Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
franmi

franmi

03-12-2015 om 15:53

zoon niet geïnteresseerd in vervolgopleiding

Help, we zitten met onze handen in het haar. Onze zoon van 16 is niet geïnteresseerd in een vervolg opleiding. School is niet zijn ding.
Hij is begonnen op de Havo, maar al met de kerstvakantie al afgestroomd naar TL. Ook hier had hij geen zin en na het tweede jaar is hij begonnen op het vmbo kader richting techniek breed. Dit leek hem wel wat. Veel praktijk en afwisseling. Dit gaat ook prima, haalt goede cijfers met zo weinig mogelijk inzet. Precies wat hij wil.

Nu komt de keus voor een vervolg opleiding. We zijn in het derde jaar al begonnen om ons te oriënteren. Transport en logistiek lijkt hem wel wat of beter gezegd alle andere opleidingen vind hij niet wat en dit blijft dan over.

Wij dachten dat het verstandig zou zijn als hij een bbl opleiding zou volgen. 4 dagen werken en 1 dag school. Dit leek hem wel wat, want zijn handen uit de mouwen steken is hij niet te beroerd voor. Helaas hoorde hij dat je dan geen schoolvakanties mee hebt, gevolg toch maar een bol opleiding.

Als we het met hem er over hebben boeit het hem alemaal niets. Kijkt niet op internet naar de mogelijkheden in de buurt. Hij heeft er geen zin in en alles is gezeur. Ook school komt niet over bij hem en vinden hem erg onverschillig.

Wie herkend dit en heeft adviezen zodat we een goede opleiding kiezen en dat hij ook enthousiast wordt. Het moet niet zo zijn dat wij een opleiding kiezen.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

wat doet hij in zijn vrije tijd?

Bijbaan? Sport? Hobby's?

Hij vindt het erg om geen schoolvakanties meer te hebben, wil daarom heen BBL terwijl hij school niks vindt maar liever werkt.

Tja je kunt niet alles tegelijk hebben. BBL geeft wel verdienste, BOL niet. Is dat nog een motivering misschien?

Maak eens rustig tijd, ga samen uit eten of zo, of een andere activiteit doen waarbij je van gedachten kunt wisselen.

Jamie

Jamie

03-12-2015 om 17:13

maar

Als het herfstvakantie is heb je toch die dag vrij waar je normaal naar school moet en je bouwt natuurlijk ook gewoon vakantiedagen op toch? Verder dus inderdaad een inkomen dus ik zou hem niet zomaar naar BOL duwen maar hem daarop wijzen.

Snipperdagen.

Als je bbl doet heb je snipperdagen, je verdient geld en je hoeft niet iedere dag in de schoolbanken te zitten.
Ik zou met hem gaan kjken naar de bbl opleidingen die hem aanstaan, transport en logistiek.
Enthousiast of niet, hij is leerplichtig en hij moet naar school. Hij blijft nu hangen in de negativiteit, echt een puber Als de school hem aanstaat komt het vast wel goed.

Dus naar de openavonden en misschien wordt hij dan wat enthousiaster.

Tussenjaar?

Is het niet mogelijk om een tussenjaar te doen? Sommige kinderen zijn nou eenmaal laatbloeiers, het duurt gewoon even voordat ze weten wat ze willen en voordat ze er gemotiveerd voor zijn.

Overigens is een nadeel van BBL dat er geen Stufi en gratis OV mogelijk is via DUO. Als werk/school in de buurt zijn en de verdiensten via BBL goed zou ik me echter geen zorgen maken over de OV.

Moni

Moni

03-12-2015 om 17:50

Tussenjaar kan niet

Jongen is nog leerplichtig want onder de 18 en geen startkwalificatie.

Marie

Marie

03-12-2015 om 18:55

Veva

Al eens gedacht aan een veva-opleiding in de logistiek?

Www.veva.nl

Grote kans op een baan en een gedegen opleiding.

Izabela.

De zoon van ts is 16 jaar en ook bij Bol is er dan geen sf of gratis ov. Daar moet je 18 voor zijn.
Wel kinderbijslag.

En een tussenjaar bij een 16 jarige zonder startkwalificatie is ook niet handig, hij moet minimaal mbo niveau 2 op zak hebben. Dan mag hij doen wat hij wil.

Yvonne

Yvonne

05-12-2015 om 06:59

ga met decaan praten

Mijn dochter had min of meer het zelfde een jaar geleden, ze wilde niet kiezen daar vond ze zich zelf te jong voor. De middelbare school was ze ook helemaal klaar mee.
Ze vond niks leuk. Ik heb toen een afspraak met decaan gemaakt. Daar samen met dochter gesprek mee gehad, moest toch wel IETS zijn wat ze leuk vond. Iets met scheikunde dan.
Toen kwamen de open dagen in zicht, ik heb dochter meerdere malen gezegd dat ze op moest zoeken wanneer en waar die waren. Geen enkel initiatief. Dus dat heb ik maar gedaan. Man en/of ik zijn met haar die dagen af geweest. Ze kon wel aangeven welke school ze het leukste vond om naar toe te gaan. Maar bleef roepen dat ze te jong was om nu al een keuze te moeten maken.
Dan bbl of bol? Daar bleek ze geen keus in te hebben op een lab schijn je niet onder de 18 te mogen werken dus dat werd bbl. Na inschrijving moest ze nog formulier invullen met o.a. een motivatie. Ook toen had ze het liefst iets ingevuld dat ze toch iets moest.
Ze is nu een paar maanden bezig en heeft het erg naar haar zin. Het mbo is totaal anders dan de middelbare school. De middelbare school is ze altijd met tegenzin naar toe gegaan. Nu gaat ze met plezier naar school. Het kan dus nog goed komen, alleen als ouders zul je je kind moeten blijven motiveren en als dat niet lijkt te werken is dat best wel eens frustrerend.

Jamie

Jamie

05-12-2015 om 08:53

Yvonne

'Daar bleek ze geen keus in te hebben op een lab schijn je niet onder de 18 te mogen werken dus dat werd bbl. '

Je bedoelt bol?

Yvonne

Yvonne

05-12-2015 om 20:29

Jamie

Ja idd

lego star wars

Mijn kind speelt de hele dag [url=www.legostarwarsgames.nl]lego starwars[/url] en heeft ook geen zin in school.

Pas op met gedwongen keuzes

Ik ken een meisje Dat in 2011 haar tl diploma heeft gehaald en tot op heden elk jaar een andere opleiding heeft gedaan.
Dat werkt ook niet. En in het begin was het zo dat ze naar de havo wilde maar ze is overal geweigerd, ook de vavo, en kon ze dus niks anders dan naar de laatste opleiding gaan met plek.
Dan kan je beter bij leerplicht vragen om een tussenjaar...

Of bestaat er iets als een jaar waar je op een roc zit en dan naar heel veel opleidingen gaat kijken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.