Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

zoon met add problemen in brugklas havo/mavo

Mijn zoon had zoveel last van dromerigheid dat hij zonder medicatie geen werk op school af kreeg en moeilijk te toetsen was. In groep 7 moest hij de hele entreetoets maken en dat was al een hele opgave. Advies: vmbo kb. Tijdens dat schooljaar is hij onderzocht en kreeg de diagnose add. In groep 8 is hij begonnen met medicatie (langwerkende Medikinet) en hij kreeg zijn werk daarmee wel af en haalde voor alle toetsen (NIO, CITO rapport en CITO eind) goede scores: havo. Ik vond dat hij de kans moest hebben om het te proberen op een kleine havo/mavo in de buurt. Het is een ramp gebleken, zit met mijn handen in het haar. Vooral het onbegrip van verschillende docenten.

De basisschool had verschillende aanpassingen ingezet:
- mijn zoon zat naast een leerling die hem kon helpen te zeggen op welke pagina ze waren etc.
- mijn zoon mocht met blokletters schrijven ipv schrijfschrift
- mijn zoon mocht de toetsen op de computer maken
- mijn zoon zat een tijd in een bijspijkergroepje met rekenen
- mijn zoon kreeg regelmatig gesprekken met Intern Begeleider bovenbouw

De middelbare school heeft ook een hoop te bieden:
- de school is klein en dichtbij huis
- mentor
- mentorleerlingen
- Intern Begeleider
- rugzakbegeleider (mijn zoon heeft geen rugzak maar valt wel dusdanig op)
- lange lesuren
- kluisjes
- toestemming voor mijn zoon om te werken op zijn laptop (hoewel ik denk dat iPad praktischer is)
- rooster en huiswerk is online te vinden
- lesboeken zijn boeken, maar werkboeken online te vinden
- vrije dagen, absentiebriefjes, brieven zijn ook online te vinden

Aanpassingen die ik thuis gemaakt heb:
- lesrooster duidelijker uitschrijven (zonder verwarrende afkortingen)
- helpen met tas inpakken
- op een briefje schrijven welke boeken mee naar huis moeten aan eind vd dag ivm huiswerk
- samen dagelijks naar lesrooster en huiswerk kijken en huiswerk doen
- woorden Frans en Engels in een flashcard-app invoeren om te oefenen
- hem leren op de laptop mappen aan te maken
- hem voorstellen een multomap met tabbladen te maken ipv allemaal schriften en losse bladen
- hem helpen de materialen aan te schaffen, op orde te hebben en te onderhouden: laptop, smartphone, fiets, tas, gymkleding, bureau, opbergkasten, schrijfspullen enz.
- zijn brooddoos vullen
- hem helpen met fiets in en uit de schuur pakken (is lastig voor hem)
- 's ochtends erop toezien dat hij de medicatie slikt
- hem aanmoedigen kleding voor de volgende dag vast klaar te leggen
- er voor hem zijn, thuis inzetbaar zijn voor aandacht en hulp
- 's avonds een gezonde en lekkere warme maaltijd klaarmaken
- hem aanmoedigen in weekend kamer op te ruimen zodat overzichtelijker (liefst rommel voorkomen)
- hem aanmoedigen op tijd aan huiswerk te beginnen
- hem aanmoedigen op tijd naar bed te gaan
- proberen hem op tijd te laten vertrekken om te laat komen te voorkomen
- eisenpakket buiten school (hobby's, verzorging huisdieren, helpen in huishouden enz.) minimaliseren

Mijn zoon lijkt vooral met sociale aspecten bezig te zijn, klasgenoten leren kennen en ook leerlingen uit andere klassen. Hij kan daarmee inschatten aan wie hij wat heeft qua humor, samen rondhangen, maar ook samen werken en elkaar helpen. Ook: wie zijn wat hem betreft storend en heeft hij liever wat meer uit de buurt.

Ook bij de docenten is het een kwestie van elkaar leren kennen en aftasten, kenbaar maken wat voor hem werkt, dingen uitproberen maar ook goede kanten en bereidheid te laten zien. Dit lijkt bij veel docenten (nog) niet te lukken. Er zitten ook echt rare kwibussen bij die er rigide principes op na houden, niet echt types om eens een gesprek mee aan te gaan.

De hoeveelheid eisen en huiswerk is erg groot. Ik denk dat leerlingen op school vast een deel van het huiswerk maken en dat het daarom zo veel lijkt als je dat niet gedaan hebt of kwijt bent. Ook vast vooruit werken moeten ze leren maar voorlopig is het dweilen met de kraan open. Ook verzuipt mijn kind nu al in straffen, eerder op school komen en nablijven en overschrijven etc., wat hem meer een buitenbeentje maakt en meer tijd kost (hij loopt toch al achter).

Hoe kan het, dat groep 8 zo aardig ging, en de brugklas helemaal niet? Ook het niveau valt niet tegen, mijn zoon heeft op de basisschool vier jaar Engels en zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, biologie) gehad en ondanks alles aardig wat opgestoken. Ook wiskunde zou hij begrijpen als het prettig werd uitgelegd.

