Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zomerschool

Staatssecretaris Dekker trek 9 miljoen uit voor projecten om zittenblijven in het VO tegen te gaan. M.n. De 3e en 4e klas En havo 4 is berucht. Wat vinden jullie? Mij lijkt het een veelbelovend initiatief: geen onnodig tijdverlies, wel achterstand bijspijkeren.

Leerlingen een klas over laten doen, werkt slecht. Tegelijkertijd doen scholen weinig om het aantal zittenblijvers te verminderen, terwijl ook zij twijfelen aan het nut van doubleren.

Dat blijkt uit een rapport van de Inspectie van het Onderwijs over middelbare scholen dat staatssecretaris Dekker (Onderwijs) vandaag naar de Kamer stuurt. De VVD-bewindsman wil meer doen om het aantal zittenblijvers omlaag te brengen. Dat aantal daalt sinds 2011 weliswaar licht, maar Nederland doet het internationaal nog steeds slecht: 5,8 procent van de leerlingen moet een jaar overdoen of zakt voor het eindexamen. Dekker wil daarom via zomerscholen het aantal doubleurs verminderen en stelt 9 miljoen euro beschikbaar voor dit soort programma’s.

De onderwijsinspectie ziet dat blijven zitten vaak niet helpt bij het verkrijgen van een diploma op hetzelfde niveau. Minder dan de helft van de zittenblijvers in het derde jaar haalt uiteindelijk het eindexamen van dat schooltype.

Jongens

De inspectie ziet meer heil in „op maat gesneden onderwijs”. Nu wordt er nog te vaak voor gekozen om een leerling een heel jaar over te laten doen. Een derde van de scholen geeft niet eens ondersteuning als een leerling dreigt te blijven zitten, constateert de onderwijsinspectie. Uit het rapport blijkt verder dat de meeste doublures in havo 4 voorkomen en jongens nog steeds vaker blijven zitten dan meisjes.

Staatssecretaris Dekker is het eens met de inspectie: „Lang niet alle leerlingen schieten wat op met zittenblijven. Het motiveert leerlingen natuurlijk ook niet om alle vakken opnieuw te moeten doen vanwege een paar onvoldoendes. Nog vervelender is dat zittenblijvers later vaak alsnog hun diploma niet halen.”

De bewindsman wil daarom dat deze leerlingen op zomerscholen de kans krijgen om de vakken bij te werken waar ze slecht in zijn. Als ze die stoomcursus halen, mogen ze alsnog door naar het volgende jaar.

Dekker meldt dat er dit jaar ruim 130 scholen subsidie hebben aangevraagd om een zomerschool te beginnen. Naar verwachting zullen daar deze zomer circa 6000 scholieren aan deelnemen in hun vakantie. „Dat stemt positief”, stelt Dekker.

De bewindsman stuurt vandaag ook een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen naar de Kamer. Daaruit blijkt dat de zomerscholen effectief zijn tegen zittenblijven. Driekwart van de leerlingen die aan een proef hebben meegedaan, hoefde het volgende schooljaar niet over te doen of slaagde voor het eindexamen.

Doordat van de 320 leerlingen die deelnamen er alsnog 276 naar het volgend jaar mochten, is er ook bespaard op kosten voor het onderwijs. Met de proef is zo bijna een miljoen euro binnengehaald.

Anna G.

Anna G.

10-04-2015 om 23:09

dubbel gevoel

Ik weet het niet hoor, aan de ene kant wil een kind graag extra arbeid leveren om een jaar doubleren te voorkomen. Aan de andere kant zal een kind wat al een zwaar jaar heeft gehad graag even een time out willen en op vakantie willen gaan.

Hoe gaat dat praktisch gezien als pa en ma al de familie vakantie hebben geboekt? Misschien niet het voornaamste probleem maar wel lastig.

Ik snap ook niet waarom van doubleren zo'n probleem wordt gemaakt. Op OO dan he? Want dat de overheid op kosten wil besparen snap ik best. Ik heb zelf Havo gedaan en er bleven inderdaad veel zitten in 4 Havo, maar hooguit een enkeling zakte in 5 Havo. Degenen die zakten voor het examen waren juist leerlingen die 4 Havo met hakken over de sloot haalden.

Soms is het best nuttig om extra tijd te nemen om te stof beter te kunnen begrijpen. Niks mis met doubleren. Onnodig snel afstromen zie ik eerder als een probleem.

