Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fiene

Fiene

05-04-2016 om 19:36

zomerschool

Deze week kregen we van school "een digitale folder" over de mogelijkheid van zomerschool. Dat wil zeggen dat in kleine groepjes leerlingen die anders net doubleren, intensief worden begeleid in plannen en stof inhalen. Aan het einde van die cursus (net geen 2 weken geloof ik) worden proefwerlen gemaakt en aan de hand van de resultaten wordt je alsnog bevorderd of niet. Dat lijkt mij een zeer zinvol initiatief.
Nu hebben wij een tweeling die allebie twijfelachtig ervoor staan. Ze zijn eigenlijk de kandidaten voor deze zomerschool. Alleen, wij hebben toevallig net in die 2 weken vakantie geboekt. Ik hoop dus dat ze hem even opzetten en dat ze het toch halen. Anderzijds, je gaat vlgs mij sterker het examenjaar met zomerschool dan met de hakken over de sloot over.
Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben?

Geen ervaring

Ik zag dat de school van mijn zoons ook zomerschool aanboden voor voorexamenjaren, of alle bovenbouwjaren, dat weet ik niet meer precies. Nou zitten mijn jongens pas in de brugklas dus het is voor hen nog niet van toepassing, maar ik vind het een goed initiatief!

Ik weet niet of je een erg dure vakantie hebt geboekt en of je nog meer kinderen hebt, maar ik zou de mogelijkheid om doubleren te voorkomen door naar de zomerschool te gaan laten prevaleren op een vakantie. Desnoods gaat één ouder met eventuele andere kinderen dan de tweeling.

skik

Debbie

Debbie

06-04-2016 om 09:00

Goed initiatief

Zo hebben ze bij ons dit jaar de lente school.
Kinderen kunnen in de eerste week van de mei vakantie daar extra hulp krijgen voor de laatste periode.

Ik vind het een goed idee van een school maar kijk wel goed naar je kinderen.
Hebben ze daar zin in ons werd verteld dat het geen zin heeft om een kind er heen te sturen die er toch geen zin in heeft.

Triva

Triva

06-04-2016 om 09:10

wie geeft er eigenlijk les?

De leerkrachten van school of huren ze andere mensen daarvoor in?

zebra

zebra

06-04-2016 om 09:41

in de meivakantie

is er hier in de omgeving de mogelijkheid om 2 dagen examentraining te volgen. Ze kunnen 1 vak kiezen (Engels, Nederlands, wiskunde A of B of economie). Dit is dus wel voor de eindexamen kandidaten en op vrijwillige basis. Onze zoon gaat er ook heen, de kosten nemen we voor lief.

Ik kan me wel voorstellen dat het lastig kan zijn als je al een vakantie geboekt hebt.

No brainer

Maar net blijven zitten komt meestal door net te weinig te doen. Het gevolg: de leerling doubleert een klas die voor 90% bekende en gekende stof opdist. Alleen die 10% moet nog.
Logischerwijs hoeft de leerling dus nog minder te doen: van net niet genoeg naar werkelijk met vingers in de neus en op halve kracht.

De cijfers zijn meestal wel oké, maar de leerling heeft nog steeds niet geleerd hoe goed om te gaan met het schoolwerk.

Dat belooft weinig goeds voor het jaar daar op.
Dat blijkt ook uit de statistieken: zittenblijven is de beste voorspeller voor zittenblijven (afstromen, zakken).

Voor jouw tweeling staat nu een concreet doel in de agenda: Of vakantie, of zomerschool. Misschien is het ze dat wel waard.

Maak met hen inzichtelijk wat er precies opgehaald moet worden. Wees realistisch over de vraag of dat wel kan. Soms kan het niet meer. Bijvoorbeeld als er een vak heel slecht voor staat.
Als ze niet over gaan zou ik zeker inzetten op die zomerschool.
Ook (misschien juist) als ze geen zin hebben. Dat is de kwestie namelijk. Ze moeten zin maken.
Wie school stom vindt doet er goed aan er zo kort mogelijk aan deel te nemen.

