Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
even zo..

even zo..

27-01-2014 om 11:23

zoon in groep 7 haakt af.

Het gaat niet goed met mijn zoon in groep 7. Op de Cito's een D voor rekenen, E voor spelling en D voor begrijpend lezen. We werden op de hoogte gesteld door de IB'er en deze stelde voor om door te gaan met een eigen leerlijn. Dus het boek van groep 6 nogmaals.
Het betekent dat hij nooit alle leerdoelen zal halen. De uitstroom is dus VMBO basis of praktijk of LWOO.

wat vinden jullie van het voorstel van de IB'er? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Dalarna

Dalarna

27-01-2014 om 11:40

tja

Ik zou hem eerst eens op dyslexie laten testen. Verder is een eigen leerlijn natuurlijk prima en er is niets mis met Basis in mijn ogen als het IQ van hem daar ook bij hoort.

Goed mogelijk

Mijn zoon met met de kennis van de leerstof van eind groep 7, en een eigen leerlijn, door gestroomd naar VMBO BB.
Wel hebben we hem na schooltijd in de praktijk bijlessen gegeven.

Elinde

Elinde

27-01-2014 om 13:41

Ja hoor

onze zoon had vanaf groep 6 een eigen leerlijn en mocht in een b/k beginnen. Heeft ook LWOO maar dat wordt schoolbreed ingezet.
Hij zit nu in 2 VMBO-t en doet het goed.
Wij hebben ook op bo bijlessen (door RT-er) laten volgen. Het lesmateriaal van de eigen leerlijn werd door de RT-er besproken.

Yura

Yura

27-01-2014 om 14:09

Plotseling?

Is dit plotseling? Zo komt het een beetje over. Had hij voorheen wel betere cito's of had hij eerst altijd D's en gaat hij nu naar de E's? Dat kan in groep 7, veel kinderen komen niet verder dan groep 6 stof. Maar als het plotseling is zou ik toch eerst de oorzaak boven willen hebben.

even zo..

even zo..

27-01-2014 om 17:27

uitleg.

Bedankt allemaal voor de reakties.
Zoon is altijd een C leerling geweest. De laatste Cito's van groep 6 waren: rekenen C, Begrijpend lezen C en spelling D. En nu dus in groep 7 lijkt hij wat af te haken.

Ik merk aan mezelf dat ik het er echt moeilijk mee heb. Als ze hem weer de boeken van groep 6 gaan geven dan zal hij nooit alle leerdoelen gaan behalen. Ik wil in ieder geval mikken op een uitstroom naar VMBO kader. We hebben niet eerder dit signaal gekregen van school en opeens werden we opgeroepen voor een wel heel ernstig gesprek. Ik word er gewoon echt verdrietig van. We hebben het hem nog niet verteld omdat we eerst willen bekijken of bijles wellicht kan helpen. Maar als school het opgeeft dan kunnen we bijlessen wat we willen maar zal dat natuurlijk niks uitmaken.
Hij heeft in groep 3 een dyslexie onderzoek gehad omdat het lezen niet wilde vlotten. Hier kwam geen dyslexie uit en een IQ van 113.

Ik weet niet zo goed wat nu de volgende stap is. Ik denk eraan om hem weer te laten onderzoeken. Of bijles of ons er gewoon bij neerleggen. Vmbo basis is uiteraard ook prima!

Angela67

Angela67

27-01-2014 om 17:32

tuurlijk kun jij hem helpen!

het is zeker niet zo dat jij niets kunt doen als school in gebreke blijft. Voor hen is het het makkelijkste om niets te doen (of hem voor de vorm in spellingsgroepje te doen). Met een iq van 113 zit het hem vast in strategie, leren leren, concentratie etc. Daar kun je zelf echt mee aan de slag en je zult zien dat het volgend jaar een stuk beter gaat. Vraag de boeken van school, zorg dat de je komende hoofdstukken van rekenen, taal, aardrijkskunde, geschiedenis mag kopieren en ga samen met hem dagelijks wat doen. Je hoeft niet meteen grote programma's op te zetten, maar ga eerst met hem uitzoeken waarom hij niet hoger haalt aan cijfers. Er zijn genoeg cito's te vinden op internet. GEbruik deze dingen om met hem te kijken hoe hij iets aanpakt, wat weet hij wel of niet. Bijv. de tafels: is het gelukt om die te leren of niet? Dat is natuurlijk een basis ding. Als jij hem kan helpen kan school zien dat het zin heeft en zullen zij ook weer de draad willen oppakken.
Zorg dat jij de regie hebt, want jouw belang ligt bij hem en voor school liggen de belangen bij het gemiddelde kind.
Sterkte en doe een goede poging!
gr Angela

