Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Alien

Alien

09-07-2017 om 23:43

Zitten blijven (VO)

N.a.v. een kind van een collega die moet doubleren in 3 VWO maar omdat het een bespreekgeval was en ook door had gekund naar 4 VWO (en het was nogal op het randje begreep ik) even een vraag: maakt het voor scholen uit of een kind in 3 VWO of in 4 VWO blijft zitten? Is een van de twee gunstiger voor een school?

Als de ouders en het kind wel willen dat het kind door gaat naar 4 VWO waarom zou de school het dan al in de derde laten zitten? In de 4e kan het kind vakken laten vallen en meer de zelfgekozen vakken doen. Misschien gaat de 4e goed. En zo niet dan blijft het in de 4e een keer zitten. Maar waarom al in de derde laten zitten? De collega snapte het niet of was het niet eens met de uitleg en baalt er van.

Maar misschien dat jullie het wel snappen?

Regels

De school kan eigen regels hebben over zittenblijven. Bijvoorbeeld dat je een keer mag blijven zitten in de onderbouw en een keer in de bovenbouw.
Als kind dan overgaat en blijft zitten in 4HAVO is dat de laatste kans op zittenblijven.

Alien

Alien

10-07-2017 om 08:00

AnneJ

Kind zit op het VWO. Waarom begin jij over 4 Havo?

Afstromen.

Als het de 2e keer ook niet lukt in 3VWO kan het kind door naar 4Havo.
Uiteindelijk heeft ze dan de Havo in de normale 5 jaar gedaan.
Bij zitten blijven in 4VWO is overstappen naar een examenklas 5Havo (bijna) onmogelijk. Dus wordt het dan de 6 jarige Havo.

Persoonlijk zou ik kiezen voor nu doorgaan naar Havo 4 en dan zien of VWO 5&6 nog tot de mogelijkheid gaat behoren. Duurt ook 7 jaar, net zoals nu om het VWO diploma te bemachtigen maar met het verschil dat havo diploma er igg al is.

mirreke

mirreke

11-07-2017 om 15:18

Ik weet wel dat er scholen zijn die vooral voor zichzelf denken

en hun eigen imago in de gaten houden. En dus liever de 'risico-gevallen' laten blijven zitten, zodat ze betere presteerders hebben in de bovenbouw en uiteindelijk betere slagingspercentages. Verder geldt ook de gedachtengang over de Havo, zoals in bovenstaande reacties.

Ik ben het met je eens, TS. Ik zou zeggen (als het een bespreekgeval is en over naar de vierde ook een reëele optie is) dóór naar 4vwo. Dan kun je al profiel kiezen, net wat TS zegt, en kom je vaak veel beter op je plek. En anders zou zitten blijven in de vierde voor de leerling ook een veel prettiger optie zijn, want in een jaar waarin de profielkeuze al geldt en niet al die andere vakken ook nog.

Daarbij komt dat de wet scholen behoorlijk veel vrijheid geeft en er dus echt ruimte is om maatwerk te leveren.

doorstroompercentage

Scholen krijgen ook te maken met doorstroomcijfers bij hun resultaten. De onvertraagde doorstroom naar bovenbouw is een cijfer waarop school wordt afgerekend, daarom lijkt me niet dat deze beslissing gestuurd wordt vanuit schoolprestaties. Lijkt me dat er juist is gekeken naar of de leerling een betere kans maakt op het doorlopen van de bovenbouw als er in de 3e gedoubleerd wordt. Soms is een solide basis beter dan het voordeel van de twijfel geven.

mirreke

mirreke

11-07-2017 om 15:38

Solide basis

Dat vind ik dus echt kwats van het zuiverste water. Schoolspeak.

Alien

Ik vergis me. Maar voor VWO kan dat ook gelden dat de school doubleren 1 keer in de onderbouw en 1 keer in de bovenbouw toestaat. En dat zittenblijven in de onderbouw betekent dat er nog een kans over is in de bovenbouw. En als een leerling dan niet sterk staat dat er inderdaad gekozen wordt voor een meer solide basis.
Het is alleen niet alleen op regels gebaseerd. Vaak spelen ook meer subjectieve beoordelingen, vertrouwen in de leerling, match met de leerling. Zoon hier is een keer blijven zitten terwijl de meeste leerkrachten en zijn begeleiders vonden dat hij over kon. Echter de mentor zag dat niet zitten.
Ik werd gewaarschuwd dat zoon een bespreekgeval zou moeten zijn en door de mentor niet opgegeven was. Nadat ik daar contact over opnam kon ze toch haar mening niet bijstellen.
Die snapte ook niet veel van mijn zoon zag ik. Ze gaf les in de autismeklassen maar bleef er toch een soort standaard eigen verhaal overheen leggen.
Gelukkig heeft zoon zonder gedoe de klas overgedaan en stroomde daarna gewoon door. Inmiddels met veel succes op het HBO. En met plannen volgend jaar om door te gaan voor zijn master.

Triva

Triva

11-07-2017 om 16:10

inderdaad

Eén keer blijven zitten in onderbouw en één keer in bovenbouw anders van school af. Dus blijven zitten in VWO4 betekent dat je daarna in 1x door moet en dus ook niet mag zakken.

