Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anoniem

anoniem

15-05-2016 om 08:13

ziek melden maar niet ziek

deze keer even anoniem

jongste dochter zit op de lagere school en geeft haar kinderfeestje op een studiedag, we gaan naar een pretpark.

oudste zit op de middelbare, werkt hard en heeft erg hoge cijfers. ze is heel 'braaf', doet precies wat de leraren zeggen. Nu vinden zij en zusje dat ze best een dagje vrij mag om ook mee te gaan naar het kinderfeestje. in de ochtend ziek melden en dan de volgende dag weer naar school.

volgens haar doen veel kinderen dat, om uit te kunnen slapen na een concert of om een feest bij te wonen. zomaar een dag vrij, ziek gemeld terwijl ze niet echt ziek zijn.

ben ik zo braaf dat ik dat niet doe? zouden jullie het in dit geval doen, ziek melden van je kind en dan mee nemen naar een pretpark? Aan de ene kant: dochter kan het makkelijk missen, ze haalt het zelf weer in. aan de andere kant: het is niet een juist signaal naar de kinderen maar ook niet naar school stel dat het uit komt.


Alicia

Alicia

15-05-2016 om 08:21

nee

Hier zouden we dat niet doen. School gaat voor.
Maar wij zouden ook geen kinderfeesten organiseren op een studiedag, omdat er niet alleen klasgenootjes uitgenodigd worden, maar ook kinderen die we kennen van de sportvereniging en zo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-05-2016 om 09:04

Zou ik voor een keertje geen moeite mee hebben.

Nee

Ziek is ziek. Niet ziek is gezond, en dan ben je aanwezig waar je wordt verwacht.
Zinvol als kinderen dat thuis meekrijgen, daar kunnen we als samenleving wat mee.

Laat oudere zus mooi met leeftijdgenoten naar een pretpark gaan op een dag die voor hen handig is.

Ja hoor

Zo'n lieve,serieuze, hardwerkende puber zou ik bij wijze van hoge uitzondering een dagje uit wel gunnen. Die begrijpt vast wel dat een keertje sjoemelen niet betekent dat je voortdurend de kiet mag oplichten. Wat fijn ook die eensgezinsheid tussen de zussen. Dat zie je ook wel eens anders.

Nee.

Ik zou oudste op een andere dag een leuk uitje met vriendinnen gunnen. Maar ik vind het sowieso niet nodig dat een feestje van het ene kind wordt bijgewoond door oudere broers/zussen.
Andersom ook niet.
Wil je oudste nog wel graag mee als de auto vol zit met "grut"?

En ziek melden om mee te kunnen naar pretpark zou ik ook niet doen. Je oudste kan niets zeggen tegen vriendinnen of ze verspreekt zich. Als het kan met gewoon vrij vragen vind ik het wat anders.

Jaina

Jaina

15-05-2016 om 14:21

Ik heb daar niet zo'n moeite mee. Ik zou het prima vinden om haar voor een keer ziek te melden. Mits ze beloofd dat ze er een beetje discreet mee omgaat (hoewel op een middelbare school het natuurlijk anders ligt dan op een basisschool). Maar prima, als ze goede cijfers heeft en goed haar best doet mag een dagje spijbelen best.

Elfje65

Elfje65

15-05-2016 om 14:22

Ik zou het niet doen

Ik snap best dat oudste het wil. Altijd leuk een dagje naar een pretpark. Maar doe het met haar dan op een andere dag met een paar vriendinnen ofzo. Er zullen bij haar ook wel dagen zijn dat er rapportvergaderingen zijn, dus vrij.

bieb63

bieb63

15-05-2016 om 14:32

op zich geen probleem mee, maar

dochter kan in een lastige en niet wenselijke situatie komen. Als zij de volgende dag weer op school komt, kan zij uiteraard niets vertellen over het uitje. Maar goed, dat is niet onoverkomelijk. Wat mij persoonlijk wel heel vervelend lijkt, als klasgenoten gaan vragen of ze weer beter is, wat ze had enz. Dochter moet dan liegen, ontwijken enz. Dat zou mij dus tegenstaan.

