Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evanlyn

Evanlyn

18-02-2014 om 09:51

Zoon verveelt zich te pletter in groep 8

Zoon en zijn klas hebben nu de CITO achter de rug en zoon verveelt zich. Steeds maar weer die saaie sommetjes en taallesjes. Hij is echt klaar met de basisschool. Ik krijg hem met moeite naar school. Ik heb hem gevraagd of er iets is op school, maar dat is niet zo. Hij verveelt zich gewoon te pletter. Heeft iemand tips?

Dalarna

Dalarna

18-02-2014 om 10:01

Vreemd

Hier gaat het op volle snelheid door, ik ben echt boos geworden dat mijn zoon nog zoveel huiswerk had de week na de Cito (dus ook leren tijdens de citowerk).

Verder is dat 'de basisschool zat zijn' heel normaal natuurlijk, dat krijgt bijna elk kind, of het nu te makkelijk of te moeilijk is/was op de basisschool.

Is het te makkelijk dan moet je vragen of hij moeilijker werk kan krijgen maar ik vermoed dat het niet verveling is (dan is hij snel met alles klaar) maar gewoon te saai en dat kan volgend jaar ook gebeuren. Niet te veel aandacht aan besteden en hem het zelf laten oplossen op school denk ik zo.

snipperdag

Ik draag maar weer eens de oplossing van mijn moeder aan. Mijn broer had op enig moment een zware tijd op de mavo, waar de omgang met de leerlingen te kinderachtig was en hij zijn tijd zat uit te zitten. Mijn moeder stond hem snipperdagen toe. Af en toe mocht hij thuisblijven, en meldde ze hem ziek. Je kan de voordelen wel zien: kind hoeft af en toe even niet, weet ook dat hij af en toe er even uit kan, en voelt zich door deze oplossing bovendien erkend.

Natuurlijk kan je kijken wat er op school nog aan te doen is, en dat is natuurlijk ook eigenlijk het beste, maar als er weinig aan te doen is, kan af en toe een dagje thuishouden ook wat lucht geven.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-02-2014 om 11:44

Uitzitten

Ja hoor, dochter heeft het nu ook wel gezien in groep 8. Tis ook nog een hele ruk naar het kamp (eind juni) en de musical (begin juli).
Ik merk ook dat de klas zich een beetje los van elkaar aan het maken is. Veel minder afspraken na schooltijd. Dit hoor ik ook van andere ouders.

Het zal er wel bij horen.

Evanlyn

Evanlyn

18-02-2014 om 12:29

Uitzitten

Tja, zoon heeft ook nog een stoornis, dus gewoon maar uitzitten is niet zo makkelijk voor hem. De musical gaat hem dus ook niet boeien, vrees ik.

Temet, dat is een prima idee. Om de paar weken een dagje "ziek", dat helpt hem er misschien doorheen, als het nodig is.

Gelukkig heeft hij een fantastische juf. Mijn oudste had zo een vreselijke meester, dat ik haar aanbood haar helemaal "ziek" thuis te houden. Dat deed ze niet omdat ze haar vrienden niet alleen wilde laten met die nare man! Bij zoon is het juist heel rustig, maar gezien zijn aard let ik misschien wat meer op hem. En misschien is hij ook aan de krokusvakantie toe. We houden het maar in de gaten.

Karmijn

Karmijn

18-02-2014 om 12:41

Uitdaginkjes?

Misschien is het een idee om uitdagingen te bedenken samen met hem?

Kleine doeltjes die hij zichzelf kan stellen en waar hij een beloning voor krijgt, als hij het haalt.

Bij onze zoon ging het dan van: als je deze week je weektaak af hebt en drie tekeningen bij mij inlevert, krijg je een taart. Of: als je deze week acht dagdelen naar school gaat, gaan we in het weekeinde gourmetten. Als je je spellingoefeningen maakt, deze twee weken, krijg je dat boek van die serie die je spaart.

Of een projectje? Een dummy mee naar school en daar dan in de vrije momenten een stripboek ontwerpen bijvoorbeeld.