Verder kun je wel zeggen: door naar VWO4 want dan mag je vakken laten vallen maar dan ligt het er natuurlijk aan wélke vakken je mag laten vallen. Als je juist onvoldoendes hebt in vakken die je meeneemt heeft dat weinig zin. Daarnaast moet je ook in VWO3 het niveau halen en niet zomaar denken: och vak A, B en C doet mijn kind toch niet meer dus daar mag hij wel een onvoldoende voor staan. Zo werkt het natuurlijk niet.

Inderdaad door naar havo4 en daarna nog vwo heeft precies hetzelfde aantal jaren als blijven zitten in vwo3. Wie weet wil dit kind toch naar HBO en Havo-HBO-Master is ook nog een route.

marlies

marlies

11-07-2017 om 17:14

niet helemaal

Die solide basis is nou ook weer niet helemaal quatsch van het zuiverste water. Dochter doet dit jaar atheneum 5 voor de tweede keer. De eerste keer heeft ze de boel wat nonchalant aangepakt en dat in combinatie met jarenlang erg weinig doen en een pittig pakket wat ze wel aan zou moeten kunnen, maakte dat ze de boel kwijt raakte. Dit jaar pakt ze het goed aan, inclusief goed huiswerk maken en goed opletten en het zit er meer dan goed in met hetzelfde pakket. Ze gaat het examenjaar met veel vertrouwen in. Ze zegt zelf dat het er nu veel beter in zit en dat ze meteen begrijpt wat de leraren bedoelen. Ik durf met zekerheid te zeggen dat de basis er echt een heel stuk beter in zit.
En de zoon van een vriendin van mij is altijd net overgegaan in de bovenbouw. En net geslaagd. Minimaler dan hij kon je niet overgaan/slagen. Zijn eerste jaar in het WO is hij ongenadig onderuit gegaan. Geen basis voor wiskunde, scheikunde en natuurkunde aanwezig, hij snapte er helemaal niets van en alles ging te snel want hij moest eerst bedenken hoe het ook alweer zat.
Misschien begrijp ik je verkeerd maar niks mis met een goede basis.

Als docent..

Ben ik groot fan van de stevige basis. Op een gammel fundament is het slecht bouwen. En magere zesjes zijn dan wel 'voldoende' maar betekenen echt niet dat je iets echt beheerst. En soms is dat wel nodig ( bv als je gaat studeren..,)

Ingrid

mirreke

mirreke

11-07-2017 om 17:40

Demotiverend

Als ineens in het laatste deel van een jaar blijkt dat een leerling geen stevige basis heeft, is er iets misgegaan, in de communicatie, in de aansturing en ondersteuning van de leerling.

Zittenblijven is demotiverend en dient nauwelijks een ander doel dan dat van school.

https://www.vo-raad.nl/themas/maatwerk/onderwerpen/zittenblijven-voorkomen

Mirreke...

Dat blijkt al best vaak eerder in het jaar, maar het gebeurt nogal eens dat waarschuwingen en pogingen tot bijsturen onvoldoende resultaat opleveren. Ook een school kan geen ijzer met handen breken. Net vandaag rapportvergaderingen gehad, en best een aantal voorbeelden zien langskomen. Gelukkig biedt zomerschool tegenwoordig nog een extra route om doubleren te vermijden..,

Ingrid

mirreke

mirreke

14-07-2017 om 00:42

Klopt, zomerschool

is een inmiddels steeds vaker aangeboden mogelijkheid om kinderen extra bij te spijkeren. Wordt ook genoemd in dat artikel.

Mijn neefje mag ook twee weken naar zomerschool, hoorde ik toevallig, om zijn wiskunde op te halen... Het gaat in zijn geval ook om slechts één vak.
Fijn dat het bestaat.

Alien

Alien

23-07-2017 om 16:06

Dank

Voor jullie reakties.

Hoer geen zomerscbool helaas. Was prima geweest voor dit kind als ik het verhaal van de ouders zo hoor.

Mirreke, de ouders zijn terecht of onterecht ook bang voor een ander belang van school dan het belang van het kind. Jammer, maar de realiteit.

Of
de docenten betwijfelen echt of kind het kan. Wat dan weer jammer is dat de mening van de ouders, die het kind en karakter van het kind het beste kennen, dan niet meegenomen wordt. De ouders willen per definitie het beste voor hun kind.

Marieke

Marieke

24-07-2017 om 13:37

zittenblijven of niet?

In 4-vwo heb je je profiel al gekozen. Ik weet van mijn dochter, die nu naar havo 5 gaat, dat sommige kinderen die blijven zitten het volgend jaar een ander profiel gaan doen omdat de eerste keuze toch niet de juiste bleek te zijn. En dan kan de discussie twee kanten op gaan: blijf zitten in de derde en maak een goede keuze of ga over naar de vierde, kijk hoe het gaat, blijf desnoods zitten en maak een andere keuze.

Er is nog een andere categorie die wil blijven zitten in de vijfde van het vwo: wil je kind een studie gaan doen die erg populair is en vindt er een selectie plaats op cijfers? De middelbare school geeft de cijfers van 5 vwo door, dan moet je er dus voor zorgen dat die cijfers meer dan uitstekend zijn. Heb je een gemiddeld rapport met veel zessen en zevens, dan loont het misschien de moeite om te blijven zitten en dan naar de zesde te gaan met achten en negens! Over een solide basis gesproken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.