Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anne

Anne

15-03-2014 om 22:45

Zelfstandig gymnasium of gymnasium op scholengemeenschap?

We moeten de school kiezen voor zoon. Pfff moeilijk. Hij heeft beide gezien maar geen echte voorkeur. Ik had bij beiden wel een goed gevoel en het idee dat het voor zoon bij beide scholen wel goed zal komen. Naar beide scholen gaan geen vriendjes.

Het wordt kiezen tussen een zelfstandig gymnasium of een gymnasiumklas op een scholengemeenschap. Het zelfstandig gymnasium is maar paar minuten verder fietsen, niet echt om beslissing op te nemen.

Gymnasium is wat traditioneler, kleiner, in de stad; de scholengemeenschap meer aan de rand van de stad, oogt wat moderner, is iets groter, meer buitenruimte (ook voor sporten). Het gymnasium heeft een goede naam en scoort in de vergelijking op Schoolkompas ook beter dan de scholengemeenschap, maar de scholengemeenschap scoort zeker niet slecht. Het gym heeft meerdere brugklassen (allemaal gym). Bij de scholengemeenschap maar 1 gymnasiumklas (en havo/vwo klassen en VMBO-T klassen).

Voordeel van gymnasium: veel kinderen (meerdere klassen) van gelijk niveau, is op de andere school natuurlijk minder. En ik denk dat zoon het gymnasium prima moet kunnen afmaken en dat zal denk ik op een gymnasium (iedereen in hetzelfde schuitje) "makkelijker" lukken dan op een scholengemeenschap.

Voordeel scholengemeenschap is vooral dat als hij na een paar jaar latijn en grieks wil laten vallen hij verder kan met atheneum. Man wil daarom de scholengemeenschap. Ik twijfel.

Ik heb zelf op een zelfstandig gymnasium gezeten en vond dat prima. Mijn man is meer van het atheneum. Zoon wil gymnasium gaan doen maar kan natuurlijk niet overzien of hij het 6 jaar leuk gaat vinden latijn en/of grieks te doen. Kosten veel tijd - je kan je afvragen of die vakken zinvoller zijn dan "modernere" vakken.

Iemand ideeën hoe we kunnen beslissen of wat misschien nog relevante overwegingen kunnen zijn?

Dalarna

Dalarna

15-03-2014 om 22:53

hmm

Na de derde valt de klas toch uit elkaar dus als hij dán geen Latijn of Grieks meer wil is de overstap naar een andere school, waar ze ook alles husselen, veel kleiner. Zo combineer je wat jij wil en wat je man wil.

lennest

lennest

15-03-2014 om 22:53

l zelfstandig gym

Mijn kinderen kozen voor een scholengemeenschap, zeker op ons aandringen. Waarom? Als het advies havo is,misschien vwo en je gaat naar havo/vwo, heb je twee kansen: misschien vwo en anders havo. Als je kind een duidelijk gymnasium kind is en je verwacht dat ij het aan kan, waarom niet? Twijfel je, kies dan voor een scholengemeenschap. Als hij het niet redt op het gym, moet hij echt van school af en naar een andere school. Ander punt: een zelfstandig gym, is een heel eigen wereld, kan heel fijn zijn, maar ook erg eng, in de zin van: beschermend, wil je dat voor je kind? Een zelfstandig gym kan een heel uitdagende wereld zijn, allemaal kinderen die (vaak) graag maar zeker goed kunnen leren, je mag een stuudje zijn!

Pandora

Pandora

15-03-2014 om 22:57

zelfstandig gymnasium

Ik denk dat het algehele (ambitie) niveau op een zelfstandig gymnasium hoger ligt. Leerkrachten zijn gewend aan gymnasium-leerlingen, en hoeven niet steeds te schakelen tussen de verschillende niveaus. Daarnaast hoor ik vaak dat op een scholengemeenschap kinderen in behoorlijk grote getale in de loop van de jaren afstromen (dus een niveau naar beneden gaan). Ik geloof er niets van dat gymnasium/vwo voor die kinderen allemaal te hoog gegrepen zou zijn. Maar afstromen is op een scholengemeenschap gewoonweg heel eenvoudig en daarmee voor pubers (die echt niet als hobby huiswerk maken hebben) aantrekkelijk. Zonde vind ik dat. Voordeel van zelfstandig gymnasium is ook dat men veel beter dan op een scholengemeenschap snapt dat slimme kinderen vaak echt nog moeten leren leren. Mijn ervaring is dat bij kinderen met slechte cijfers niet de capaciteiten ter discussie worden gesteld, maar de conclusie is: dit kind heeft nog niet de juiste studievaardigheden, daar moeten we hem dus mee helpen. Op een scholengemeenschap is de conclusie veel sneller: zie je wel, het niveau is te hoog. Je mag op veel scholengemeenschappen ook niet blijven zitten. Bij slechte cijfers moet je afstromen.

