Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ffzo

ffzo

22-02-2014 om 23:30

zoon gr. 6, voorbereiden vmbo?

Zoon presteert op school 'matig tot gewoon' (vooral spelling een groot probleem). Nu groep 6. Zijn broer en zus zitten in VWO. Ik heb hem voorbereid (na toetsen gezien te hebben) dat hij moet rekenen op vmbo (mavo) en gezegd dat dat prima is, zelf ook eerst mavo en dan doorgestoormd, allemaal verteld enzo en dat maar weinig mensen naar vwo kunnen. Maar hij was er toch verdrietig om, ook omdat we zo druk zijn met spelling en zo, weet hij best dat dat een probleem is. Rekenen gaat best aardig, maar de lijn is richting score III (vroeger was dat een letter???). Heb ik hier goed aan gedaan en kan ik hem wat opvrolijken....?


Ik zou..

..er nu nog niet te veel waarde aan hechten, hij zit pas in groep 6. Ik vind het best sneu als groep 6 kinderen hier nu al bezig mee moeten zijn, laat staan hier zorgen om hebben. Laat hem lekker, sommige kinderen zijn laatbloeiers. Bovendien lijkt het nu alsof jij er te veel een oordeel aan geeft. Ook al zeg je 'er is niks mis met vmbo' dan geef je toch een oordeel.

Q

Q

23-02-2014 om 10:50

Nog 2 jaar te gaan,

Hij kan zich ontwikkelen qua schoolprestaties, omdat hij nog in groep 6 zit en pas over 2 jaar wordt er een difinitief advies gegeven wat schoolkeus betreft.

waarom

Zou je je kind nu al hier op moeten voorbereiden? Hij heeft nog 2 schooljaren te gaan! Of vroeg hij uit zichzelf wat zijn middelbare school nivo gaat worden?

ALs je vraagt: heb ik hier goed aan gedaan ben ik eerlijk gezegd van mening: nee.
Je kind verdrietig, je stopt hem nu al in een hokje en het is ondermijnend voor zijn zelfvertrouwen. Ik zou het onderwerp laten rusten totdat het aan de orde komt bij de schoolkeuze straks.

Rafelkap

Rafelkap

23-02-2014 om 11:42

oei

Oei, je geeft hem nu al op, lijkt het. En je hemelt het vwo en goede prestaties wel teveel op zo.
Ik zou hem blijven helpen met wat hij moeilijk vindt(schooldingen) en tegelijkertijd z'n talenten positief benoemen die hij heeft. Want die heeft hij ongetwijfeld. En bv goede technici en kraamverzorgsters e.d. mogen er ook zijn, zijn net zo waardevol en kunnen net zo gelukkig worden als mensen die een hogere opleiding doen.
Het is ook nog lang niet gezegd dat hij op een minder hoog niveau blijft scoren dan zijn broer en zus. Hij bewandelt zijn pad op zijn manier, die is misschien wat anders (evt. langer) maar dat is niet minder goed. Relativeer!

Dalarna

Dalarna

23-02-2014 om 12:03

Inderdaad

Je had helemaal niets hoeven te zeggen want het druipt er van af dat je VWO toch liever had gehad, beter vindt of dat hij nooit mag stoppen met MBO.

Realiseer je je ook dat er genoeg mensen met een HBO/uni opleiding gewoon zonder werk zitten of ongeschoold werk doen of MBO taken? Een goede MBO opleiding in een richting waar echt werk is kan wel eens veel beter uitpakken en door dit nu zo te zeggen, twee jaar voor het advies komt, beur je hem totaal niet op.

Ik zat 2 jaar terug in hetzelfde schuitje, mijn jongste heeft een advies wat 3 niveaus lager ligt dan oudste maar dat weet hij nu in groep 8 ook nog niet eens precies.

ffzo

ffzo

23-02-2014 om 14:52

hallo

jaja, ik weet het, probeer juist NIET de nadruk er op te leggen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.. we zijn al eeuwen bezig met zijn lezen en spelling, gaat best goede kant op maar hij is zich daar natuurlijk ook bewust van. lastig hoor. En 'nog twee jaar', ja weet ik, maar ik weet ook dat de tijd vliegt!! Ik probeer hem echt te stimuleren (zit bv op tekenles, wat ie goed kan) op zijn eigen kunnen, maarja met 2 oudere boer/zus valt dat ook niet mee.
En ik weet ook dat sommige mensen Zonder opleiding soms nog verder komen dat mensen met universiteit!! Ben zelf ook een laatbloeier, kwam ook goed dus dat heb ik ook gezegd.
Hoe kan ik Wel hem helpen met school maar geen nadruk er op leggen dat is toch bijna onmogelijk?? (want hulp heeft ie echt nodig!)

