Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-06-2018 om 21:27

Zinsontleding

Mijn dochter heeft morgen een pw zinsontleding dus we wilden vandaag nog wat oefenen (nou ja, ik). Ik had wat zinnen verzameld uit haar boek en bij de eerste gingen we al de mist in.
Wat is het ww gezegde in deze zin: Hij hoopt dat de hond snel een nieuwe baas vindt.
Volgens de instructie is het ww gezegde alle werkwoorden uit de zin, maar deze moet je volgens mij als twee zinnen behandelen? Dochter wist het niet en was er direct klaar mee, en ook mijn twee hulplijnen wisten het niet (eentje is notabene juf).

Hoofd en bijzin

Elk hun eigen we gezegde...resp. ‘Hoopt’ en ‘vindt’

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-06-2018 om 21:39

Juist

En is dan het tweede zinsdeel in zijn geheel iets? Lijdend voorwerp of zo?
De zinnen bij de uitleg waren allemaal heel eenvoudig, dat lukt wel, maar ze is al vaker verrast door proefwerken.

nienke

nienke

03-06-2018 om 21:42

even goed denken

Wat ik me van vroeger herinner: zoek de pv (s), hier hoopt en vindt. Dan kijken naar onderwerp, bij hoopt hij en bij vindt de hond. Tussen de hond en vindt staan meer woorden, dat is de bijzin. De bijzin kun je vervangen door 1 woord. Dan wordt de zin Hij hoopt dat. Dan zal het ontleden verder gemakkelijk gaan. Hoopt is pv en zelfstandig werkwoord, hij is onderwerp, dat is lijdend voorwerp. De hele bijzin is dan een lijdend voorwerpzin.

Bijzin

Nee, tweede deel is bijzin, eerste deel is hoofdzin en in beide delen komt een werkwoordelijk gezegde voor.
Zie: http://ans.ruhosting.nl/e-ans/20/01/02/body.html
Voor meer oefening: https://www.jufmelis.nl/zinsontleding/werkwoordelijke-gezegde/uitleg

succes voor je dochter

Tsjor

Docent Nederlands

Docent Nederlands

03-06-2018 om 22:11

Helemaal

Hij hoopt dat de hond snel een nieuwe baas vindt.

Hoofdzin = hij hoopt
Bijzin = lijd vw zin = dat ...... vindt

Zin 1 ontleden
Ond = hij
Pv = ww gez = Hoopt
Lijdvw = dat ...... vindt

Zin 2 ontleden
Ond = De hond
Ww gez = pers v= vindt
Bijw bep = snel
Lijd vw = een nieuwe baas

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-06-2018 om 23:01

Wow!

Bedankt allemaal!

Internet

Ik zoek altijd oefeningen op internet. Met eigen zinnen ga ik altijd de mist in. Cambium.net geloof ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.