is het straks supermoeilijk met de bezittelijk voornaamwoorden wat zo anders is dan in het NL). Ook de accenten totnutoe zonder regels. Maar met deze tips kan ik het hem misschien gemakkelijker maken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.