Dalarna

Dalarna

23-02-2014 om 15:34

maar

Je kunt toch hulp geven zonder het over het vmbo te hebben? Nogmaals: mijn jongste is daar in groep 8 nog steeds niet zo mee bezig hoor.

Geen dyslexie?

Jaina

Jaina

23-02-2014 om 15:41

Nou

Ik weet nog toen mijn dochter in groep 7 zat dat ze het echt heel erg vond dat de toets die ze daar maakte vmbo/Havo niveau weergaf. Dat vond ze echt helemaal niet leuk. Terwijl havo objectief natuurlijk niet slecht is. Echter haar oudere broers en zussen deden allemaal VWO dus ja dat wilde zij ook. Zij zag zichzelf echt als dom op dat moment. Heel sneu. Mijn man is dan ook nog zo lekker onpedagogisch verantwoordelijk om toch maar even goed te benadrukken dat het toch wel minder is dan VWO en dat ze maar hard moest werken om het niveau te halen. Een ander minder gevoelig kind zou helemaal geen last hebben van een minderwaardigheidscomplex hierdoor maar zij had dat wel.
Uiteindelijk kwam ze in een gemengde brugklas terecht en toen was dat gevoel eigenlijk al veel minder want toen had ze concreet een beeld bij de school en bij haar klas en toen had ze er vrede mee dat het geen VWO zou worden maar havo (en toen gingen we verhuizen naar een land met een ander onderwijssysteem en was het probleem helemaal opgelost)

Maar veel kinderen vinden het denk ik vervelend als ze een opleiding doen die minder hoog is dan de broers en zussen. Ook al past die opleiding misschien prima bij ze en zullen ze uiteindelijk evenveel kansen hebben als de hoger opgeleide broer/zus.

Huh?

Hoezo kan je geen hulp geven zonder het over het schoolnivo te hebben? Je zegt toch niet: je moet extra oefenen anders ga je naar het vmbo?
Je kunt toch eenvoudig weg melden dat je ziet dat hij het moeilijk heeft met bepaalde vakken en dat jullie thuis extra oefenen zodat hij het minder moeilijk gaat vinden? En dat het mede daarom de goede kant op gaat? Beloon hem als hij vooruit gaat (iets leuks samen doen, kleine kadootjes, z'n lievelingseten maken), prijs zijn doorzettingsvermogen, juich de dingen die hij goed doet toe, motiveer hem door het gezellig te houden tijdens het oefenen en laat hem weten dat je begrijpt dat het niet leuk is om thuis veel te moeten oefenen en dat je zijn gevoel daarbij (boos, verdrietig, gefrustreerd) ook snapt.

Ik krijg een beetje het idee dat je zelf erg teleurgesteld bent in zijn nivo, en dat je er zelf eigenlijk niet veel heil meer in ziet? Als je het lastig vind, kun je ook overwegen (als de financien het toelaten) om de extra ondersteuning extern te zoeken: een bijlesburo bijvoorbeeld? Die zitten overal... En inderdaad: is al in kaart gebracht waarom hij lezen en spelling moeilijk vindt?

En waarom is het moeilijk stimuleren op zijn eigen met een oudere broer en zus erbij? Kijken zij op hun broertje neer dan omdat hij minder makkelijk leert dan zij? Van wie hebben ze dat dan? ??

Rafelkap

Rafelkap

23-02-2014 om 18:58

handig

Het is in heel veel gezinnen zo: verschil in intelligentie is er gewoon, maar daarom is de een niet beter dan de ander, ieder kind is anders en komt weer andere hobbels tegen in z'n leven. Ofwel op sociaal vlak, ofwel cognitief of op ander gebied.

Spellen en rekenen is noodzakelijk voor kunstenaars, bakkers en advocaten, voor iedereen. Je hoeft het niet over het 'niveau' hebben, maar benoem de sprongetjes die hij maakt, daar groeit hij van.

