Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon (gr 4) veranderen van basisschool?

Dag allemaal,

Na veel nadenken en twijfelen of we onze zoon van zijn huidige basisschool moeten halen ben ik bij dit forum beland.
Ik ben nog nooit eerder lid geweest van een forum, maar op mijn zoektocht naar vergelijkbare verhalen vond ik dat hier wel zinnige antwoorden worden gegeven.
Zoon, 8 jaar, gaat sinds eind groep 3 niet lekker.
Lage cito scores.
En methodetoetsen zijn qua rekenen ook niet denderend.
Het geeft niet als mijn zoon een langzame leerling maar ik wil wel graag dat hij goed wordt begeleid. Boos worden als het hem niet lukt, dreigen met onvoldoendes etc
Leerkracht geeft aan dat hij ongeconcentreerd is en samen met de ib-er is zoon doorgestuurd voor een adhd test. Daar is niks uitgekomen zoals we wel hadden verwacht.
Verder heb ik het idee dat ze hem wat laten aanmodderen, er wordt gezegd dat er niet voldoende tijd en geld is om dit soort leerlingen te begeleiden. Op deze school blijken nu na de oudergesprekken dat er bijna 30 kinderen, op een schooltje van 120, op het laagste niveau te presteren met name vanaf groep 5.
Ik ben bang dat mijn zoon het niet gaat redden op deze school.
10 auto minuten verderop zit een kleine montessorischool die heel prettig aanvoelde, heb ook al gesprekken gehad en ze zeggen dat ze mijn zoon wel kunnen bieden wat hij nodig heeft.
Verder denk ik dat dit onderwijs bij hem past.
Maar we halen hem dan wel weg uit onze dorpsschool met alle vriendjes, hoewel zijn beste vriend ook van school gaat maar om andere redenen.
Ik zou graag wat advies krijgen van Julie.
Alvast bedankt!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-04-2016 om 11:14

Moeilijk

Als een school zelf aangeeft dat ze er niet voor je zoon kunnen zijn, dan lijkt het mij verstandig om naar een andere te gaan. In groep 4 lijkt me dat nog goed te doen.

Wat vindt je zoon er zelf van? Levert het wat op als je zelf met hem aan de slag gaat? Waren er in de kleuterklas en groep 3 geen signalen dat je zoon moeilijker meekomt? Ligt het leerprobleem bij school of bij jouw zoon?

Wij hebben in groep 5 voor dezelfde keuze gestaan. En uiteindelijk ervoor gekozen dochter op haar vertrouwde school te laten. Dochter had geen problemen met leren, maar het team op school liep niet lekker en dat was voelbaar in de school. We hebben ons erg met het schoolwerk bemoeit, vuist op tafel bij directeur en ik ben in de or gegaan.

Hou er trouwens wel rekening mee dat kinderen op een montessorischool vaak uit een wat breder gebied komen. Speelafspraakjes kunnen dan wat ingewikkelder worden dan wanneer je kind op een school om de hoek zit. E

Miss leentje

Miss leentje

25-04-2016 om 14:01 Topicstarter

Bedankt voor je reactie

In groep 1 en 2 ging alles prima, zat goed in zijn vel en haalde prima resultaten, voor zover je dat kan verwachten in gr 1 en 2. Begin gr 3 ook nog.
Het is mis gegaan bij een andere leerkracht, die is nog van de oude stempel. Geeft niks maar is voor mijn zoon en nog een paar andere kinderen geen goede combi.
Zoon durft geen fouten meer te maken waardoor het juist fout gaat.
En binnen het team is er ook veel gerommel, waardoor ik weinig vertrouwen heb in het volgende schooljaar omdat er zoveel moet worden recht getrokken. Daardoor komt het onderwijs voor ll die wat extra aandacht nodig hebben in het gedrang. Ik ben trouwens ook al erg betrokken bij de school en zie geen structuren verbeteringen, er wor st teveel achter de feiten aan gerend.
Op de montessorischool kunnen ze hem wat meer individuele aandacht geven en hem, denk ik beter begeleiden.
Qua vriendes die wat verder weg wonen is het geen probleem, iedereen is daar gewend om wat verder te rijden, is ook max een kwartiertje.

Wisselen

Afgaande op je posting zou ik wel op een andere school overstappen.( Bij zo'n jong kind neem ik dat besluit wel zelf) Als er sprake is van opgelopen leerachterstand door slecht onderwijs kan hij die inhalen.En nieuwe vriendjes maken zal, al dan niet met een beetje hulp, ook nog wel lukken. School presteert ondermaats, duwt jouw kind richting diagnose (speelde er thuis trouwens iets?) en het klinkt structureel. Je hebt er zelf geen vertrouwen meer in, en het contact met de nieuwe school is soepel verlopen. Logistiek gaat het ook geen grote problemen opleveren.

Miss leentje

Miss leentje

25-04-2016 om 14:29 Topicstarter

Thuis

Thuis waren er geen bijzondeden, totdat we merkten dat hij wat vaker boos was, buikpijn had enz. Wij denken dat dit door frustratie van school komt.
In de vakanties heeft hij dit namelijk nauwelijks.
Hij speelt ook gewoon met vriendjes, daar zien we ook geen verandering in.
En op de "toekomstige" school kent hij ook al een aantal kinderen.

Zoals al werd opgemerkt werd zoon naar een diagnose geduwd..
Dit werd bij meerdere kinderen gedaan en de jeugdhulpverlener liet vallen dat de school z'n handen er dan vanaf kan trekken bij een diagnose.
Maar aangezien er niks te diagnostiseren valt bij mijn zoon gaat die vlieger niet op.
Er is ook geen geld voor extra ondersteuning in de vorm van een rt of klassenassistent.
Ik hoop dat de school zijn zaakjes op orde krijgt en iedere leerling, binnen de grenzen van het haalbare, het onderwijs geeft van hij nodig heeft.
Ben er alleen bang voor dat het niet lukt en kan hem nu nog de kans geven om zijn leerachterstand weg te werken op de andere school,
Die overigens erg prettig op ons overkomt!

