Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anky

Anky

11-08-2015 om 21:40

Ziek, en nu?

Kan iemand mij helpen?
Zoon zit in eerste jaar van een leer-/ werktraject, heeft een drie-jarig leercontract en een jaarcontract als arbeidsovereenkomst. Nu is hij ziek (brommerongeluk) en zijn arbeidersovereenkomst wordt niet verlengd. Dat snap ik wel, het is maar de vraag of hij zijn vak nog ooit uit kan oefenen. Maar nu: geen werk, hoe zit het met de opleiding? Kan hij die afmaken? Hoe zit het met het leercontract? School verwijst baar werkgever, werkgever naar school en UWV, maar niemand schijnt het te weten. Hij is 17, nog geen startkwalificatie dus leerplichtig. In principe kan hij naar school, hij geeft de beschikking over een rolstoel, ik kan en wil hem brengen en halen, maar kán hij naar school zonder baan?

Voorbarig Anky

Is het niet wat voorbarig van de werkgever om je zoon niet meer toe te laten? Ik ken een gehandicapte, die gehandicapt, in een rolstoel, is geraakt op jonge leeftijd en die gewoon de opleiding voor electromonteur heeft gedaan. Er is ondanks de beperking wel werk dat aansluit.
Overleg met werkgever en school of hij door kan op het werk of dat er een andere werkgever gezocht kan worden.
Ik zou beginnen met hem gewoon weer naar school te brengen en daarvandaan verder. Dit soort puzzels zijn soms moeilijk te doorbreken maar je moet ergens beginnen.

Sawo

Sawo

12-08-2015 om 10:14

Vervelend zeg

Hoi Anky
Wat vervelend voor je zoon. Helemaal duidelijk is het nog niet is hij ziek of (Tijdelijk) gehandicapt?
Ik zou de school om een oplossing vragen, zij moeten denk ik met een oplossing komen. Zoek ook contact met een organisatie die je hierbij kan helpen bv MEE. Tegenwoordig vaak onderdeel van wijkteams. Ook de onderwijsinspectie van je gemeente kan je helpen met het zoeken van een oplossing.
Maar kijk ook vooral naar je zoon wat wil hij, wil hij wel naar school of heeft hij eigenlijk al zijn energie nodig voor revalidatie?

Succes
Saar

Werkend leren

Ik snap de feiten niet. Hij zit in het eerste jaar van de opleiding en heeft bij zijn baas een jaarcontract. Wanneer eindigt dat contract?

Hij doet een werkend leren opleiding. Kenmerk daarvan is inderdaad dat je een baan hebt.
Zolang die baan er is, ook als je zoon er door ziekte feitelijk niet kan werken, moet de school de opleiding bieden. Voor daarna moet de school een oplossing zoeken (passend onderwijs).

Hoe en wat precies in het mbo weet ik ook niet echt.

Vraag het hier http://www.jobmbo.nl/label/passendonderwijs/?parent_label=34

Anky

Anky

12-08-2015 om 17:31

Ziek

Mijn zoon heeft een baan voor vier dagen en dag vijf gaat hij naar school. De baan is noodzakelijk voor dit traject. De arbeidsovereenkomst loopt tot 15-08, dit is een jaarcontract en dit wordt nu niet verlengd. Hij werkt er met veel plezier, werkgever is tevreden, maar helaas; het brommerongeluk. Het is een horeca-opleiding, niveau 2. Komend jaar was het de bedoeling om in de bediening te starten, maar ja, hij kan niet lopen: z'n been is nog gegipst. De breuk is gecompliceerd, geen idee of het helemaal goed komt.
Om aan de opleiding te mogen beginnen was destijds een baan een absolute voorwaarde. Nu het contract niet verlengd wordt, staat de opleiding ook op de tocht. Hij kan naar school, móet naar school, maar heeft heen werk en voldoet daarmee miet meer aan de voorwaarden van deze opleiding.

Bespreking met leerplichtambtenaar

Heeft school je aangegeven contact op te nemen met de leerplichtambtenaar in kader van tijdelijke vrijstelling van leerplicht? Die breuk moet eerst goed herstellen anders wordt hij nog arbeidsongeschikt. Het komt vaker voor dat stageplaatsen worden verschoven. Dit is wel geen stageplaats maar wat betreft de periode bij de werkgever moet toch wel ruimte zijn voor verschuiving. Als hij de ene dag naar school gaat, kan hij nog wel de theorie-bijdrage afronden. Bespreek hoe jullie de schade qua tijd kunnen beperken maar zijn gezondheid bovenaan staat.
Ps eigenlijk is dat een taak van de school, vind ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.