Anneau
18-01-2013 om 10:52
Zoon met verveling
Mijn zoon kwam van de week met een opmerking waarvan ik niet weet wat ik ermee aan moet.
Hij doet het goed op school en daar prijs ik mij gelukkig mee. Hij is 6 en zit in groep 3 en krijgt van de juf extra werk op het gebied van taal en rekenen. Van de week liet hij weten dat hij zich verveelt op school en ik denk dat het zijn motivatie op de lange duur aan kan tasten.
Als hij klaar is met de gewone klaswerkjes mag hij een boekje lezen, bijvoorbeeld. Maar daar heeft hij het wel mee gehad. Hij wil bezig zijn met leren. Ik merk dat als hij thuis komt van school, hij nog steeds een enorme motivatie heeft om te leren en dat hij 's avonds nog laat wakker is met vanalles te bedenken wat je kan leren. Zo leert hij zichzelf nu hoofdletters schrijven. En ik weet niet of ik dat een goed idee vind. Liever had ik dat hij wat meer begeleiding had of vond, bijvoorbeeld door middel van een boekje oid. Ik niet wil dat hij dingen zichzelf verkeerd aanleert.
Voordat ik met de leerkracht ga praten, wil ik graag weten wat een school zo'n kind zoals nog kan bieden? Overigens, zoon is getest en daar kwam geen hb uit maar hij is wel slim en leert graag. Waar ik onzeker van word is dat ik besef dat dit een luxe situatie is maar wel een die met kans op onderpresteren, met de kans op motivatieproblemen. Ik hoop dat de leerkracht hier begrip voor op kan brengen.
j@ost
18-01-2013 om 14:14
Andere dingen
Misschien buiten school tijd en aandacht aan andere dingen besteden. Je hebt allerlei klubjes waar ze ook heel veel dingen leren.
Anneau
18-01-2013 om 14:29
Clubjes
Zijn klacht gaat over zich vervelen op school, onder schooltijd dus. Hij zit op 3 clubjes, waaronder een denksport, en dat vindt hij ook heel leuk maar dat is geen opvulling voor het vervelen op school. Hij verveelt zich omdat de stof te makkelijk voor hem is en hij wil graag leren. Niet bezig gehouden worden met spelen of sporten maarleren. Met z'n hoofd aan de slag dus.
Nu is hij zichzelf vanalles aan het leren, kom ik net achter, maar ik wil voorkomen dat hij zich dat niet verkeerd aanleert (zoals het schrijven van hoofdletters). Kennelijk is het doorsnee pluswerk op school niet genoeg.
Heeft school nog meer tot zijn beschikking of is dat een onredelijke vraag van ons, de ouders?
Leen13
18-01-2013 om 14:32
Aanbod
Misschien kun je in overleg met de juf het aanbod, als je zoon klaar is met zijn werk, wat verbeteren. Die avi boekjes wordt je nou ook niet erg blij van. Ik gaf mijn dochter steviger boeken mee en zoon las al snel Harry Potter. Ook houdt dochter van tekenen en heeft haar eigen boekje hiervoor, dat kan ook op school. Zoon was een echte enceclopedieklant maar misschien heeft school ook nog wel een interessant boek met opdrachten die zoon in een schrift kan maken. Dat moet dan wel een onderwerp zijn waar je zoon plezier in heeft. Scholen zijn vaak makkelijk in aanbieden wat ze hebben en dan mopperen dat kind het toch niet doet, maar het is dan geen klassikale opdracht en het verveelt je kind, dan ben je nog verder van huis.
Misschien vind je zoon het wel leuk om alvast engelse boekjes te lezen, die jij voor hem aanschaft zodat je samen naar zijn interesse en niveau kunt kijken.
Leen13
18-01-2013 om 14:40
Wat biedt school
Als ik de reacties hier op OOL lees, is het heel verschillend wat scholen in de aanbieding hebben. Het hangt ook soms van de individuele leerkracht af.
Hier kreeg zoon in groep 7 PLUSwerk Nederlands. Echter zonder begeleiding zodat hij niet snapte wat de bedoeling van het materiaal was, hij had daar gewoon instructie bij nodig om te kunnen starten maar daar hebben ze hem dus weer afgehaald. Zo klein kan het zijn.
Maar vraag anders of school of de juf ideeen hebben of ervaringen met andere kinderen. Ik zou echter zelf ook iets in de aanbieding doen, in overleg met je zoon, wat hij leuk en leerzaam vind, dan weet je dat meteen voor je het gesprek aangaat wat je zoon wil.
T&T
20-01-2013 om 18:17
Bezigheidstherapie )
Een kind wordt niet bezig gehouden met spel of sport, het is belangrijk voor zijn ontwikkeling om ook te spelen en ook te bewegen! hou dat a.u.b. in de gaten.
Uitdaging als hij klaar is met zijn gewone werk is er natuurlijk op veel punten te vinden, hij kan pluswerk maken (extra boekjes) of lezen of tekenen, misschien mag hij puzzelboekjes doen die hij leuk vindt? Wat zien hij zelf als oplossing? en wat heeft de juf nog voor een ideeen?
Je kind kan heel slim zijn, maar er is meer dan alleen leren lezen en schrijven en rekenen. Wat houdt hem nog meer bezig dan alleen leren? leest hij graag informatieve boekjes? tekent hij graag? misschien kan hij ook gewoon een extra taakje krijgen zoals de boekenkast netjes houden of de planten water geven...
Nou ja, het zijn maar ideeen. Ik zou het zeker met zijn juf gaan bespreken.
groetjes, Tess
Annet
20-01-2013 om 21:06
T&t
Deze kinderen hebben het nodig om hun hersenen te laten werken. Dat heeft niets te maken met alleen wilen leren lezenn, schrijven en rekenen. Dat is zoiets als bewegen voor je lijf maar dan voor je hersenen. Als dat niet gebeurt, dan is de kans groot dat andere dingen ook vastlopen. Je hebt dan geen energie meer voor taakjes, tekenen, andere nuttige dingen.
Als een kind voldoende wordt uitgedaagd, dan komen andere zaken ook weer goed. Dan is er weer ruimte in het hoofd. De primaire behoefte is vervuld.
En voldoende uitdagen is niet hetzelfde als een plustaak als al het werk af is. Dat betekent dat je minder herhaalt zodat de tijd die vrijkomt gebruikt kan worden voor extra uitdaging. En die uitdaging moet ook echte uitdaging zijn, en niet meer van hetzelfde. Daarvoor moet een school goed kijken/toetsen hoe ver een kind eigenlijk is in de ontwikkeling, zodat met het pluswerk aangesloten wordt op die ontwikkeling. Daarmee leert een kind echt leren en worden de hersenen aan het werk gezet.