Sneu

Ik vind het eigenlijk wel sneu dat de tendens hier is: bijles, bijspijkeren, dan komt het wel goed - terwijl voor het merendeel van de kinderen dit hun niveau is. EN DAAR IS NIKS MIS MEE!!

Waar is dit begonnen??
Natuurlijk is een hoger niveau moor meegenomen, maar er zijn er zat die uiteindelijk beter terecht komen (qua baan/inkomen, want laten we eerlijk zijn - daar gaat het allemaal om) dan kinderen met een hoger niveau.

Uiteindelijk gaat het in mijn optiek echt allemaal om inzet, motivatie en werkhouding. Is die slecht op welk niveau dan ook, dan kom je er niet.

verdrietig

Ik wordt hier dus echt heel verdrietig van. Ffzo je klinkt als een hele lieve moeder die haar kind wil voorbereiden op een teleurstelling omdat je denkt dat VWO er voor hem niet in zit. Maar is het niet verschrikkelijk dat het hele schoolsysteem wat er eigenlijk op uit is om het beste uit je kind te halen je dwingt om tegen je 10 jarige te zeggen dat VWO er dus niet in zit. Doe toch alsjeblieft niet mee aan dat systeem. Laat hem lekker 10 zijn en dromen van wat er allemaal nog op hem te wachten staat. Als je 10 bent moet je nog alles kunnen willen en doen wat je wilt en de realiteit is iets wat hem vanzelf wel inhaalt. Dat hoeven wij toch niet voor hem te doen? Hou die toetsresultaten bij hem weg en zeg gewoon dat hij het fantastisch gedaan heeft maar wel nog een beetje moet oefenen op ..... (wat dan ook). Self fulfilling profecy is heel krachtig hoor. Vertel hem gewoon dat wat hij ook gaat doen dat het gewoon prima is. En wacht gewoon tot groep 8 met wat hij gaat doen en zelfs daarna kan dat nog veranderen. Ik heb zelf advies huishoudschool gekregen en binnen 2 jaar zat ik op het VWO. Ik heb wel heel lang last gehad dat ik me toch een huishoudschoolmeisje voelde zelfs nadat ik cum laude afgestudeerd was. Al die stomme labels.....

en inderdaad

En er is inderdaad helemaal niets mis met VMBO. Triest dat dat het cognitieve deel het enige lijkt te zijn wat telt in deze maatschappij. Echt heel verdrietig wordt ik daar van....

tes

tes

24-02-2014 om 08:06

eefy

En ik word dan weer opstanding van jouw bericht (ea). Eerst beginnen over je zo verdrietig voelen over..bla bla..en alle stomme labels maar in dezelfde zin praat je ook over je nog lang een huishoudschoolmeisje hebben gevoeld. Jij denkt waarschijnlijk precies zo over het vmbo, als je zulke uitspraken doet.

Laura

Laura

24-02-2014 om 09:09

je eigen koers

Ik heb een vwo kind en een vmbo kind maar hier helemaal geen gedoe erover. Het vmbo kind (de jongste) had eigenlijk vmboT/havo advies en we hebben hem bewust op het lagere nivo gezet omdat het een onzeker typje was. Nu straalt hij op het vmbo en heeft het er helemaal naar zijn zin. Hierna gaat hij door naar Havo (deze school is alleen een vmboT school en werkt samen met een Havo school). Ik heb zelf nooit nare gevoelens over vmbo gehad (dat dat minder zou zijn of zo) zelf heb ik ook mavo gedaan, daarna havo, daarna op kantoor terecht gekomen en via opleidingen op mijn werk naar HBO niveau gegaan. Vriend van mij ook, mavo, havo, vwo, uni en nu in de plaatselijke politiek. En mijn man, mavo, lts en een hele leuke baan in het bedrijfsleven. Als je inzet er maar is, kom je vanzelf op een plek die goed bij je past. Bij de een is dat almaar hogerop bij de ander misschien op een lager niveau maar prima op zijn/haar plek en helemaal happy. (en mocht iemand zich daar nog zorgen over maken) iemand die goed mijn zijn handen kan werken kan daar ook goud geld mee verdienen (maar ja, alsof dat het belangrijkste is) Mijn man heeft geen hoogbetaalde baan, maar wel een leuke, dan hou je het langer vol uiteindelijk :-0

tes

Ik zou het heel fijn vinden als het niet persoonlijk op de vrouw wordt gespeeld in dit topic. Wat heeft ffzo daaraan. Kunnen we gewoon beleefd blijven naar elkaar toe alsjebieft.