Dees

Dees

15-05-2016 om 15:55

Hoezo?

Hoezo? Meld jij je ook ziek op studiedagen van je dochter?

Yta Chalne

Yta Chalne

15-05-2016 om 16:39

Ja hoor. En Dees:

Onzinvergelijking. Je ziek melden als je niet ziek bent staat voor mij gelijk aan diefstal: je laat je betalen en werkt niet, terwijl dat wel zou kunnen. Zou ik dus niet doen. Kind een dagje van school (om elke reden) vind ik niet zo'n probleem. Wij noemen het 'baaldagen', en ik zet ze ongeveer tweemaal per jaar op verzoek van een kind in. Er raakt niemand gedupeerd, en een dag vrij als niemand dat verder heeft is extra heerlijk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-05-2016 om 17:18

Ja hoor

Onze oudste krijgt van ons 2 snipperdagen per schooljaar. En dan melden wij gewoon af met de mededeling dat ze niet lekker is. Heeft niemand last van.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-05-2016 om 17:21

Aanvulling

Op de basisschool van jongste hebben ze ook snipperdagen. Beetje jammer als we daar niet met z'n allen plezier van kunnen hebben.

anoniem

anoniem

15-05-2016 om 17:54

hmm

jullie reacties zijn wisselend, en vertalen precies wat ik voel. heel dubbel.

Oudste en jongste verschillen 2,5 jaar en gaan erg goed met elkaar om. Oudste heeft er geen problemen mee om een dagje met jongste en vriendinnen te genieten van een pretpark. Ze is er zelf ruim een jaar geleden met vriendinnen ook naar toe geweest tijdens een studiedag, zelf betaald en toen is jongste gewoon naar school gegaan.
Voor dit feestje stelde jongste het voor, het is haar laatste georganiseerde kinderfeest (gr 8) en bij het feestje van oudste in gr 8 is jongste ook mee geweest maar dat was op een zaterdag.

ik heb de kinderen gezegd dat het niet door gaat, school gaat voor en we melden niet zomaar ziek.

Maar eigenlijk heb ik in mijn hoofd om haar op maandagochtend te vertellen dat ik haar ziek ga melden en dat ze dan mee mag. Dan kan ze het niet van te voren (per ongeluk) vertellen en ik denk dat ze wel zo wijs genoeg is om achteraf niets te zeggen. maar nog voelt het niet helemaal goed. ook: stel dat het uitkomt, dan is dat wel heel knullig...ze moet er nog een paar jaar heen en jongste gaat volgend jaar ook naar deze school.

Oudste is wel eens vaker een dagje ziek, net als haar vriendinnen. Hoofdpijn (want te serieus en te druk), buikpijn, dat soort dingen.het is niet heel vreemd om een dagje niet op school te zijn. social media wordt uiteraard die dag vermeden.

overigens neem ik uiteraard gewoon een vrije dag van mijn werk.

@Emma

@Emma

15-05-2016 om 18:58

Niet zo erg

Ik zou het zelf niet doen. Maar ik heb dan ook geen twee kinderen die me in zo'n situatie kunnen brengen.
Er zijn mensen die hun kinderen gerust een paar dagen ziek melden en dan met z'n allen drie dagen naar Disneyland Parijs gaan. Dat is namelijk een stuk goedkoper dan in de vakanties. En er zijn ook klasgenoten die daarvan weten. Daar heb ik veel meer moeite mee.

Jaina

Jaina

15-05-2016 om 19:10

Middelbare school

Op een middelbare school valt ziek melden natuurlijk minder op dan op een lagere school. De leraren die je op maandag hebt die heb je niet perse op dinsdag. Daarnaast kan ik me nauwelijks voorstellen dat als de leraar wiskunde er toevallig achterkomt dat je niet ziek was hij daar serieus werk van gaat maken. Je hebt toch weer meer afstand tot je leerlingen op de middelbare school. Je ziet die kinderen 2 of 3 uur in de week of zo. Ik zou wel aan dochter vragen om er enigszins discreet mee om te gaan maar vriendinnen vertellen elkaar natuurlijk meestal alles. Wat ook niet erg is zolang de leraren er maar niet achter komen natuurlijk.

