Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bezorgde moeder

bezorgde moeder

17-03-2017 om 07:49

zoon net op basisschool negatief gevoel

lieve mensen,
nadat mijn zoon begin maart begonnen is op de basisschool loop ik met een hele naar gevoel..mijn zoon heeft een terugval gekregen met Ijn zindelijkheid hij durfde niet naar de wc op school..hij heeft 2 juffen 1 juf doet normaal over maar de andere vanaf de eerste dag is ze heel erg negatief want hij kan dan niet naat school omdat hij niet zindelink is...en elke keer weer krijg ik van haar alleen negatief te horen..nou eindelijk na lang worstelen met mezelf heb ik een gesprek met haar aangevraagd en wil graag van jullie horen hoe ik het beste kan brengen bij haar of iemand van jullie al zo een situatie heeft meegemaakt...bedankt

Vraag

Durft hij niet naar de wc of durft hij t niet te vragen?
Het eerste zou op t lossen zijn als een ander kindje even mee zou mogen lopen tot voor de wc.
Het niet durven vragen zou opgelost worden dat ze m even stuurt voor t fruit en het overblijven.
Het gebeurt vaker hoor dat een kind een terugval heeft. Laat m goed plassen voor hij naar school gaat,dan heeft hij de eerste tijd geen aandrang en hopelijk wat meer vertrouwen in zichzelf.

dc

dc

17-03-2017 om 08:08

kijk eens naar de wcs

Soms zijn de wc's zo vies, dat kinderen niet naar de wc willen.

Verder, gebeurt het elk jaar met een paar kinderen. Als zo'n juf er niet mee om kan gaan, dan moet ze niet met jonge kinderen werken.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2017 om 09:48

Ik was als kind verlegen

en durfde zelfs in de vijfde klas een keer niet mijn vinger op te steken. Ik deed het toen vlak voor de wc in mijn broek. Afschuwelijk natuurlijk. Ik weet dus wat het is om het niet te durven vragen.

Ik zou het gesprek zo positief mogelijk in gaan. Geef haar een setje schone kleren voor als er een ongelukje gebeurt. Kinderen van die leeftijd hebben soms nog ongelukjes en daar moeten ze begrip voor hebben vind ik.

Inanna

Inanna

17-03-2017 om 10:06

mijn zoon

De eerste week dat zoon naar school ging was het hier constant raak. Iedere dag als ik mijn zoon tussen de middag ophaalde op school, plaste hij in zijn broek voor we thuis waren en dat terwijl hij met 2,5 al dag en nacht zindelijk was. Na doorvragen bleek hij de hele ochtend niet naar de wc te gaan, na nog langer doorvragen kwam er uit dat hij niet durfde, want de wc´s waren zo klein dat hij bang was om over de rand te plassen.
Kleuterwc´s zijn natuurlijk een stuk kleiner dan de wc thuis.
Ik ben met hem naar de wc op school gegaan, ben bij hem gebleven, heb hem laten zien dat als hij zijn plassertje omlaag duwt als hij op de wc zit, alle plas echt gewoon in de wc komt en niet ernaast. Kind gerustgesteld en het probleem was opgelost. Ik had echt nooit verzonnen dat hij zich daar druk over zou maken, de juf ook niet, maar het bleek dus makkelijk op te lossen.
Ik zou dus proberen te achterhalen waarom hij niet naar de wc durft, misschien kun je die oorzaak wegnemen.

Li

Li

17-03-2017 om 10:24

hier ook

Jarenlang heen en weer gesjouwd met verschoningen. Gezien het geheimzinnige lachje als ik het er met dochter over had, was het bij haar een vorm van protest tegen het naar school moeten. Hoewel ze er sowieso lang over heeft gedaan om helemaal droog te worden, zeker 's nachts. Toen kochten we een nieuwe bank en na een aantal jaren werd ze ongesteld, haha! Inmiddels hebben we dat ook wel weer onder controle.

Tja, het hoort bij het leven. Je kan niet eisen dat de hele bevolking op een bepaalde leeftijd zindelijk is.

Li

Li

17-03-2017 om 10:24

en

het is een stil meisje, ik had ook wel eens het gevoel dat ze zo toch wat aandacht kreeg.

oh ja

Mijn dochter durfde niet alleen naar de wc. En dus mocht er steeds een vriendinnetje mee. Dat ging prima tot de juf na een paar weken vond dat het welletjes was en ze voortaan maar alleen moest. Vanaf dat moment ging mijn dochter helemaal niet meer. Als ze gestuurd werd bleef ze ergens in de gang wachten. De juf dacht dit wel even op te lossen door mee te lopen en dan voor de deur te blijven staan. Maar -zei mijn dochter later thuis- zelf bleef ze dan ook gewoon een poosje in het hokje staan en trok dan door.