Nou ja, hier heeft dat zoon wel door dingen heen gesleept. In het beste geval zijn het uitdagingen waar zijn ogen een beetje van gingen glanzen. Dus eigenlijk dingen die net niet door de beugel kunnen. (leraar tekenen als spotprent, bingo met de stopwoorden van de leraar)

Kan hij bij de musical iets doen als: kostuums ontwerpen, techniek verzorgen, achtergrond maken? Onze zoon was echt dat podium niet op te krijgen hoor. Hahahaha. Ze begonnen er maar niet eens aan. 'Zo'n achterlijk kinderachtig verhaaltje, ik ga daar echt niet voor gek staan hoor! En die liedjes, dat ga je toch niet zingen?!' Hij was, zacht gezegd, niet helemaal de doelgroep geloof ik. Ik vond het best een redelijke musical (en ik houd helemaal niet van musicals), maar zoon vond hem echt te onbenullig voor woorden.

Wij hebben een heel saaie avond naar de musical zitten kijken, van andere kinderen, terwijl onze zoon naast ons de knoppen aan het bedienen was. Hij is het podium alleen bij het applaus op geweest. 'want dat moest'

En verder elke tandarts, dokter of wat dan ook afspraak, tijdens schooltijd natuurlijk.

Dalarna

Dalarna

18-02-2014 om 13:09

Maar

Het is toch nog niet afgelopen in februari? Hier moet nog van alles gedaan worden dus het is hier niet anders dan een maand geleden, zit het niet meer in zijn hoofd dat de cito nu voorbij is? Dat is dan toch wel een groot voordeel dat die naar april gaat!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-02-2014 om 14:06

Uitzitten

Pff, dat laatste halfjaar groep 8 was voor zoon ook een verschrikking. Hij was helemaal klaar met die basisschool en keek reikhalzend uit naar de middelbare school. Hij heeft ADHD en is hoogbegaafd, en heeft twee keer een groep overgeslagen; groep 5 en 7. Ondanks pluswerk, de plusklas en veel inzet, kennis en begeleiding op het gebied van hoogbegaafdheid op de basisschool miste hij uitdaging en vooral contact met "peers".
Zoon heeft die laatste periode veel uitdaging gezocht buiten school in hobby's en sport. We hebben ook veel afspraken (dokter, tandarts, therapeut) gepland binnen schooltijd. Maar het was echt een kwestie van aftellen tot de laatste schooldag.

Hij zit nu in 3 gym, een plusgymnasium voor kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn. Er zitten relatief veel kinderen die ook iets als ADHD hebben alsook een aantal jongere leerlingen. Vanaf het moment dat hij op de middelbare school kwam is hij op alle fronten opgebloeid. Eindelijk ook eens je tanden in iets moeten zetten en uitdaging. Niet dus dat het hem komt aanwaaien, zeker niet, zijn ADHD en gebrek aan executieve vaardigheden maakt het allemaal lastiger en ook het moeten leren leren is en blijft een uitdaging. Maar hij heeft uitdaging, voelt zich niet meer de vreemde eend in de bijt en gaat met plezier naar school. En daar gaat het om.

Gewoon uitzitten dus; uiteindelijk gaan die laatste maanden gelukkig snel voorbij

Evanlyn

Evanlyn

18-02-2014 om 14:50

podium

Nee, dat podium zit er inderdaad niet in. "Niet helemaal de doelgroep" vind ik mooi gezegd (en is inderdaad nog zacht uitgedrukt!).

CITO naar april lijkt me inderdaad prima, ze zakken nu echt in. Maar ja, daar heeft zoon nu niks aan. En dat ze nog gewoon doorgaan is nu juist het probleem voor hem.

Hij baalt ook wel dat hij nu even geen pil mag vanwege zijn groei, zodat alles nu drie keer zo lang duurt. Dat werkt ook niet mee natuurlijk.