bibi63

bibi63

24-02-2014 om 14:20

vmbo

Laten we wel wezen: VMBO-(T) niveau (of advies) heeft niet alleen met intelligentie te maken. Het heeft ook (en vooral!) te maken met het type persoon (kind). We hebben laatbloeiers en vroegbloeiers, en kinderen die graag de bolleboos zijn en kinderen die wel wat anders te doen hebben (spelen bijv). Kinderen die heel gemakkelijk leren, kinderen die moeilijk leren, om wat voor reden dan ook. Én vooral niet te vergeten, kinderen die meer praktijk/praktisch gericht zijn (concreet iets doen en resultaat zien) en kinderen die kennis willen vergaren enz enz enz. En verder doe je leren, in welke vorm dan ook, niet alleen op school. En ieder mens is anders. Wat hebben we aan al die zgn wetenschappers als de praktische, praktijkgerichte mens er niet meer is?
En vooral heel belangrijk: Een inkomen is een inkomen of dat nou rond het min.loon zit of dat je 10x modaal verdient. Het doel is dat ieder mens z'n inkomen verdient, daar zoveel mogelijk plezier en enthousiasme in kan leggen en iets nuttigs doet. Het is heel leuk om e.o.a. studie huppeldepup te doen, en vervolgens hier geen werk in te kunnen vinden en uiteindelijk op een kantoor een baan doet, die ook een MBO'er kan doen. Ieder op zijn/haar manier lijkt mij.
Bibi

Volgend jaar doet juf het

Ik dacht nog dat ik dit draadje zou laten passeren, maar nu er wat meer meta schande wordt gesproken over de prestatiemaatschappij en hoe het toch allemaal zo heeft kunnen komen, kan ik het niet laten.
Volgend schooljaar hebben alle basisscholen van alle leerlingen in groep zes (soms al eerder) vastgelegd welk eindniveau de leerling zal behalen en wat de vervolgopleiding zal zijn. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat juffen dit zullen bespreken met de kinderen en de ouders. Hoewel het best mogelijk is dat er scholen zijn waar het geheim gehouden wordt. Bang als men wellicht is voor confrontaties.
ffzo gaat af op toetsresultaten op een manier die gewoon is in het onderwijs en die nu al vaak, maar vanaf volgend jaar meestal, gebruikt wordt bij selectie in het vo. Niet meer de Cito-eindtoets, maar het leerlingvolgsysteem vanaf begin groep 6 (sommige scholen beginnen al eerder).
Je kunt in veel regio's nu al zien of en in hoeverre kinderen nog de kans krijgen om zich te verbeteren. Daarvoor moet je de doorstroomprotocollen uit jouw regio zien te vinden. De Povo-, Kern-, Digidoor- of welke naam het ook heeft gekregen. Daarnaast kun je ook nog de toelatingsprotocollen voor de scholen/samenwerkingsverbanden bekijken. Soms zijn die nog strenger/definitiever dan de meer algemene procedure.
Ja, opgegeven in groep zes, direct na de eerste toets. Ja, is waar. Het is helemaal de realiteit. En ja, het is onzin, maar dat is selecteren in groep 8 ook. Selectie zou eigenlijk pas veel later plaats moeten hebben. Maar dat is nu eenmaal niet de trend.

vlinder72

vlinder72

26-02-2014 om 14:45

Welnee

Als onze zoon geplaatst had moeten worden op basis van zijn resultaten in t/m groep 6 dan was hij nu van school gegaan met een VMBO advies. Gelukkig doen ze hier niet zo moeilijk.

Zijn schoolresultaten worden steeds beter. Hij begint het cito gebeuren te snappen en hij heeft nu een havo advies met het advies om hem in een havo/vwo klas te plaatsen.

Evanlyn

Evanlyn

26-02-2014 om 15:09

realiteit

Je kan wel zeggen dat een tienjarige hier niet mee bezig hoort te zijn (en dat is ook zo), maar het is wel de realiteit dat zijn toekomst dan al deels vast ligt, tenzij er spectaculaire dingen gebeuren. Ondanks dat daar heus wel gunstige uitzonderingen op zijn, zoals de school van vlinder. En natuurlijk is het vervelend voor hem dat hij ziet dat de rest van de kinderen uit het gezin op het VWO zit. Je overschat de invloed van ouders als je denkt dat hij dat zelf niet kan bedenken. Ik vind het dus een reële vraag: hoe help je een kind daarmee om te gaan? Onder het tapijt schuiven gaat echt niet helpen.