Elinde

Elinde

27-01-2014 om 20:42

Bijles

Een C-score op eind groep 6 is toch zeker wel kader-niveau. Dan kun je toch vanaf dat niveau verder werken. Vraag inderdaad de boeken van school en ga met hem aan slag. Neem de stof door en kijk waar hij moeite mee heeft. Zo deed de RT-er het bij onze zoon ook. De leerkracht gaf aan wat de lesstof van die week zou zijn en dat besprak de RT-er dan met zoon.
Sowieso moet je met een iq van 113 proberen om zoon op een school re krijgen waar het makkelijk is om op te stromen (vmbo).
Het is echt anders op zo'n VMBO. Veel gestructeerder en in hele kleine stapjes. Ik denk dat met een iq van 113 het zeker mogelijk is om kader te volgen.
En voor een kader-advies hoef je helemaal geen einddoelniveau eind groep 8 te halen, hoor.

Yura

Yura

28-01-2014 om 14:32

In dat geval

In dat geval zou ik zeker zelf aan de de slag gaan hoor. Als hij een iq van 113 heeft vind ik de C/D van voorgaande jaren ook nogal aan de lage kant, dat had school ook moeten signaleren en het bijltje erbij neer gooien nu is ook helemaal onacceptabel natuurlijk. Ik neem aan dat hij toen op verzoek van de school getest is en dat zij ook weten dat hij geen dyslexie heeft en een iq van 113 en dat daarna een handelingsplan opgesteld en dat er daarna regelmatig gesprekken met jou zijn geweest over de voortgang? Met een iq van 113 zou eerder een havo of zelfs vwo haalbaar moeten zijn. Misschien eens een andere school overwegen? Je hoeft dus niks van school te verwachten en zult het zelf moeten doen. Mijn zoon had in groep 7 ook moeite met spelling, niet in die mate als jouw zoon, maar wel in die mate dat het mij bevreemdde, dus ik ging met de meester praten om te achterhalen waar het aan lag en kreeg het legendarische antwoord: "ik weet het niet precies, want mijn collega heeft de test afgenomen". Toen heb ik gelijk de hoop maar op gegeven voor wat betreft de school en heb hem bij een particuliere rt'er laten testen. Een van de opvallendste spellingsproblemen (was inmiddels begin groep 8 ivm wachtlijst) was dat hij niet wist dat achter een korte klinker een dubbele medeklinker kwam. Daar konden we dus gelijk gericht mee aan de slag, ook de d's en t's had hij nog niet goed onder de knie, daar ging de Rt'er ook mee oefenen.

Dalarna

Dalarna

28-01-2014 om 21:24

hmm

Ik wist niet dat je in groep 3 al dyslexieonderzoeken kon doen, ik dacht dat je daarvoor toch minstens anderhalf jaar les moet hebben gehad.

Ik zou dat nog eens heel goed bekijken!

M. Boer

M. Boer

29-01-2014 om 16:46

Wijzigingen in CITO scores

Hallo,

Zelf ben ik leerkracht en als ik dit zo lees kan het zijn dat door de wijziging in de CITO scores (in alle 3 de vakken) die scores omlaag zijn gegaan. Zie http://www.cito.nl/onderwijs/primair%20onderwijs/lvs_toetsen/voor_ouders

Vraag op school aan de IB'er of zij met nieuwe, gewijzigde scores werken of nog met de oude. In het eerste geval heeft uw kind dus altijd al op D scores gezeten (maar lees eerst even de info). Zo niet, dan is een gesprek met de IB en leerkracht zeer nuttig om te achterhalen waar het probleem ligt. CITO is erg talig en daar kan een kind over vallen met de CITO. Hoe zijn bv zijn cijfers voor methodetoetsen?

Ga ermee aan de slag en overleg echt met de school. En een dyslexie in groep 3 is wel wat vreemd, groep 5 (liever 6) is beter moment. Misschien tijd voor een nieuw onderzoek?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.