Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
koffie

koffie

08-07-2019 om 19:51

Zelfstudie natuur- en scheikunde

Ooit, in een grijs verleden, heb ik vwo met natuur- en scheikunde gehaald. Veel kennis is weggezakt (of heb ik niet eens gehad, quantummechanica, deeltjesfysica), maar ik vind het stiekem toch erg leuk en interessant. Ik lees veel populair wetenschappelijke boeken, en wil met kennis graag weer wat opvijzelen.

Wie kent goede zelfstudie boeken voor deze vakken? Met duidelijke uitleg, vragen en eenvoudige opgaven (ik hoef - gelukkig - geen examen meer te doen .

Mams

Mams

08-07-2019 om 20:13

Boeken

Chemie overal en overal natuurkunde

@nnemoon

@nnemoon

08-07-2019 om 20:21

IngridT

Dit lijkt mij ook een héle mooie vraag voor Ingrid.

Loi?

Je kunt ook op marktplaats oude examencursussen kopen van LOI of NTI.

Wil je onderbouw of bovenbouwstof?

Leuk!! Voor scheikunde moet je niet bij mij zijn, maar voor natuurkunde:

Voor onderbouwstof is dit wel een hele aardige site:

http://www.roelhendriks.eu/Natuurkunde/NatuurkundeHoofdpagina.html

Voor bovenbouwstof ben ik erg fan van ‘systematische natuurkunde’. Heel overzichtelijk en compleet. ik betwijfel alleen of je alle uitwerkingen van de opgaven online kunt vinden. Veel wel volgens mij...maar zou je even moeten uitpluizen voor je de boeken evt aanschaft... ( wij doen alles via de site van Thieme Meulenhoff, met licenties). Er zijn, naast de basisvormen voir klas 4/5/6 ook leuke dunne boekjes over spannende ( keuze) onderwerpen als relativiteitstheorie en deeltjesfysica en zo....

Op de site ‘natuurkunde.nl’ kun je ook heel veel theorie en opgaven met uitwerkingen vinden, ook mooi gesorteerd per onderwerp....

Caesar

Caesar

08-07-2019 om 22:38

Natuurkunde

Niet het VWO curriculum maar fantastisch interessant en boeiend:

The Feynman Lectures on Physics:
http://www.feynmanlectures.caltech.edu/

In print te koop bij bijv bol en Amazon.

Ook een klassieker, van Nederlandse bodem:
De natuurkunde van ‘t vrije veld:
https://www.dbnl.org/tekst/minn004natu00_01/

Ook in prints te verkrijgen.

Leuk

Marcel Minnaert ( na vh vrije veld) is fantastisch, maar oud. Dus geen deeltjesfysica of quantummechanica. Het focust op allerlei natuurverschijnselen, van ribbels in het zand op t strand tot geluidsgolven, of bliksem. Covert in die zin niet echt ‘ de basics ’ op alle vlakken. Heeft ook geen opgaven volgens mij.

Feynman is fantastisch, ik ben een enorme fan van hem. Maar ik zou zijn lectures niet direct aanraden aan iemand die (denk ik, maar misschien heb ik het mis hoor) op vwo3 of 4 niveau weer wil instappen.

Als we t echt over algemeen wetenschappelijke boeken hebben kan er nog wel even een paar aanraden:

‘A small history of nearly everything’ van Bill Bryson ( heel leesbaar, en heel interessant)
‘Goedel, Escher, Bach’ van Douglas Hofstadter (heel oud, heel pittig
, maar heel cool)

Caesar

Caesar

08-07-2019 om 23:13

Eens

Die boeken die IngridT noemt kan ik ook warm aan bevelen. Vooral het genoemde boek van Bill Bryson is zeer toegankelijk.
Wil ik er nog wel eentje aan toevoegen, meer wiskundig, maar ook heel gaaf:
The emperors new mind, van Roger Penrose
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Emperor%27s_New_Mind

Ik ben het niet eens met Penrose’ conclusie, maar het boek is een prachtige reis langs allemaal interessante zaken.

koffie

koffie

09-07-2019 om 08:27

Dank!

