Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

02-04-2016 om 06:49

Zoon 16 (examenjaar) doet praktisch niets

Onze zoon van 16 doet dit jaar eindexamen Mavo. Hij heeft 3 jaar havo gedaan en daarna 3 mavo en nu 4 mavo.

Mavo 3 heeft hij eigenlijk niets hoeven leren, want het was herhaling van 2 havo. Dit jaar moet hij wel iets doen natuurlijk, maar hij doet praktisch niets. HIj vindt het een soort sport om totaal onvoorbereid zijn SE week in te gaan. De eerste periode is dat op 1 onvoldoende na goed gegaan, maar deze periode heeft hij 5 onvoldoendes gehaald. Hij was ook even vergeten van tevoren te bekijken welke vakken hij mocht herkansen.

Zijn agenda is helemaal leeg! Ik meen het, er staat echt niets in.
Ik heb er ondanks 5 zenuwslopende jaren vertrouwen in dat hij dit jaar slaagt, maar ik krijg de kriebels als ik aan zijn vervolgopleiding denk. Hij weet niet eens hoe hij een agenda moet gebruiken!
Hij glimlacht en zegt dat ik me niet zo'n zorgen moet maken, maar ik slaap er gewoon niet van.

Hoe laten jullie los?

Triva

Triva

02-04-2016 om 08:47

hmm

Heeft hij wel een vervolgopleiding? Het voordeel daarvan is dat ze die hebben uitgekozen, het gerichtere vakken zijn etc.

Ik zou wel even willen weten wat er gaat gebeuren als hij zakt voor zijn diploma. Mag hij dan nóg een jaar overdoen of moet hij dan van school af want pas op, dan wordt het een MBO1 of 2 opleiding ipv een MBO4!

Heidi*

Heidi*

02-04-2016 om 09:57

Echt waar?

Daar heb ik nog nooit van gehoord!
Nou dat stemt me dan al helemaal niet gerust ....

En ja, hij heeft een vervolgopleiding waar hij veel zin in heeft en ook aangenomen is.

Triva

Triva

02-04-2016 om 10:15

daarom

Ik zou even een mailtje sturen dus om te vragen wat er gebeurt als hij zakt. Misschien motiveert hem dat wat want nog eens het jaar over doen lijkt me ook al niets voor hem als hij zin heeft in de vervolgopleiding.

Triva

Triva

02-04-2016 om 10:17

daarom

Ik zou even een mailtje sturen dus om te vragen wat er gebeurt als hij zakt. Misschien motiveert hem dat wat want nog eens het jaar over doen lijkt me ook al niets voor hem als hij zin heeft in de vervolgopleiding.

Elfje65

Elfje65

02-04-2016 om 11:00

Agenda gebruik

Is uit de tijd. Alles staat op magister. Zoon heeft al een paar jaar geen agenda meer. Soms zet hij dingen in zijn telefoon. Dat zak straks bij vervolgopleiding niet anders zijn.

Wat betreft dat motiveren om te leren vind ik echt lastig. Ze moeten zelf het licht zien anders werkt niets. Is extra examentraining anders wat?
En wat Triva zegt kan hem inderdaad ook wakker doen schrikken. Als het toch niet lukt, kan hij ook nog via de Vavo de ontbrekende vakken halen.
Sterkte, ik begrijp helemaal hoe je je voelt.

zebra

zebra

02-04-2016 om 17:23

agenda

om de lege agenda zou ik me geen zorgen maken, die wordt hier ook niet gebruikt want alles is op magister te vinden.
Wel erg vervelend dat je zoon zo weinig uitvoert. Maar ik neem aan dat hij het ook niet fijn zal vinden als hij dit jaar opnieuw moet doen met alle gevolgen van dien.

Zelf hebben we in de brugklas zo'n fase gehad, zoonlief voerde weinig tot niks uit en dreigde af te stromen naar tl2 ipv verder te gaan naar havo2. Net voor de laatste proefwerkweek kwam hij zelf tot de conclusie dat hij toch verder wilde naar havo. Nu zit hij in het eindexamenjaar en haalt redelijke cijfers.

bieb63

bieb63

03-04-2016 om 14:05

zou ik ook stress van krijgen.

Is het mogelijk op een 'gunstig' moment even met je zoon te praten? Desnoods tijdens een etentje o.i.d. in een relaxte sfeer.
Dan een beetje concrete vragen stellen (niet pushend, maar belangstellend en geinteresseerd): "weet je zeker dat je je examen haalt als je niets doet? En stel dat je zakt. Wat dan? Zou je het erg vinden het jaar nog een keer over te doen (en weet je zeker dat dat mag)?" En dan eens kijken wat hij daar op antwoordt.

Gunstig moment

Als je al een relaxte sfeer hebt, lijkt me dit moment om de relaxte sfeer om zeep te helpen.
Bij mijn zoon helpt wel een moment van te voren af te spreken. Het probleem is dan nog steeds dat zoon dan bereidwillig is, met allerlei plannen komt, maar later het toch weer laat versloffen en als je 'm daarop wijst, boos wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.