Celine

Celine

04-03-2014 om 12:33

Vlinder

Jouw citaat "" Als onze zoon geplaatst had moeten worden op basis van zijn resultaten in t/m groep 6 dan was hij nu van school gegaan met een VMBO advies. Gelukkig doen ze hier niet zo moeilijk. "

Miriam probeert aan te geven dat er dingen gaan veranderen met het verschuiven van de eindcito! Dus los van hoe het nu gaat, kan het anders worden vanaf volgend jaar, ook in jouw regio.

Vanaf volgend jaar gaan alle scholen (vermoedelijk) naar het cito volgsysteem kijken (nu al enkele regio's) en daarbij gelden dan (denk ik) vaak de scores van het cito volgsysteem van groep 6-8.

En omdat je dan bepaalde scores moet halen (bijv. voor VWO "allemaal I en een enkele II"), wordt het moeilijk als je kind een laatbloeier is en in groep 6 en 7 nog III of lager haalt voor relevante onderdelen, terwijl kind in groep 8 gewoon prima VWO niveau heeft en alleen maar I (A of A+) haalt!

En even voor de duidelijkheid (dit speelt nl. bij ons kind): de A's (of I's) in groep 8 zijn geen toevalstreffers, en kind is niet opeens slimmer geworden, maar was in groep 6 en 7 gewoon nog echt niet serieus (en precies) met de cito-toetsen bezig. Dus het was altijd al een VWO-kind, maar bleek niet duidelijk uit de (Cito-)scores.

Het hangt uiteindelijk van de VO-school af, of die in dit soort gevallen "soepel" met de toelatingseisen omgaan en bijv. het schooladvies (dan natuurlijk wel VWO) gaan volgen na uitleg van juf of meester dat het gewoon een laatbloeier is maar inmiddels een echte VWO-leerling.

Celine

Celine

04-03-2014 om 12:55

het gaat natuurlijk over kinderen waarvan de ouders denken dat het echt meer in zijn mars heeft dan VMBO. Want als je als ouders denkt dat je kind echt een VMBO-kind is, dan zou je je er denk ik ook minder druk om maken (neem ik aan). Mijn doel is nl. om mijn kinderen op het voor hen juiste niveau te krijgen, of het nou VMBO (of lager) is of Havo of VWO.

ffzo

ffzo

04-03-2014 om 20:19

hah wat een reakties

Ik ben het met diversen eens; prestatiemaatschappij.. praat me er niet van. Zou het liefst hebben dat het geld afgeschaft zou worden.. maar goed, buiten dat.. het blijft dat het schrijven van woorden gewoon belangrijk blijft, dus bijles is voor hem gewoon goed; concentreert hij zich ook veel beter (drukke klas!). Wat ik denk is namelijk dat hij best goed in dingen is en misschien wel havo aan kan hoor, maar ga hem echt niet hoger plaatsen dan hij kan of geadviseerd wordt! Ik heb besloten om het niet meer over enig nivo te hebben en gewoon lekker te blijven oefenen. Rekenen en zo gaat gewoon 'normaal'. Hij is ook erg geinteresseerd in andere dingen (geschiedenis, dierenwereld, etc).
Mijn vraag was dus eigenlijk: hoe kan ik de nadruk verder verminderen (met het oog op broer/zus) en dat heb ik nog niet zo gehoord. De voordehandliggende dingen zoals prijzen en zo doe ik al.

Celine

Celine

04-03-2014 om 20:56

niveau

Toch nog even een reactie op je posting, net ffzo.

Je zegt "maar ga hem echt niet hoger plaatsen dan hij kan of geadviseerd wordt! "

Nou, de vraag is OF je hem hoger kan plaatsen dan zijn advies.

Dat is een.

Maar soms adviseren basisscholen (juffen/meesters) echt te laag en weet je dat als ouders dondersgoed.

Dus zeg nooit nooit.

Belangrijkste is: blijf lekker oefenen, heb vertrouwen in je kind, stimuleer hem en kijk wat er (met wat extra hulp) uitkomt.