Ik weet nog zo goed dat de juf ons triomfantelijk vertelde dat ze dochters 'gedoetje' toch maar mooi doorbroken had! Dochter dronk toen overdag niets meer om niet naar de wc te hoeven. Heeft ons jaren gekost om dat weer een beetje goed te krijgen. Juffen bezag ze vanaf dat moment met groot wantrouwen.

Sommige mensen horen eigenlijk niet in het onderwijs...

Ik zou in het gesprek vooral heel erg het voortouw nemen door zelf te komen met hoe jij graag wilt dat ze ermee omgaan. Breng het vooral met veel enthousiasme en optimisme, en met veel aandacht voor wat jij/jullie kunnen en willen doen om te helpen. Daarmee heb je al veel wind uit de zeilen genomen en is de kans dàt ze meegaan in jouw stroom een stuk groter.

maan.

maan.

19-03-2017 om 11:03

hier ook gehad..

Hier ook gehad met een van de kinderen. Was twee jaar en drie maanden goed zindelijk, ook op peuterspeelzaal nooit problemen gehad. Toen naar basisschool en regelmatig ongelukjes. Of het kind wel zindelijk was?

Probleem 1 de wc was 'eng' probleem 2 het wcpapier was 'eng' (niet zacht) probleem 3 er mocht niet altijd geplast worden.

Uiteindelijk werd het probleem wel wat minder. En toen tweede kleuterjaar een andere juf was nooit meer problemen gehad. (probleem 4 de eerste juf was 'eng'?)

sara

sara

19-03-2017 om 12:35

sneu

Eigenlijk vind ik het allemaal maar sneu klinken. En ik vind echt dat er te weinig aandacht voor dit soort dingen is. Ik denk dat dit soort dingen erg belangrijk zijn in ontwikkeling van kinderen, dat ze de juiste steun en ruimte krijgen. Misschien toch assistenten in kleuterklassen? (De juiste benadering doet al veel maar veel leerkrachten klagen over tijdgebrek)
Hier ook druk op kind dat niet goed uitpakte. Zoon was superzindelijk maar wilde zijn eigen billen niet afvegen met poepen. Toen snapte ik dat niet helemaal maar voelde wel aan dat rustig op zijn tempo de beste benadering was. Nu ik zoon beter ken () past het precies: gewoon erg bang en wetend dat hij zelf zijn billen niet 100% schoon kreeg. Ik liet me weer onder druk zetten door leerkracht (hij moet nu toch echt zelf...) en zette druk op zoon waardoor er enorme drama's ontstonden. Druk werkt bij zoon onvermindelijk averechts.

Tango

Tango

19-03-2017 om 15:31

Vragen

Hier op school lossen ze het probleem met vragen of je naar de wc mag (wat voor veel kinderen lastig is) op met een wc-ketting in de kleuterklas en later een wc kaart in de andere klassen. Je hoeft niet te vragen of je naar de wc mag, je loopt gewoon naar de deur waar de ketting/kaart hangt. In de kleuterklas doe je de ketting om en gaat naar de wc. In de andere klassen draai je het kaartje om, zodat iedereen weet dat er iemand naar de wc is.
Als een kind in de kleuterklas echt nodig moest en de ketting was weg, mocht het overigens ook altijd gaan.
Ik merkte wel dat deze oplossing mijn kinderen hielp, zij hadden het anders niet durven vragen denk ik.
Overigens ging dochter op school ook zelden naar de wc. Ik moest altijd met haar afspreken dat ze op een lange dag 2 keer ging (continurooster) en op een korte dag 1 keer. Dan ging het goed. Zoon ging juist heel vaak, was nogal snel afgeleid en had behoefte aan een loopje.
Ik zou met de juf bespreken wat het probleem is. Probeer er inderdaad achter te komen wat je zoon eng vindt aan naar de wc gaan. Zoek met de juf een oplossing hiervoor. Wat doet de andere juf anders? Gaat het daar beter? Kom je er niet uit met deze juf, probeer dan een gesprek met de andere juf te plannen. Misschien kan zij iets richting de eerste juf.

Christel

Christel

20-03-2017 om 08:57

Sara

Vind jij dan dat de juf de billen van een kind moet schoonmaken? 30 kinderen, allemaal misschien een keer op een dag. Dat is toch geen doen.