Annet

Annet

15-03-2014 om 23:12

Wat afwegingen

Voor oudste hebben we dezelfde keuze gehad tussen zelfstandig gymnasium en gym op een scholengemeenschap.
Het is het zelfstandig gym geworden omdat dochter zei: ik denk dat ik daar harder moet werken. Dat had ze goed gezien. De hele sfeer op die school straalt uit: wij willen graag leren, wij zijn geïnteresseerd in de wereld.
Achteraf zijn er argumenten bij gekomen. De leraren zijn bijna allemaal eerstegraads. Er is geen klas die anders is dan de rest, zoals 1 gymklas op een scholengemeenschap. Bij de profielkeuze is heel veel mogelijk. Het niet willen afstromen naar een andere school geeft motivatie aan leerlingen die niet uit zichzelf hard werken.
Omdat oudste nog steeds erg makkelijk leert, is de extra uitdaging voor haar heel belangrijk.

Jongste is dit jaar in een brugklas gestart. Ook hij had op dit gym kunnen starten. Daar hebben we niet voor gekozen.
Redenen: Hij heeft veel minder motivatie om te werken, latijn en grieks trekken hem niet, hij heeft behoefte aan vrijheid, ruimte voor zichzelf.
Hij is gestart op een scholengemeenschap waar ze vmbo-T t/m atheneum hebben. Hij zit in de enige atheneum-plusklas die ze hebben. Verder hebben ze havo/vwo brugklassen, vmboT/havo en vmboT brugklassen.
Voordelen:
Hij zit net zoals op het gym in een klas met leerlingen die graag willen leren en relatief een hoog niveau hebben. Dat past bij hem, zowel het niveau als het type leerlingen.
Hij heeft twee extra vakken: ICT en filosofie. Deze uren gaan af van de uren van andere vakken, net zoals op het gym, alleen wat minder uren.
Het pakket voor deze klas is niet zo vast omlijnd. Leerlingen krijgen meer ruimte naast de gewone toetsen.
Nadelen:
Deze school is niet zo flexibel in de profielkeuze. De pakketkeuze van oudste was hier nooit mogelijk geweest (NT profiel en Kunst, met twee extra vakken). Ook NT met kunst zonder extra vakken was hier niet mogelijk geweest.
In de onderbouw zijn nauwelijks eerstegraads leraren. Ik vind niet dat tweedegraads leraren geen les kunnen geven aan de onderbouw, maar voor het overzicht op de totale leerlijn vind ik het handig als leraren zowel in de onderbouw als in de bovenbouw les geven.

Een heel andere afweging is de profielkeuze per school. Ik vind het belangrijk dat een VO veel leerlingen heeft met een NT of NG profiel. Niet omdat ik wil dat mijn kind een technische studie gaat doen. Maar ik wil een school die in staat is om veel kinderen in deze richtingen te stimuleren. Een hoog percentage in beta-profielen (denk aan 70%) betekent dat ook meisjes deze profielen kiezen. Dat zegt voor mij wat over de school.

Annet

Annet

15-03-2014 om 23:15

Over van school af moeten

Stel dat mijn jongste zou moeten afstromen naar het VMBO-T, dan moet hij naar een ander gebouw met andere leraren en andere klassen. Lijkt me niet zo anders dan van een zelfstandig gym overstappen naar een VWO of Havo-klas.

Hmm Dalarna

"Na de derde valt de klas toch uit elkaar dus als hij dán geen Latijn of Grieks meer wil is de overstap naar een andere school, waar ze ook alles husselen, veel kleiner."