Een cursus computers programmeren zou hij geweldig vinden. Maar ja, waar haal je die vandaan?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-02-2014 om 15:02

Cursus

Ik heb zoon toen ook een online cursus leren typen met 10 vingers laten doen; misschien is dat wat? Het is in ieder geval heel nuttig en zoon vond het ook leuk. Hij heeft er heel veel profijt van nu hij op de middelbare school zit. En hij gamet veel en dan is het ook handig http://www.ticken.nl

Er zijn best wel wat andere leuke (online) cursussen te vinden. En als jouw zoon net als de mijne helemaal computergek is, zal hij dat geweldig vinden...

Sawo

Sawo

18-02-2014 om 15:27

gamemaker

Mijn kinderen mochten zelf wat projectjes doen de laatste maanden na de cito. Een van de dingen was bv zelf games ontwikkelen in gamemaker. Het is gratis en kinderen komen zelf meestal wel uit de instructies.

Evanlyn

Evanlyn

18-02-2014 om 18:22

goeie tips!

Wat een goeie tips zeg, ik ga ermee aan de slag! Dat ticken ziet er goed uit, misschien ook voor mama. Zoon houdt niet van dingen als typetopia: of je gamet, of je leert typen, vind hij.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-02-2014 om 18:37

Evanlyn

Ha Evanlyn jouw zoon klinkt echt net als de mijne Hij is helemaal gek van gamen en computers; hij wil het liefst gamedesigner worden of een computerbedrijf met zijn beste vrienden/klasgenoten beginnen en is net op een Amerikaans internationaal gameplatform (Steam) benoemd als jongste Moderator/Administrator ooit

Evanlyn

Evanlyn

18-02-2014 om 18:39

vacature?

Mijn zoon wil vast wel in hun bedrijf komen werken!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-02-2014 om 18:54

Vacature

Volgens mij zou hij uitstekend binnen het bedrijfsprofiel passen; Slim, ADHD, creatief en computergek

Minthe

Minthe

18-02-2014 om 20:20

Programmeren

Leuk! Doen dat programmeren. In Nederland zijn er te weinig kinderen die programmeren, dus als hij later in die richting wil werken kan hij nu mooi al een voorsprongetje opbouwen

Mijn zoon programmeert sinds z'n vijfde: eerst webpagina's (HTML, CSS en PHP), maar inmiddels programmeert hij in alle denkbare talen en voor alle mediums. Naast een leuk zakcentje en gratis hardware, levert het hem ook wel eens leuke uitjes en zelfs reisjes op. Nu al hartstikke de moeite waard dus

De basis van programmeren kan je vrij makkelijk leren met Scratch, maar er is ook heel veel materiaal beschikbaar als je wil beginnen met andere talen (Java, Python, C++). Dus niet zoeken naar 'n cursus, maar gewoon een (simpel) doel stellen en dan uitvogelen hoe je dat het beste kunt aanpakken. Met behulp van tutorials of fora moet hij een heel eind kunnen komen.

Elisa en Minthe

Wow, petje af voor wat jullie zonen voor elkaar krijgen! (steam is best wel bekend)

Threeboys

Threeboys

19-02-2014 om 22:28

Idd uitdagingen

Hoi Evanlyn

Ik heb er hier ook eentje in groep 8 en hij zit zich al jaren te vervelen. Gelukkig naar het vwo, kan hij eindelijk aan de slag. Om de tijd zinvol door te komen ga ik nu een online typecursus bestellen. Kan ie mooi onder schooltijd doen als hij wil. Verder veel creatieve zaken laten ontplooien, timmeren, knutselen, bouwtekeningen maken, huizen ontwerpen enz. Maar ook lino-it maken online, powerpoints, projecten, ruimtevaart echt uitpluizen enz.
Gelukkig zit hij op een hele leuke school waar alles mogelijk is. Komt goed!

Evanlyn

Evanlyn

23-02-2014 om 22:38

Scratch

Ik heb net Scratch voor hem gedownload, hij is helemaal gelukkig! Hij is ook al aan het nadenken hoe hij het gaat gebruiken bij zijn spreekbeurt, dus dat wordt een multi-media ervaring

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.