Ik vind het niet te vergelijken met ziek melden als je werkt. Scholieren hebben geen enkele mogelijkheid om een vrije dag naar keuze op te nemen. Ik als werkende heb dat wel. Ik kan gewoon een dag vrij nemen (al dan niet betaald). Ik zou me nooit ziek melden verder als ik dat niet was. Maar ik kan op mijn werk ook rustig de waarheid vertellen: ik neem dag x vrij want ik ga naar het pretpark. Scholieren kunnen dat niet doen.

Sanne

Sanne

15-05-2016 om 19:13

Hier

Zou ik het goed vinden, maar zou de dochter het absoluut niet willen...

Elfje65

Elfje65

15-05-2016 om 21:01

Social media

Wordt vermeden, zeg jij. Daar heb jij dus helemaal geen grip op. 1 van de jongere kinderen kan een foto op fb zetten en haar taggen, waardoor al haar vrienden etc het ook weer zien

Elfje65

Elfje65

15-05-2016 om 21:03

Zal niet de eerste zijn

Die door fb in problemen komt. Nu zit ze nog op school, maar er menigeen is er door ontslagen

lisbeth

lisbeth

16-05-2016 om 08:46

Nee

Maar niet omdat ik haar die dag niet zou gunnen maar puur omdat ik het risico van ontdekken niet zou willen nemen. Baaldag of extra dagje vrij is prima maar als ik dan naar een pretpark zou gaan zou ik continu bangbzijn voor ontdekking en totaal niet op mijn gemak zijn

Alicia

Alicia

16-05-2016 om 09:02

huh?

'Oudste is wel eens vaker een dagje ziek, net als haar vriendinnen. Hoofdpijn (want te serieus en te druk), buikpijn, dat soort dingen.het is niet heel vreemd om een dagje niet op school te zijn.'

Het is niet vreemd om een dagje niet op school te zijn ALS JE ZIEK BENT. Maar toch wel omdat je naar een pretpark gaat? Die twee situaties kun je echt niet met elkaar vergelijken.

Juffie

Juffie

16-05-2016 om 11:36

Nou

Als leraar maak ik wel degelijk werk van spijbelende leerlingen. Het zou wat zijn als je dat niet zou doen, omdat betreffende leerling hoog scoort op de braafheidsmeter; regels gelden natuurlijk niet alleen voor stoute jongetjes (die een dagje plezier trouwens ook wel kunnen gebruiken). Je kind een baaldag op de bank gunnen, als het daar duidelijk aan toe is, vind ik fundamenteel anders: dat is een vorm van preventie en valt niet onder spijbelen. Ziek melden en ondertussen feest gaan vieren wel. Dat spijbelen is gezond pubergedrag, maar ik zou me er als ouder verre van houden.

Gewoon doen

Tuurlijk doen. Het is toch niet alsof dit elke week gebeurt. Gewoon een dagje spijbelen moet kunnen. Later als ze groot zijn is er niemand die meer denkt aan dat ze zo fantastisch elke dag naar school ging maar de herinnering van dat uitje blijft. Jongens het leven is te kort om 365 dagen fatsoenrakker te zijn. 364 dagen lijkt me prima en dan mag van mij iedereen den keertje uit de band springen op zo n onschuldige manier. Geen belangrijke proefwerken?; Gaan!!!! Ik heb het zelf een hele enkele keer gedaan op de lagere school maar het wel altijd eerlijk gezegd tegen juf. Die wenste ons veel plezier. Op de middelbare school heb ik het een keer gehad dat ik een vakantie ingepland had op vakantie van lagere school van gemeente van jongste ervan uitgaande dat de vakantie van oudste hetzelfde zou vallen. Was dus niet zo. Wel dezelfde provincie notabene. Ik heb het besproken met mentor van oudste en die zei zelf dat we haar dan ziek moesten melden ivm inspectie. Inspectie kent nl alleen ziek of speciaal verlof. En dat laatste hangt weer af van zo veel regels. Dus heel veel
Plezier gewenst daar.

