Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zelfstandig gymnasium: ga er niet heen

Zelfstandige gymnasia zijn populair. Onterecht. Ik zal als iemand die zelf op een categoraal (= zelfstandig) gymnasium heeft gezeten uitleggen waarom.

Begint met de vraag “Waarom zou je naar het gymnasium gaan?”. Ik heb nog nooit een goed antwoord op deze vraag gehoord.

De Romeinen en de Grieken zijn de bakermat van onze beschaving. Onzin argument natuurlijk. Ons alfabet komt oorspronkelijk van de Feniciërs, moeten we nu die cultuur gaan leren omdat ”het de bakermat” is? Zijn mensen die geen gymnasium hebben gedaan wereldvreemd en kunnen die geen stap buiten de deur zetten want ze snappen de wereld niet? Je leert bovendien niet heel veel van de Romeinse en Griekse cultuur. De Griekse cultuur leer je niks van want je hebt het maar 2 jaar. Trust me, je doet 1 week over een alinea van 5 regels, dit schiet niet op natuurlijk wanneer je die cultuur wilt leren kennen. De Romeinse cultuur ook minimaal, je bent namelijk alleen maar teksten aan het vertalen. Over hoe een Romeins legioen slaags raakt met de Sarmaten. Over hoe Marcus en Cornelia in de tuin wandelen en een slang tegenkomen. Wil je echt wat over geschiedenis leren …………… lees dan een geschiedenis boek.

Je leert dankzij Latijn makkelijk andere talen. Misschien waar. Maar wie gaat er nu na zijn middelbare schooltijd Roemeens, Italiaans, Spaans en Portugees leren. Nagenoeg niemand natuurlijk. En voor het geval je toch 1 van deze talen wilt leren, kan je dan niet beter direct deze taal leren ipv via een omweg?

Het maximale uit jezelf halen. Waarom zou je? En als je dat toch wilt doen, waarom zou je dat met Latijn en Grieks doen? Ik kan de marathon gaan lopen (ook zonder Grieks weet iedereen dat het van de Grieken komt), dan haal ik het maximale uit mezelf …….. maar een klote tijd dat ik gehad heb.

Uitgedaagd worden. Is het atheneum daar niet voldoende voor? En als je toch iets moeilijker wilt, waarom zou je dat dan met Latijn en Grieks doen. Misschien vind je die vakken wel verschrikkelijk.

Een fijne prettige omgeving van gelijkgestemden. Het enige goede argument. Alleen dat kan je naar mijn mening ook op blanke HAVO / VWO scholengemeenschap vinden.

Status. Zodat je jezelf beter kan voelen dan mensen die geen gymnasium hebben. Maar jij gaat het jezelf dus lastig maken zodat anderen misschien tegen je opkijken? Gewoon onzin natuurlijk.

Je kan goed leren. Was bij mij 1 reden om naar het gymnasium te gaan. Maar als je goed kan leren dan kan je toch ook gewoon naar het atheneum gaan?

Latijn is goed voor je analytisch denkvermogen. Als je er open voor staat misschien. Maar als je er niet voor open staat absoluut niet.

Hier komen nog meer argumenten tegen het zelfstandige gymnasium:

25-30% haalt het niet in 6 jaar of moet afzakken naar atheneum / HAVO. Neem dit getal mee als je je zoon / dochter laat kiezen voor het cat gym.

Als talen niet je ding zijn heb je daar absoluut niks te zoeken. Dan kan je nog zo hoogbegaafd zijn maar vermijdt dat zelfstandige gym aub.

Bijna niemand (< 15%) kiest Grieks. Conclusie: de meesten zitten er niet op te wachten. Maar waarom ga je dat dan 2 jaar lang doen?

Het gaat ten koste van andere vakken.
- Biologie. Ik mocht dat niet nemen in de 4e want mijn cijfers waren daar niet goed genoeg voor. Ik heb dus wel Latijn gehad maar slechts 2 jaar bio. Waanzinnig slechte afweging. Bio is uiteraard veel belangrijker dan Latijn.
- Engels. Je krijg op een gegeven moment maar 2 uur per week engels. Waarom zo weinig? Heel simpel, op het gymnasium worden er op uren van de vakken beknibbeld. Je zou anders inclusief Latijn en Grieks veel te veel les-uren hebben per week. Echter 2 uur engels is voor zo’n belangrijk vak veel te weinig. Zelf had ik alleen maar lage cijfers voor Engels en ik zou er enorm veel baat bij hebben gehad als het gewoon 3 uur per week gegeven werd.
- Cat gym kunnen vaak geen Economie 2 aanbieden. Belangrijk vak want je kan hiermee gewoon geld verdienen. Een VWO diploma met economie 2 schijnt gelijk te staan aan een MEAO diploma.

Je komt vaak met zittenblijvers in de klas terecht. Zittenblijvers verstieren vaak de boel. Daar wil je eigenlijk niet mee in een klas zitten.