"De onderwijsinspectie ziet dat blijven zitten vaak niet helpt bij het verkrijgen van een diploma op hetzelfde niveau. Minder dan de helft van de zittenblijvers in het derde jaar haalt uiteindelijk het eindexamen van dat schooltype."

Vind ik een sterke
In het derde jaar van wat? Van 3 VWO'ers die nog niet met hun profiel bezig zijn snap ik het, maar ik geloof er geen snars van dat van de 3 VMBO'ers die blijven zitten minder dan de helft het diploma haalt.

havo

havo

10-04-2015 om 23:38

pauze

Ik heb een dochter in een "beruchte" 4 havo . In haar klas doubleert met de huidige stand zo'n 60 à 70 %. Het was tot nu toe een heftig jaar en ik ben totaal niet verbaasd dat velen dit niet halen ,al is het percentage in haar klas wel erg hoog. De aansluiting van 3-4 havo hebben we ervaren als zeer slecht, alsof ze weer naar de brugklas ging. Na zo'n jaar ook nog in de zomervakantie doorgaan is van de zotte. Als hij geld wil besparen moet hij dit probleem oplossen.

Ik ben voor

Dan zou ik zeggen: Lieverd, je hebt het zelf in de hand. Of je doet je werk (ik wil je helpen, wat wil je dat ik doe?), of je levert je vakantie in.

Ik ben trouwens ook voor les op zaterdag.
Boek niet bij je, lesje niet geleerd, onvoldoende gehaald voor een so, huiswerk niet gemaakt, gespijbeld, te laat gekomen.... :zaterdag terug komen.

Zo doen ze dat op het Luzac.
Heel overzichtelijk. Vooral ook: klachten over leerlingen gaan zelden over het karakter of over de persoon. Het gaat altijd over schoolwerk. Wie onvoldoende werkt moet dat inhalen. Wie voldoende werkt heeft vrij.

Bermbrand

Bermbrand

11-04-2015 om 11:18 Topicstarter

Precies

Het werkt ook preventief, je kunt namelijk ook gewoon je werk doen en overgaan.
Verder is de Zomerschool een kans voor leerlingen die op zittenblijven staan om toch nog over te gaan, je hoeft niet deel te nemen. Als ouders liever 2 weken eerder op vakantie gaat, kun je ook het jaar overdoen.
Waarom werken eigenlijk niet meer scholen zoals het Luzac? Hoeveel zittenblijvers heeft het Luzac eigenlijk?

Weet ik niet

Ik moet het nuanceren: zo werkt het 2 jaar in een bij het Luzac.
Ik weet niks van de gewone school (die bestond nog niet toen mijn kinderen op school zaten).

Als ik Luzac baas was, dan zou ik zittenblijven verbieden en ter compensatie zomerschool aanbieden (moet voor betaald worden natuurlijk).
Ongetwijfeld zijn er dan nog leerlingen die de streep niet halen.
Er zijn ook leerlingen die echt geen zin hebben.

Anna G.

Anna G.

11-04-2015 om 11:51

Luzac

Is al voor zittenblijvers. Ze krijgen daar een nieuwe kans, maar de meesten hebben al eerder op hun oude school gedoubleerd.

Hmm

Doubleren komt niet meer zo vaak voor, zeker niet in de bovenbouw.
Ik denk daarom dat er wel wat veranderd is aan de populatie.
2 jaar in een richt zich op leerlingen die het examen niet hebben gehaald - of dreigen niet te halen.
Voor havo lln is dat vaak in de 4e al duidelijk, voor vwo lln in de 5e.

Toen zittenblijven nog gewoon was (voor de invoering van de tweede fase) was dat wel zo. Het richtte zich dan eigenlijk op lln die én in het voorlaatste jaar gedoubleerd hadden én niet zouden slagen.

Mijn kinderen hebben Luzac gedaan om eerder klaar te kunnen zijn met het vo.
Zonder zittenblijven dus.
Toen moest je nog 16+ zijn om zonder hijgende leerplichtambtenaar zo'n keuze te kunnen maken.

Bermbrand

Bermbrand

11-04-2015 om 18:40 Topicstarter

Kampioen zittenblijven

Van alle 15-jarigen in Nederland heeft 22 procent op school een jaar moeten overdoen. Het gemiddelde van de rijke industrielanden die zijn verenigd in de OESO, ligt veel lager: ruim 14 procent, http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/nederlandse-scholier-kampioen-zittenblijven-maar-zomerschool-helpt
Als het zittenblijven in Nederland fors is afgenomen de laatste jaren, hoe hoog was het percentage dan eerst?
Zonder subsidie zijn de kosten €250 per leerling, zo lees ik in het voorstel Zomerschool van de school van mijn oudste. Met subsidie zijn er geen kosten voor de ouders.

