Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Silas

Silas

21-07-2015 om 00:19

Zomerschool..wie ook

Dochter uit havo 2 moet naar de zomerschool.
Ik begrijp dat dit een nieuwe regeling is om zo het aantal zittenblijvers terug te dringen.
Ze moet een voldoende halen om alsnog over te kunnen.
Heeft er iemand ervaringen zowel positief als negatief

Nieuw verschijnsel

Nee, ik heb geen ervaring. Het is een nieuwe voorziening die in de plaats van zittenblijven komt.
Het is wel Uitgeest bij een aantal scholen en toen bleek het succesvol: de meeste leerlingen gingen alsnog over.
Ik denk dat acces vooral ook afhangt van de mening van de ouders en de leerling.
Wat vind je er zelf van?

Ik heb wel een vraag: moet je ervoor betalen?

Silas

Silas

21-07-2015 om 08:58

M lavell

Wij vinden het vooralsnog een goede regeling en zien het als een her net als een herexamen.
Als ze daarmee een heel jaar doubleren mee kan omzeilen .. Prima toch.
Ben wel benieuwd naar volgend jaar, hoe gaan de leerlingen t dan doen kunnen ze gewoon mee in t volgend schooljaar.. Zouden hiaten echt weggewerkt kunnen kunnen in 1 week
Wij hoeven niks te betalen alles komt uit een subsidiepotje. Ik had t ook gewoon betaald als dat de regeling zou zijn.

In Rotterdam

Is er zomerschool voor MBO studenten voor rekenen, Engels en Nederlands, studenten betalen borg van een paar tientjes die zij bij voldoende aanwezigheid terug krijgen.

Het werkt goed: in kleine groepen 10 dagdelen bijspijkeren, studenten kunnen echt een niveau omhoog.

Overigens, toen ik jong was, kreeg ik ook wel eens wat werk mee in de zomervakantie, aks dat voldoende was, mocht ik alsnog over, moest ik wel zelf doen.

Jamie

Jamie

21-07-2015 om 09:37

Als ze nu een voldoende haalt heeft ze de stof begrepen maar de basis is zwak, waarschijnlijk ook bij nog een paar vakken? Dus vanaf het begin volop mee doen in de klas en er hard aan trekken zodat je nog eens een uitglijder kan maken. Als ze straks na de zomer de klas in komt met de instelling: gut ik heb geen vakántie gehad en die ga ik nu nemen dan wordt het natuurlijk niets. Volle bak gaan en eventueel huiswerk controleren en overhoren tot er weer overal goede voldoendes staan.

Prim

Prim

21-07-2015 om 09:51

helaas hier niet

Goh, dat was wat geweest voor onze oudste die net niet over is naar VWO-6. Nu gaat ze Havo-5 doen (ze had VWO-5 ook over mogen doen).
School doet niet aan extra taken.

Emma

Emma

21-07-2015 om 09:58

Taak

Toen ik van 4 naar 5 havo ging kreeg ik een "taak" voor Duits om over te gaan. Ik had een strak werkschema in de vakantie en er bleef ook tijd over voor andere dingen. Ik had het achteraf leuker gevonden met meerdere leerlingen in een zomerschool, dat weet ik heel zeker.
Ik ben trouwens het jaar daarna met glans geslaagd, een dikke 7 voor Duits.
Doubleren heeft vaak niet zoveel zin. Alleen als je echt te jong bent, niet als je met een of twee vakken moeite hebt.

miranda

miranda

27-07-2015 om 12:14

goed initiatief

Ik vind dit een goed initiatief. Zou heel goed zijn geweest voir onze oudste dochter. Die is heel onnodig nipt blijven zitten een paar jaar geleden. Ze heeft niet veel geleerd van doubleren en baalt enorm dat haar vrienden nu gaan studeren en zij nog een jaar op de middelbare school zit. Ook voor zoon zou het goed zijn geweest. Die had dan niet hoeven afstromen en nu in havo 5 gezeten ipv van 4.
Veel succes voor je kind, silas. Het is nu even doorzetten maar uiteindelijk scheelt het een jaar.

Silas

Silas

28-07-2015 om 00:10

Toch over

Even een update
Dochter is bevorderd ze heeft de toets buiten verwachting heel erg goed gemaakt
Dus voor degene die ooit voor die keuze staan wel of geen zomerschool DOEN

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.