Er is zoveel meer in het leven dan Latijn en Grieks. Misschien wil je je wel helemaal richten op een sport waar je goed in bent. Of jezelf verliezen in een spannend computerspel. Of lekker met vriendjes naar het zwembad gaan op een mooie dag. Iedereen die nu gaat reageren met “ja maar dat kan met het gymnasium ook”, het is ALTIJD extra, latijn en grieks en gaat dus altijd ten koste van iets in je vrije tijd. Je leeft maar 1x, laat je vrije tijd niet afpakken door een zelfstandig gymnasium.

Eigenlijk zitten de meeste leerlingen met de verkeerde redenen op het cat gym. Omdat het het hoogste is, voor de status, maar interesse in Grieks en Latijn hebben de meesten niet. Wil ik het cat gym afschaffen? Nee, zie gewoon dat er ook veel mensen zijn die het er oprecht naar hun zin hebben gehad. Alleen mijn kinderen mogen er nooit naar toe. Die gaan het zichzelf niet onnodig moeilijk maken en kiezen een blanke Havo / VWO school. Ik moet trouwens van betasia en technasia ook helemaal niks hebben. Vind het tekenen dat het normale VWO te makkelijk is geworden.

En, heb je op school een voldoende voor dit opstel gekregen? Wat wil je hiermee zeggen? Ben je je frustratie kwijt? 
Ik heb gymnasium gedaan op een categoraal gymnasium, een paar van onze kinderen op een scholengemeenschap en dertig jaar later, maar we zijn er niet slechter van geworden. Wel ontwikkeld. We hebben een grote algemene kennis, zijn geïnteresseerd
in veel verschillende onderwerpen, hebben na school allemaal een universitaire opleiding gedaan. En ja, dat had ook met een atheneumopleiding gekund, maar ik vond Grieks en Latijn leuk en was er goed in. Voor de rest is er geen verschil met het atheneumdiploma, de waarde is hetzelfde, alleen het vakkenpakket niet. Prima. 

Ik nam deze post niet serieus maar anderen blijkbaar wel

Ik ben het met je eens dat als je een minimale talenknobbel hebt, Latijn en Grieks misschien niet veel lijken toe te toevoegen. Maar die klassieke talen leren je wel heel analytisch naar teksten kijken, veel meer dan bij de moderne vreemde talen. Dat geeft toch wel voordelen in een latere wetenschappelijke studie. 

Ik heb op een grote scholengemeenschap gymnasium gedaan (met Latijn én Grieks), maar had er juist grote moeite om m'n plek te vinden. Het was te groot. Op een (kleiner) categoriaal gymnasium was ik waarschijnlijk beter uit de verf gekomen, maar dat was in een straal van 25km niet te vinden. 

Bij ons gingen de klassieke talen overigens niet ten koste van bijvoorbeeld de uren Engels, maar wij kregen dan weer vrijwel geen creatieve vakken. Ik heb in die 6 jaar maar twee jaar tekenen en één jaar muziek gehad bijvoorbeeld. Dat vind ik achteraf wel jammer.

Ik heb ook niet het gevoel dat ik iets heb laten liggen in mijn vrije tijd hoor. Ik had gewoon sport en een bijbaantje en vrienden. Net als mijn buurmeisje die op de mavo zat. 

Matig betoog, taaltechnisch. Hooguit een 6,5. 

Kan er iemand een samenvatting geven 😇

Roos55 schreef op 15-07-2024 om 21:53:

Kan er iemand een samenvatting geven 😇

Nou ja, die staat dan wel weer vrij duidelijk in de titel en in de eerste alinea (‘Kies geen categoriaal gymnasium voor je kind’). In dat opzicht heeft deze leerling goed opgelet tijdens de lessen Nederlands op dat verfoeide gymnasium. 

Roos55 schreef op 15-07-2024 om 21:53:

Kan er iemand een samenvatting geven 😇

Zit op een hoog paard te oordelen en discrimineren met diens ‘blanke’ school. 

Waarvan akte... Ik heb met veel plezier het categoraal gymnasium gedaan. En nu?



kiezen een blanke Havo / VWO school.

Jij komt uit Noorwegen?

Zie eerst maar dat je kinderen dat niveau aankunnen.

Dit is duidelijk onzin en het verbaast me dat mensen er serieus op ingaan, maar als je er dan toch op ingaat, sla dan iig het racisme ook niet over. Anders lijkt het net alsof dat wel prima is 

wat wordt het volgende betoog?

VWO en dan Havo, dan VMBO? Want weet je niet elk kind KAN überhaupt dit niveau aan en hebben dit niet eens voor het kiezen.

Bedankt voor je mening, doen we helemaal niks mee.

Of ja, kind zal hier, mocht het gymnasium überhaupt een optie zijn t.z.t., niet naar een categoraal gymnasium gaan omdat dat er in de buurt niet is. Dichtstbijzijnde optie is meer dan 30 km verderop. 

cum grano salis

Ben ik even blij dat ik mavo heb gedaan, dat categoriaal gymnasium lijkt me maar niets!

Ik heb het idee dat ik deze tekst eerder ergens heb gelezen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.