Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kelly71

Kelly71

17-07-2017 om 22:20

Zorgplicht VO-school

Wie weer iets af van de zorgplicht die VO-scholen hebben?

Geldt die op een gewone school voor alle leerlingen? Dus ook voor leerlingen die geen labeltje hebben?

En wat houdt dat dan in?

Hoe moet je dat zien als een leerling blijft zitten (en dan niet met mega slechte cijfers maar met cijfers die als het net even anders was gelopen wel voldoende waren geweest?

Wanneer heeft de school dan wel of niet aan haar zorgplicht voldaan?
Waar hangt dat van af?
En deze school heeft bijv. geen zomerschool wat andere scholen soms wel hebben.


Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

17-07-2017 om 22:29

Ik vraag me dan af

Wat zijn de omstandigheden die net even anders liepen? Heeft je kind wel voldoende zijn best gedaan? Veel leerlingen blijven zitten met cijfers die net onder de norm zijn. Hier en daar en paar tienden erbij en het was wel overgegaan.

Wat verwacht je?

De zorgplicht die is vastgelegd in de wet passend onderwijs houdt in dat scholen de plicht hebben te zorgen voor een onderwijsplaats. Het belangrijkste probleem wat die wet en die zorgplicht moet oplossen is het tegengaan van leerlingen die thuis zitten zonder onderwijs.
De zorgplicht houdt in dat de school waar de leerling zich aanmeldt verantwoordelijk is voor het vinden van een onderwijsplaats. Dat hoeft niet per se de school te zijn waar het kind is aangemeld.

Die zorgplicht, in feite een soort van acceptatieplicht, geldt alleen voor leerlingen die lichte of zware onderwijsondersteuning nodig hebben.

De zorgplicht uit de wet passend onderwijs heeft dus niks te maken met zittenblijven. Leerlingen die blijven zitten zijn ook niet per definitie leerlingen die extra onderwijsondersteuning nodig hebben (licht of zwaar).

Dat zou wel zo kunnen zijn als het gaat om een leerling die door ziekte onderwijs heeft gemist.

Verder hebben scholen de gewone zorgplicht, dat is invulling geven aan de expertise die bij het vak hoort en waar van de school automatisch meer verwacht kan worden dan van de leerling of de ouders. Bijvoorbeeld: als door ziekte of niet goed functioneren van een leerkracht de leerlingen achter raken. Dan moet de school zorgen voor het wegwerken van de achterstand.

Die zorgplicht vloeit automatisch voort uit het werk zelf en wordt niet apart in een wet genoemd.

Wat mis je concreet en wat verwacht je concreet?

Kelly71

Kelly71

18-07-2017 om 03:16

verwachting

Wat verwacht ik van een school?

Als een kind niet goed scoort dat school/docent niet alleen roept "jr moet meer je best doen", "je moet harder werken", "let eens op" etc. Het is zo makkelijk dat te roepen en de bal dus bij de leerling te leggen, terwijl een leerling veelal (denk ik) wel zijn best doet binnen zijn of haar mogelijkheden (maar vast harder kan werken), maar dat het (ook) aan andere dingen ligt. Dus dat ze specifieker kijken wat er nou mis gaat, samen met een leerling. Dus echt kijken wat gaat er mis (toetsen erbij, samen serieus analyseren) en samen kijken hoe kan een leerling beter scoren.

Of is dat te veel gevraagd? (oprechte vraag)

Het zou mooi zijn maar is teveel gevraagd. Mijn dochter begon vorig jaar met vastlopen en dit jaar zijn we er achter gekomen door middel van een diagnosetraject waar dat aan lag (ADD). Dat had school niet voor ons kunnen/moeten doen. Wel heeft de mentor van dochter begin dit jaar gezegd: denk je niet dat ze ADD heeft. Dat dacht ik al wel maar hierdoor ben ik wel actief hulp voor dochter gaan zoeken. Dat de mentor met die opmerking kwam was in ons geval mooi maar bij een ander wellicht totaal niet gepast. Lastige materie dus en wat mij betreft zeker niet de verantwoordelijkheid van school om daar iets mee te doen. Wel als er eenmaal een diagnose is.