@Emma

@Emma

16-05-2016 om 13:32

Discussie

Het probleem is denk ik dat het hier openlijk ter discussie staat. En dan komt iedereen met zijn principes en die zijn ook heel legitiem natuurlijk. Ik geloof alleen dat iedereen wel eens zo'n keuze maakt maar dat niet aan de grote klok hangt.

anoniem

anoniem

16-05-2016 om 19:57

ik denk het ook Emma...

simpel gezegd weerhoud me de angst voor het ontdekt worden me ervan om haar ziek te melden maar ik zou haar heel graag mee nemen. ik weet nog niet wat ik ga doen.

het punt over social media is een goede. ik had het idee dat ze haar telefoon niet mee zou nemen, en ze zou niets over deze dag mogen appen/posten/mailen/zeggen. maar je hebt natuurlijk ook de andere meiden die mee gaan. dat is een moeilijke.

Alicia, dat gedeelte over ziek melden voor een dagje was de reactie op de opmerking dat het vreemd is dat ze een dag ziek is en de dag er na opeens beter.

lieverdje

lieverdje

17-05-2016 om 09:28

wat als je wordt 'betrapt'?

ik zou met hetzelfde dilemma zitten waarschijnlijk. Aan de ene kant ben ik tegen ziek melden voor leukigheden, er zijn vrije dagen genoeg in het jaar. Aan de andere kant wil je waarschijnlijk alleen op een studiedag naar een pretpark en je oudste dochter is de enige die geen vrij heeft/krijgt. Ze kan ook best een dagje missen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om toch in een weekend te gaan en de oudste met een rein geweten mee te nemen

Wat gebeurt er als je je dochter meeneemt naar het pretpark en het komt uit dat ze niet ziek was die dag? Zou dat heel erg zijn, zijn ze heel erg streng op haar school denk je? Misschien kun je het geval nog voorleggen bij de school en wie weet knijpen ze een oogje dicht als je haar ziek meldt. Wat iemand al zei, iedereen zal wel eens zo'n dilemma hebben. En anders krijg je een aantekening plus boete van de onderwijsinspectie, denk ik?

Juffie

Juffie

17-05-2016 om 10:06

De consequentie

De belangrijkste onvermijdelijke consequentie zal zijn dat het vertrouwen van de school in leerling en ouders geschonden is. Ik verbaas me wel over hoe nonchalant hierover heengestapt wordt: ik zou de docenten van mijn kinderen nooit onnodig willens en wetens voorliegen en als docent lieg ik ouders niet voor. Dat lijkt me toch wel de basis van een goede verstandhouding tussen school en ouders. Dilemma's heb je in mijn beleving als er sprake is van grijs gebied (school is heel onredelijk, kind staat op instorten en school geeft niet thuis). Daar is hier geen sprake van.

Grijs

Juffie, ik vind dat je het erg zwart wit stelt en grote woorden in de mond neemt.

Het gaat om een enkel dagje, bij wijze van hoge uitzondering. Voor een speciale gelegenheid. Zal ik nu maar bekennen dat mijn kinderen ook een tandartsafspraak hadden omdat we Soldaat van Oranje op tijd wilden halen. Dat was mijn enige zonde in de meer dan 20 jaar dat ik nu kinderen op school heb. En oja, mijn dochter hoefde niet van mij naar de gezellig met zijn allen door door de blubber survivalhappenings die ze verafschuwt.

En als ouder heb ik ook te maken gehad met docenten die zich niet hielden aan afspraken of ze vergaten, kinderen dingen toezegden die ze niet nakwamen, rapportcijfers baseerden op 1 proefwerk,best nonchalant met magister omsprongen, de laatste schooldagen met dvd's opvulden. Kortom, niets menselijks was hen vreemd.