Angela67

Angela67

20-03-2017 om 13:40

christel

dat is een non-argument.
Je weet dat statistisch de kans heel klein is dat het vaak voorkomt.
je weet ook dat geen enkel van die 30 kinderen hetzelfde is
het zijn geen geprogrammeerde robotjes die je allemaal hetzelfde kan opdragen en die hetzelfd doen.
dus elk kind heeft 'iets' wat extra liefde/warmte/aandacht kost.
We zijn met zn allen prima in staat om de 'relativiteit' hiervan in te zien maar ook het belang voor het individuele kind.
Zodra iemand (zoals jij) of bijv. een schooldirecteur gaat roepen: "daar kunnen we niet aan beginnen, stel je voor dat ze dat allemaal zouden doen" dan haak ik echt af. Denk je echt dat ouders zó dom zijn dat ze dat denken?
gr Angela

Lastig probleem

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/mag-een-basisschool-mijn-kind-weigeren

"Kind nog niet zindelijk
Is uw kind nog niet zindelijk? Dan mag een basisschool uw kind weigeren. In overleg met de huisarts en de school kunt u hiervoor een oplossing zoeken. Het is belangrijk dat uw kind zo snel mogelijk zindelijk is, zodat het alsnog kan meedoen op school."

Als er eens een ongelukje is zal kind niet snel geweigerd worden. Maar het hangt verder wel van de flexibiliteit van de school af en van jezelf en het kind, of het een overbrugbare periode wordt.

Een kind kan misschien overdag een luierbroekje aan en leren om het zelf te vervangen, misschien aanvankelijk met hulp van de juf. Ik hoor ook wel een enkele keer dat ouders naar school geroepen worden of daar een afspraak over hebben.

Wennen

Als je zoon begin maart voor het eerst naar school is gegaan dat zit hij er nu dus pas twee weken of zo? Het arme kind moet nog volop wennen zou ik zeggen!!

Sara

Sara

20-03-2017 om 18:04

Christel

Zie reactie Angela, ben het volledig met haar eens.
Ik lees wel vaak dat er problemen zijn op gebied van zindelijkheid icm school. Kinderen moeten mee in de mal van school. Dat gaat volgens mij veel soepeler, sneller en fijner als school meebeweegt met kind.
Nu blijven dingen hangen, en fijn begin is zo belangrijk.
Mijn zoon poepte gewoon niet meer op school. Afgezien van emotionele stukje zit daar ook een gezondheidsrisico aan vast.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2017 om 13:08

Tango

Je hoeft niet te vragen of je naar de wc mag, je loopt gewoon naar de deur waar de ketting/kaart hangt. In de kleuterklas doe je de ketting om en gaat naar de wc. ===

Voor een verlegen kind, dat opgevoed is met het idee dat je eerst toestemming hoort te vragen, is die stap al groot. Zomaar van je plek weglopen, zonder te vragen...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-03-2017 om 13:35

Mijn dochter

Mijn dochter kwam de eerste weken in de problemen toen de ketting steeds verdween. Want zonder ketting mocht je niet en ze was te braaf om gewoon te gaan als ze moest. Zij plaste dus ook regelmatig in haar broek en het koste ons even tijd om uit te vinden hoe dat kwam.

Dees

Dees

21-03-2017 om 15:09

tja

Bij onze zoon op school werd nog weleens verteld dat er spinnen in de wc waren. Natuurlijk waren die spinnen op een gegeven moment zo groot als flatgebouwen en zo gevaarlijk als krokodillen.

Juf lostte het op door een kindje met hem mee te laten lopen. Gelukkig kreeg hij na die eerste weken school 2 weken vakantie en was het probleem daarna opgelost.

lieverdje

lieverdje

22-03-2017 om 11:00

niet poepen op school (ot)

volgens mij deed ik dat ook nooit. En volgens mij poepen heel veel mensen het liefste thuis, op hun eigen wc....

Tenzij er sprake is van hoge nood lijkt me het geen probleem als een kind niet op school poept, eerlijk gezegd. En ik kan me ook heel goed voorstellen dat het voor een juf geen doen is als er veel kinderen niet helemaal zindelijk zijn, of als er een kind is dat nog echt niet zindelijk is.

In het geval van de bezorgde moeder: goed dat je met de juf gaat praten. Ik kan me voorstellen dat zij het een probleem vindt dat je zoontje niet meer zindelijk is, maar jullie kunnen dat beter samen op een positieve manier oplossen. Je zoontje wordt er niet zelfverzekerder van als de juf alleen maar negatief doet natuurlijk! Misschien kan je afspreken dat jij op school komt om hem te verschonen bij een ongelukje (als dat kan, natuurlijk). Of kun je haar op een andere manier een beetje tegemoet komen.

Carola

Carola

22-03-2017 om 12:30

Als je druk bezig bent met spelen/leren en je je geen tijd geeft om naar de wc te gaan, kan het ook mis gaan.
Om er van af te zijn is het makkelijk zeggen dat je niet durft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.