Ja, teveel gevraagd

Mooie en eerlijke vraag.
Ja, je verwachtingen zijn te hoog.
Voorbeeld van een particuliere school: elke dag huiswerk controle. Wie zijn huiswerk niet af heeft komt zaterdag ochtend terug om de achterstand weg te werken. Elke wee diagnostische toetsen; wie een onvoldoende haalt komt zaterdagochtend terug om de achterstand weg te werken. Ja, de diagnostische toetsen worden besproken. Elk blok een toets/tentamenweek. Wie nog onvoldoendes heeft staan komt drie avonden om de toetsen/tentamens voor te bereiden

Aan het einde van het schooljaar: wie nog onvoldoendes staat komt een week extra terug met extra begeleiding om de achterstanden weg te werken.

Je ziet. Aan 'vergeten' of 'over het hoofd gezien' kan het nu niet meer liggen.
En inderdaad, door het bespreken van de diagnostische toetsen komen er problemen boven.

In het gesubsidieerde onderwijs is zo'n vangnet tegen het vergeten niet gewoon.
Triest genoeg verwachten veel scholen dat de ouders dat deel voor hun rekening nemen.
Huiswerk begeleiding dus. Zelf geven of inhuren.
Er zijn ook scholen die het zelf en bovendien tegen betaling aanbieden.

Uitzondering op de regel zijn de gesubsidieerde scholen waar het huiswerk op school gemaakt wordt. Dat klinkt al een stuk beter. Maar ik weet niet of er inderdaad minder leerlingen blijven zitten met die opzet.

Zon

Zon

18-07-2017 om 08:47

blijven zitten

Blijven zitten 'en dan niet met mega slechte cijfers' ligt toch meestal aan de leerling zelf. Als die een tandje bij had gezet, was het wel gelukt. Althans, voor zover er geen sprake is van bijzondere omstandigheden (ziekte, scheiding, etc).

Ouders willen te makkelijk de schuld bij school neerleggen.

Ik zou mijn verwachtingen t.a.v. school temperen. Misschien is het mogelijk met een individuele docent speciale afspraken te maken, maar verwacht dit niet van iedereen. Doe er zelf een schepje bovenop: begeleid je dochter of regel bijles/huiswerkbegeleiding. Mogelijk gaat dit jaar haar sowieso makkelijker af omdat ze de stof al eerder heeft gehad.

Stickertje

Stickertje

18-07-2017 om 09:39

blinven zitten, niet met mega slechte cijfers

Kan wel degelijk aan de school/docent liggen. Oudste heeft twee jaar achter elkaar voor hetzelfde vak een docent gehad die langdurig ziek werd tijdens het schooljaar. Daarbij nog een vak wat je niet ligt en een fikse misser in de proefwerkweek en je hebt een onvoldoende teveel om over te gaan. Dat vak van die zieke docenten is een kernvak. Als er gewoon les gegeven was gedurende die twee jaar (en niet steeds uitval of zelfstandig werken onder toezicht van de docent drama) had oudste er beter voorgestaan en vele klasgenoten met haar. Ik heb naar school toch wel de verwachting uitgesproken dat ze dit komend schooljaar gaan repareren. Wij wilden oudste het jaar over laten doen om tijd te hebben voor die reparatie. School geeft het voordeel van de twijfel en ze mag door. Die vakken van twee andere onvoldoendes zitten niet in haar profiel.
Na de zomer houd ik stevig de vinger aan de pols. Als er geen plan komt om het kennisgat te repareren ga ik er om zeuren tot ze er helemaal gek van worden.
Ziekte van docenten is niet te vermijden en invalkrachten schaars maar weinig les geven en wel voldoendes verwachten is ern beetje krom.

Zeuren is niet zo effectief

Stickertje, je kunt de school aansprakelijk stellen voor het kennisgat. Eis/verlang dat ze met een plan komen om dat gat te dichten. Kom dat niet voor... datum dan huur je zelf bijles in en stuur je de rekening naar de school.

