Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

zoon zit in groep 7, nu al open dagen bezoeken?

Zoon zit in groep 7. We wonen in Amsterdam, waar zacht gezegd een vrij ruim aanbod aan VO-scholen zit. Zijn resultaten zijn tot nu toe stralend, dus als er niet iets heel bizars gebeurt rolt er een vwo-advies uit. De vraag welk schooltype is niet zozeer aan de orde als wel de vraag welke school. Is het zinnig om nu alvast ons licht op te steken bij open dagen om te voorkomen dat we volgend jaar door de bomen het bos niet zien, of is het nu echt nog te vroeg en kunnen we beter tot volgend jaar wachten? Voor zover ik weet gaat school uit van bezoek open dagen in groep 8, en volgens mij gaan ze zelfs groepsgewijs naar de dichtbijgelegen scholengemeenschap (VMBO-t t/m gymnasium) waar het overgrote deel van de leerlingen heengaat. Maar hoewel er voorzover ik weet niets mis is met die school kan het geen kwaad om ook wat verder te kijken. De vraag is dus wanneer. Wat zijn jullie ervaringen en ideeën?

Groeten,

Temet

guera

guera

11-11-2014 om 21:53

ja in groep 7

Wij zijn vorig jaar inderdaad al gegaan. Zoon had werkelijk geen idee en ook geen idee waar hij op moest letten of wat hij wilde en wat hij zich erbij voor moest stellen. Ook zijn veel open dagen hier op dezelfde dag. In groep 7 hebben wij 5 scholen gedaan en nu in groep 8 doen we er nog 2. Ik weet nu zelf ook veel beter wat ik moet vragen. Ik weet al een beetje wat ik kan verwachten. Ik vond het zelf ook prettig om alvast te doen. Vorig jaar deden we wel 1 ouder met hem en de ander bleef bij zusje. Nu gaan we wel als gezin dit doen. Of in elk geval met 2 ouders en ook naar de ouderavonden voor groep 8 ouders.
Succes. Ik vond het erg leuk.

Angela67

Angela67

11-11-2014 om 21:58

hoe meer hij er ziet in groep 7 én 8

en hoe beter jij hem uitlegt dat hij weinig te kiezen heeft gezien het toewijzings-lotingssysteem, hoe minder hij hopelijk 'gehecht' zal zijn aan een voorkeur.
Als je pas in groep 8 gaat en je kunt er maar 3 bekijken dan denkt hij dat de rest misschien niets is en dan zou hij teleurgesteld kunnen zijn als het niet 1 van die 3 wordt.
gr Angela

Wij wel

Hoi Temet,

Mijn zoon zit nu in groep 8, maar wij zijn wel al vorig jaar begonnen met het kijken naar scholen. Dit vooral omdat de keuze erg groot is in de buurt waar wij wonen, en omdat de open dagen in januari allemaal in dezelfde periode vallen. We hebben de schoolbezoeken dus uitgesmeerd over twee jaren. Het schooladvies van mijn zoon is zo'n duidelijke zaak als bij jouw zoon; ik schat in dat het een HAVO-advies wordt, maar weet het niet zeker. Door zijn dyslexie kan dit ook zomaar VMBO-T/HAVO worden of HAVO/VWO als hij een hele goede NIO-toets maakt. We zijn vorig jaar dus begonnen met het bekijken van een paar grote scholengemeenschappen (VMBO-T, HAVO & VWO). Dit jaar gaan we als zijn schooladvies binnen is gerichter kijken. Als het advies inderdaad HAVO wordt gaan we ook HAVO/VWO-scholen bezoeken. Of anders naar VMBO-scholen als het advies VMBO-T wordt.

Staar je overigens niet blind op de roze wolk van de open dagen...Ik vond het leuk om op al die scholen rond te kijken, maar ik heb niet het idee dat je echt een goede indruk krijgt van het reilen en zeilen op een school. Iedereen was zo overduidelijk druk bezig om zijn beste beentje voor te zetten. Tot en met toneelvoorstellingen, de klimmuur en boogschieten in de gymzaal, en een beta-proefjesspeurtocht door de hele school aan toe met een prijsje op het einde. Zoon vond het superleuk natuurlijk, maar ik hoop niet dat hij nu denkt dat elke schooldag er straks zo uitziet op het VO.

Veel succes met het kiezen! Heb je al een beetje een idee naar welke school je wilt gaan kijken in Amsterdam?

Groet,
Mariola

Drukte op open dagen

Met elk kind zijn we in Gr. 7 als 8 langs scholen gegaan. In Gr. 7 vielen dan een paar af zodoende hadden we in Gr. 8 meer tijd om scholen die wel aanspraken wat langer te bezoeken. Wat meer adem. Sommige scholen hebben open dag op dezelfde dagen. Als je kind dan ook nog op zaterdag sport, zit je krap in de tijd.

In het verleden vielen die open dagen/avonden in de weken voor de CITO. Een spannende periode waarin een kind ook nog vaak extra training doet tbv de Cito. Met name die avonden kwamen ongunstig uit. Gelukkig vallen die nu niet meer samen.

En

De echte info krijg je aan de hand van de antwoorden op de vragen die je aan de aanwezige leerlingen stelt.
Je wilt toch weten hoe iets in de praktijk plaatsvindt. Zoals kopieën van aantekeningen ivm dyslexie van een klasgenoot ipv de docent of de indruk van een havoleerling in het A-gebouw naar de VMBO-t leerling in het B-gebouw. Of de beschikbaarheid van kluisjes en of de leraren werkelijk zo goed toezicht houden op het schoolplein.

Bouw een band en hoor wat je wilt weten.