Katniss

Katniss

11-04-2015 om 20:54

22%

Het moet haast wel dat daar de kleuterverlengers in zitten. Ik ken echt niet zoveel kinderen die gedoubleerd hebben.

Ik vind zitten blijven niet zo erg hoor

Afgezien van wat het kost, daar ga ik niet over.
Zitten blijven in de onderbouw gebeurt niet veel meer, dan wordt er afgestroomd.
In de bovenbouw mn nog wel in havo 4. Is dat nou zo erg? Op de vrije school ( in elk geval die hier) duurt de havo altijd 6 jaar omdat ze eerst na het vierde jaar een vmbot laten halen en daarna verder gaan met de havo stof. Heb ik nog niemand over horen klagen. Niet mijn keus, maar het bestaat.
Soms heeft een ll gewoon wat meer tijd nodig om te er te komen, om allerlei redenen. En wil je wel snel dan zorg je dat je niet blijft zitten of je geeft je geld uit aan een dure opleiding zoals Luzac.

Barvaux

Barvaux

11-04-2015 om 21:14

katniss

Ja, dat is wel weer lekker zo'n kreet zonder link maar in de link die in dat artikel staat gaat het alleen over VO scholen.

March, zesjarige havo

"Op de vrije school ( in elk geval die hier) duurt de havo altijd 6 jaar omdat ze eerst na het vierde jaar een vmbot laten halen en daarna verder gaan met de havo stof. Heb ik nog niemand over horen klagen."

Een school mag geen zesjarige havo aanbieden, daarom laten Vrije Scholen hun havoleerlingen eerst vmbo-tl-examen doen om die regel te omzeilen. VS-ouders zal je daar inderdaad niet over horen klagen, want het is onderdeel van de VS-filosofie. Mensen die daar niets in zien laten hun kind niet naar zo'n school gaan. Maar het wordt door de Inspectie wel gezien als vertraging/zittenblijven, dus minpunt.

skik

Barvaux

Barvaux

12-04-2015 om 07:11

inderdaad

Waarom zou je over iets klagen als dat zo wordt aangeboden? Als je dat niet wil dan schrijf je je kind daar niet in.

Hoe doen ze dat op het VWO dan? Ook in zeven jaar en dan eerst de havo halen? Waarom zou je je kind met havo-advies dan niet die zevenjarige vwo laten doen en na vijf jaar naar het HBO sturen?

Wel of niet erg

"Ik vind zitten blijven niet zo erg hoor Afgezien van wat het kost, daar ga ik niet over."

Tja, dat is toch wel een kwestie al zou ik me dan weer niet op laten jagen door cijfers uit het buitenland. Zittenblijven is een tamelijk arbitraire keuze.

Lang geleden, ik weet niet meer wanneer want ik heb het boekje niet meer, bedroeg het zittenblijfpercentage in het havo 65%. Ik was toen warm pleiter voor een zes jarige havo met een tamelijk eenvoudige argumentatie: als de meerderheid het niet lukt in de gestelde tijd, dan klopt de gestelde tijd niet.

Ik ben bijzonder voor instrumenten die leerlingen zelf en op zo kort mogelijke termijn, invloed kunnen geven op hun schoolloopbaan. Een zomerschool (en zaterdagklas) kunnen die instrumenten zijn.
Ik ben bovendien voor een flexibeler lesprogramma. Je kunt je voorstellen dat een zomerschool ook ruimte biedt om te versnellen. Of inderdaad vakken op andere niveaus te doen.

Zittenblijven doet ondertussen niet wat men ervan hoopt. Zittenblijven is de beste voorspeller voor nog eens zittenblijven, zakken, of falen.

Ik ben

Vooral voor een fatsoenlijke zomervakantie voor iedereen. 6 weken geen lessen en eindelijk eens geen druk. Gewoon iets anders.
Een zomercursus die nog buiten die 6 wekeb valt, dus eigelijk voor de echte zomervakantie lijkt mij prima

Ik niet

Nee, dat vind ik onzin.
Voor een enorm deel van de kinderen betekent die zomervakantie helemaal niks. Geen vakantie (te duur), maar verveling omdat de vriendjes er niet zijn en alle kindvoorzieningen gesloten.
Ouders hebben ook geen 6 weken vakantie.