Net als het iets beter lijkt te gaan, blijkt dat hij in de klas vooraan alleen is geplaatst, terwijl hij zelf aangeeft baat te hebben bij een klasgenoot die het niet erg vindt de juiste pagina aan te wijzen etc. Ook zijn er in zijn afwezigheid groepjes gevormd voor het kennismakingskamp en is hij geplaatst in een groepje met jongens die hij storend vindt en waar hij niets mee kan. Bij navragen bij de mentor lijkt wijzigen niet mogelijk. Resultaat: zoon strontchagerijnig en radeloos, wil bijna niet mee op kamp. Please....

Ik twijfel regelmatig of ik er goed aan heb gedaan met deze schoolkeuze voor mijn zoon. Misschien had hij op een school met vmbo-gl en boeken blijven op school en geen huiswerk beter op zijn plaats gezeten. Weliswaar qua niveau weinig uitdaging, maar dan had hij zich wellicht niet zo overvraagd gevoeld en zich rustig kunnen storten op het sociale. Dat je op zo'n school wordt opgeleid tot dierenverzorger of winkelmedewerker is wel jammer voor iemand die andere ambities en interesses heeft. Wat is wijsheid en wanneer moet je evt. die overstap maken, na een kwart, een half of een heel schooljaar?

Jamie

Jamie

26-09-2015 om 10:14

onzin

Met gl én kader kun je gewoon (met goede cijfers) naar een mbo4 opleiding, net als met vmbot en daarna alsnog naar een hbo. Onzin dat je dan alleen dierenverzorger of winkelmedewerker kan worden.

Huiswerkvrij bestaat niet, ze moeten dan hun woordjes op school leren en dat kan net zo goed rustig thuis.

Diana

Diana

26-09-2015 om 11:01

mentor

Heb je al contact gehad met de mentor van je zoon? Lijkt mij tijd voor een gesprek om afspraken te maken. Wat handschrift betreft, kun je niet een afspraak maken dat je zoon op een laptopje werkt? Ook op school? Ook bij proefwerken? Die afspraak hebben school, zoon en ik ook gemaakt en sindsdien zijn zijn cijfers een stuk hoger. Ik moet wel zeggen dat zijn leraren in de brugklas hier zelf mee aan kwamen. Hij heeft zelfs vorig schooljaar zijn examens op een computer mogen typen.

Emma

Emma

27-09-2015 om 08:35

Mentor

Ik sluit me aan bij Diana: ga zo snel mogelijk met de mentor/zorgcoördinator in gesprek en leg de situatie uit. Het moet te regelen zijn dat hij naast iemand kan zitten die hem helpt, dat hij regelmatig een gesprekje heeft met iemand over zijn planning en dat hij een laptop mag gebruiken.
Ik herken het heel erg. Rigide leraren heb je helaas overal. Het is erg frustrerend met ze in gesprek te gaan. Richt je op leraren die hem wel zien en ga voor een 5,5 bij de rigide leraren. Dat zijn wat mij betreft ook leraren die hun lessen vullen met het maken van theoretische opdrachten uit het boek en er verder geen mooi verhaal van kunnen maken. Bij ons: aardrijkskunde, economie, geschiedenis. Voor geschiedenis kreeg mijn dochter in jaar 2 een goede docent, wereld van verschil! De school van mijn dochter had ook een prima begeleiding en individuele aandacht, maar met een paar van deze leraren merk je daar niet veel van.

Je zegt dat je zoon zich overvraagd voelt en dat hij zich naar verhouding teveel stort op het sociale. Dat was bij mijn dochter ook het geval. Ze heeft gedurende het eerste jaar aardig kunnen wennen aan de planning en aan de leraren en de klasgenoten maar in jaar 2 ging het alsnog mis. Nooit eens een weekend zonder toets-stress, pas om 16:30 thuis en dan nog eens veel huiswerk, gemiddeld 5 toetsen per week, vaak ruzies in de klas. Naast ADD heeft mijn dochter ook dyslexie en ernstige rekenproblemen. En als je dan dus ook nog zo afhankelijk bent van de kwaliteit van de leerkracht is het niet vol te houden. Schooladvies, intelligentie en toetsscore zeggen niet alles. Pubers met leer- of gedragstoornissen hebben veel te doen. Jij doet thuis al erg veel voor je zoon, vergeet dat niet. Probeer in gesprek met school daar ook wat te bewerkstelligen. Lukt dat niet ga dan om je heen kijken naar scholen met gl of kader, al is het in eerste instantie alleen maar voor jezelf om je horizon te verbreden met een
eventueel plan B. Kader, niveau 3, is helemaal niet gek. Mijn dochter doet nu kader jaar 3, brood en banket. Dat is ook niet haar toekomstdroom, maar voor dit moment is het precies wat ze nodig heeft en het geeft haar (en mij) veel meer lucht. Na deze school kan ze nog alle kanten op. En wil ze naar niveau 4 dan kost dat in het ergste geval een jaar extra. Dat zou op de tl-school ook het geval zijn geweest (minstens).
Ik zou met de school in gesprek gaan en het daar nog een kans geven en je tegelijk oriënteren op gl of kader. Eerst zelf, en dan samen met je zoon. En als hij de overstap maakt, doe het dan zo snel mogelijk.

Tip: 9 oktober is er een symposium in Utrecht over pubers met leer- en gedragstoornissen. Het is voor ouders en professionals. Ik ga er heen. Aanmelden bij www.balansdigitaal.nl

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.