Zelfs dit verloren jaar voor je dochter zou op de rekening van de school kunnen komen.

https://www.onderwijsconsument.nl/schaapman-vonnis/
http://www.onderwijsconsument.nl/wordpress/wp-content/uploads/schaapman_amsterdam_vonnis26mei19991.pdf

Eh, ja. Juridisering.
Kan niet anders. Uit zichzelf komt de oplossing niet. De leerlingen hebben er al schade van.
Bovendien: zodra zaken over geld gaan vervalt de wolligheid van het onderwijskundige als sneeuw voor de zon. Dan ineens zijn scholen ook gewone organisaties met gewone verplichtingen als iedereen.

Triva

Triva

18-07-2017 om 09:46

inderdaad

Blijven zitten doen de meeste leerlingen met maar een paar punten tekort. Als het erger is stromen ze af of hebben het niet tot zover gebracht (of zitten in de brugklas op het verkeerde niveau).

Stickertje

Stickertje

18-07-2017 om 09:54

geen verloren jaar

Ze mag door naar het volgende jaar, ondanks de onvoldoende teveel. School weet dat ze hard werkt. Het is bekend geworden vlak voor de vakantie dus na de vakantie geef ik school wel een paar, hooguit 4, weken de kans om met een plan te komen. Komt plan er niet binnen die termijn ga ik vragen en "zeuren" als het dan voor de herfstvakantie niets oplevert regel ik zelf bijles en, dank voor de tip, kan de rekening naar school.

Moet je wel formeel goed doen

Die rekening moet je wel vooraf laten gaan van een formele aansprakelijkheidsstelling en een datum. Je moet de school formeel de kans geven toch nog iets anders te doen.

Maar als de school niet hapt, dan kun je na die formaliteit en de gepasseerde datum inderdaad zelf inhuren en de rekening naar school sturen.

braam

braam

18-07-2017 om 10:27

toetsen

Mijn dochter haalde ineens veel lagere cijfers op wiskunde. van zevens met af en toe een zes naar vijven met af en toe een vier. In het begin dacht ik, het zal wel wennen zijn. Op ouderavond was ook al gezegd dat wiskunde in de tweede moeilijker werd, dat veel kinderen daar moeite mee hebben. Ik had al vaker aan kind gevraagd of ze wist wat er mis ging, maar toetsen werden niet besproken in de klas, dus ze had geen idee. Toch maar eens op school gaan kijken bij de toetsen. Daar bleek dat ze hele punten had laten liggen met hele simpele slordigheidsdingen. Bij een vraag als "een vierkant met zijdes van 4cm en 6cm, wat is de oppervlakte" had ze "24" opgeschreven en dat werd helemaal fout gerekend, omdat er geen berekening bij stond, en geen eenheden. Ze vergat sowieso vaak die eenheden, en dan was een vraag meteen half fout. Dat tikte heel erg aan, alleen al die eenheden maakten het verschil tussen een 4 en een 6. Ik vind het echt kwalijk dat een docent dan niet even zegt "Je snapt het wel, maar je moet wat beter letten op de eenheden, en overal een berekening bij zetten!" Ik verwacht echt geen uitgebreide prive begeleiding, maar dit vond ik wel het andere uiterste.

Wat Stickertje zegt herken ik ook: veel uitval van een kernvakdocent, maar de toetsen gaan gewoon door. En die schoolboeken zijn helemaal niet gemaakt voor zelfstudie.

Hier kwam het goed, maar ik heb er wel van geleerd dat je er als ouder echt bovenop moet zitten als je pech hebt.

Dees

Dees

18-07-2017 om 11:48

signalen vanuit leerling

Ik denk dat het taak is van ouders en leerling om aan te geven dat leerling wel zijn / haar best doet en wellicht ergens anders door vastloopt.

Als ouders kun je even met je kind gaan zitten en overleggen en kom je tot de conclusie dat het niet ligt aan de inzet van de leerling ga je als ouder naar de school en geef je dit aan. Uiteraard doe je dit gaandeweg het schooljaar.