Maar weet dat het citovolgsysteem erg belangrijk is/wordt, dus toch maar proberen daarop (met oefenen van cito zodat hij dat snapt) zo goed mogelijk doet. Lager niveau is altijd makkelijker dan een hoger niveau instromen dan de citoscores toelaten.

En de nadruk verminderen? Nou, gewoon niet daarover zelf beginnen (VMBO of wat dan ook), maar alleen hebben over dat hij goed bezig is, maar nog wat extra op dit of dat kan oefenen zodat hij het daar wat makkelijker krijgt. Dus niet praten over voortgezet onderwijs, maar over de lessen en het begrijpen van dingen NU.

Groep 6

Even los van alle prestatiemaatschappijdiscussie. Is de voorspellende waarde van resultaten in groep 6 zo hoog? Ze hebben nog 2 1/2 jaar te gaan toch? Dochter van vriendin ging van A / A+ begin groep 6 naar C's eind groep 8. Is dat zo ongebruikelijk?

Loes

Angela67

Angela67

01-04-2014 om 22:01

nee. ..

maar het gaat erom dat bijv in Utrecht al naar de cito's vanaf groep 6 worden gekeken. Als je daar niet consequent A's (met een enkele b) scoort kom je niet meer op het vwo.
gr Angela

Celine

Celine

01-04-2014 om 22:15

Angela / Loes

Nou ja Angela (hier ook regio Utrecht), formeel zijn de regels erg strikt, maar ik denk (hoop - we zijn nog in afwachting, nb niet gymnasium in Utrecht - daar zijn ze vast strikter) dat ze hier bij ons toch afwijken van die strikte regels van inderdaad allemaal I-en en een enkele II (of: allemaal A's en een enkele voor het VWO (nl. in groep 6 en 7 III of lager gehaald voor begrijpend lezen!). Wel een VWO-advies (natuurlijk, anders wordt het denk ik erg moeilijk.

En rekenen wel allemaal A+ en begrijpend lezen groep 8 ook A. Dus omgekeerd kan het ook.

Maar Loes: voorspellende waarde van groep 6 is dus nmm niet zo groot, maar er wordt vermoedelijk in de toekomst (en nu al in sommige regio's) wel veel waarde eraan gehecht wat kinderen vanaf groep 6 scoren. Dat kan dus heel onhandig/vervelend uitpakken, m.n. bij laatbloeiers.

Domtoren

Domtoren

01-04-2014 om 23:21

De toekomst is al lang begonnen in utrecht

Het is hier echt zo, hoor, in Utrecht. Je bent hier niet plaatsbaar op een van de categorale gymnasia met een Cito van 547 en naast allemaal A's twee B's in groep 6. Ook heel fijn dat je dan gym kunt vergeten: de weg om dan maar bij het andere gym of gymnasiumafdelingen je kind proberen te plaatsen is afgesloten. Dit is dan onderwijs transparant.
Ze doen hier dus wel moeilijk en durven niets meer aan. De basisschool kan praten als brugman, en adviseren over een kind dat ze al 8 jaar "zien", het VO heeft een eenvoudige agenda: selectie aan de poort om ooit, straks een goede uitstroom te hebben. Voor de lijstjes in de krant of het stempeltje excellent.
Bovenstaand voorbeeld is niet mijn kind, maar ook daar problemen met plaatsbaarheid. Met een vmbo-t advies zijn wij voor een scholengemeenschap vmbo-t-vwo gegaan, mocht hij echt de laatbloeier zijn die hij m.i. is en nog kunnen opstromen. Deze school durft het niet aan, door zijn grillige leerlijn, met alle scores van D t/m A voorhanden. Dit betekent dat in utrecht geen scholengemeenschap hem nog gaat aannemen. De stads-vmbo's hebben zwakke tot zeer zwakke inspectierapporten, dus maar hopen op een plek in de randgemeenten.
Het is vreselijk als je kind alleen een setje letters/cijfers is.

Nou, lekker

Ik woon ook in Utrecht, kind nu in groep 5 met A's en een enkele B. Die kan dus alvast niet naar het gym. Rare wereld. Loes

mijk

mijk

02-04-2014 om 21:40

groningen

Werkt ook met lvs vanaf groep 6 effe googlen op Friesche Plaatsingswijzer dan vind je hoe het werkt.

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.