Juffie

Juffie

17-05-2016 om 11:32

Goede trouw

Ik heb alle begrip voor de menselijke tekortkomingen die je opnoemt. Het verschil is het uitgangspunt dat je te goeder trouw handelt. Dat doet TO, als ze haar kerngezonde dochter ziek meldt voor een dagje pretpark, niet. Het is uiteindelijk een afweging die ze zelf moet maken, maar de consequentie dat dit haar minder betrouwbaar maakt in haar relatie tot school, lijkt me toch onvermijdelijk, ook als het niet uitkomt.

Natuurlijk kan ik hier ook een waslijst op gaan noemen van dingen die ik in mijn leven allemaal fout heb gedaan, zoals veelvuldig spijbelen, maar ik snap daar de relevantie niet van. Het antwoord op de vraag van TO ligt voor mij voor de hand. "Je moet natuurlijk jokken, want dat doet iedereen wel eens en alleen moraalridders zijn daarop tegen" vind ik op mijn beurt een vreemde reactie. En ik zou niet weten waarom ik er niet op zou mogen wijzen dat de consequenties, als het uitkomt, wel eens vervelender kunnen zijn dan je van te voren bedacht hebt. Mensen houden er niet van om voorgelogen te worden.

Jaina

Jaina

17-05-2016 om 12:51

Vertrouwen

Het gaat om een middelbare school. Zou de wiskunde docent er echt mee zitten als hij weet dat x gisteren niet ziek was maar in het pretpark hing? Ik kan me dat haast niet voorstellen maar goed misschien zijn er mensen die daar inderdaad over vallen.

Mijn studenten liegen ook wel eens om ergens onder uit te komen of uitstel te krijgen. Soms kom ik er achter. Soms niet. Over het algemeen zit ik er niet zo mee. Natuurlijk moet het niet elk semester hetzelfde verhaal zijn maar als dat een keer voorkomt is het niet zo'n ramp. Ik mag alleen uitstel geven onder bepaalde omstandigheden dus als de student een smoes verzint en ik net doe alsof ik het geloof dan kan hij zijn uitstel krijgen & heb ik geen problemen met de administratie. iedereen blij. Maar natuurlijk moet je er geen misbruik van maken. Maar 90% van de studenten heeft die grens prima door.

Ziek melden is inderdaad niet charmant maar op school is er geen mogelijkheid om een keer je ad hoc een dag vrij te melden. Je kan dus alleen deze smoes gebruiken als je een keer een dag vrij wil.

Verder is de kans ook niet zo heel groot dat de docenten er achter komen. Zolang dochter maar wat discreet is. maar zelfs al zou ze het vertellen aan haar vriendinnen dan is de kans niet groot dat iemand dat door zou vertellen. Natuurlijk kan een vriendin zicht ontpoppen als een jonge NSB'er in opleiding die fijn de mentor op de hoogte gaat stellen. Maar wederom kleine kans. Die jongelui zijn echt wel loyaal onderling gemiddeld.

En gebeurd het wel? Geen enkel bewijs. Je dochter kan dan gewoon volhouden dat X het verkeerd had en dat ze echt ziek was en dat het pretpark een andere dag was.

Maar wederom de kans dat het uitkomt is niet zo groot. Ik heb mijn kinderen door de jaren heen ook wel eens afgemeld (ziek gemeld) als er iets bijzonders was (in mijn ogen) en daar is nooit iemand op teruggekomen. Niet naar de kinderen toe en niet naar mij toe.

Juffie

Het is niet zomaar een dagje pretpark, het is het laatste kinderpartijtje in het gezin. Als de kinderen dan zo aan elkaar verknocht zijn zou ik als ouder ze er ook graag alletwee bij willen hebben. Jammer genoeg zijn er maar enkele familieaangelegenheden waarvoor je speciaal verlof kunt aanvragen. School laat je dan geen andere keus. De mogelijkheid van een snipperdag per jaar zou het probleem ondervangen.

Noem jij je juffie omdat je op een (vrije)basisschool werkt?Dit is een vo-school. Bij een jong basisschoolkind zou ik het niet zo aanpakken, dan is je voorbeeldfunctie als ouder groter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.