Gelukkig bestaat er al zomerschool http://zomerschool-amsterdam.nl/informatie/

Overigens is die 6 weken ooit bedoeld geweest om de oogst van het land te halen. Niet voor vakantie.
Er is geen biologische nood voor 6 weken vakantie.

Je hoofd 6 weken helemaal leeg maken is volgens mij ook in strijd met de onderwijsdoelstellingen.

Zomerschool miriam

Voor VO kinderen maakt het ook niet uit of ouders vrij zijn. Die redden zichzelf. En de zomerschool die je als voorbeeld geeft is voor de basisschool . Voor fun. Dat is wel wat anders dan zwoegen op een vak dat je toch al moeilijk vond.

Verveling

Is niet erg voor pubers. Komt hun drukke hoofd eindelijk tot rust

geen 6 weken vakantie

Maar als die zomerschool precies tussen de tentamenperiodes valt, is blijft er geen vakantie over. Dat zou ik er nog wel een keer voor over hebben als ik het van te voren weet. Maar als zoon de laatste toetsweek net verknald en de vakantie is al geboekt, vind ik dat wel zuur....

Anna G.

Anna G.

12-04-2015 om 13:41

keuze

Ach, laat het dan een keuze zijn. Leerlingen die erin willen investeren die kiezen voor de zomerschool en leerlingen voor wie een jaartje extra niet zo'n probleem is (misschien jonge leerlingen) die kiezen voor een fijne vakantie.

Ik zou het in ieder geval prettig vinden als er keuzevrijheid is en niet weer een idee dat aan iedereen moet worden opgelegd.

O en skik, wat je zegt klopt niet hoor. In het speciaal onderwijs is een 6 jarige Havo heel gebruikelijk. En dan wordt niet eerst VMBO-T gedaan.

De havo vrije school hier

Duurt dus 6 jaar, eerst vmbot examen na 4 jaar . De lessen gaan dan gewoon door na het examen tot de Zomervakantie. Deze havo heeft een geweldig goede inspectierapporten. Ik lees nergens commentaar van de inspectie op het extra jaar. Zo kunnen natuurlijk veel meer havos goed scoren. Iedereen een jaar extra

Ff de link

http://www.parcivalcollege.nl/wp-content/uploads/2015/01/havo-folder.pdf. Ll met havo advies gaan standaard via vmbot en hebben 6 jaar. Noemen we dat geen zittenblijven dan?

bieb63

bieb63

12-04-2015 om 18:28

maar mark

waarom zo blijven hangen in de term 'zittenblijven'. Als je beste/meeste uit het kind wilt halen, dan zal dat kind ook de ruimte moeten krijgen om dat ook daadwerkelijk te halen. Er zijn heel wat laadbloeiers. Geef die ook een kans. Ik ken heel wat 40-plussers die via, mavo, dan havo, vervolgens vwo hebben gehaald (en daarna HBO of WO). Je kunt dat ook 'zittenblijven' noemen. Je doet er per slot van rekening ook 8 jaar over dat VWO diploma ipv 6 jaar. Is dat erg? Die mogelijkheid is nu lastiger, maar kan alsnog. Dus waarom geen 6-jarige havo? Of moet je als nog erg kinderlijke 11/12 jarige naar de mavo en thats it? Ook al blijkt dat je na 2 of 3 jaar meer in je mars hebt? Niks mis met de mavo en voor heel wat leerlingen misschien het max haalbare op VO niveau. Geen probleem, maar al die kinderen die wel wat meer kunnen? Waarom zo'n strikte weg?

Bieb

Ik weet niet of je het tegen mij hebt maar als je mijn berichten vanaf het begin leest zie je dat ik erg voor zittenblijven ben/ of hoe het dan ook genoemd wordt. Ik vind het juist prima. Alleen dan mag het op de vrije school havo ook gewoon zo genoemd worden. Maakt me niet uit hoe je het noemt. Havo in 6 jaar is prima

Bermbrand

Bermbrand

13-04-2015 om 07:07 Topicstarter

Vertraging

De onderwijsinspectie ziet de zesjarige havo overigens wel als zittenblijven. Tot en met de derde gaat het op het Parcival goed (geen vertraging). Maar er zijn maar weinig leerlingen die zonder vertraging het eindexamen halen. Ook de slagingspercentages zijn goed op het Parcival, maar tegelijk zit meer dan de helft van de leerlingen half onder het basisschooladvies. Zie de link met het inspectie- en Elsevier oordeel, tevens afgezet tegen het gemiddelde van havo. http://onderzoek.elsevier.nl/onderzoek/beste-scholen-2014/12/havo/1314

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.