Ik ga me eens verdiepen in de titels die jullie noemen. 't Gaat me met name om bovenbouw vwo, de basis zit er nog wel redelijk in.

Ik had inderdaad ook al behoorlijk wat op het internet gevonden. Helaas ben ik te antiek voor youtube filmpjes en online studeren. Ik geniet juist zo van een écht boek in mijn handen. In de vrije natuur, ver weg van alle dagelijkse drukte, en dan maar filosoferen over hoe alles in elkaar zit.

Als er nog iemand scheikunde tips heeft, dan hoor ik het graag.

Flavia

Flavia

09-07-2019 om 10:06

Open Universiteit

Kijk eens bij de open universiteit: www.ou.nl

Tamar

Tamar

09-07-2019 om 12:33

weer natuurkunde

De Deeltjesdierentuin! Ook erg toegankelijk.

Pennestreek

Pennestreek

09-07-2019 om 13:10

Dan doe je jezelf tekort

Koffie, ik zou die niet-helpende gedacht (ik ben helaas te antiek voor YouTube filmpjes) heel gauw aan de kant schuiven. Er is tegenwoordig zóveel moois te vinden op het net, zonde om dat te missen. Niet in plaats van, maar naast de mooie boeken.

Ik ben een erge alfa, maar ik heb ook genoten van het boek van Bill Bryson. Verwondering is een mooie state-of-mind...

mirreke

mirreke

09-07-2019 om 18:19

In het Engels:

Kijk eens op Khan Academy.
Gratis lessen en lespakketten, per vak ingedeeld, oorspronkelijk bedoeld voor thuisonderwijs, maar ook voor volwassenen. Je komt dan wel uit bij Engelstalig, de Nederlandstalige website is nog vrij beperkt.

Verder, voor heel interessante en leuke uitlegfilmpjes over allerlei zaken maar vooral veel natuurkundigs is de site op youtube van VSauce,

Kijken! Vooral de filmpjes van Michael vind ik erg fijn.

Er owr

koffie

koffie

09-07-2019 om 20:26

Mirreke

Wauw, die site ziet er heel interessant uit. Misschien moet ik mijn weerstand tegen online toch opzij zetten.....

mirreke

mirreke

09-07-2019 om 22:15

Je bedoelt KhanAcademy?

Ik ben al heel lang fan, je kunt er zoveel interessante dingen leren, ook voor kinderen of jongeren. Ze zijn nu ook bezig om de lessen te vertalen in het Nederlands.

Goede cursussen op het gebied van coderen.

En dus ook VSauce. Een aanrader! Die filmpjes zijn zo goed. Interessant, grappig, heel goed geresearched, uitgebreid, 25 min is geen uitzondering.

Er zijn trouwens meerdere van dit soort kanalen op youtube. Filmpjes die lastige of moeilijke dingen heel helder en inzichtelijk maken.

Hier bijvoorbeeld: 'Down'.


https://www.youtube.com/channel/UC6nSFpj9HTCZ5t-N3Rm3-HA

'Where are falling things going? Why do things fall? Are they being pushed or pulled? Or... is it because of time travel?
First things first. Let's turn the sun into a black hole...'

Zo interessant en leerzaam!

mirreke

mirreke

09-07-2019 om 22:18

Sorry, verkeerde link

Dit zou de goede moeten zijn:


https://www.youtube.com/watch?v=Xc4xYacTu-E

Which way is down?

w-na-sk

Uren vermaak op de volgende drie sites. Niet bedoeld om je VWO-betavakken op te halen, maar zeer vermakelijk. Ik ben dol op de wiskundevideo’s, maar de professor met het grijze warhoofd in Periodic video’s is een genot om naar de kijken.
Numberphile
Periodic video’s
Sixty symbols

Tamar

Tamar

10-07-2019 om 16:23

Jaaa

Sixty symbols is leuk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.