Wij hadden op school ook zat leerlingen die riepen dat ze er zo keihard aan werkten en vervolgens zag je diezelfde leerlingen het huiswerk overschrijven en wist je genoeg....kan me dus voorstellen dat de docent zijn eerste reactie is dat een leerling beter zijn/haar best moet doen.

braam (geheel ot)

"Bij een vraag als "een vierkant met zijdes van 4cm en 6cm, wat is de oppervlakte" had ze "24"

Het juiste antwoord was natuurlijk "dat is geen vierkant, dat is een rechthoek!"

Minder ot: zoon had hier ook een tegenvallend cijfer voor wiskunde in de laatste toetsweek. Toen heb ik hem opgedragen dit met de docent te bespreken (je kon toetsen bespreken als je wilde) en jawel hoor: dingen niet goed gelezen of wel goed gelezen maar fout opgeschreven. Ergens een minnetje vergeten enzo. Ja, bij talen komen de meeste dingen dan nog wel goed, maar bij wiskunde staat er dan gewoon een keiharde fout. Ik ben wel met je eens: als een docent dit soort fouten ziet opduiken moet hij daar wat van zeggen. Alleen aanstrepen en punten aftrekken is niet genoeg.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-07-2017 om 13:34

Herkenbaar

Mijn oudste had dat ook in de onderbouw met wiskunde. De moeilijkste opgaven had ze goed en de inkoppertjes fout, door de berekening niet te vermelden of een onvolledig afgeraffeld antwoord. Zo zonde.

Vesta

Vesta

18-07-2017 om 13:40

Temet (ot)

heel strikt genomen is hoeft een vierkant geen gelijke zijden te hebben, als het maar vier kanten heeft. ☺ Het kunnen zelfs 4 ongelijke zijden zijn. Het berekenen van de oppervlakte is dan wel iets anders.

Caesar

Caesar

18-07-2017 om 13:51

Vesta (OT)

Temet heeft gelijk. Een vierkant heeft 4 gelijke zijdes:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vierkant_(meetkunde)
En ook 4 rechte hoeken, zodat we fijne euclidische meetkunde hebben

V@@s

V@@s

18-07-2017 om 13:52

ja wel

Wiskundig heeft een vierkant gelijke zijden en gelijke hoeken. Wat jij omschrijft is een vierhoek.

http://www.dr-aart.nl/Meetkunde-vierhoeken.html

mirreke

mirreke

18-07-2017 om 20:32

Zorgplicht is niet alleen maar een aannameplicht.

Van de website van PassendOnderwijs.nl

"Scholen hebben zorgplicht

Scholen hebben hebben met de invoering van passend onderwijs zorgplicht gekregen. Dat betekent dat ze ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. De school zoekt in overleg met de ouders een passende plek. Op de eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel leggen scholen vast welke ondersteuning zij kunnen bieden. Leraren en ouders hebben hierop adviesrecht via de medezeggenschapsraad van de school."

Het gaat hier dus wel degelijk om ondersteuning die een leerling nodig heeft, ook als die bij aanname nog geen 'zorgleerling' is.

In tegenstelling tot wat M. Lavell hier verkondigt houdt dit dus niet alleen een aannameplicht in, maar wel degelijk een zorgplicht. Grote probleem is vaak dat scholen het niet doen. Dan is het aan de ouder om te gaan zeuren. Inmiddels is er veel ophef ontstaan over PassendOnderwijs en de gelden die daar (niet) aan worden besteed. Ook worden scholen steeds meer wakker. Dus na gezeur (eerst netjes, later dringender) krijg je steeds meer dat scholen over de brug komen.

Kijk op de site van passend onderwijs, ga rondbellen. Vraag hoe je eea kunt aanpakken. Ga niet akkoord met een vaag gezegde dat een school aan de zorgplicht heeft voldaan als je kind alleen maar is aangenomen. Dat is absoluut niet voldoende.

Kelly71

Kelly71

19-07-2017 om 04:23

Mirreke en anderen

Hoe bedoel je: Ga rondbellen? Wie?