Fruitella

Fruitella

25-04-2016 om 14:53

Weg

Zo te horen heeft deze school al veel moeite om het gros van de kinderen goed mee te laten lopen. Als dat zo is, hebben ze al helemaal geen tijd om kinderen die iets extra's nodig hebben, bij te spijkeren. Je zoon zal daar nooit krijgen wat hij nodig heeft.

Maar voor je overstapt moet je wel een paar dingen hebben uitgevogeld over je zoon. Dus: waar komt de slechte concentratie van je zoon vandaan? Zeker in het geval van een Montessorischool! Op een Montessorischool moet een kind zelfstandig kunnen werken, kunnen plannen en organiseren. Natuurlijk zal de school je kind daarin ook wat kunnen helpen maar het systeem is er op gericht dat je kind dit of deels van nature heeft of heel makkelijk aanleert. Lang niet alle kinderen hebben dat of kunnen dat en die falen dan ook op zo'n school. De denkfout die vaak gemaakt wordt is dat als je dat niet kan, je het daar wel leren kan. Dat is dus vaak niet het geval.
Ik heb die denkfout ook gemaakt (gelukkig was er geen plek, dus die ervaring is ons bespaard).

Misschien heeft jouw zoon geen AD(H)D of misschien wel aspecten maar niet genoeg voor een hele diagnose. Of is het onderzoek niet door een kundig genoeg persoon uitgevoerd en heeft hij het wel. Hoe dan ook, niet alle kinderen zijn voor dit onderwijstype geschikt maar AD(H)D-ers zijn zeer zelden geschikt voor dit type onderwijs. Op een Montessorischool worden vaardigheden van je gevraagd die je al (grotendeels) in huis moet hebben en op school kan ontwikkelen en niet alsnog (met veel moeite) moet leren en oefenen. Een Montessorischool is ook zelden geschikt om een kind die vaardigheden te leren. Voor je het weet, krijgt jouw zoon nog altijd niet wat hij nodig heeft.

Dat zou ik eerst in kaart brengen en de stukjes die ontbreken. benoemen en met school doornemen: welke praktische hulp en ondersteuning kan deze Montessorischool jouw zoon bieden? Op welke momenten, hoe vaak in de week, op een dag? Denken dat deze school dat doet is hetzelfde als hopen, zonder dat je het precies weet. Dan ga je onzorgvuldig over. Dit moet je echt zeker weten. Anders volgt er weer een mismatch zoon-leerkracht. Ik zou daarom opnieuw met Montessorischool om tafel zitten. Wees zo specifiek mogelijk richting school over je zoon en vraag welke ondersteuning deze school jouw zoon kan bieden (hoe specifieker hoe beter).

En voor mijn eigen blik, zou ik ook met andere scholen in de omgeving praten. Zo doe je ervaring op en kan je een gesprek beter inschatten, leer je wat er zoals mogelijk is & stel je betere vragen.

Li

Li

25-04-2016 om 14:56

Nou

Het lijkt me duidelijk. Jij lijkt me niet bepaald een veeleisende moeder, maar zelfs wat jij van ze wil, kunnen ze je niet geven. En een kind richting een diagnose duwen klinkt echt niet goed.

Ik heb zelf een kind in groep 6 laten overstappen vanwege buitensluiten en pesten (ook door de juf!) en die is enorm opgebloeid. Het is altijd eng, maar soms is overstappen echt de beste keus. En soms blijkt het ook daar niet ideaal te zijn, of blijkt hij toch een leerproblem zoals dyslexie te hebben, maar dan doe je er wel weer wat aan. Bijvoorbeeld veel thuis oefenen. De houding van school lijkt me het allerbelangrijkste: positief en vriendelijk, niet alles afschuivend op je zoon en op jou.

Miss leentje

Miss leentje

25-04-2016 om 15:44 Topicstarter

Montessori

Heb een aantal gesprekken gehad met de montessorischool en duidelijk gevraagd wat ze mijn zoon kunnen bieden, ook wat betreft zijn concentratie. Er werd gezegd dat ze de kundigheid in huis hebben om hem daarin te begeleiden, dit kan met name omdat het een kleine school is.
Wij denken juist dat onze zoon daar wel gedijt.
We heben ook veel aan andere ouders naar ervaringen gevraagd en hoor van iedereen dat de kinderen goed begeleid worden.
Overigens zullen er op deze school ook wel dingen zijn waar we tegenaan zullen lopen, niks is zaligmakend.
De jeugd psychologe die onze zoon heeft getest op adhd denkt dat zijn concentratie gebrek ook voort kan komen uit het feit dat hij rekenen niet snapt, de uitleg niet begrijpt en het vak niet leuk vind
Zoon heeft al een dag meegedraaid op de montessorischool, om te kijken hoe hij het ervaart, en vond na afloop rekenen het leukst...
Ik ga nl m'n kind niet naar een school sturen waar hij zich niet prettig voelt.
Fruitella: zeker weten dat het de juiste match is doe je nooit maar heb er wel meer vertrouwen in dan in de huidige school.
Fijn dat er wordt meegedacht door jullie!
Dan zie ik de dingen toch weer vanuit een ander perspectief.

nonono

nonono

25-04-2016 om 20:07

ga op je gevoel af..

ergens weet je wel wat je moet doen, luister naar je gevoel. en luister naar je zoon. Inderdaad is overstappen eng, maar wat je schrijft denk ik echt doen nu.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.