Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anna

Anna

02-12-2016 om 18:04

Zoon van 14 jaar oud naar Londen met school

Hallo Forum - leden ,

Mijn zoon van 14 jaar oud gaat volgende week voor 3 dagen naar Londen , maar ik wil hem niet laten gaan omdat ik bang ben dat er iets met hem gaat gebeuren ( aanslag of iets dergelijks ). Maar mijn zoon wil zeer graag naar Londen toe dus ik weet niet wat ik moet doen , dus wat vinden jullie als '' Mede Ouders '' ?

Pirata

Pirata

02-12-2016 om 18:16

Gaan

Gewoon laten gaan. School houdt heus wel rekening met het bezoeken van bepaalde plaatsen. En anders vraag je ze even of en hoe ze dat doen.
Mijn zoon van 14 gaat dit jaar gewoon weer met school naar de kerstmarkt in Duitsland.

Specht

Specht

02-12-2016 om 18:24

laten gaan

Ik denk dat je het naar je zoon toe niet kunt maken om hem op het laatst te verbieden om te gaan.
Je weet waarschijnlijk al maanden dat hij gaat, en volgens mij is het gevaar voor een aanslag niet enorm gestegen de laatste tijd. Dus waarom zou hij ineens niet mogen, en een uitzondering in zijn klas moeten zijn? Dit soort reisjes zijn in het algemeen zo leuk voor kinderen, vaak een van de hoogtepunten uit hun schoolcarriere.
Ik begrijp best dat je het een eng idee vind, maar als hij niet gaat kan hij op die dagen ook een ongeluk krijgen als hij op zijn fiets naar school rijdt misschien is die kans nog wel groter.

V@@s

V@@s

02-12-2016 om 18:26

die aanslag

Kan ook gewoon in Nederland gebeuren. Dus thuis houden vanwege die reden is echt onzin.

laten gaan

Laten gaan. Het is jouw angst en jouw probleem. Hij gaat niet op een tripje naar Bagdad. Aanslagen en ongelukken kunnen hier ook gebeuren, en de kans dat hij met zijn fiets op een motorkap landt lijkt me stukken groter dan de kans dat hij slachtoffer wordt van een aanslag.

Wel een reëel gevaar in Londen: aangereden worden omdat je bij het oversteken links-rechts-links kijkt in plaats van, zoals de Britten doen, rechts-links-rechts. Dat weten de autoriteiten daar ook trouwens, bij elk voetgangerslicht in toeristengebied staat daar zo ongeveer 'look right'.

Een goede oefening voor jou, dit. Over niet al te lange tijd gaat hij vast nog verder weg, en/of zonder begeleiding van leerkrachten en een grote groep, dat is ook weer eng. Je moet er toch een keer doorheen.

Groeten,

Temet

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-12-2016 om 18:40

Dochter

Mijn dochter is ook geweest vorig jaar. Natuurlijk (of niet?) heb ik haar allerlei goede adviezen gegeven en was ik blij toen ze weer veilig thuis was, maar de kans is natuurlijk 99,9999% dat ze niet in een terroristische aanslag terecht komt.

Pirata

Pirata

02-12-2016 om 18:41

vorig jaar

Vorig jaar ging mijn zoon ook naar de kerstmarkt in Duitsland. Dat was niet lang na "Brussel". Dus ja, ik vond het ook eng dat hij in een mensenmassa zou gaan rondlopen. Maar ik heb dat voor me gehouden en heb hem gewoon laten gaan. Dit jaar gaat hij weer dus het is vorig jaar overduidelijk goed afgelopen.

Lente

Lente

02-12-2016 om 18:44

Gaan!

Zie de rest van de reacties.

Nastia

Nastia

02-12-2016 om 18:47

Griezelig

Zo van een afstandje lijkt het misschien griezelig in Londen, maar dat is het niet als je er bent. Het is een gewone stad, iedereen doet gewoon z'n ding, gaat naar z'n werk, met de metro, in het centrum. Net zoals hier...

Zelfs áls er toevallig een aanslag zou zijn deze drie dagen, dat die in Londen is, in de buurt van waar je zoon is, en dat hij dan ook nog eens slachtoffer is.. die kans is zo extreem klein. Dat is echt geen reden om hem thuis te houden.

Relax, het komt goed. Ben wel benieuwd of het voor jou anders was geweest als hij 16 was, of 18, of 22...

elsje78

elsje78

02-12-2016 om 19:24

Ook geweest met mijn leerlingen

Twee keer zelfs, beide keren vlak na een aanslag elders in Europa. Als begeleider weet je ook echt wel dat iedereen het spannend vindt, maar de beveiliging is bij toeristische attracties extra scherp.
De beveiliging van de London eye is bijna een attractie op zich.

Ja ik vond het ook spannend, zeker als begeleider maar echt, iedereen had het er 2 jaar later nog over, dat gunde ik ze ook zo.

ik snap je helemaal. dochter (14) gaat over twee weken, zes dagen naar Parijs met school. De stad waar al meerdere aanslagen zijn geweest, en dan maar 2 begeleiders op 25 tieners. Dochter is niet zo wereldwijs, eerder naïef en goedgelovig. Ik zie het helemaal niet zitten.

Maar ik heb niet getwijfeld, ze gaat gewoon mee. Ik ben blij voor haar, ik probeer met haar mee te genieten van alle voorpret. ze heeft er zo'n zin in!