Het gaat om een leerling die echt op een gewone school thuis hoort en op het juiste niveau zit maar blijft zitten op niet hard genoeg werken en iets te lage cijfers, waarbij je je kunt afvragen of school wel voldoende geprobeerd heeft om leerling naar een klas hoger te krijgen (behalve dan aldoor waarschuwen: ga nou harder werken).

Ik lees hier op OO dat er scholen zijn die zomerschool of zoiets hebben, die soms een zomertaak meegeven en dat soort dingen, allemaal om een kind toch over te laten gaan.

Wat als een school zoiets niet heeft of niet aanbiedt maar een leerling wil laten zitten, want het heeft niet hard genoeg gewerkt?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-07-2017 om 07:59

Kelly

Wat je nu aangeeft klinkt als puber. Waarom moet school meer doen dan aldoor aangeven dat er harder gewerkt moet worden als dat het enige is dat nodig was om over te gaan? Het kind (en misschien het thuisfront) heeft zelf ook een bepaalde verantwoordelijkheid. Kind blijkt het wel te kunnen, maar niet te doen. Tja... Hoe krijg je een ongemotiveerde puber aan het werk?

Je klinkt wat verongelijkt, omdat de school geen zomerschool o.i.d. heeft. Dat is geen plicht van de school en scholen die wel een zomerschool aanbieden, stellen vaak voorwaarden. Er zijn scholen die de zomerschool niet aanbiedt aan leerlingen die niet genoeg gedaan hebben, omdat ze vinden dat die niet beloond hoeven te worden met een extra kans. Daar komen dan alleen kinderen voor in aanmerking die hard gewerkt hebben, of veel gemist hebben door ziekte of andere omstandigheden. Het is dus nog maar de vraag of dit kind er sowieso voor in aanmerking zou zijn gekomen.

Wees blij dat er niet afgestroomd hoeft te worden, maar dat school de mogelijkheid tot doubleren geeft.

""Wat als een school zoiets niet heeft of niet aanbiedt maar een leerling wil laten zitten, want het heeft niet hard genoeg gewerkt?""

Wat wil je dan? Dat school zegt : "Geeft niks hoor, ga maar gewoon naar de volgende klas"? Dat zou de motivatie om er volgend jaar harder aan te trekken niet echt groter maken en waar trek je dan de grens? Dan staan alle ouders van zittenblijvers en afstromers aan de schoolpoort te rammelen. Gewoon volgend jaar wél hard aan de slag. Zit weinig anders op vrees ik.

Kelly71

Kelly71

19-07-2017 om 15:12

Wilgenroosje

Ik gaf jut aan dat er wel meer aan de hand is dan alleen niet hard genoeg werken. De school denkt dat het alleen aan niet hard genoeg werken ligt, maar er waren juist andere problemen.

Vergelijkbaar met de problemen zoals hierboven genoemd van leerlingen die slecht scoren en dan blijken het voor een groot deel slordigheidsfouten te zijn. De docent ontdekt dat niet, daar moet de ouder achteraan.

Dat is mijn probleem. School gooit alles op niet hard genoeg werken, maar dat is niet het enige dat speelt. Als het andere tijdig was aangepakt had leerling waarschijnlijk wel genoeg punten gehad om over te gaan. Dus de vraag is: kan je de school verwijten dat ze hun zorgplicht niet nagekomen zijn omdat ze niet hebben geanalyseerd wat er mis ging om vervolgens daarbij hulp te bieden?

Nu hebben wij dat overigens zelf gedaan maar door het "systeem" (wil ik even niet toelichten ivm herkenbaarheid) bleek dat te laat en net niet genoeg te helpen.

Oftewel: school rekent af op niet hard genoeg werken terwijl dat niet het probleem was (onze analyse). En wij weten bovendien dat ons kind voorlopig mooi hard zal gaan werken (niet eens een puber ding maar aard van het beestje), maar als de andere belangrijkere problemen zijn opgelost werkt kind hard genoeg om over te gaan.