Het maakt nogal wat uit of de vier klassen van jouw jaargang gehusseld worden vanwege de profielkeuze, je op dezelfde school blijft en dezelfde docenten houdt, of dat je overstapt naar een heel andere school. Ik vind dat verschil maar marginaal kleiner, niet veel kleiner. Bovendien kan je op een scholengemeenschap per jaar kiezen of je overstapt naar atheneum of niet.

skik

Annet

Annet

16-03-2014 om 09:23

Dalarna

Op school van oudste zijn er geen klassen meer vanaf de 4e. Ze hebben wel een mentorklas, 1 vak met een vaste groep met dezelfde mentor. Verder zitten ze voor elk vak in een andere samenstelling.
Als ze zo oud zijn, kennen ze alle leerlingen uit hun jaar wel (in de derde waren dat 4 klassen). Bij elk vak komt dochter wel een vriendin tegen of iemand anders waarmee ze het gezellig heeft.
En uiteindelijk zijn de pauzes het belangrijkst voor de sociale ontmoetingen........

Pandora

Pandora

16-03-2014 om 09:23

Nog even over dat 'leuk'

"Zoon wil gymnasium gaan doen maar kan natuurlijk niet overzien of hij het 6 jaar leuk gaat vinden latijn en/of grieks te doen."

Volgens mij moet je het niet op deze manier benaderen. De meeste leerlingen vinden Grieks en Latijn helemaal niet doorlopend 'leuk'. Maar dat vinden ze wiskunde ook niet, of Nederlands of welk vak dan ook maar. Je kiest voor een vak (in dit geval de klassieke talen) omdat jij (en/of je ouders) vinden dat dat van toegevoegde waarde is. Mijn kind in gymnasium 5 baalt regelmatig net zo goed van Latijn als van Scheikunde. Maar omdat kind op zelfstandig gymnasium zit (zelf nadrukkelijk voor gekozen) is het helemaal geen issue. Kind piekert er namelijk niet over om over te stappen naar een andere school. In de loop van de jaren zijn er (slects) een paar leerlingen afgehaakt. Niet omdat ze Latijn 'niet leuk vonden', maar omdat het totaalpakket te zwaar bleek. Ze stellen zich er gewoon op in. Op een scholengemeenschap zal (vanwege het gemak ermee te stoppen) inderdaad veel sneller de afweging worden gemaakt op basis van 'leuk'.

Anne

Anne

16-03-2014 om 10:08

3 jaar latijn/grieks of eindexamen erin doen

Dank voor jullie reacties zover.

Ik heb zoals ik al schreef zelf gymnasium (op een zelfstandig gymnasium) gedaan en (dus) eindexamen in een klassieke taal (latijn) gedaan.

Ik vind zeker dat latijn toegevoegde waarde heeft op diverse vlakken. En ben er dus voorstander van dat zoon naar het gymnasium gaat.

Waar ik over twijfel is: is het vanaf de vierde of vijfde nog steeds heel zinvol door te gaan met zo'n klassieke taal, of is het wellicht toch zinvoller dan met je profielkeuze een moderner vak te kiezen dan latijn. Je hebt dan al drie jaar de voordelen van de klassieke talen gehad, maar daarna zou het voordeel van een moderner vak wellicht groter kunnen zijn dan doorgaan met een klassieke taal.

Even voorbeeld uit mijn tijd: ik heb in de vijfde 8 vakken gekozen: latijn en 7 andere vakken. Meer dan 8 kon niet. Als ik de keuze had gehad voor switchen naar het Atheneum had ik wellicht in plaats van Latijn een ander "modern" vak gekozen. En ik vraag mij af of dat dan niet zinvoller was geweest dan doorgaan met latijn.

Door voor zoon voor het gymnasium te kiezen zal hij dus tot het einde latijn of grieks moeten volgen en zal hij deze keuze (net als ik toen) niet hebben.

Hoe denken jullie daarover?

NB. De door jullie genoemde voordelen zoals niet zo snel afstromen (inderdaad: ze houden daar veel meer kinderen binnenboord) of het niveau van de docenten en kennis van de leerlijn vind ik wel hele goede. En die van gekozen profielen is ook nog een interessante.

En ik twijfel er niet aan of zoon het gymnasium aan kan (geen garantie natuurlijk met pubertijd en zo), dat moet hij echt kunnen, dus we hebben geen behoefte aan de mogelijkheid van een school waar ook Havo is, het gaat meer om de mogelijkheid van atheneum, dus geen latijn/grieks meer vanaf de vierde.

Bij de scholengemeenschap moeten de kinderen in principe tot en met de derde gymnasium volgen en mogen daarna weer kiezen. Zie ik overigens bij meer scholengemeenschappen in de wijde regio terug dat ze niet elk jaar van een speciaal programma (gymnasium of anderszins) terug kunnen naar (gewoon) atheneum.