Fiene

Fiene

06-04-2016 om 12:26

vakantie

Skik: Ik vind het ook een goed initiatief! Ik denk dat je hier meer aan hebt dan aan een heel jaar doubleren. Ik ga ook informeren of de vakantie is om te boeken. Helaas is het niet duidelijk of ze wel of niet dit moeten gaan doen. Maar inderdaad, zomerschool krijgt voorrang.
Debbie: ja, dat is ook wel interessant, al eerder in het jaar zo'n stoomcursus. Ik vermoed dat het met de motivatie van alle 2 wel goed zit. Liever 2 weken vakantie opofferen dan een heel jaar. Maar dat is misschien wel een verschil tussen de lente- en de zomerschool want in het laatste geval weet je dat je net te weinig hebt om over te gaan.
Triva: dat weet ik niet. Ik heb deze week 10-minutengesprek. Ik zal, als ik het niet vergeet, navragen.
Zebra: dat word ook aangeboden op school. Oudste gaat dat niet doen want het vak dat ze graag zou willen hebben, zordt niet getraind en het andere vak dat haar interesse heeft, wordt gegeven door een leraar die ze eerder gehad heeft en waar ze grote moeite had hem te volgen. Ze heeft besloten de bundel samengevat te kopen en daar uit te werken en evt zoeken we bijles. Gelukkig zijn het geen kernvakken.
Miriam: Ze hebben alle twee dit jaar met name in het begin wat laten liggen. Dat krijgen ze niet meer bijgewerkt en ze lopen achter de feiten aan. Aan de ene kant hoop ik dat ze de kans krijgen mee te doen, ook al zijn ze dan officieel blijven zitten. Diverse vrienden van ons hebben kinderen die net over zijn gegaan altijd, net geslaagd (veel door eigen studiehouding) en die hebben het zwaar op het vervolgonderwijs doordat ze basale kennis missen of doordat de basis te zwak is. Met zo'n zomerschool krijgen ze een fijne boost voor het examenjaar (hoop ik). Wat dat betreft heeft dat mijn voorkeur. Zijzelf vinden het moeilijk dit allemaal te overzien wat het lange termijn betreft (maar daarom zitten ze waarschijnlijk ook in deze situatie). Op het korte termijn zien ze dat ze 2 weken zomervakantie korter hebben. Maar daarvoor zijn het pubers. Ik wacht af wat er uit het 10-minutengesprek komt deze week.
Wat moet er opgehaald worden? De een heeft een 1 gehad voor een proefwerk. Er zijn er maar 4 in een jaar, dus dat is heel lastig ophalen. En daar staat nog een vak tegenover dat noit een voldoende zal worden. Die 1 lijkt de nekslag te zijn. Er is nog nooit een 1 gehaald door deze. De ander moet van 2 kernvakken 1 een half omhoog zien te krijgen. Dat moet eigenlijk wl lukken, zeker omdat voor wiskunde de laatste 2 cijfers dikke voldoendes waren.
En met de laatste zin van jou ben ik het helemaal eens.

Mandy

Mandy

06-04-2016 om 19:36

Ook hier

Een paar jaar geleden was het hier een pilot. Zoon had hard gewerkt, maar was eigenlijk geen havist. Had wel Havo nodig en hij ging ervoor. Overgang van 4 naar 5 wisten we niet of hij naar de zomerschool zou moeten. Hij had ook vakantie geboekt, met vrienden, van zijn eigen geld. Lastige situatie omdat we pas op het allerlaatst zouden horen wie wel en wie niet. Was afhankelijk van cijfers,
We hebben toen gekozen voor bijlessen wiskunde, we hadden er geen vertrouwen in dat de zomerschool genoeg zou zijn. En daarnaast particulier naar zomerschool voor Engels. Hij heeft daar weinig geleerd, het was een veredelde opvang voor jongeren. Wiskunde heeft zijn bijles leraar weer helemaal opnieuw opgebouwd.
Uiteindelijk was hij niet eens een bespreek geval.

Fiene

Fiene

07-04-2016 om 17:36

sorry

Sorry, Triva, ik heb het oudergesprek gehad maar ben vergeten te vragen wie de zomerschool gaat geven want dit was echt het waardelooste en slechtst voorbereide oudergesprek dat ik in al die jaren heb meegemaakt en uit pure ergernis heb ik niet meer aan die vraag gedacht. Jeetje, wat maken sommige mentoren er een potje van.
Mandy, ik neem aan dat jouw zoon is overgegaan, dat je dat bedoelt met die laatste zin? En was er een particuliere zomerschool (dus niet van school uit) en was die voor de laatste proefwerkweek?

Mandy

Mandy

07-04-2016 om 18:42

Wel over

Hij ging wel over, vanwege het cijfer van wisk wat hij ophaalde tot 5,6 en zijn allerlaatste tentamen voor Engels zorgende voor een 5,5 op het rapport. Vandaar geen bespreekgeval. In de laatste week van de vakantie ging hij naar de zomerschool. Moet zeggen dat 5 Havo een stuk relaxter was. Hij slaagde in 1 keer. Met het hele jaar bijles wiskunde, dat wel. Nu lekker op de PABO, waar hij floreert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.