En ondertussen hou ik alle angsten en twijfels voor mezelf. Overal kunnen aanslagen of iets anders gebeuren. Dit is voor haar een deel van het opgroeien, voor mij van het loslaten. Hoe moeilijk ik dit ook vind.

Sanne

Sanne

02-12-2016 om 20:10

Nog veel groter

Dan 99,9999% is de kans op geen aanslag. Zet er nog maar hel veel negens achter. Gaan laten dus.

Ik ga zelf

Met kids we gaan ook nog vliegen, straks storten we neer!!

Leven bestaat uit risico's en de grootste kans op ongelukken is thuis

Vogel

Vogel

03-12-2016 om 09:13

Ongeluk zit in een klein hoekje

Wij doen de laatste jaren tijdens onze kampeervakantie een grote-stadsbezoek van een paar dagen. Dat zou dit jaar Parijs worden, iets waar zoon (13) vanwege aanslagen erg tegenop zag.
Het werd geen Parijs, niet vanwege zijn angst, maar omdat hij ergens in een boerendorpje uit een stal viel en twee weken op de IC in een Frans ziekenhuis moest liggen.

Oudste was op werkweek in de Ardennen. Bij thuiskomst vertelde hij dat hij een sluiproute naar de meidenslaapkamer had gevonden: door de dakgoot. Vijf of zes verdiepingen hoog, meldde hij nonchalant.

Conclusie: opvoeden is loslaten en er het beste van hopen. Er zijn meer gevaren dan een aanslag. Sterker nog: dat gevaar is behoorlijk klein.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-12-2016 om 11:53

Het goeie nieuws daarvan Vogel

Is dan weer dat oudste in ieder geval geen trauma heeft over gehouden van het ongeval van z'n broertje.

Vogel

Vogel

03-12-2016 om 12:49

@Ginny

Dat valt nog te bezien. Ze waren samen aan het spelen, oudste stond op de grond toen jongste naast hem neerstortte. Hoewel hij zeer adequaat gehandeld heeft kampt hij nog steeds met een schuldgevoel dat hij hem niet heeft opgevangen.

raar

Ik begrijp echt niet waarom je hier nu pas -een week voor vetrek- mee komt. Als je hier zo tegen bent, waarom heb je dat dan niet meteen gemeld toen het voor het eerst aan de orde was/er voor betaald moest worden etc.?
Los van dat het volkomen onzin is om het niet te laten gaan (zie reacties hierboven) is het ook nog eens behoorlijk gemeen om zoiets zo op het laatste moment opeens te gaan verbieden.

Kortom: gewoon laten gaan. Leuk toch juist voor je kind, naar Londen!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-12-2016 om 14:27

Londen

Natuurlijk laten gaan. Mijn zoon (15) is afgelopen mei 5 dagen met school naar Londen gegaan. School hield uiteraard goed de berichtgeving over mogelijke aanslagen in de gaten en school had deze schoolreis ook niet door laten gaan als er een verhoogd risico op aanslagen zou zijn. Lijkt mij dat dit zo ook geldt voor de school van je zoon.
Overigens woont de tante van mijn zoon al haar hele leven in Londen en zij leeft gewoon haar leven daar zonder angst; de aanslagen daar heeft zij ook niet persoonlijk meegemaakt. Londen is geweldig leuk en interessant! En idd wel rekening houden met verkeer dat links rijdt

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-12-2016 om 14:28

Heftig Vogel

Ik kan me je bericht nog herinneren. Had echt geen flauw idee dat daar zo'n ingrijpende gebeurtenis achter zat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-12-2016 om 14:31

Was niet mijn bedoeling dus

Om daar zo lichtvoetig overheen te gaan.

wendy

wendy

03-12-2016 om 17:00

gaan

Mijn zoon is in september van maandag tot vrijdag naar londen geweest.

Ook ik was bang dat er iets zou gebeuren maar overal kan er wel iets gebeuren, hij kan hier ook onderweg naar school aangereden worden bv..

Vogel

Vogel

03-12-2016 om 17:53

OT @Ginny

No problem.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-12-2016 om 09:08

Laten gaan

Tuurlijk moet je zoon laten gaan, maar ik begrijp je wel hoor.

Onze 14jarigr dochter wilde vorige maand perse naar Brussel om daar in een concertzaal naar haar favoriete band te gaan luisteren. Ze ging met een vriendin en de vader van dat meisje.
Tuurlijk mocht ze, maar ik was heel blij met het appje dat ze onderweg naar huis waren. Wat nergens op sloeg want de kans dat er dan onderweg wat zou gebeuren was natuurlijk vele mate groter dan dat er weer zo'n gek een concertzaal binnen zou stormen om daar te gaan schieten.

Elfje65

Elfje65

05-12-2016 om 10:04

Laten gaan

Maar ik snap je zeker wel. Jongste is vorig jaar met school naar Londem geweest en natuurlijk zit het in je achterhoofd. Net als oudste die met het vliegtuig deze zomer op vakantie ging. Ik wil het liefst de kuikens op het nest houden, maar dat gaat nou eenmaal niet. Gewoon zwijgen en je kind een hele leuke tijd gunnen. Daarbij staat Nederland op de lijst als een van de meest risicovolle landen wb een aanslag. In de krant stond dat er een aanslag op Schiphol verijdeld zou zijn afgelopen jaar. Tja, en daar moet jongste elke dag doorheen met de trein.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.