Anne

Anne

16-03-2014 om 10:11

Pandora; leuk en nuttig

Dank voor je reactie. Het gaat mij inderdaad niet zozeer over of hij het leuk vindt, maar of latijn in de bovenbouw nuttiger is dan een extra modern vak (extra moderne taal of extra beta-vak bijv.).

Ik weet niet goed hoe dat tegenwoordig met profielen werkt, maar ik kan mij voorstellen dat het tegenwoordig nog steeds zo is, dat als je geen latijn (of grieks) hebt, je een extra modern vak kunt kiezen (op het atheneum dus) ten opzicht van op het gymnasium.

Pandora

Pandora

16-03-2014 om 10:15

meer mogelijkheden

Je zou het even op de twee scholen kunnen navragen, maar van wat ik er over weet uit eigen ervaring (en hoor/lees), is juist dat ze zelfstandige gymnasia veel flexibeler zijn in het volgen van extra vakken. Op gymnasium van mijn kind, volgen juist veel leerlingen extra vakken. Eigenlijk is er geen begrenzing. Het zal roostertechnisch niet allemaal lukken, maar dan overleg je zelf met de leerkracht hoe je dat aanpakt. Sluimeren noen ze dat hier: de ene week bijvoorbeeld het ene vak, de andere week het andere vak.
Van vriendinnen op meerdere scholengemeenschappen weet ik dat die mogelijkheid daar nadrukkelijk niet geboden wordt. Een van hen wil heel graag een extra taal doen, maar het mag gewoonweg niet.

Melle

Melle

16-03-2014 om 10:23

Pandora

Dat geldt op onze scholengemeenschap ook. Je moet een minimaal aantal vakken kiezen, maar er is eigenlijk geen maximum. Wel kan het zijn dat het roostertechnisch niet uitkomt, maar dan moet de leerling dus zelf beslissen op welke momenten welke les wordt gevolgd. En er zijn wel ingangseisen om bepaalde vakken te mogen volgen.

Overigens heeft zoon Grieks en Latijn hier laten vallen zodra het kon. Hij vond het wel leuk, maar vooral zonde van z'n tijd. Ze zouden volgend jaar ipv een van de moderne talen zijn gekomen en het is veel waarschijnlijker dat hij die taal nog een keer nodig gaat hebben dan dat hij Latijn gaat gebruiken. Goede beslissing dus. En niet de makkelijkste weg, want Latijn lag hem wel goed.

Annet

Annet

16-03-2014 om 10:27

In plaats van grieks of latijn

Op het atheneum moet je minimaal twee moderne talen hebben, op het gymnasium mag één van die talen een klassieke taal zijn. Engels is verplicht overal. Het aantal vakken (of eigenlijk studiebelasting) is gelijk per profiel.

Het leuke van een extra vak is dat je niet verplicht bent om daar eindexamen in te doen. Je mag het op elk moment laten vallen (hoewel school liever heeft dat je per schooljaar kiest).
Een extra vak is evenveel waard als de andere vakken. Je kunt daardoor tot het laatste moment ook één van je vaste vakken laten vallen, zolang je nog voldoet aan eisen van profiel en verplichte vakken.
Oudste heeft bijvoorbeeld in klas 3 zowel Duits als Frans gehouden. Ze was nog niet zeker welk vak ze wilde houden. Na het eerste kwartaal heeft ze Duits laten vallen.
Zij heeft economie als extra vak maar weet nu al dat ze daar geen eindexamen in zal doen. Dat vak doet ze voor de algemene ontwikkeling en heeft ze niet nodig voor een vervolgstudie.
Leuke vraag voor een potentiële school: hoeveel extra vakken mogen gekozen worden, zijn alle combinaties mogelijk (NT-profiel en Kunst is een mooi voorbeeld)
Antwoorden als : het moet dan wel in het rooster passen, zijn dus foute antwoorden. Er zijn altijd oplossingen te vinden, als je maar wil als school. Mijn oudste volgt de lessen in Economie helemaal niet. Gaat prima zo...

Anne

Anne

16-03-2014 om 10:37

Extra vakken

Dank voor jullie reacties.

Ik wilde zelf vanaf de vierde economie als extra vak volgen op mijn gymnasium, maar dat paste dus roostertechnisch niet. Ik heb toen geprobeerd het er zelf (zonder lessen) naast te doen, maar echt, ik was heel gemotiveerd en ijverig (en had uiteindelijk als eindcijfer gemiddeld een 8 dus kon het ook allemaal best aan), maar dat was echt teveel van het goede voor mij.

