Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zonnebloempje

Zonnebloempje

14-09-2014 om 22:11

Zoon heeft klas overgeslagen en is erg onzeker: tips?

Hallo iedereen,

Onze zoon is dit schooljaar van groep 4 naar groep 6 gegaan. Qua intelligentie zou hij het moeten aankunnen. De eerste week ging het allemaal erg goed: hij werd goed opgenomen door de kinderen in de klas en was erg enthousiast over alles. De tweede week ging de vermoeidheid (al) parten spelen. Nu hoor ik van meer moeders dat hun kind(eren) erg moe is/zijn dus daar moet ik niet te lang bij stil staan. Maar hij is een stuk negatiever, zegt dat hij gepest wordt (terwijl deze klas met 21 kinderen bekend staat als zeer sociale en lieve klas) en vertelde me vanavond dat hij 'gewoon erg onzeker is'. Ik weet dat het allemaal goed zal komen en dat het tijd zal kosten, maar heeft iemand misschien tips hoe ik hem het beste kan 'coachen'? Hoe ik hem zo gelukkig mogelijk kan helpen te zijn?

(Achtergrondinformatie: omdat ik in eerste instantie tegen versnellen ben, is onze zoon vorig schooljaar naar een voormalige Leonardo-school gegaan 10 km verderop. Hij was hier niet happy omdat hij zijn oude klasgenoten miste en gewoon lekker naar school wilde kunnen fietsen/lopen. Na lang wikken en wegen hebben we er voor gekozen om terug te gaan naar de oude school met het versnellen als consequentie. Hij kon niet naar zijn oude klas (groep 5) omdat dit een erg grote en drukke klas is met veel zorgleerlingen en er geen kinderen zijn die op hetzelfde niveau als hij zitten.)

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!

gesprekje met de juf

Het is misschien handig om samen met je zoon een gesprekje met de juf te hebben. Wat verstaat je zoon onder 'pesten' en herkent de juf daar wat in en kan ze daar iets aan doen. En kan ze je zoon helpen met zijn onzekerheid? Als daar contact gelegd wordt tussen juf en zoon kan het misschien wat beter gaan.

Lucerna

Lucerna

15-09-2014 om 09:28

overleggen met juf inderdaad

Zeker hoogbegaafde kinderen kunnen iets als pesten opvatten, terwijl dat voor anderen helemaal niet zo voelt. Als hij zich daarbij ook nog onzeker voelt, kan dat het effect van zich gepest voelen nog versterken. Ik ken de situatie uit ervaring. Ik heb de lijntjes met de juffen en meesters altijd kort gehouden en zeker in het begin ook gesprekken met de leerkracht met mijn kind samen gevoerd. Laat hem vooral niet denken dat er van alles over zijn hoofd heen bedisseld wordt. Betrek hem erbij, zodat ook de leerkacht weet wat hij voelt en ervaart.
Veel succes voor jou en je zoon. En wees je ervan bewust dat versnellen vaak maar een tijdelijke oplossing is. Er is waarschijnlijk meer nodig, verbreding, verdieping. Maar dat is van later orde.

bloem

bloem

15-09-2014 om 13:37

niet zo gek toch

Dat zijn wel veel veranderingen, dus een beetje gevoelig kind kan hier makkelijk door van slag zijn.
Het kan ook heel goed zijn dat hij erg hooggespannen verwachtingen had, en dat het allemaal wat tegenvalt. (Ipv terug naar het oude bekende is het weer opnieuw beginnen in een klas, flinke klus)
Maar ook het werk, ik zou het nu al goed in de gaten houden, en juist niet denken dat het van later orde is. Het is bekend dat versnellen soms een averechts effect heeft juist omdat het verwachtingen schept bij kind waar niet aan wordt voldaan. Aan versnellen sec heb je nooit iets.
Kort lijntje met leerkracht idd, maar ook met zoon zelf.

Linda K

Linda K

15-09-2014 om 15:41

Wat me opvalt

"Qua intelligentie zou hij het moeten aankunnen."

Versnellen doe je niet op basis van intelligentie, maar op basis van een didactische (en het liefst sociale en emotionele) voorsprong van meer dan een jaar. Had je zoon op al die gebieden een voorsprong?

Het lijkt me hoe dan ook niet gek dat zoon het een beetje zwaarder heeft. Misschien moet hij voor het eerst iets doen en is dat een grote overgang. Of misschien is het niveau nog steeds te laag maar is het juist een hogere werkdruk die het zwaar maakt. Tel hierbij de indrukken van een nieuwe klas op.

Zou juf/meester geschikt zijn voor zoon om zijn onzekerheden mee te bespreken?

Zonnebloempje

Zonnebloempje

15-09-2014 om 18:47

Bedankt!

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik had zeker niet verwacht dat het zonder tegenslag zou zijn -persoonlijk vind ik het kiezen uit twee kwaden- maar vind het fijn om wat handreikingen te krijgen van experts. Want inderdaad, het is uiteindelijk een tijdelijke oplossing. Linda, hij had op alle gebieden een voorsprong.
En je hebt gelijk dat hij nu ineens werkdruk heeft wat het zwaar maakt. Goed idee om een gesprek met hem en de juf aan te gaan. Heel simpel maar helemaal niet aan gedacht!
Bedankt dames!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.