Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
GerDS

GerDS

19-03-2015 om 22:16

Zonsverduistering morgen en buiten spelen op school.

Zoon zit in groep 6 en vertelde mij dat ze morgen de hele ochtend buiten gaan spelen. Dus een extra lange pauze speciaal omdat er een zonsverduistering komt. Alleen hebben de kinderen geen beschermende brillen op. Ik vind dit eigenlijk onverstandig. De kinderen gaan dan toch omhoog kijken. Of ben ik nu overbezorgd? Graag hoor ik jullie mening.

Angela67

Angela67

19-03-2015 om 22:35

nrc.nl

ECLIPSBRILLETJE NIET BIJ DE HAND?
De eclipsbrillen zijn op. De afgelopen weken zijn er meer dan driehonderdduizend gratis brillen uitgedeeld om de zonsverduistering te bekijken. Voorzichtig half met je handen voor je ogen gaan staan, of een zonnebril opzetten, kan volgens Zonsverduistering.nl directe schade aanrichten aan je ogen:

“Er zijn andere veilige manieren om de eclips te bekijken. Ga in ieder geval niet tobben met cd’s, fotonegatieven of beroete glaasjes. De kans dat je dan je ogen beschadigt, is aanwezig.”
Maar niet getreurd, er zijn volgens de website genoeg andere opties, om toch de zonsverduistering te bekijken zonder de kans om schade op te lopen aan je ogen. De drie meest voor de hand liggende opties:

Lasglas: Een lasglas met een verduisteringsfactor van 13 of meer is zeker veilig. Te koop bij de doe-het-zelf-winkel.
Gaatjescamera: Neem een stevig stukje karton ter grootte van een briefkaart. Prik in het midden een gaatje met een middellijn van ongeveer één millimeter. Houd het karton in de zon en laat het geprojecteerde zonsbeeld op een wit vel papier vallen dat je op ongeveer zestig centimeter achter het karton houdt. Het geprojecteerde beeld kun je probleemloos bekijken, zelfs met meerdere mensen tegelijk. Je kijkt dus niet naar de zon, maar naar een projectie van de zon.
Live volgen: Je kunt de zonsverduistering via internet volgen op verschillende websites, zoals Slooh.com. Je kunt dan ook de totale zonsverduistering zien, zoals die waarneembaar is op de Faeröer-eilanden. Veel openbare sterrenwachten organiseren een extra activiteit en je kunt de verduistering dan volgen met grote telescopen. Kijk op dit overzicht van alle Nederlandse publiekssterrenwachten in Nederland.

Emmawee

Emmawee

19-03-2015 om 23:09

Lasglas

Lasglas kleur 13 is helemaal niet zo eenvoudig verkrijgbaar.

Ik vind extra buitenspelen inderdaad best onverstandig, samen een camera obscura bouwen lijkt me leuker / zinniger.

Hier heb ik nog niets gehoord over wat school van plan is. Mijn kinderen zijn reuze verstandig en voorzichtig, maar voor sommigen zal het toch lastig zijn om hun nieuwsgierigheid te bedwingen. Ik hoop trouwens dat er kinderen mét een eclipsbril zullen zijn, die deze willen delen. Ze kunnen toch niet de hele tijd kijken.

Amelie

Amelie

19-03-2015 om 23:38

Ik hoop dat ze bij mijn kinderen wel gaan kijken

Ik heb voor mijn kinderen eclipsebrillen gehaald die ze morgen meenemen naar school. Ik hoop dat ze eerder naar buiten gaan om te kunnen kijken. Hopelijk maakt de juf er een leuk leermoment van en zijn er meer kinderen met een bril zodat ze kunnen afwisselen en elk kind even kan kijken.

Zomaar extra buiten spelen

Zonder bescherming en voorlichting, vind ik idd erg onverstandig. Als ze extra naar buiten mogen, is dat dus vanwege de verduistering, en natúúrlijk gaan die kids dan omhoog kijken.
School hier is volgens mij niks van plan. Ik geef de kinderen een eclipsbril mee, met de opdracht die ook uit te lenen. Maar ik vrees dat hele schoolpleinen onbeschermd naar boven gaan turen. Gisteren sprak ik weer iemand die dacht dat het ook wel met een zonnebril kon

200 eclipsbrillen

Onze school heeft voor het eerst eens iets proactieve, leuks en georganiseerd geregeld, ze hebben 200 eclipsbrillen geregeld en gaan mijn zijn allen kijken. Kinderen zonder bescherming tijdens de zonsverduistering naar buiten vind ik geen goed idee. Hier is het trouwens dusdanig bewolkt dat ik nu sowieso geen zon zie.

Skik

Super

Dat vind ik nou leuk van zo'n school. Het komt per slot van rekening niet zó vaak voor, kun je toch een unieke lesochtend van maken.

Anneque

Alleen jammer dat het hier zó zwaar bewolkt was dat het lijkt of je naar een witte fleecedeken zit te kijken, ik kon niet eens bij benadering zeggen waar de zon zou moeten staan.

Skik

Oh bij jou ook

Jammer hè!

bieb63

bieb63

20-03-2015 om 13:54

geluk!

Hier net op het 'hoogtepunt' een heel klein gaatje in de wolken waar precies de bijna geheel verduisterde zon achter verscheen. Echt mazzel gehad hier.

Emmer water

Tip voor de volgende keer van de vorige keer: een emmer water, waarin je de zon ziet schijnen.

Tsjor

Selfie

Of ga met je rug naar de zon staan en zet je camera op de selfiestand.

Skik

Hadewich

Hadewich

22-03-2015 om 09:25

skik

Grote kans dat dan je camera kapot gaat...Een camera moet je ook beschermen met speciale folie!

hoe is het gegaan?

Ben benieuwd eigenlijk nog, hoe het is gegaan?
Mijn school had ook 160 eclipsbrillen geregeld.
Misschien hadden ze dat ook gedaan bij jullie, GerDS, en wist je zoon dat gewoon niet? En ik kan eigenlijk niet geloven dat ze van plan waren de "hele ochtend" buiten te gaan spelen. Ik zou dat altijd checken als je je zorgen maakt.

Maar ja, er was ook hier idd weinig te zien

Lusithania

Lusithania

27-03-2015 om 17:08

Zonnepanelen

Hier was het de hele ochtend zwaar bewolkt en het enige dat je merkte dat het op een gegeven wat 'donkerder' was.
Op de app van de zonnepanelen kon je wel een flink dal zien van de opbrengst. Niet dat die met een zwaarbewolkte lucht zo hoog is maar er was wel een echte dip.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.