Kelly71

Kelly71

19-07-2017 om 15:13

juf

Juf moet 'juist' zijn. (zie eerdere posting van mij)

Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-07-2017 om 15:21

Kelly

""Het gaat om een leerling die echt op een gewone school thuis hoort en op het juiste niveau zit maar blijft zitten op niet hard genoeg werken en iets te lage cijfers, waarbij je je kunt afvragen of school wel voldoende geprobeerd heeft om leerling naar een klas hoger te krijgen (behalve dan aldoor waarschuwen: ga nou harder werken).""

Hieruit begreep ik dat er niet hard genoeg gewerkt werd, terwijl school daar wel voor waarschuwde. Verkeerd begrepen kennelijk. Sorry.

Angela67

Angela67

19-07-2017 om 15:39

Wat is kwaliteit

*huiswerk opgeven maar niet controleren of het gemaakt wordt (dat wel zeggen te doen, maar het niet doen)
*Antwoorden niet online willen zetten, maar pas een paar dagen vóórde toets 'want anders schrijven leerlingen de antwoorden over'
*Uitgevers die absoluut weigeren antwoordboeken te verkoprn, alleen als vakdocent toestemming geeft
*Toetsen niet vernieuwen en aantekeningen maken bij bespreken verbieden
*Toets gewoon niet bespreken
*Toets is 'besproken' maar erg vaag/met restricties en als kind alsnog nadere uitleg vraagt is toets weggegooid

En er zijn er paar docenten die wél tot doel hebben leerlingen iets te leren én met een bepaalde mate van dwang/structuur de voortgang erin houden. Het is natuurlijk voor elke docent een droom om leerlingen les te geven die erg intrinsiek gemotiveerd zijn en de volledige regie nemen en actief leren maar hé ik denk dat je dan in het volwassenen onderwijs moet gaan werken, niet met pubers.
Gr Angela

Angela

'maar hé ik denk dat je dan in het volwassenen onderwijs moet gaan werken, niet met pubers.' Dat verklaart wellicht ook waarom docenten ziek worden en er geen vervanger te vinden is. Om soms zelfs helemaal geen docenten te vinden zijn.

Tsjor

Mirreke

'Dat betekent dat ze ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden.' Het gaat om de passende plek. Dat kan betekenen dat het kind op een andere school wordt geplaatst, waar meer ondersteuning mogelijk is.

Tsjor

Angela67

Angela67

20-07-2017 om 20:35

tsjor

klopt, ik zou zelf niet geschikt zijn om als docent te functioneren, ben ik bang, maar weet je vroeger wilde ik als puber ook natuurlijk niet zwaar intrinsiek gemotiveerd alles weten en kon ik heus niet alles prima aan als leerling . . . Dus pubers zijn altijd pubers, en dat is gewoon iets anders dan volwassenenonderwijs. En dat bedoel ik een beetje: het kan toch niet zo zijn dat mensen die een carriere in het onderwijs overwegen, vergeten zijn dat pubers leerplicht hebben? Is toch fundamenteel anders.
Overigens denk ik wel dat 'wij' vroeger autoriteitsgevoeliger waren en/of dat docenten meer 'overwicht' hadden/strenger waren. Maar dat denk ik dus, ik weet het niet.
gr Angela

Steeds minder

Angela67, dat jij niet gemotiveerd bent om docent te worden is 1 persoon. Groter probleem is dat steeds minder mensen gemotiveerd zijn om docent of leerkracht te worden. Pubers op zich zijn meestal niet het probleem, die zijn gewoon zoals ze altijd zijn geweest.

Tsjor

Angela67

Angela67

20-07-2017 om 20:59

ja hallo

tsjor, waar denk je dat ik woon, onder een steen?
je bent nogal belerend in je reactie. Het gaat hier om het verschil tussen puberonderwijs en volwassenenonderwijs, niet om het lerarentekort in het algemeen en wat daar de oorzaken van zijn.
gr Angela
ps ja natuurlijk kun je een oorzaak/gevolg redenering opzetten dat alles met alles te maken heeft maar ik concentreerde me puur op het idee dat docenten veel minder 'leervaardigheden' en 'structuur' aanbieden dan ik vroeger kreeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.