Het is wel interessant om te vragen op scholen of je extra vakken kunt volgen en alle mogelijke combinaties van profielen (ik zal dat zeker gaan vragen), maar dat kan voor zoon toch teveel van het goede worden.

Mijn vraag is dus: is latijn (of grieks) in de bovenbouw zinvoller dan een extra modern vak? Hebben jullie dat in jullie keuze meegenomen

Of hebben alle voordelen van een zelfstandig gymnasium bij jullie zwaarder gewogen dan het nadeel dat je ook in de bovenbouw latijn/grieks moet volgen ten koste van een ander modern vak?

Anne

Anne

16-03-2014 om 10:39

p.s. (moderne) talen

Ik vind persoonlijk bijv. Frans of Duits toch echt zinvoller dan Latijn of Grieks (ondanks de voordelen die die klassieke talen wel hebben hoor).

Het voordeel dat als je kind ECHT slecht in die moderne talen is dat je dan in plaats van Frans of Duits latijn of grieks kan kiezen is wel leuk. Maar ik heb geen reden om te verwachten dat zoon erg slecht in Frans of Duits zal zijn (en bovendien moet je ze sowieso de eerste drie jaar doorkomen).

Marjoleine64

Marjoleine64

16-03-2014 om 10:42

Onze jongste wilde perse NIET naar het gymnasium

hoewel hij het prima kon, en koos dus voor de scholengemeenschap ipv het stedelijk gymnasium. Beide zijn een uur fietsen (zoals bijna alles hier)... Op de scholengemeenschap hebben ze alles van MAVO-HAVO-Atheneum-Gymnasium plus technsium voor Havo en VWO. In de brugklas deed hij technasium (in een havo/VWO klas), maar is compleet afgeknapt op de docent en de slechte organisatie van het vak O&O. Hij stopte dus' met technasium, en koos voor gymnasium vanaf de 2e (dat start op deze school pas in de 2e), en zit nu met veel plezier in 3 gymnasium. Volgend jaar gaat hij toch weer technasium doen (in het NT profiel), maar dan wel mét een klassieke taal erbij (ten koste van de 2e moderne taal in zijn pakket). Hij weet nog niet of het grieks of latijn gaat worden, beide zijn in mijn optiek maar beperkt 'nuttig' later. Voor medicijnenstudies lijkt me latijn wel zinvol (ik heb zelf ook Latijn eindexamen gedaan) maar dat gaat hij echt niet doen, en grieks heeft weer meer raakvlakken met wiskunde-achtige studies waar hij wel interesse in heeft. Maar vooral het aspect dat grieks veel meer 'logisch puzzelen' is en latijn meer 'stom leren' spreekt hem erg aan en begint hij nu ook te merken in de proefwerken.
Ik herken wel wat anderen ook al gezegd hebben dat afstromen zeker in de onderbouw wel makkelijk is. Aan de andere kant, als je zelf erg graag wil en dat ook laat zien dan zijn lage cijfers zeker geen reden (op deze school) om 'dan maar' af te stromen. Beste vriend van zoon is zwaar dyslectisch en haalt zelfs met gebruik van alle toegestane extra hulpmiddelen voor zijn talen met moeite voldoendes, maar doet nog steeds atheneum. Hij twijfelt wel sterk of hij nu na de 3e misschien niet toch beter Havo kan gaan doen, terwijl hij niet eens verplicht een 2e vreemde taal hoeft. Maar veel andere vakken hebben ook zoveel leeswerk en ook bij toetsen dat ook dat voor hem een struikelblok is. Hij weet vaak alle antwoorden, maar heeft domweg niet voldoende tijd (zelfs met extra tijd) om alles uit te werken omdat het lezen van de vragen hem veel te veel tijd kost.
Over de flexibiliteit van de profielen: 'onze' scholengemeenschap heeft juist een verrassend grote keuzemogelijkheid in de profielen. Kunst (muziek of tekenen) kan als keuzevak ook bij een NT profiel. Alleen niet in alle gekken vakkencombi's. Mijn oudste werd initieel ook verteld dat wat hij wilde misschien niet ingeroosterd kon worden, maar school zou hem (samen met 2 vrienden) wel steunen om dan informatica als extra vak in eigen tijd te doen met af en toe een docent-contact. Uiteindelijk was de groep toch groot genoeg om dit vak in te roosteren. 2 extra vakken heb ik nog niet van gehoord, en Spaans is in de bovenbouw afgevallen als mogelijkheid omdat er minder dan 5 leerlingen overbleven. Dat begrijp ik dan ook wel weer...