Ja zeker gaan

Zeker gaan kijken. Ga anders gewoon alvast naar het Caland en misschien nog twee scholen dan krijgt hij een idee wat een middelbare school is. Ze weten dat eigenlijk niet in groep 7. En achtstegroepers kunnen zich dat eigenlijk ook niet echt voorstellen.
Het voordeel is dat je dan volgend jaar wat meer lucht hebt omdat je dan al bij een paar scholen bent geweest. Iemand schreef al dat de open dagen vlak voor de cito zijn, maar werd die cito niet verplaatst naar april?
Succes, spannende tijd!

Lucerna

Lucerna

11-11-2014 om 23:10

Ja, wel gaan

Wij zijn in elk geval wel in groep 7 al gaan kijken met alledrie onze kinderen. Al was het alleen maar dat ze in groep 7 alvast voorzichtig beginnen te wennen aan het verschijnsel VO-school op zich. In groep 8 zijn we ons toen meer gaan focussen (en focussen we ons dit jaar, met jongste in groep 8) op wat nu bij voorkeur wel, en wat niet op de VO-school waar je heen wilt. Wel of niet tweetalig, gymnasium of toch atheneum, indien gymnnasium, dan wel of niet filosofie, juist wel of juist niet veel sport, dat soort dingen. Het is handig als de eerste indrukken dan bij het kind zelf alvast geland zijn.

Evanlyn

Evanlyn

11-11-2014 om 23:47

hang eens rond wanneer de school uitgaat (voor de meeste leerlingen). Een wereld van verschil soms.

Karin

Karin

12-11-2014 om 07:33

Shortlist

Wij zijn in groep 7 zonder kind gegaan. Hebben toen een 'shortlist' gemaakt en hebben daar kind in groep 8 mee naar toe genomen. Eventuele lotingsproblematiek hebben we in de shortlist keuze meegewogen.

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 10:02

ja doen

Met oudste (die zat 5 jaar geleden in groep 7) hadden we daar geen idee van. Ik had vroeger ook niets te kiezen

Met jongste hebben we de drie scholen die in aanmerking kwamen in groep 7 bezocht.

Met zoveel scholen in de buurt zou ik eerst wel wat algemeen onderzoek doen naar de website en of een school al uitvalt op het profiel. Bij mijn oudste kwamen er vier scholen in beeld (de vijfde was al uitgevallen ivm andere zomervakanties/provincie) en eentje had een profiel in de richting van talen en kunst en dat werd hem dus niet Hij is uiteindelijk naar de school gegaan met béta en kunst.

Laat je zoon nu in groep 7 ook alle leuke dingen doen, de proefjes, de speurtocht, het wedstrijdje en leer hem pas over een jaar hoe hij daar doorheen moet prikken maar kijk er zelf wel doorheen nu.

Uiteindelijk is mijn jongste (door heel veel gedoe) naar de school gegaan die er op de open dag verreweg het slechtste uitkwam maar gelukkig zegt dat niets over de school!

Al is het maar om een zevende groeper eens zo'n school van binnen te laten zien om hem een beeld te geven wat dat nou eigenlijk is, het voortgezet onderwijs.

Wij zijn met onze jongens die vorig jaar in groep 7 zaten bij een paar kandidaatscholen gaan sfeerproeven. We hebben geen gebruik gemaakt van de rondleidingen door leerlingen, geen specifieke vragen gesteld, gewoon rondgekeken. Bij onze jongens bleek al gauw dat ze de ene school wel okee vonden en zich op de andere al zagen rondlopen. Dit jaar kunnen we specifieker gaan kijken, ik heb ze bij hun favoriete scholen ingeschreven voor proeflesmiddagen.

De open dagen zijn meestal eind januari, begin februari. Als je veel keus hebt, moet je je bezoeken behoorlijk plannen. Als je in groep 7 alvast sfeer proeft en voorselecteert, heb je als het er op aan komt meer tijd om je grondig te informeren.

skik

Hier ook

Begonnen in groep 7, daardoor had ik ook al meer overzicht en interesse in het bijhouden van de informatie over scholen voor mijzelf. Dat was een voordeel toen het op een drama leek uit te lopen om mijn zoon geplaatst te krijgen.

Temet

Temet

12-11-2014 om 21:29 Topicstarter

da's dan duidelijk

Zoveel consensus ziet men maar zelden op dit forum!

Dat is dan duidelijk, we beginnen gewoon dit jaar al. Kunnen we de scholen van de shortlist het jaar daarop gewoon nog een keer doen voor de definitieve keuze. En dan de loting maar afwachten (ik geloof dat ze nu eindelijk overgaan op het systeem van het opgeven van een top 3, maar dat terzijde).

Bedankt voor de input!

Temet

Onderwijsconsumenten

http://www.onderwijsconsument.nl/
Handig om de berichten op onderwijsconsumenten te volgen als je in Amsterdam woont. Ze volgen oa de kernprocedure en de regelgeving daarom heen.

nog een reden

Amsterdam stapt dit schooljaar over op loting&matching. Je moet vanaf nu een voorkeurslijst opgeven waar 'zoveel mogelijk' scholen op staan die passen bij het advies. Je zet geen school op je voorkeurslijst die je niet gezien hebt lijkt me. Daarom kan het geen kwaad in groep 7 al een kijkje te nemen, dan kun je in groep acht een voorkeurslijst samenstellen.
Op de site van OCO staat een handig overzicht van alle VO scholen in Amsterdam die je kan selecteren op advies, denominatie, stadsdeel etc. Voor informatie over de kernprocedure raad ik de site van de gemeente aan (naar de brugklas) en de website van de Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam www.stichtingvsa.nl

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.