Dalarna

Dalarna

16-03-2014 om 11:50

Pandora en Anne

Pandora: Hier ook een scholengemeenschap van mavo tot en met atheneum en je MOET hier een extra vak, dus ook op HAVO en op atheneum is ook alles mogelijk.

Anne: hebben jullie geen VWO met iets extra's? Dus met science of technasium?

Jillian

Jillian

16-03-2014 om 12:07

Zelfstandig gymnasium

Mijn zoon zit op een zelfstandig gymnasium. Tot nog toe zijn wij erg tevreden met deze keuze. Er is op deze school nauwelijks afstroom. De school doet echt haar best leerlingen binnenboord te houden en dat kan natuurlijk alleen als ze niet afstromen. Zo'n beetje alle vakkencombinaties zijn mogelijk en er zijn veel leerlingen met een dubbelpakket. Op deze school (maar dat geldt natuurlijk voor deze specifieke school) worden veel extra's georganiseerd en de sfeer is erg fijn.

Op een scholengemeenschap hier in de buurt kan je ook gymnasium doen. Maar daar heb je maar een brugklas met gymnasium leerlingen en hierdoor staan ze wat bekend als de nerds van de school. Dat imago heb je veel minder op een zelfstandig gymnasium. Daar is het immers veel minder speciaal.

Mijn andere zoon (havo niveau) zit op een scholengemeenschap (maar zonder gymnasium) en hier is doorstromen en afstromen erg makkelijk. Dit is dus vooral goed voor twijfelaars en voor leerlingen die willen doorstromen naar en hoger type onderwijs na hun eindexamen. Op deze scholengemeenschap komt afstromen al best vlug in beeld. Voor sommige kinderen fijn dat die flexibiliteit er is maar niet voor alle leerlingen geschikt.

Scholengemeenschap

Mijn twee oudste kinderen hebben heel bewust gekozen voor een gymnasiumafdeling op een scholengemeenschap. De reden bij beiden was dat ze zich niet zo thuis voelden in de nogal elitaire sfeer van het zelfstandige gymnasium.

Voordeel van hun keuze is dat een bredere scholengemeenschap toch een wat meer natuurgetrouwe afspiegeling is van de samenleving. Voor hun sociale ontwikkeling heeft het zeker goed gedaan.

Nog een voordeel is dat beiden heel erg bewust moesten kiezen voor het gymnasium. Het is immers niet vanzelfsprekend en waarom zou je ingewikkeld doen met klassieke talen als het ook makkelijk kan? Het is een keuze die ze ieder jaar opnieuw moeten maken.

Overigens kunnen ze op deze school gewoon blijven zitten, zonder af te hoeven stromen (een argument dat iemand noemde in het voordeel van een zelfstandig gymnasium). Ook krijgen ze uitsluitend les van eerstegraads docenten. Het onderwijs is volgens mij gewoon hetzelfde.

Nadeel is duidelijk dat op het zelfstandig gymnasium (zeer groot, met 1800 leerlingen) er veel meer keuze was in vakken op hun niveau. Dat heb je op hun huidige school veel minder.

Het ligt dus denk ik heel erg aan de sfeer van een school en de mogelijkheden die deze biedt. Belangrijk is in de eerste plaats de vraag waar je zoon zich thuis voelt.

Dalarna

Dalarna

16-03-2014 om 16:27

N@nny

"Het is immers niet vanzelfsprekend en waarom zou je ingewikkeld doen met klassieke talen als het ook makkelijk kan?"

Tegenwoordig zijn er heel veel scholen die ook zonder die klassieke talen het ingewikkeld maken. Op de school van mijn oudste kun je op het VWO kiezen voor science en als je dat niet ligt maar toch meer wil dan gewoon VWO is er nog een andere mogelijkheid, ook heb je steeds vaker een technasium op VWO niveau. Voor dat 'ingewikkeld' doen heb je in mijn ogen echt geen gymnasium meer nodig en kan het zelfs beter zijn om dat 'ingewikkelde cognitieve' gedoe op een ander gebied te zoeken.

Anne

Anne

16-03-2014 om 16:50

n@nny

Dank voor je reactie.

Midden in de maatschappij is een argument.

Zoon heeft helaas geen voorkeur voor een van beide scholen, raar maar waar. Dat zou voor mij vermoedelijk de doorslag hebben gegeven. Maar nu dat niet zo is, moeten we toch op meer rationele gronden een keuze maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.